
 1

Władysław Marek Kolasa, dr, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa. Akademia 
Pedagogiczna, Kraków; Małopolska Biblioteka Cyfrowa; e-mail: wmkolasa@ap.krakow.pl  

Jerzy Jarowiecki, prof. dr hab., Komisja Prasoznawcza Polska Akademia Nauk. Oddz. Kraków; Wyższa 
Szkoła Zarządzania "Edukacja” Wrocław, e-mail: jjarow@ap.krakow.pl 

 
 

Najważniejsze polskie gazety do wybuchu pierwszej wojny światowej 
w kontekście zabezpieczenia ich dla potomnych  

(charakterystyka, badania, zasoby) 
 

Wstęp 
 

W naszym wystąpieniu ambitne założenia organizatorów konferencji nie do końca 

zostaną spełnione. Zająć się gazetami dawnymi, poszczególnymi tytułami, ich redaktorami, 

wydawcami – w jednym stosunkowo syntetycznym ujęciu jest rzeczą raczej niemożliwą i to 

jeszcze w sytuacji, gdy nie wszystkie te kwestie stały się przedmiotem badań 

specjalistycznych. Niemniej podejmujemy się próby zarysowania problemu. 

Pierwszą wątpliwość budzi określany przedmiot zainteresowania – polskie „gazety”. 

Co też kryje się za tym terminem, lub też co autorzy rozumieją pod pojęciem gazety, które – 

dodajmy – nie jest tylko obiegowym określeniem druków prasowych czy prasopodobnych. 

Popularne słowniki, zarówno dawne, jak i współczesne definiując pojęcie „gazety” na ogół 

dość zgodnie podkreślają, że jest to „publikacja periodyczna, ukazująca się co najmniej dwa 

razy w tygodniu, przekazująca aktualne wiadomości”1. Z punktu naukowego punktu widzenia 

określanie to wymaga jednak doprecyzowania. Stosowną definicję zawiera „Encyklopedia 

wiedzy o prasie”, gdzie „gazetę” określono jako – „typ prasy realizującej bez żadnych 

ograniczeń kryterium aktualności (a więc o małej amplitudzie periodyczności, najczęściej 

pisma codzienne, czasem mające 2, 3 wydania w ciągu dnia) i uniwersalności treści (nie 

określającej najczęściej adresu odbiorcy, o zasięgu powszechnym) […] w znaczeniu 

potocznym: dziennik, pismo codzienne”. Autor hasła – S. Dziki – dodał jednocześnie to, co 

interesuje bibliotekarzy: „w polskiej praktyce wydawniczej i bibliograficzno-statystycznej za 

gazetę uważa się każdy periodyk ogólnoinformacyjny ukazujący się częściej niż raz w 

tygodniu” 2.  

W tym wystąpieniu zajmiemy się zatem „gazetami” – dziennikami, pismami 

codziennymi, przyjmując do tej grupy wybrane i ważne – zadaniem autorów – druki 

ukazująca się od 2 do 7 razy w tygodniu. Dokonujemy jednocześnie przeglądu tych tytułów w 

                                                 
1 Por. Słownik współczesnego języka polskiego. Red. nauk. B. Dunaj. Warszawa 1996, s. 268. 
2 Encyklopedia wiedzy o prasie. Pod red. J. Maślanki. Wrocław 1976, s. 91. 



 2

takim jedynie zakresie, na jaki pozwala stan współczesnej wiedzy z zakresu historii prasy3, 

pomijając te periodyki, których częstotliwość mierzona jest odstępem tygodniowym lub 

dłuższym. Wnikliwa analiza źródeł pozwoliła na wyselekcjonowanie 147 takich tytułów4, 

                                                 
3 Ważniejsze opracowania syntetyczne: Historia prasy polskiej. Cz. 1, Prasa polska w latach 1661-1864. Cz. 2, 

Prasa polska w latach 1864-1918. Pod red. J. Łojka, Warszawa 1976; J. Łojek, J. Myślińki, W. Władyka: 
Dzieje prasy polskiej, Warszawa, 1988; Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów. Aut. D. Grzelewska 
[i in.], Warszawa 1999, J. Myśliński: Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji. Wyd. 2, Warszawa 2004; 
J. Kucharzewski: Czasopiśmiennictwo polskie wieku XIX w Królestwie, na Litwie i Rusi oraz na emigracyi. 
Zarys bibliograficzno–historyczny, Warszawa 1911. Ważniejsze opracowania wybranych typów prasy: J. 
Myśliński: Polska prasa socjalistyczna w okresie zaborów, Warszawa 1982; U. Jakubowska: Prasa 
Narodowej Demokracji w dobie zaborów, Warszawa 1988; Z. Kmiecik: Prasa polska w rewolucji 1905-1907, 
Warszawa 1980; Z dziejów polskiej prasy robotniczej 1879-1948. Pod red. J. Myślińskiego i A. Ślisza, 
Warszawa 1983. Wybrane prace na temat prawa prasowego: B. Szyndler: Dzieje cenzury w Polsce do 1918 
roku, Kraków 1993; Granice wolności słowa. Pod red. G. Miernika, Kielce 1999. Opracowania dotyczące 
węższych okresów lub obszarów podano w przypisach do odpowiednich rozdziałów. Wyczerpujący wykaz 
publikacji zob.: A. Notkowski: Bibliografia (1661-1858/1878), [w:] Prasa polska w latach 1661-1864... op. 
cit. s. 356-379; Tenże: Bibliografia, [w:] Prasa polska w latach 1664-1818... op. cit. s. 292-319; A. Garlicka: 
Przegląd opracowań historii prasy polskiej [do 1960 r.], Warszawa 1961; nast. Polska Bibliografia 
Adnotowana Wiedzy o Środkach Masowego Komunikowania za rok... [1965-1987]. Pod red. S. Dzikiego, 
Kraków, 1969-1989; nast. W. M. Kolasa, J. Jarowiecki: Polska bibliografia prasoznawcza 1996-2001, 
Kraków 2005. 

4 Wykaz alfabetyczny omówionych gazet (pominięto daty okresowych przerw wydawniczych i inf. o 
przejściowych zmianach tytułu, zastosowano ujednoliconą, współczesną pisownię tytułów): „Czas” (Kraków; 
1849-1939); „Dziennik Bydgoski” (1908-1939); „Dziennik Górnośląski” (Piekary Śląskie; 1848-1849); 
„Dziennik Kujawski” (Inowrocław; 1893-1939); „Dziennik Kujawski” (Włocławek; 1910-1914); „Dziennik 
Lwowski” (1867-1869); „Dziennik Łódzki” (1884-1892); „Dziennik Narodowy” (Lwów; 1848); „Dziennik 
Patriotycznych Polityków” (Lwów; 1792-1798); „Dziennik Polski” (Lwów; 1861-1862); „Dziennik Polski” 
(Lwów; 1869-1916); „Dziennik Polski” (Poznań; 1849-1850); „Dziennik Powszechny” (Warszawa; 1831-
1837); „Dziennik Powszechny” (Warszawa; 1861-1864); „Dziennik Powszechny Krajowy” (Warszawa; 
1828-1931); „Dziennik Poznański” (1859-1939); „Dziennik Śląski” (Bytom; 1898-1922); „Dziennik 
Tygodniowy Departamentu Bydgoskiego” (1811-1815); „Dziennik Warszawski” (1851-1856); „Dziennik 
Warszawski” (1864-1875); „Dziennik Wileński” (1906-1907); „Echa Kieleckie” (1906-1907); „Gazeta 2 
Grosze” (Wilno; 1910-1911); „Gazeta Bydgoska” (1810); „Gazeta Codzienna” (Lwów; 1908-1939); „Gazeta 
Codzienna” (Warszawa; 1831-1861); „Gazeta Codzienna” (Wilno; 1911-1914); „Gazeta Codzienna 
Narodowa i Obca” (Warszawa; 1818-1819); „Gazeta Częstochowska” (1909-1918); „Gazeta Gdańska” (1891-
1939); „Gazeta Górnośląska” (Bytom; 1874-1884); „Gazeta Grudziądzka” (1894-1939); „Gazeta Handlowa” 
(Warszawa; 1864-1905); „Gazeta Kaliska” (Kalisz; 1893-1939); „Gazeta Kielecka” (1870-1939); „Gazeta 
Korrespondenta Warszawskiego i Zagranicznego” (Warszawa; 1797-1830); „Gazeta Krajowa” (Warszawa; 
1794); „Gazeta Krakowska” (1796-1849); „Gazeta Kujawska” (Włocławek; 1906-1913); „Gazeta Lecka” 
(Giżycko; 1875-1892); „Gazeta Lubelska” (1876-1905, 1910-1911); „Gazeta Ludowa” (Ełk; 1896-1902); 
„Gazeta Lwowska” (1811-1939); „Gazeta Narodowa” (Lwów; 1848, 1862-1915); „Gazeta Narodowa i Obca” 
(Warszawa; 1791-1792); „Gazeta Olsztyńska” (1886-1939); „Gazeta Opolska” (1890-1921); „Gazeta Polska” 
(Poznań; 1848-1850); „Gazeta Polska” (Warszawa; 1826-1831); „Gazeta Polska” (Warszawa; 1861-1907); 
„Gazeta Południowo Pruska” (Poznań; 1794-1806); „Gazeta Poranna” (Lwów; 1910-1935); „Gazeta Poranna” 
(Warszawa; 1837-1841); „Gazeta Poranna 2 Grosze” (Warszawa; 1912-1925); „Gazeta Powstania Polski” 
(Warszawa; 1794); „Gazeta Powszechna” (Lwów; 1848); „Gazeta Poznańska” (1806-1815); „Gazeta 
Radomska” (1884-1917); „Gazeta Rządowa” (Warszawa; 1794); „Gazeta Rządowa Królestwa Polskiego” 
(Warszawa; 1838-1861); „Gazeta Toruńska” (1867-1921); „Gazeta Warszawska” (1774-1935); „Gazeta 
Warszawska Patriotyczna” (1794); „Gazeta Wieczorna” (Lwów; 1910-1935); „Gazeta Wielkiego Księstwa 
Poznańskiego” (1815-1865); „Gazeta Wolna Warszawska” (1794); „Głos” (Lwów; 1860-1861); „Głos” 
(Lwów; 1907-1912); „Głos Narodu” (Kraków; 1893-1939); „Głos Śląski” (Gliwice; 1903-1921); „Goniec” 
(Lwów; 1908-1912); „Goniec Codzienny” (Wilno; 1910-1911); „Goniec Częstochowski” (1906-1939); 
„Goniec Krakowski” (1828-1831); „Goniec Lubelski (1905-1906); „Goniec Łódzki” (1898-1906); „Goniec 
Polski” (Lwów; 1907-1908); „Goniec Polski” (Poznań; 1850-1851); „Goniec Poranny” (Warszawa; 1901-
1918); „Goniec Wieczorny” (Warszawa; 1901-1918); „Goniec Wielkopolski” (Poznań; 1877-1932); „Goniec 
Wileński” (1908-1910); „Górnoślązak” (Katowice; 1901-1933); „Ilustrowany Kurier Codzienny” (1910-
1939); „Iskra” (Sosnowiec; 1910-1919); „Jutrzenka” (Kraków; 1848-1849); „Kaliszanin” (Kalisz; 1870-



 3

które w dalszej części referatu zostaną szczegółowo zaprezentowane na tle rozwoju polskiej 

prasy do 1914 roku. Wśród analizowanych pism dominuje prasa wydawana w Warszawie (46 

tytułów), liczną reprezentację mają też inne miasta o ambicjach metropolitalnych: Lwów (23), 

Kraków (16), Poznań (13), Wilno (9); w pozostałych ośrodkach razem drukowano do 1914 r. 

