Las tecnologías de información y comunicación en el seguimiento y evaluación de los desastres naturales. Estudio de un caso: La plataforma informática de la red UTEEDA para la gestión de la información sobre desastres

Mena Díaz, Néstor Las tecnologías de información y comunicación en el seguimiento y evaluación de los desastres naturales. Estudio de un caso: La plataforma informática de la red UTEEDA para la gestión de la información sobre desastres. ACIMED, 2007, vol. 16, n. 1. [Journal article (Unpaginated)]

[img]
Preview
PDF
Nestor_Mena.pdf

Download (528kB) | Preview

English abstract

A brief approximation to the natural disasters and its repercussions is carried out. A study is made of the place of the information and communication technologies in the management of information on disasters. The characteristics of the data processing platform of the UTEEDA network are exposed, seeing it as a tool of contribution to the monitoring, analysis and evaluation of the natural disasters in agriculture, but which, due to its characteristics, can be useful as a model for the development of networks while facing such disasters, from the health care system perspective.

Spanish abstract

Se realiza una breve aproximación a los desastres naturales y sus repercusiones. Se estudia el lugar de las tecnologías de información y comunicación en la gestión de la información sobre desastres. Se exponen las características de la plataforma informática de la red UTEEDA, como una herramienta de colaboración para el seguimiento, análisis y evaluación de los desastres naturales en la agricultura pero que por sus características, puede ser útil como modelo para el desarrollo de redes para el enfrentamiento de los desastres desde la perspectiva del sector salud.

Item type: Journal article (Unpaginated)
Keywords: Desastres naturales, redes de información, Natural disasters; information networks.
Subjects: K. Housing technologies. > KH. Disaster planning.
Depositing user: Ricardo Arencibia
Date deposited: 08 Nov 2007
Last modified: 02 Oct 2014 12:09
URI: http://hdl.handle.net/10760/10670

References

Organización Meteorológica Mundial (OMM). Sexto plan a largo plazo de la OMM 2004-2011. Ginebra: OMM;2003.

Pan American Health Organization (PAHO). Disaster Information on the World Wide Web. News and Information for the International Disaster Community 1995;(64). Disponible en: http://www.paho.org [Consultado: 2 de marzo de 2007].

Molina M, Féliz M. Conocer y vigilar mejor la tierra. Disponible en: http://209.85.165.104/search?q=cache:ZtNF8nIXp0AJ:www.tid.es/documentos/sostenibilidad/tierra.pdf+Conocer+y+vigilar+mejor+la+tierra&hl=es&ct=clnk&cd=1&gl=cu [Consultado: 2 de marzo del 2007].

Wikipedia. DspaceInstances. Disponible en: http://wiki.dspace.org/DspaceInstances [Consultado: 8 de marzo del 2007].


Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item