– 40 znaczących gazet. 

 

Gazety ulotne  
 

Zgodni jesteśmy, że pierwszą formą upowszechniania informacji w postaci 

drukowanej były nieperiodyczne gazety ulotne, wydawane z okazji różnych wydarzeń 

mogących budzić powszechne zainteresowanie. Ale ta naprawdę stały i systematyczny 

dopływ informacji społeczeństwu Rzeczypospolitej zapewniły dopiero gazety, pisma 

codzienne, bowiem przy gazetach ulotnych mieliśmy do czynienia z okazjonalnym raczej 

sposobem zaspokajania ciekawości. Do tej grupy gazet informacyjnych można by z dużym 

zastrzeżeniem wliczyć „Pocztę Królewiecką”, która zaczęła ukazywać się od 6 sierpnia 

1718 r. jako typowa gazeta informacyjna, przynosząca wiadomości nie tylko z obszaru 

Rzeczypospolitej, ale z całej Europy (te ostatnie stanowiły przedruki z gazet wiedeńskich i 

hamburskich). Jej wydawcą był właściciel drukarni w Królewcu J. D. Cenkier, ale inicjatywa 

ponoć od pastora protestanckiego J. Rekucia. Ukazywać zaczęła się raz w tygodniu, ale w 

połowie 1719 r. zapowiadano wydawanie jej dwa razy w tygodniu5. 

                                                                                                                                                         
1892); „Katolik” (Chełmno; 1868-1931); „Korrespondent Krajowy i Zagraniczny” (Warszawa; 1792-1793); 
„Korrespondent Narodowy i Zagraniczny” (Warszawa; 1794-1796); „Korrespondent Warszawski” 
(Warszawa; 1831-1834); „Kraj” (Kraków; 1869-1874); „Krakus” (Kraków; 1822-1823); „Kronika 
Codzienna” (Kraków; 1823); „Kronika Wiadomości Krajowych i Zagranicznych” (Warszawa; 1856-1860); 
„Kurier Codzienny” (Warszawa; 1965-1905); „Kurier Litewski” (Grodno; 1796-1840); „Kurier Litewski” 
(Wilno; 1760-1764); „Kurier Litewski” (Wilno; 1905-1915); „Kurier Lubelski” (1865-1878); „Kurier 
Lwowski” (1883-1926); „Kurier Łódzki” (1906-1911); „Kurier Polski” (Warszawa; 1729-1760); „Kurier 
Polski” (Warszawa; 1829-1931); „Kurier Polski” (Warszawa; 1898-1939); „Kurier Poranny” (Warszawa; 
1881-1939); „Kurier Poznański” (1872-1939); „Kurier Śląski” (Katowice; 1907-1922); „Kurier Warszawski” 
(1761-1764); „Kurier Warszawski” (1821-1939); „Kurier Wileński” (1841-1864); „Kurier Wileński” (1910-
1911); „Kurier Zagłębia” (Sosnowiec; 1907-1922); „Merkury” (Warszawa; 1830-1831); „Monitor 
Warszawski” (1824-1828); „Naprzód” (Kraków; 1892-1939); „Nowa Gazeta” (Warszawa; 1906-1918); 
„Nowa Reforma” (Kraków; 1882-1928); „Nowiny” (Kraków; 1905-1914); „Nowiny” (Warszawa; 1877-
1883); „Nowiny dla Wszystkich” (Kraków; 1903-1905); ”Nowiny Raciborskie” (Racibórz; 1889-1921); 
„Nowy Kurier Łódzki” (1911-1918); „Orędownik” (Poznań; 1871-1922); „Orzeł Biały” (Warszawa; 1819-
1820); „Polak” (Katowice; 1905-1926); „Polak-Katolik” (Lublin; 1906-1929); „Polska” (Lwów; 1848-1849); 
„Postęp” (Lwów; 1848); „Przedświt” (Lwów; 1901-1903); „Przegląd Polityczny, Społeczny i Literacki” 
(Lwów; 1885-1914); „Pszczółka Krakowska” (1819-1823); „Rozwój” (Łódź; 1897-1914); „Ruch Katolicki” 
(Lwów; 1897-1901); „Słowo” (Warszawa; 1882-1914); „Słowo Polskie” (Lwów; 1895-1934); 
„Uprzywilejowane Wiadomości z Cudzych Krajów” (Warszawa; 1729-1760); „Wiadomości Handlowe” 
(Warszawa; 1830); „Wiadomości Warszawskie” (1765-1774); „Wiarus” (Poznań; 1849-1850); „Wiek” 
(Warszawa; 1873-1898); „Wiek Dwudziesty” (Lwów; 1901-1902); „Wiek Ilustrowany” (Warszawa; 1899-
1906); „Wiek Nowy” (Lwów; 1900-1939); „Wielkopolanin” (Poznań; 1848-1850); „Wielkopolanin” (Poznań; 
1883-1939); „Wieści Poznańskie” (1851-1852). 

5 J. Łojek: Prasa polska w latach 1661-1831, [w:] Prasa polska w latach 1661-1864... op. cit.; Tenże: „Poczta 
Królewiecka” Jana Dawida Cenkiera, „Kwartalnik Prasoznawczy” 1957, nr 3; J. Lankau: Prasa staropolska 



 4

 

Gazety polskie do 1795 roku 6 
 

W XVIII wieku w Polsce istniał system koncesyjny, monopolistyczny. Przywilej 

prasowy otrzymał zakon pijarów. Korzystając z tego przywileju J. Naumański zaczął 

wydawać pierwszą stała gazetę informacyjną. Początkowo były dwa tygodniki: „Nowiny 

Polskie” (od 4 I 1729), zawierający wiadomości krajowe oraz „Relata Refero” (od 8 I 1729), 

drukujący doniesienia z zagranicy. Po kilku miesiącach nazwa periodyku w tych dwu 

odmianach została zmieniona na „Kurier Polski” (21 XII 1729) oraz na „Uprzywilejowane 

Wiadomości z Cudzych Krajów” (I 1730). Nakłady prawdopodobnie sięgały ok. 1000 egz.; 

rozpowszechniane były nie tylko w Warszawie, ale też dzięki poczcie, w środę i sobotę 

docierały do różnych miast na prowincji. Warto dodać, że „Kurier Polski” drukował bieżące 

informacje, przede wszystkim krajowe w przeciwieństwie do innych gazet europejskich, które 

koncentrowały się na doniesieniach zagranicznych. Z tego względu „Kurier Polski” J. 

Naumańskiego należy postrzegać jako ważne źródło historyczne do dziejów XVIII w. W 

1736 r. pijarzy stracili przywilej prasowy7, który przeszedł w ręce jezuitów, nowymi 

redaktorami „Kuriera” byli kolejno M. Ławisz (do 1760), a następnie F. Bohomolec. Ten 

ostatni istotnie zreorganizował pismo. W latach 1761-1764 drukowano na przemian w soboty 

„Kurier” (ukazywał się pod zmienionym tytułem „Kurier Warszawski”), a we środy 

„Wiadomości Uprzywilejowane Warszawskie”, zaś od początku 1765 do 1774 r. drukowano 

je pod jednym tytułem „Wiadomości Warszawskie”8. Po kasacie zakonu jezuitów w 1773 r. 

dożywotnie prawo wyłączności na wydawanie prasy informacyjnej zyskał ks. S. Łuskina, 

który od stycznia 1774 został wydawcą i redaktorem powstałej na gruzach jezuickiego pisma 

„Gazety Warszawskiej”, którą prowadził do końca życia (1793). W tym okresie pismo 

drukowano 2 razy w tygodniu (sobota, środa), drukując nakład 500-1500 egz. Łamy gazety 

zapełniły doniesienia krajowe, zaś serwis zagraniczny nie ustępował czołowym gazetom 

europejskim. Redaktor w poglądach zaangażowany był po stronie sił konserwatywnych. 

Wyraz tego często dawał na łamach gazety: atakował filozofów oświecenia, występował 
                                                                                                                                                         

na tle rozwoju prasy w Europie 1513-1729. Kraków 1960; D. Hombek: Prasa i czasopisma polskie XVIII 
wieku w perspektywie bibliologicznej, Krakow 2001. 

6 Ważniejsze opracowania: J. Łojek: Prasa polska w latach 1661-1831... op. cit. s. 18-45, 53-59; J. Łojek: 
Dziennikarze i prasa w Warszawie w XVIII wieku, Warszawa 1960; J. Łojek: "Gazeta Warszawska" księdza 
Łuskiny (1774-1793), Warszawa 1959; W. Giełżyński: Prasa warszawska 1661-1914, Warszawa 1962; M. 
Tyrowicz: Prasa Galicji i Rzeczypospolitej Krakowskiej 1772-1850, Kraków 1979; I. Łossowska-
Zaporowska: "Korespondent Warszawski" w latach 1792-1796. Zarys monograficzny, Warszawa 1969; 250 
lat "Kuriera Polskiego". Pod red. W. Sachsa, Warszawa 1983. 

7 Od tej pory wydawali tylko dwa pisma: „Gazette de Varsovie” (1758-1794) i „Warschauer Zeitung” (1757-
1763). 

8 W. Gramatowski: Franciszek Bohomolec – wydawca, prefekt drukarni i redaktor „Wiadomości 
Warszawskich”, „Roczniki Biblioteczne” T. 14 (1970), nr 3/4. 



 5

przeciwko laicyzacji społeczeństwa, zwalczał masonerię, popierając jednocześnie politykę 

prorosyjską (wielbiciel Katarzyny II) i walcząc z Sejmem Czteroletnim (zwolennik 

Targowicy). Rok po śmierci Łuskiny „Gazeta” zmieniła tytuł na „Gazeta Krajowa”, 

następnie „Gazeta Wolna Warszawska” stając się organem twórców powstania 

kościuszkowskiego9. Osobno należy odnotować drukowany od 1791 r. dwa razy w tygodniu 

organ stronnictwa reform „Gazetę Narodową i Obcą” (red. J. U. Niemcewicz, T. Mostowski 

i J. Weyssenhoff), która broniła uchwał Konstytucji 3 maja i została zamknięta przez władze 

Targowicy w 1792 r. z Innych tytułów trwałą pozycję zaskarbił sobie też wydawany 3 razy w 

tyg. przez K. Malinowskiego „Korrespondent Krajowy i Zagraniczny”10 (1792-1793). 

Prasa w tym okresie rozwijała się nie tylko w Koronie; na uwagę zasługuje bowiem jezuicki 

„Kurier Litewski” wydawany w Wilnie w latach 1760-1764. 

Podczas powstania kościuszkowskiego wśród kilku tytułów obozu reform, poza 

wspomnianą „Gazetą Wolną Warszawską” na uwagę zasługują: „Gazeta Powstania Polski” 

pod redakcją T. Podleckiego ukazująca się trzy razy w tygodniu, „Gazeta Obywatelska i 

Patriotyczna Warszawska”11 pod red. ks. J. Meiera (2 razy w tyg.), a nade wszystko 

pierwsze pismo codzienne „Gazeta Rządowa”, której redaktorami byli F. K. Dmochowski i 

ks. F. K. Siarczyński.  

 

Gazety polskie w latach 1795–1815 12 
 

Po upadku powstania rozwój prasy uległ zahamowaniu. W 1794 r. ukazywały się w 

Warszawie tylko dwie gazety: „Gazeta Warszawska” (A. Lesznowskiego) i 

„Korrespondent Narodowy i Zagraniczny”13 (K. Malinowskiego), które toczyły miedzy 

sobą zawzięte spory. Nakłady tych gazet były skromne i wahały się od 500 do 800 egz. 

Zauważyć trzeba, że przez niemal cały okres zaborów na terenach zależnych od Rosji 

dominowała prasa Warszawy. W innych zaborach rozwój prasy tuż po rozbiorach miał 

charakter ledwie śladowy. Sięgnijmy do przykładów, np. wydawany w Grodnie, następnie w 

Wilnie „Kurier Litewski” (1796-1840) założony w przez T. Włodka, czy wydawana przez 

J. Maja „Gazeta Krakowska” (1796-1849), która stała się głównym dziennikiem 

                                                 
9 J. Łojek: "Gazeta Warszawska" księdza Łuskiny... op. cit. 
10 Kilka odmian tyt.: „Korrespondent Kraiowy y Zagraniczny”, „Korespondent Warszawski i Zagraniczny” i in. 
11 Inna forma: „Gazeta Warszawska Patriotyczna” (1794). 
12 Ważniejsze opracowania: J. Łojek: Prasa polska w latach 1661-1831...op. cit. s. 60-69; W. Giełżyński: Prasa 

warszawska 1661-1914... op. cit.; K. Ossowski: Prasa Księstwa Warszawskiego, Warszawa 2004; A. 
Słomkowska: Prasa rządowa Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego 1807-1838, Warszawa 1969. 

13 Poprz. „Korrespondent Warszawski...” (1792-1793), nast. „Gazeta Korespondenta Warszawskiego i 
Zagranicznego” (1797-1830). 



 6

informacyjnym Galicji14. Pismo Maja cieszyło się znacznym powodzeniem, wyróżniając się 

na tle prasy polskiej zarówno bogatym serwisem informacyjnym, jak i drukiem treści 

literackich. Dzieje lwowskich gazet rozpoczyna należący do W. Dzieduszyckiego „Dziennik 

Patriotycznych Polityków” (1792-1798) drukowany 2, potem 6 razy tyg., który okazał się 

jednak nietrwały. Dopiero rok 1811 przyniósł długowieczną „Gazetę Lwowską” (do 1939), 

drukowaną 3-4 razy w tygodniu, gdzie obok obwieszczeń rządowych publikowano 

wiadomości z kraju i zagranicy. W Poznaniu na szczególną uwagę zasługuje wydawana od 

1806 roku „Gazeta Poznańska” (do 1815) pod redakcją I. S. Raabskiego (miała też 

odpowiednik w języku niemieckim „Posener Zeitung” pod red. J. S. Kaulfussa, jej 

dwujęzyczny charakter utrzymał się przez cały okres napoleoński). Gazeta ta powstała z 

przekształcenia drukowanej w latach 1794-1806 „Gazety Południowo Pruskiej” (wersja 

niem. „Südpreussische Zeitung”), zaś po likwidacji w 1815 dała początek „Gazecie 

Wielkiego Księstwa Poznańskiego” (do 1865, wersja niem. „Zeitung des Grossherzogthums 

Posen”). Z innych inicjatyw z terenu zaboru pruskiego warto odnotować trzy krótkotrwałe 

inicjatywy bydgoskie: „Dziennik Doniesień Rządowych i Prywatnych Departamentu 

Bydgoskiego” (1808-1809); „Gazeta Bydgoska” (1810, wersja niem. „Bromberger 

Zeitung”) oraz „Dziennik Tygodniowy Departamentu Bydgoskiego” (1811-1812). Warto 

dodać, że od 1806 r. charakterystyczną cechą prasy tego okresu jest wszechobecny kult 

Napoleona, z którym polskie społeczeństwo łączyło nadzieje na samodzielny, niepodległy 

byt. Z drugiej strony na prasie tego okresu ciążyły ograniczenia ścisłej kontroli cenzorskiej15. 

 

Gazety w Królestwie Polskim i na ziemiach zaboru rosyjskiego 1815–1830 16 
 

W latach 1815-1830, tj. w okresie konstytucyjnego Królestwa Polskiego nastąpił 

intensywny rozwój prasy, bibliografie odnotowują 156 tytułów, a wśród nich aż 29 gazet 

informacyjnych w języku polskim. Przez niemal cały okres zaborów na terenach zależnych od 

Rosji absolutnie dominowała prasa Warszawy. W samej tylko Warszawie w 1830 r. 

                                                 
14 W. Bieńkowski: Jan Maj – założyciel i pierwszy redaktor „Gazety Krakowskiej” w latach 1796-1831, „Prasa 

Współczesna i Dawna” 1959, nr 1/2. 
15 Szerzej: A. Słomkowska: Prasa rządowa Księstwa Warszawskiego ... op. cit.; T. Łepkowski: Propaganda 

napoleońska w Księstwie Warszawskim, „Przegląd Historyczny” 1962, nr 1.  
16 Ważniejsze opracowania: J. Łojek: Prasa polska w latach 1661-1831...op. cit. s. 69-81; W. Giełżyński: Prasa 

warszawska 1661-1914... op. cit.; A. Słomkowska: Prasa rządowa Księstwa Warszawskiego...op. cit.; J. 
Łojek: Studia nad prasą i opinią publiczną w Królestwie Polskim 1815–1830, Warszawa 1966; N. 
Gąsiorowska: Wolność druku w Królestwie Kongresowym 1815-1830, Warszawa 1916; Z. Anculewicz: 
„Kurier Warszawski” w latach 1821-1868, Olsztyn 1997; W. Pusz: "Nowy Parnas" przedromantycznej 
Warszawy. Bruno Kiciński i grono jego współpracowników, Wrocław 1979; J. J. Lipski: Warszawscy 
"Pustelnicy" i "Bywalscy". T. 1, Felietoniści i kronikarze 1818-1899, Warszawa 1973; A. Słomkowska: 
Dziennikarze warszawscy. Szkice z XIX wieku, Warszawa 1974. 



 7

ukazywało się 7 dzienników drukujących łączny roczny nakład 2,2 mln egz.17 Zapewne 

sprzyjała temu liberalna konstytucja nadana przez Aleksandra I, gwarantująca wolność słowa, 

która jednak w reakcyjnych sferach rządowych Królestwa nie była przestrzegana, stąd po 

kilku latach przywrócono cenzurę prewencyjną18.  

Na rynku prasowym Warszawy główne miejsce zajmowały dwa stare dzienniki 

informacyjne „Gazeta Warszawska” i „Gazeta Korrespondenta Warszawskiego i 

Zagranicznego”. Obok nich sytuowała się „Gazeta Codzienna Narodowa i Obca”, „Orzeł 

Biały”, „Kurier Warszawski”, „Monitor Warszawski”, „Powszechny Dziennik Krajowy”, 

„Gazeta Polska”, „Kurier Polski” i „Wiadomości Handlowe”. Najstarszą była opisana już 

„Gazeta Warszawska”, która zaczęła się ukazywać 5 stycznia 1774 r. na mocy przywileju 

nadanego ks. S. Łuskinie. Po jego śmierci pismo prowadził T. Włodek, zaś po upadku 

powstania kościuszkowskiego „Gazeta Warszawska” wznowiona została przez 

A. Lesznowskiego, który pozostawał w sporze z T. Włodkiem. Mimo perturbacji „Gazeta” w 

1796 r. znalazła się w rękach rodziny Lesznowskich i pozostała ich własnością do 1906 r. 

Początkowo redaktorem był A. Lesznowski, który nadał jej konserwatywny i lojalistyczny 

charakter, zwalczając prasę liberalną Królestwa. Gazeta była z różnych względów atrakcyjna, 

zarówno ze względu na ciekawą publicystykę kulturalną (np. recenzje teatralne Towarzystwa 

Iksów), jak i na aktualność, gdyż ukazywała się siedem razy w tygodniu. W październiku 

1797 r. pojawiła się w Warszawie wydawana przez spółkę dziennikarską pod redakcją ks. K. 

Malinowskiego „Gazeta Korrespondenta Warszawskiego i Zagranicznego” (do 1830), 

która wcześniej ukazywała się jako „Korespondent Krajowy i Zagraniczny” (1794-1796). 

Było to konkurencyjne pismo wobec „Gazety” Lesznowskiego, która procesowała się 

wówczas o monopol prasowy. Pismo miało charakter patriotyczny; dominowały informacje 

zagraniczne, obwieszczenia urzędowe i ogłoszenia prywatne. W 1818 w Warszawie zaczęła 

się ukazywać „Gazeta Codzienna Narodowa i Obca” (6 razy w tygodniu), szybko zyskując 

z miejsca przewagę nad innymi tytułami. Wydawcą i redaktorem został B. Kiciński, związany 

ze środowiskiem wolnomularskim i postępowej młodzieży warszawskiej, wyznawca idei 

liberalnych. Wraz z T. Morawskim redagowali „Gazetę” na wysokim poziomie; z wolna 

zwiększał się jej nakład, osiągając 1600 egz.; drukowano wiadomości z kraju i zagranicy, 

wiele miejsca poświęcając zagadnieniom wolności druku i praw obywatelskich. Krytyczna 

postawa wobec władz spowodowała przywrócenie cenzury prewencyjnej, a następnie pismo 

zlikwidowano (VI 1819 r.). Powodem likwidacji była publikacja artykuł „O nadużyciach 

                                                 
17 J. Łojek: Prasa polska w latach 1661-1831... op. cit. s. 70-71 
18 W. Caban: Cenzura w Królestwie Polskim w latach 1815-1915, [w:] Granice wolności słowa ... op. cit. s. 8-9. 



 8

policji w państwie konstytucyjnym”. W jej miejsce B. Kiciński wraz z T. Morawskim kilka 

miesięcy później założyli „Orła Białego”, który ukazywał się 3 razy w tygodniu. Politycznie 

zbliżony był do „Gazety Codziennej...”, na łamach pisma pojawiały się treści podtrzymujące 

tradycje patriotyczne, idee liberalne, krytyczne oceny pod adresem władz, co wywoływało 

liczne działania cenzorskie i likwidację pisma z końcem września 1820 r.19 Ostatecznie w 

1821 Kiciński założył „Kuriera Warszawskiego”, który okazał się inicjatywą trwałą (do 

1939 r.). W 1826 r. ukazał się w Warszawie dziennik założony przez K. Bronikowskiego i M. 

Mochnackiego „Gazeta Polska” – „codzienna gazeta polityczna i literacka”. Podczas 

powstania listopadowego pismo zajmowało stanowisko umiarkowanie demokratyczne, zaś po 

jego upadku (od 29 IX 1831) zmieniło tytuł na „Gazeta Codzienna Krajowa i Obca” (po 26 

numerach po tytułem „Gazeta Codzienna”, istniała do 1861 r.), którą kolejno redagowali D. 

Dzierożyński, A. Kamiński i in.20 W sytuacji, w której rozwijała się prasa niezależna, główny 

cenzor Królestwa Polskiego J. K. Szaniawski doprowadził do utworzenia dziennika 

informacyjnego finansowanego i kontrolowanego przez Komisję Rządową Wyznań 

Religijnych i Oświecenia Publicznego; w 1824 r. powstał „Monitor Warszawski”, którego 

redaktorem został A. T. Chłędowski. Ukazywał się 2-5 razy w tygodniowo. Zawierał 

najczęściej przedruki z prasy zagranicznej konserwatywnej, rozprawiającej się z ruchami 

liberalnymi, co zniechęcało czytelników, nakład malał i ostatecznie w 1828 r. pismo zostało 

zlikwidowane, a jego miejsce zajął „Powszechny Dziennik Krajowy” (1828-1831)21 pod tą 

samą redakcją. Zmieniła się jednak zawartość treściowa: zmalała część urzędowa na rzecz 

licznych informacji politycznych, kulturalnych, gospodarczych. Wokół pisma skupili się 

młodzi literaci propagujący program romantyzmu, występując przeciwko ideom oświecenia i 

klasycyzmowi. Podobne poglądy wyrażano też na łamach wzmiankowanej „Gazet Polskiej” 

założonej w grudniu 1826 r., której wydawcą od 1835 r. i redaktorem był T. Gąbka; 

współpracowali z nim m.in. M. Mochnacki, J. N. Janowski, patronujący liberalnym i 

patriotycznym ruchom politycznym. Te nazwiska prowadzą do kolejnego dziennika – 

„Kuriera Polskiego” (1829-1831), powstałego w grudniu 1829 r.; pisał w nim m.in. M. 

Mochnacki, A. Cichocki, K. Bronikowski. „Kurier” cieszył się dużym powodzeniem i wszedł 

do historii jako trybuna romantyków w polemikach z klasykami. Oddzielne miejsce 

zajmowała gazeta informacyjna wydawana w 1830 r. nakładem Banku Polskiego – 

„Wiadomości Handlowe” (nast. „Merkury” 1830-1831). Ukazujący się 3 razy tygodniowo 

                                                 
19 J. Łojek: Prasa polska w latach 1661-1831... op. cit. s. 75-76. 
20 Szerzej. W. Giełżyński: Prasa warszawska... op. cit. 
21 W l. 1830-1831 pt. „Dziennik Powszechny Krajowy”. 



 9

prowadziła rozbudowany dział informacji zagranicznych politycznych i handlowych. Był to 

okres poprzedzający wybuch powstania, stad waga wiadomości zagranicznych. Większość 

krajów europejskich przeżywała wówczas nastroje rewolucyjne, wrzenie społeczne, konflikty 

polityczne; informacje docierające do Polaków budziły nadzieje na powodzenie wystąpienia 

powstańczego. 

Poza Warszawą prasę wydawano w tym czasie jedynie w Wilnie, który był drugim co 

do wielkości polskim ośrodkiem życia kulturalnego i naukowego. Ukazywał się tu nadal 

„Kurier Litewski” (1796-1840) oraz liczne tygodniki i miesięczniki oraz gazety 

informacyjne w języku rosyjskim. 

 

Gazety Królestwa Polskiego i ziem litewsko-ruskich w latach 1832-1864 22 
 

W okresie miedzypowstaniowym w Królestwie Polskim i na ziemiach litewsko-

ruskich ukazywało się 185 tytułów, co stanowiło 39,6% wszystkich zarejestrowanych przez 

„Bibliografię prasy polskiej 1832-1864” tytułów (476)23, zatem w porównaniu z latami 1815-

1830, liczba gazet znacznie się pomniejszyła; wcześniej wskaźnik ów wynosił 71,7% w 

stosunku do całości (156). Najwięcej tytułów ukazywało się w Warszawie (130), Wilnie (22) i 

Petersburgu. Niekorzystne zmiany nastąpiły w prasie ogólnoinformacyjnej: spośród 22 

tytułów ukazujących się przed powstaniem i podczas zrywu listopadowego pozostały tylko 

trzy dzienniki: tradycyjnie już „Gazeta Warszawska” i „Kurier Warszawski”24 oraz urzędowy 

„Powszechny Dziennik Krajowy”. Dawną „Gazetę Polską” zastąpiła „Gazeta Codzienna”, a 

miejsce „Gazety Korespondenta Warszawskiego i Zagranicznego” zajął „Korespondent 

Warszawski” (1831-1834). Na obszarze Królestwa Polskiego dziennik informacyjne 

ukazywały się tylko w Warszawie, zaprzestano drukować nieliczne pisma lokalne. 

Zachowane i nowo powstałe dzienniki redagowane były mimo ograniczeń cenzury i 

opuszczania kraju przez wielu utalentowanych publicystów i doświadczonych dziennikarzy. 

„Gazeta Warszawska” nadal była własnością rodziny Lesznowskich, zmienili się tylko 

redaktorzy naczelni (kolejno byli nimi: J. Wilkoszewski, J. N. Krupski, F. Gworecki, A. 

                                                 
22 Ważniejsze opracowania: E. Tomaszewski: Prasa Królestwa Polskiego i ziem litewsko-ruskich okresu 

międzypowstaniowego (1832-1864), [w:] Prasa polska w latach 1661-1864...op. cit. s. 110-150; W. 
Giełżyński: Prasa warszawska 1661-1914... op. cit.; A. Słomkowska: Prasa rządowa Księstwa 
Warszawskiego... op. cit.; E. Tomaszewski: Kształtowanie się kapitalistycznych przedsiębiorstw prasowych w 
Warszawie 1851-1860, Warszawa 1968; Z. Anculewicz: „Kurier Warszawski” w latach 1821-1868... op. cit.; 
J. J. Lipski: Warszawscy "Pustelnicy" i "Bywalscy". T. 1... op. cit.; A. Ślisz: Henryk Rzewuski. Życie i 
poglądy, Warszawa 1986. 

23 E. Tomaszewski: Prasa Królestwa Polskiego i ziem litewsko-ruskich... op. cit. s. 110-111, 115; B. Korczak: 
Bibliografia prasy polskiej 1832-1864, Warszawa, 1968. 

24 Kurjer Warszawski. Książka jubileuszowa ozdobiona 247 rysunkami w tekście (1821-1896). Warszawa 1896; 
Z. Anculewicz: „Kurier Warszawski” w latach 1821-1868... op. cit. 



 10

Lesznowski), przeżywała upadki i wzloty, co przekładało się na stale różnicujące się ilości 

prenumeratorów i wielkości nakładu. „Kurier Warszawski” był nadal redagowany przez L. 

A. Dmuszewskiego, cieszył się niesłabnącą popularnością. Dominowały w nim wiadomości 

miejscowe, często sensacyjne, zawartość literacka była dostosowana do mniej wyrobionego 

czytelnika. Urzędowy „Dziennik Powszechny” (1831-1837)25 stał się własnością rodziny T. 

A. Chłedowskiego; wszelako zmiana redaktorów, którzy narazili się władzom Królestwa i 

publikacja materiałów sprzecznych z polityką rosyjską doprowadziła w 1837 r. do zamknięcia 

dziennika. Na jego miejsce powołano do życia w 1837 r. „Gazetę Poranną” (ukazywała się 

do 1841 r.)26, której wydawcami byli A. Dobek i H. Skimborowicz, a w składzie redakcji 

znaleźli się też A. Szabrański oraz L. Pietrusiński (niektórzy związani z poprzednim tytułem 

dziennika). Redaktorzy „Gazety Porannej” nadawali jej ton liberalny, zmieniając jej 

dotychczasowy charakter; znikła część urzędowa i obwieszczenia władz lokalnych. Te 

drukowano w nowo powołanej przez władze w styczniu 1838 r. dwujęzycznej „Gazecie 

Rządowej Królestwa Polskiego” (do 1861), a następnie w „Dzienniku Powszechnym” 

(1861-1864). 

W latach czterdziestych pojawiły się w Warszawie efemeryczne pisma codzienne: na 

początku 1842 r. uruchomiono „Gazetę Powszechną” wydawaną przez K. Wittego. Ten sam 

wydawca w kwietniu 1843 r. podjął się próby edycji kolejnego periodyku codziennego pt. 

„Dziennik Krajowy” – po kilku miesiącach pismo zawieszono. Nowa sytuacja zarysowała się 

dopiero w latach pięćdziesiątych XIX wieku. wydarzeniem stało się wydanie „Dziennika 

Warszawskiego” (1851-1856)27 przez H. Rzewuskiego, znanego z aktywnej działalności na 

ziemiach litewsko-ruskich w środowisku lojalistyczno-konserwatywnym związanym z 

„Tygodnikiem Petersburskim” (1830-1858). Rzewuski dzięki swym powiązaniom z władzami 

rosyjskimi, a szczególnie z namiestnikiem Królestwa Polskiego, uzyskał zgodę na wydawanie 

dziennika o charakterze konserwatywnym. „Dziennik” przyjęty został z zainteresowaniem 

dzięki rozległej zawartości tematycznej i wysokiemu poziomowi publikacji; drukował dużo 

wiadomości z życia społeczno-kulturalnego i gospodarczego kraju, rozbudowany dział 

„Rozmaitości” zapewniał licznych abonentów. Znaczenie też miał sam skład redakcji, w 

której znaleźli się kompetentni dziennikarze, m.in. A. Wilkoński, J. Bartoszewicz, W. 

Szymanowski, J. B. Wagner, K. Waliogórski, J. Korzeniowski, K. W. Wójcicki i in. W latach 

50. XIX w. zachodziły w dziennikarstwie doniosłe zmiany; Warszawa stała się świadkiem 

                                                 
25 Poprz. jako: „Dziennik Powszechny Krajowy”, „Dziennik Powszechny Krajowy” (1828-1931) 
26 W 1841 r. H. Skimbrowicz zmienił tytuł „Gazety Porannej” na „Czas” (1841) 
27 W latach 1856-1860 losy pisma kontynuował dziennik  „Kronika Wiadomości Krajowych i Zagranicznych” 

(Warszawa; 1856-1860). 



 11

działań dwu konkurencyjnych pism codziennych „Dziennika Warszawskiego” i „Gazety 

Warszawskiej”. Tej ostatniej Lesznowski zapewnił współpracę znanych pisarzy, m.in.: 

J. I. Kraszewskiego, J. Korzeniowskigo, J. Kaczkowskiego; wykorzystano nowe techniki 

drukarskie, uregulowano kwestie honorariów autorskich, w efekcie wzrosła poczytność i 

zasięg oddziaływania. Do konkurencyjnego działania włączyła się też wzmiankowana 

wcześniej „Gazeta Codzienna”, która od 1850 r. przeszła w ręce E. Miaskowskiego. Jej 

redakcję tworzyli: J. K. Gregorowicz, J. Pracki i F. H. Lestwan. Podobnie jak konkurencja, 

dziennik do współpracy pozyskał znanych krytyków i publicystów: W. A. Maciejowskiego, F. 

Skarbka, J. Korzeniowskiego, J. I. Kraszewskiego, K. Koźmiana, E. Odyńca i in. W 1853 r. 

„Gazetę” od Miastkowskiego odkupił A. Przeździecki, następnie A. Niewiarowski, który 

podniósł nieco poziom pisma, ale nie poprawił jego kondycji finansowej. Ostatecznie w 1859 

r. odsprzedał gazetę L. Kronenbergowi, który powierzył stanowisko red. J. I. Kraszewskiemu. 

Dzięki nowemu redaktorowi pismo szybko stało się atrakcyjne i pozyskało wielu uznanych 

współpracowników, a stosunek do spraw narodowych zjednał wielu prenumeratorów (w 1860 

było ich już ok. 6 tys. przy 7 tys. nakładzie).  

Na ziemiach litewsko-ruskich nadal ukazywał się w Wilnie „Kurier Litewski” (1796-

1840), który od początku 1834 roku stał się dwujęzyczną gazetą urzędową drukowaną 2-3 

razy tyg. W nowej wersji przyjął tytuł „Kurier Litewski. Litovskij Vestnik” a jego red. został 

A. Marcinkowski. Od 1841 losy gazety kontynuował „Kurier Wileński” (1841-1864).  

 

Gazety Królestwa Polskiego i zaboru rosyjskiego 1865-1914 28 
 

Prasa polska w Królestwie po upadku powstania styczniowego, mimo wynikających z 

uwarunkowań politycznych i zaostrzenia prawa (koncesje, cenzura prewencyjna), przeżywała 

znaczny rozwój ilościowy. Jeśli w 1864 r. w Królestwie wychodziło 20 tytułów, to już w roku 

                                                 
28 Ważniejsze opracowania: Z. Kmiecik: Prasa polska w Królestwie polskim i Imperium Rosyjskim w latach 

1865-1904, [w:] Prasa polska w latach 1864-1918...op. cit. s. 11-57; Tenże: Prasa polska w zaborze 
rosyjskim w latach 1905-1915, [w:] Prasa polska w latach 1864-1918...op. cit. s. 58-113; Z. Kmiecik: Prasa 
warszawska w okresie pozytywizmu 1864-1885, Warszawa 1971; Z. Kmiecik: Prasa warszawska w latach 
1886-1904, Wrocław 1989; Z. Kmiecik: Prasa warszawska w latach 1908-1919, Warszawa 1981; W. 
Giełżyński: Prasa warszawska 1661-1914... op. cit.; Z. Anculewicz: „Kurier Warszawski w latach 1821-
1868”... op. cit.; Z. Anculewicz: Świat i ziemie polskie w oczach redaktorów i współpracowników "Kuriera 
Warszawskiego" w latach 1868-1915, Warszawa 2002; H. Bałabuch: Nie tylko cenzura. Prasa 
prowincjonalna Królestwa Polskiego w rosyjskim systemie prasowym w latach 1865-1915, Lublin 2001; 
Stara i młoda prasa. Przyczynek do historii literatury ojczystej 1866-1872, Warszawa 1998; Publicystyka 
okresu pozytywizmu 1860-1900. Antologia. Oprac. S. Fita, Warszawa 2002; A. Adamczyk: Cztery epoki prasy 
Kielecczyzny 1811-1956, Kraków 1991; J. J. Lipski: Warszawscy "Pustelnicy" i "Bywalscy". T. 1, 
Felietoniści i kronikarze 1818-1899. T. 2, Felietoniści i kronikarze 1900-1939, Warszawa 1973; M. 
Adamczyk, J. Dzieniakowska: Ludzie prasy Kielecczyzny w XIX i XX wieku. Indeks biograficzny, Kielce 
2000; J. Walicki: Dziennik Łódzki - nasze 115-lecie, Łódź 1999; Z. Kmiecik: Program polityczny "Głosu 
Warszawskiego" (1908-1909) i "Gazety Warszawskiej" (1909-1915), Warszawa 1980; K. Olechowicz: Ćwierć 
wieku z "Kurierem Warszawskim" 1914-1939, Kraków 1974. 



 12

1885 było ich 80, a w 1904 – 140. O ile przed 1864 r. dominującymi były dzienniki i 

tygodniki, to po upadku powstania punkt ciężkości przesunął się na tygodniki, miesięczniki i 

roczniki różnej tematyce. Głównym ośrodkiem wydawniczym była Warszawa, w której 

ukazywał się 95% wszystkich czasopism polskich29. Powstawały różnego rodzaju nowe 

dzienniki, utrzymały się na rynku również te, które powstały przed 1864 r. Kontynuował swe 

dzieje „Kurier Warszawski”, wychodzący od 1821 r. Warto podkreślić, że egzystował bez 

przerwy niemal 118 lat. Początkowo ukazywał się sześć, potem (od 1827 r.) siedem razy w 

tygodniu. Przynosił zwięzłe, krótkie informacje, trochę ogłoszeń, był łatwo czytelny i 

dostępny dla plebejuszy. Stał się wreszcie pierwszą gazetą zamieszczającą lokalne 

wiadomości dla mieszkańców stolicy. Ukazywał się początkowo pod red. B. Kicińskiego, 

który pod koniec 1821 r. sprzedał wydawnictwo znanemu aktorowi i komediopisarzowi 

warszawskiemu L. A. Dmuszewskiemu, który przekształcił je w pismo bulwarowe. 

nastawione na czytelnika niezamożnego. „Kurier” był najtańszym pismem Królestwa (40 zł 

rocznie). Na łamach nie stroniono od sensacji, wiadomości brukowych i treści niskiego 

obiegu, co nie zapewniało mu jednak czytelników. Dopiero objęcie redakcji przez 

W. Szymanowskigo, wejście w skład redakcji literatów i wychowanków Szkoły Głównej oraz 

pozyskanie do współpracy doświadczonych publicystów (m.in. F. Fryze, W. Gomulicki, 

T. Czapelski. T. Jeske-Choiński, B. Prus, Gawalewicz, A. Michaux, H. Sienkiewicz, B. Prus) 

zamienił charakter dziennika. Po tej transformacji treści brukowe ustąpiły miejsca materiałom 

poważniejszym, literackim. Wzrosły nakłady od 5 do 12 tys., zaś w 1883 „Kurier” ukazywał 

się dwa razy dziennie. Warto dodać, że ustanowienie własnych korespondentów, nawiązanie 

współpracy z agencjami telegraficznymi stanowiły ważny moment w rozwoju dziennika. 

Kolejnymi redaktorami byli W. Szymanowski, F. Olszewski, W. Korotyński, F. Hoesik; od 

1887r. właścicielem stał się S. Lewental, a od 1905 r. pismo przejęła rodzina Olchowiczów. 

Już w 1896 r. pismo drukowało imponujący nakład 25 tys. egz., który w 1909 r. wzrósł do 33 

tys., a w okresie II RP przekraczał 50 tys. egz.30  

Swoistą konkurencją dla „Kuriera Warszawskiego” był „Kurier Codzienny” 

ukazujący się od lipca 1865 do 1905 r. Kolejno redagowany przez K. Kucza i J. Hiża stał się 

jednym z ważniejszych dzienników informacyjno-politycznych (nakład 5-6 tys. egz.); 

prowadził bogaty dział kulturalny i literacki, zamieszczał wiadomości o problemach 

                                                 
29 Z. Kmiecik: Prasa polska w Królestwie polskim i Imperium Rosyjskim... op. cit. s. 13; H. Eile: Prasa 

warszawska przed stu laty i współczesna jej ocena, Warszawa 1929. 
30 Z. Kmiecik: „Kurier Warszawski” – organ mieszczaństwa warszawskiego (1908-1915), „Przegląd 

Humanistyczny” 1978, nr 7/8, s. 91-107; Z. Anculewicz: Bibliografia prozy na łamach "Kuriera 
Warszawskiego" w latach 1868-1939. Olsztyn 2000. 



 13

ekonomicznych i życiu religijnym w kraju i za granicą. Część udziałów gazety należała też do 

firmy Orgelbrandów, a od 1889 r. do Gebethnera i Wolfa; w 1896 pismo wykupił S. Libicki, a 

w 1905 J. Grodecki (wtedy stało się organem PPS). Podobny charakter miał założony przez 

F. Fryzego i F. Basińskiego w 1881 r. „Kurier Poranny”31. Wśród wielu relacji z wydarzeń 

Warszawy na jego łamach dominowały wiadomości sensacyjne. Ukazywał się do 1939 r. w 

przerwą w latach 1907-1908. Po wznowieniu w 1909 (red. L. Fryze) drukował 24 tys. egz. 

Wciąż ukazywała się długowieczna „Gazeta Warszawska” – starannie redagowane 

pismo informacyjno-polityczne. Zamieszczała bieżące informacje oraz pisała o przeszłości 

historycznej Polski. Zawierała stały artykuł wstępny o charakterze politycznym, telegramy 

agencyjne, kronikę, informacje gospodarcze, a także odcinek powieści. Właścicielem 

„Gazety” była nieprzerwanie od 1794 r. rodzina Lesznowskich; redagowana po 1864 przez 

J. Keniga, a następnie S. Lesznowskiego. W 1906 r. opanowana przez zwolenników endecji 

(red. S. Kozicki), w 1915 r. została zamknięta na trzy lata. W latach 1864–1905 w Warszawie 

ukazywała się też „Gazeta Handlowa” – pierwszy polski dziennik poświęcony problemom 

handlu, przemysłu i ekonomice; zawierający liczne recenzje i sprawozdania z literatury 

ekonomicznej. Założycielem i redaktorm był R. Okręt. Po 1877 r. na łamach „Gazety” 

rozbudowano dział kuturalno-literacki, z którym współpracowali m.in. A. Świętochowski, H. 

Sienkiewicz i J. Czarnowski. W 1906 r. pismo przekształcono w dziennik społeczno-

polityczny – organ Związku Postępowo-Demokratycznego o tytule „Nowa Gazeta” (do 

1918) pod red. S. A. Kempnera i J. Lorentowicza (od 1912 zbliżona do PPS). Wysoką rangę 

wśród gazet informacyjnych osiągnęła także „Gazeta Polska” (1861-1907), kontynuatorka 

wydawanej przez L. Kronenberga „Gazety Codziennej” (1831-1861). W latach 1858-1863, 

gdy redagował ją K. I. Kraszewski, osiągnęła największą poczytność32. Po usunięciu pisarza z 

Warszawy przez szambelana Z. A. Wielopolskiego kierownictwo redakcji przejął E. Sulicki; 

wskutek zmian ograniczono tematykę polityczna i gospodarczą na rzecz literatury i krytyki 

artystycznej, jednak dziennik stracił znaczną cześć prenumeratorów. W 1875 r. Sulickiego 

zastąpił J. Sikorski, przywracając dziennikowi jego popularność, którą znacznie zwiększył 

następny redaktor E. Leo, z którym współpracowali B. Prus i H. Sienkiewicz. Nakład pisma 

wzrósł z 2,4 tys. egz. w 1870 r. do 12 tys. w 1906. W roku 1906 gazeta stała się organem 

Narodowej Demokracji (red. R. Dmowski), rok później została zamknięta. W latach 1873-

                                                 
31 Uprzednio jako „Kurier Codzienny Antrakt” (1877-1881) 
32 E. Sulicki: Działalność J. I. Kraszewskiego jako redaktora „Gazety Polskiej”, W: Książka jubileuszowa dla 

uczczenia 50-letniej działalności literackiej J. I. Kraszewskiego, Warszawa 1880, s. 455-482; J. I. Kraszewski, 
L. Kronenberg: Korespondencja 1859-1876. Oprac. M. Dynowska, Kraków 1929; W. Danek: Publicystyka 
Józefa Ignacego Kraszewskiego w latach 1839-1872, Wrocław 1957. 



 14

1906 ukazywał nowy dziennik „Wiek” (od 1899 jako „Wiek Ilustrowany”) pod redakcją 

najpierw H. Lestwama, a następnie K. Zalewskiego. Pismo było adresowane do uboższych 

sfer ziemiańskich; na jego łamach, obok informacji o wydarzeniach krajowych o 

zagranicznych, sporo miejsca poświęcano sprawom społecznym i kulturalnym. U progu XX 

wieku pismo drukowało nakład 4,8 tys. egz., który w 1904 wzrósł do 19 tys. Od lipca 1877 

warszawski rynek pism codziennych wzbogacił się o „Nowiny” (1877-1883), którego 

pierwszym redaktorem został E. Piltz (należał do F. Sulimierskiego, potem rodziny 

Kronenbergów). Dziennik wywodził się ze skromnego dodatku pt. „Nowiny Niedzielne” 

(1976-1977) do pisma „Wiek”, szybko jednak urósł do rangi organu polskich pozytywistów i 

wywarł poważny wpływ na opinię publiczną. Stery jego redakcji dzierżyli kolejno 

A. Świętochowski (1878-1881), a następnie B. Prus (1882-1883)33. Największe jednak 

powodzenie osiągnęło inne pismo codzienne – informacyjno-polityczne „Słowo” (1882-

1914). Wydawcą był A. Zaleski, a redaktorem został H. Sienkiewicz, który pozyskał do 

współpracy kilkudziesięciu znanych publicystów, uczonych, pisarzy (m.in. A. Rolle, W. 

Bełza, W. Olędzki, Z. Chełmicki, J. Kleczyński, J. Mycielski, J. Rostafiński, W. 

Szymanowski i in.). Bogaty serwis informacyjny, rozbudowana publicystyka polityczna, druk 

wybitnych dzieł literackich (np. Ogniem i mieczem), informacje o wydarzeniach na ziemiach 

polskich w pozostałych zaborach zapewniły pismu stałe powodzenie (do 12 tys. egz.), czemu 

przysłużyli się następcy Sienkiewicza (W. Olędzki, M. Godlewski, L. Wortnowski, A. 

Donimirski). W 1901 r. dwaj przedsiębiorcy: J. Gronowski i R. Mieszczankowski założyli w 

Warszawie kolejną popularną gazetę ukazującą się dwa razy dziennie: „Goniec Poranny” 

(rano) i „Goniec Wieczorny” (po południu). W krótkim czasie pismo zyskało wysoki nakład 

(50 tys. egz. w 1904 r., 25 tys. w 1909) oraz ok. 6 tys. prenumeratorów, których zachęcano 

wysyłając im co kwartał nieodpłatnie swoje pismo (ukazywało się do 1918 r.). Odrębna grupą 

były klasyczne drukowane podówczas gazety urzędowe, m.in.: „Dziennik Warszawski” 

(1864-1875), który wydawano też w równoległej wersji rosyjskiej pt. „Warszawskij 

Dniewnik” (1864-1915). 

Po 1905 w zaborze rosyjskim zniesiono cenzurę prewencyjną, co zaowocowało 

gwałtownym wzrostem tytułów. Jednocześnie długotrwały stan wojenny i działania cenzury 

represyjnej (liczne konfiskaty i zamykanie tytułów) sprawiły, że znaczna ich liczna miała 

charakter efemeryczny. Znamienne dla tego okresu są bardzo częste zmiany tytułów, z 

których znaczna część była próbą obchodzenia cenzury. Z drugiej strony prawo prasowe w 

                                                 
33 M. Brykalska: Aleksander Świętochowski. Biografia. T. 1-2, Warszawa 1987; W. Sonczyk: Bolesław Prus. 

Publicysta - redaktor - teoretyk prasy, Warszawa 2000. 



 15

Królestwie po 1905 r. było bardziej liberalne niż uprzednio i prasa mogła przemawiać w 

miarę otwarcie. W ogromnej masie politycznych gazet wydawanych po rewolucji 1905 r. 

najliczniejszą reprezentację miała praca endecka. Znamienne, że dominowały tu pisma sprzed 

rewolucji, które przetrwały i zmieniły charakter, np. wzmiankowane już: „Gazeta Polska” 

(do 1907 r.), „Goniec Poranny i Wieczorny” (do 1918 r.), „Gazeta Warszawska” (do 1939 

r.) i liczne efemerydy, np. „Trybuna Ludowa” (1905), a także radykalna „Gazeta Poranna 2 

Grosze” (1912-1925) – organ Stronnictwa Narodowo-Demokratycznego” (red. P. Mączyński, 

A. Sadzewicz). Wysoką aktywność przejawiali socjaliści. Jakkolwiek ich główny organ 

„Robotnik” drukowano w konspiracji, w Warszawie jawnie opcję tę reprezentowała m.in. 

przekształcona „Nowa Gazeta” (do 1918 r.) i liczne efemerydy partyjne. W burzy rewolucji 

stracili dominujący wcześniej konserwatyści, kierunek ten wyrażały tylko dzienniki „Słowo” 

E. Pilza (do 1914 r.) i „Kurier Polski” (1898-1939)34, zaś prasa ludową nie miała w tym 

regionie liczących się reprezentantów. Dystans od polityki i bezpartyjny status deklarowały 

tylko dwa duże komercyjne dzienniki – długowieczny „Kurier Warszawski” (do 1939 r.) w 

1905 przejęty przez Olchowiczów oraz „Kurier Poranny” F. Fryzego (do 1915 i 1918-

1939 r.)35. Z niewielkimi zmianami układ ów przetrwał do 1918 roku.  

Po powstaniu styczniowym Polacy mieszkający na ziemiach zachodnich zaboru 

pozbawieni zostali możliwości wydawania pism lokalnych, natomiast w Królestwie z 

nielicznymi wyjątkami miały one charakter efemeryczny36. Dynamiczny rozwój prasy 

prowincjonalnej nastąpił dopiero po rewolucji: w 1905 – 22 tytuły; 1909 – 41; w 1914 – 79. 

Największą liczbę tytułów wydawano w Łodzi: 40 pism polskich, 12 rosyjskich, były też 

pisma niemieckie; wyróżniały się „Dziennik Łódzki” (1884-1892), „Goniec Łódzki” (1899-

1906), „Rozwój” (Łódź; 1897-1914). Najpoważniejszym pismem był następca „Gońca” – 

„Kurier Łódzki” (1906-1911), prześladowany przez cenzurę, zawieszony, w 1911 r. zmienił 

tytuł na „Nowy Kurier Łódzki” (red. S. Książek). W Lublinie wydano „Kurier Lubelski” 

(1865-1878), wchłonięty następnie przez „Gazetą Lubelską” (1876-1905; 1910-1911), która 

w latach 1905-1906 ukazywał się pt. „Goniec Lubelski” oraz chadecki „Polak-Katolik” 

(1906-1929), który w 1908 przeniesiono do Warszawy. W Częstochowie pierwsze pismo 

codzienne powstało w 1906 r. – narodowo-demokratyczny „Goniec Częstochowski”; w 1909 

r. pojawił się drugi tytuł – „Gazeta Częstochowska”. W Sosnowcu drukowano „Kurier 

Zagłębia” (1907-1922) i dziennik „Iskra” (1910-1919). W Kielcach od 1870 r. ukazywała 

                                                 
34 Przejściowo jako „Dziennik Polski” (1913-1915) 
35 Z. Kmiecik: Prasa warszawska w latach 1908-1918... op. cit.; J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka: Dzieje 

prasy polskiej... op. cit., s. 61-65, 77-79 
36 H. Bałabuch: Nie tylko cenzura. Prasa prowincjonalna Królestwa Polskiego ... op. cit. 



 16

się bez przerwy „Gazeta Kielecka” (dwa razy w tyg.) oraz „Echa Kieleckie” (1906-1907), 

zaś w Radomiu dwa razy w tyg. wydawano „Gazetę Radomską” (1884-1917). We 

Włocławku powodzeniem cieszył się drukowana 3 razy w tyg. „Gazeta Kujawska” (1906-

1913), a od 1910 r. endecki „Dziennik Kujawski” (do 1914 r.). W Kaliszu zaś w 

nieprzerwanie ukazywał się „Kaliszanin” (1870-1892), a następnie „Gazeta Kaliska” 

(1893-1939). Warto podkreślić, że w ówczesnej prasie prowincjonalnej dominowały dwie 

orientacje polityczne: liberalno-demokratyczna i endecka, przy stosunkowo słabej 

reprezentacji prasy socjalistycznej i ludowej. 

Odrębne miejsce należy się prasie wileńskiej, gdyż poza Królestwem największym po 

Warszawie ośrodkiem wydawniczym było Wilno37. Po upadku powstania nie drukowano tu 

wprawdzie żadnej gazety, a wydawany wcześniej „Kurier Wileński” (1841-1863), zastąpiono 

rosyjską gazetą „Vilenskij Vestnik” (od 1864). Niemniej na początku XX zaistniały nowe 

okoliczności. Wielkie znaczenie miała tu reforma prawna z 1905 r., która wprowadziła 

równouprawnienie prasy obcojęzycznej z rosyjską. Najpierw powstał reprezentujący 

konserwatystów „Kurier Litewski” (1905-1910; 1912-1915), którego redakcją kolejno 

kierowali Cz. Jankowski i W. Baranowski, zaś działem literackim opiekowała się E. 

Orzeszkowa. W 1910 pismo zawieszono, a na jego miejsce pojawił się „Kurier Wileński” 

(1910-1911), w 1912 r. wrócił ponownie do starej nazwy i ukazywał do 1915 r. Nurt 

narodowo-demokratyczny reprezentował „Dziennik Wileński” (1906-1907), który ulegał 

licznym konfiskatom i zawieszeniom; w efekcie często zmieniał tytuł. Od 1908 r. drukowano 

go pt. „Goniec Wileński” (1908-1910), a następnie „Goniec Codzienny” (1910-1911). W 

maju 1911 r na skutek politycznego zbliżenia narodowych demokratów i konserwatystów 

redakcję „Gońca” połączono z „Kurierem Wileńskim”, który ukazywał się dalej jako „Kurier 

Litewski”. Od polityki bezpośrednio stroniła trzecia wileńska gazeta: redagowana przez 

księży popularna „Gazeta 2 Grosze” (1910-1911), która po konfiskacie z 1911 r. ukazywała 

się jako „Gazeta Codzienna” (1911-1914).  

 

Gazety krakowskie w latach 1815-1846 38  
 

W latach między Kongresem Wiedeńskim a powstaniem listopadowym na ziemiach 

polskich znajdujących się pod zaborami tzw. Wolne Miasto Kraków czyli autonomiczna 
                                                 
37 Z. Kmiecik: Prasa warszawska w latach 1908-1918... op. cit., s. 95-97. 
38 Ważniejsze opracowania: J. Łojek: Prasa polska w latach 1661-1831...op. cit. s. 92-97; I. Homola: Prasa 

galicyjska w latach 1831-1866, [w]: Prasa polska w latach 1661-1864...op. cit. s. 199-204; M. Tyrowicz: 
Prasa Galicji i Rzeczypospolitej Krakowskiej... op. cit.; K. Bąkowski: Dziennikarstwo krakowskie do roku 
1848, Kraków 1906; Kraków – Lwów. Książki, czasopisma, biblioteki XIX i XX w. [T. 2-6]. Pod red. J. 
Jarowieckiego, Kraków 1996–2003; J. Jarowiecki: Studia nad prasą polską XIX i XX wieku. T. 2, Kraków 
2006. 



 17

Rzeczpospolita Krakowska ilością wydawanych tytułów prasowych sytuowała się tuż po 

Królestwie Kongresowym. Wynikało to z faktu, że znaczna część tytułów tu wydawanych 

eksportowana była do Królestwa. Oczywiście dopuszczenie prasy wydawanej w Krakowie na 

obszar Królestwa uzależnione było od warszawskiej cenzury. Wśród interesujących nas gazet 

znajdowała się wydawana bez przerwy przez J. Maja „Gazeta Krakowska” (1794-1849). W 

latach 1827-1830 jakością swoją ustępowała jednak prasie warszawskiej, stąd w 1830 r. 

dokonano zmian: „Gazeta” zaczęła się ukazywać 6 razy w tygodniu, do współpracy przystąpił 

K. Majeranowski. To postać wybitna na polu ówczesnego dziennikarstwa, ale też cenzor 

posądzany o kolaborację z tajną policją Królestwa Polskiego; znany jako wydawca 

„Pszczółki Krakowskiej” (1819-1823), która ukazywała się 2 razy w tygodniu. Jej 

uzupełnieniem była gazeta informacyjna ukazująca się pięć razy w tygodniu „Krakus” 

(1822-1823). Oba tytuły wzbudziły zainteresowanie warszawskiej cenzury, to zaś 

doprowadziło do ich upadku. W 1823 r. Majeranowski zaczął wydawać 7 razy w tygodniu 

dziennik „Kronika Codzienna”, ale brak powodzenia tej inicjatywy po niecałym roku 

spowodował jego upadek. Niezmordowany wydawca w 1827 r. założył nowa gazetę z 

rozbudowanym działem literackim, drukowaną najpierw trzy, następnie sześć razy w 

tygodniu. Był to „Goniec Krakowski” (1828-1831) – z podtytułem „dziennik polityczny, 

historyczny, literacki”. Zauważyć trzeba, że rola Majeranowskiego w rozwoju prasy polskiej 

była niezwykła, był bowiem wydawcą i redaktorem 15 miejscowych czasopism różnego 

rodzaju. Inne krakowskie inicjatywy tego okresu miały charakter efemeryczny, np. „Dziennik 

Krakowski” (1832) pod red. J. Wylezińskiego, czy „Kurier Krakowski” (1834-1835) 

A. Tessarczyka. Jedynym dziennikiem, który bez uszczerbku przetrwał zmienne losy 

Rzeczypospolitej Krakowskiej była lojalistyczna „Gazeta Krakowska”. Pismo po śmierci J. 

Maja od 1831 r. roku wydawał i redagował S. Grzeszkowski, a następnie Majeranowski 

(1840-1847), a u schyłku jej dziejów W. Iżycki. „Gazeta” w tym czasie zmieniła nieco swój 

charakter, z pisma o charakterze półurzędowym przerodziła się w nowoczesny dziennik 

drukujący doniesienia zagraniczne oraz teksty literackie, naukowe artystyczne. W okresie 

rewolucji 1846 r. „Gazeta Krakowska” ukazywała się przejściowo pt. „Dziennik Rządowy 

Miasta Krakowa” (1846, red. A. Tessarczyk), zaś w 1849 r. została zlikwidowana39. 

 

                                                 
39 J. Jarowiecki: Prasa w Krakowie – tradycja i współczesność (część pierwsza do roku 1918), [w:] Tegoż: 

Studia nad prasą polską XIX i XX wieku. T. 2... op. cit. s. 11-41. 



 18

Gazety w Galicji 1815-1866 40 
 

W okrojonej od 1815 r. Galicji dominującym ośrodkiem prasowym był Lwów. Warto 

ów fakt podkreślić, gdyż rola lwowskiego ośrodka prasowego była jeszcze do niedawna we 

współczesnej historii prasy niedoceniana, choć początki drukowanych tu pism codziennych 

przypadają jeszcze na wiek XVIII (np. „Dziennik Patriotycznych Polityków” 1792-1798)41. 

W całym rozważnym okresie głównym periodykiem Galicji była założona w 1811 r. „Gazeta 

Lwowska” – założony przez urzędników austriackich, braci Kratterów. Podstawę finansową 

stanowiły ogłoszenia rządowe, na które w 1814 r. gazeta otrzymała przywilej wyłączności i 

które generowały dochody. Początkowo drukowana była 2 razy w tyg. (od 1816 r. – 3-4 razy, 

od 1848 r. codziennie), od 1817 r. dodawano do niej tygodniowy dodatek kulturalny i 

naukowy „Rozmaitości ...”, który wpłynął znacząco na wzrost zainteresowania pismem. Po 

upadku powstania listopadowego gazetę redagowali M. Michalewicz i J. N. Kamiński, którzy 

wprowadzili na łamy pisma przedruki z prasy niemieckiej i austriackiej i zapewnili redakcji 

szeroką współpracę z środowiskiem publicystów i literatów (m.in. F. Chotomski, 

S. Jaszkowski i in.). Istotna zmiana zaszła w 1848 r., gdy pismo „Gazeta Lwowska” została 

zakupiona przez rząd, stając się oficjalnym organem Namietnictwa, od tej pory jej znaczenie 

wyraźnie osłabło, choć – jak podają źródła – dotychczasowi właściciele Kratterowie „zrobili 

na niej majątek”. Jakkolwiek ukazywał się niemal nieprzerwanie do 1939 roku, i w tym sensie 

jest historyczna kroniką Lwowa, to jej zasięg nie był imponujący (w 1881 drukowała 2,2 tys. 

egz., a w 1907 – 4,4 tys. egz.). W okresie Wiosny Ludów ukazywało się we Lwowie kilka 

znaczących tytułów gazet politycznych. Nurt liberalno-demokratyczny reprezentował 

„Dziennik Narodowy” (od marca 1848 r.) redagowany przez L. Koreckiego, A. 

Bielawskiego, K. Szajnochę i W. Pola. Pismo wiele miejsca poświęcało działaniom 

reformatorskim, ale w kwestiach społecznych było powściągliwe (np. w sprawie 

uwłaszczenia chłopów). Również nowo powstała Centralna Rada Narodowa w kwietniu 1848 

r. założyła własny organ „Rada Narodowa”, zmieniając w lipcu tytuł na „Gazetę 

Narodową”. Redagowana przez J. Dobrzańskiego szybko zyskała w Galicji dużą 

popularność. Rozbudowane wiadomości lokalne, akty prawne, sensacyjnie zabarwione 

informacje, artykuły nasycone treściami patriotycznymi zapewniły „Gazecie Narodowej” 

                                                 
40 Ważniejsze opracowania: J. Łojek: Prasa polska w latach 1661-1831...op. cit. s. 97-101; I. Homola: Prasa 

galicyjska w latach 1831-1866...op. cit. s. 199-246; M. Tyrowicz: Prasa Galicji i Rzeczypospolitej 
Krakowskiej... op. cit.; Kraków – Lwów. Książki, czasopisma, biblioteki XIX i XX w. [T. 2-6]... op. cit.; 
Stulecie „Gazety Lwowskiej” 1811-1911. Pod red. W. Bruchnalskiego i in. T. 1, cz. 1 - T. 3, cz. 3. – Lwów, 
1911-1913 (9 wol.). 

41 J. Jarowiecki: Lwowska prasa przed powstaniem styczniowym, „Annales Academiae Paedagogicae 
Cracoviensis, Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” Z. 3 (2005), s. 63-88. 



 19

główne miejsce na mapie prasy galicyjskiej. Po bombardowaniu miasta przez Austriaków 

przestała wychodzić, wznowiona w 1862, ukazywała się do 1915 r. Prasę liberalno-

demokratyczną reprezentował dziennik „Postęp” (1848) założony przez L. Rzewuskiego, a 

redagowany przez K. Widmana i J. Zachariasiewicza; zaś jego kontynuację stanowiła 

„Gazeta Powszechna” (1848), z której poglądami polemizowała konserwatywna „Polska” 

(1848-1849), założona w Krakowie przez B. Trentowskiego, wydawana przez Stowarzyszenie 

Ziemiaństwa. Kolejne dzienniki pojawiły się we Lwowie dopiero po 1861 r., np. „Dziennik 

Polski” (1861-1862) o charakterze liberalnym, redagowanym przez F. Ziemiałkowskigo, M. 

Pawlikowskigo i F. Smolkę i in. Pismo głosiło hasła pracy organicznej i opowiadało się za 

autonomią Galicji, nawołując mieszkańców do manifestacji, za co zostało zawieszone przez 

władze42.  

Po upadku rewolucji krakowskiej w listopadzie 1846 Wolne Miasto Kraków włączono 

do Austrii. W ślad za tym od 1846 r. na terenie Galicji istniały dwa rywalizujące ośrodki: 

Kraków i Lwów. W Krakowie jedyną gazetą, która przetrwała burzę rewolucji była „Gazeta 

Krakowa”, która po wydarzeniach z 1846 r. ukazywała się jeszcze trzy lata rywalizując z 

„Jutrzenką” (1848-1849), następnie została zlikwidowana. Kolejną ważną gazetą był 

długowieczny konserwatywny „Czas” (1849-1939). Pismo było redagowane nadzwyczaj 

starannie: dobry dział informacyjny, drukujący korespondencje z kraju i zagranicy oraz 

wyważone przeglądy wydarzeń. Wysoki poziom publikacji zawdzięczał „Czas” 

kompetentnemu zespołowi red. (m.in. M. Mann, A. Szukiewicz, K. Sobolewski, K. 

Kłobukowski, L. Chrzanowski), zaś do wzrostu popularności przyczyniły się dodatki 

tygodniowe. Jedyną konkurencję dla „Czasu” był lwowski dziennik konserwatywny „Głos” 

(1860-1861) red. przez Z. Kaczkowskiego. 

 

Gazety w Galicji 1867-1914 43 
 

Okres autonomii galicyjskiej sprzyjał dynamicznemu wręcz rozwojowi prasy, mimo 

uciążliwości austriackiego prawa prasowego z 17 XII 1862 r. i przepisów wykonawczych. 

Konstytucja z 1867 r. przyniosła wolność prasy, oczywiście w granicach nakreślonych przez 

ustawy, ale znosiła system koncesyjny, a od lipca 1894 r. obowiązek składania koncesji. 

                                                 
42 Tamże. 
43 Ważniejsze opracowania: J. Myśliński: Prasa polska w Galicji w dobie autonomicznej (1867-1918), [w:] 

Prasa polska w latach 1864-1918...op. cit. s. 114-176; J. Myśliński: Prasa Galicji w dobie autonomicznej 
1867-1918, Warszawa 1972; J. Myśliński: Studia nad polską prasą społeczno-polityczną w zachodniej Galicji 
1905-1914, Warszawa 1970; Kraków – Lwów. Książki, czasopisma, biblioteki XIX i XX w. [T. 2-6]... op. cit.; 
W "naprzodowym" stylu. Materiały z sympozjum w 110 rocznicę ukazania się krakowskiego "Naprzodu". Pod 
red. H. Kosętki i A. Toczka, Kraków 2004; Cz. Lechicki: Krakowski "Kraj" 1869-1874, Kraków 1975; 
Stulecie „Gazety Lwowskiej” 1811-1911... op., cit. 



 20

Dynamizm ów poświadczają dane statystyczne: J. Myśliński odnotował w 1860 r. w 9 

miastach Galicji 159 tytułów; w 1881 r. było ich 107, w 1890 już 128, w 1900 – 234, zaś w 

1910 – 32244; z kolei z wyliczeń J. Jarowieckiego dowiadujemy się, że w latach 1867-1918 

ukazywało się we Lwowie – 111945, zaś w Krakowie – 1091 tytułów46. Innymi słowy skala 

zjawiska była ogromna. Wśród ukazujących się tytułów ważne miejsce odgrywały gazety o 

charakterze polityczno-informacyjnym.  

W erę autonomiczną we Lwowie wkroczyły trzy dzienniki sympatyzujące z nurtem 

konserwatywnym: urzędowa „Gazeta Lwowska” (1811-1939) zakupiona w 1848 r. przez 

władze od rodziny Katterów i uchodzący za oficjalny organ prasowy zaboru austriackiego. Jej 

charakter stale ulegał zmianie. Pismo w tym czasie redagowali m.in. M. Sartyni, M. 

Michalewicz, J. N. Kamiński. Pozytywnie wyróżnił się jako redaktor W. Łoziński (od 1873 

r.), który rozbudował dział korespondencji i uruchomił dodatek „Przewodnik Naukowy i 

Literacki” (1873-1921) oraz A. Krechowiecki (od 1883 r.). Jakkolwiek nakład nie był wysoki 

(3-3,5 tys. egz.), na łamach gazety publikowały wszystkie niemal sławy polskiej literatury i 

dziennikarstwa47. W 1862 r. wznowiła działalność „Gazeta Narodowa” (do 1915 r.), której 

redaktorami byli: H. Stupnicki, J. Dobrzański, K. Gromann, W. Smochowski, P. Kostecki, A. 

Vogel i in. Dziennik początkowo stał się organem lwowskiej demokracji, popierając politykę 

namiestnika A. Gołuchowskiego współpracującego z wiedeńskimi liberałami, by w końcu 

związać się z konserwatystami, szczególnie ze skrajnym jej odłamem, tzw. „partią podolska”. 

Program polityczny pisma kształtował J. Dobrzański, który od 1863 r. wraz z 

W. Smoluchowskim przejął pismo i zręcznie je przystosowywał do wszelkich przemian. Z 

pismem współpracował m.in. J. Lam, którego felietony i kronika przyciągnęły do gazety 

wielu prenumeratorów (nakład do 3,5 tys. egz.). Ugrupowania konserwatywne reprezentował 

najpierw „Dziennik Polski” (1869-1916), redagowany przez J. Lama, H. Rewkowicza i 

J. Rogosza, którzy z zaangażowaniem wspierali Gołuchowskigo. „Dziennik” był 

spadkobiercą zamkniętego w 1862 r. przez cenzurę pisma pod tym samym tytułem, które 

reprezentowało środowisko mieszczańskie. Po przejęciu „Dziennika Polskiego” przez 

A. Sapiehę w 1878 r. pismo wyrażało poglądy umiarkowanych środowisk liberalno-

demokratycznych. Popularność pisma był zmienna, podobnie jak nakład, oscylujący między 

                                                 
44 J. Myśliński: Prasa polska w Galicji w dobie autonomicznej... op. cit. s. 119. 
45 J. Jarowiecki: Prasa lwowska w latach 1864-1918. Bibliografia, Kraków 2002. 
46 J. Jarowiecki: Prasa w Krakowie – tradycja i współczesność... op. cit. s. 24; zob. też. M. Jakubek: Prasa 

krakowska z lat 1867-1918. Studium statystyczne, „Studia Historyczne” 1997, z. 1, s. 45-59; wg A. Garlickiej 
w tym samym czasie w Krakowie ukazywało się 753 periodyków (por. Tejże: Spis tytułów prasy polskiej 
1865-1918, Warszawa 1978). 

47 Stulecie „Gazety Lwowskiej” 1811-1911... op. cit.; J. Jarowiecki: Prasa lwowska w latach 1864-1918... op. cit. 



 21

1,6-6 tys. egz. Konserwatystów wspierały też dwie inne lwowskie gazety L. Masłowskiego: 

„Przegląd Polityczny, Społeczny i Literacki” (1885-1914; 4-7 tys. egz.) – organ tzw. 

„podolaków”, później dziennik „Przedświt” (1901-1903; 3,5 tys. egz.)48. Najważniejszym 

wszelako reprezentantem prasy konserwatywnej był jednak krakowski „Czas” (1848-1939), 

który rozchodził się w stosunkowo wysokim nakładzie (4-7 tys. egz.) i był kolportowany na 

terenie wszystkich zaborów. Redagowany kolejno przez A. Kłobukowskiego (1867-1892), 

M. Chylińskiego (1892-1899), A. Beaupré’go (1899-1901) i R. Starzewskiego (po 1901) 

skupił liczne grono znanych współpracowników, a na jego łamach drukowali m.in. S. Smolka, 

L. Dębicki, S. Estreicher, I. Chrzanowski, L. Siemieński, P. Popiel, A. Potocki, J. Szujski i E. 

Koźmian. Na kolumnach gazety dominowała problematyka polityczna i kulturalna, pismo 

cechowało przywiązanie do tradycyjnych wartości, religii i historii49. Z innych gazet o 

zbliżonym charakterze na uwagę zasługuje jeszcze lojalistyczne pismo założone przez 

R. Battaglię z inicjatywy namiestnika M. Bobrzyńskiego w celu zwalczania endecji. Była to 

drukowana w Lwowie dwa razy dziennie gazeta pod zmiennym tytułem, odpowiednio: 

„Gazeta Poranna” i „Gazeta Wieczorna” (1910-1935) redagowana przez J. Konarskiego.  

Własną prasą dysponowali też demokraci. Walkę polityczną z prasą konserwatywną 

prowadził krakowski dziennik liberalno-demokratyczny „Kraj” (1869-1874), założony przez 

A. Sapiehę, redagowany kolejno przez S. Służewskigo, K. Chłapowskiego50 i 

L. Gumplowicza. Z redakcją współpracowali m.in. A. Asnyk, M. Bałucki, K. Chłędowski, W. 

Dzieduszycki, J. I. Kraszewski, K. Libelt, M. G. Pawlikowski, J. Szujski i J. Starkel. Pismo 

głosiło program pracy organicznej, opowiadało się za współpracą polsko-ukraińską i 

asymilacją Żydów. Przeciwko konserwatystom, a przede wszystkim stańczykom, nazywanych 

„grabarzami idei państwowego bytu” występował powołany za finansowym wsparciem 

Pawlikowskich z Medyki – krakowski dziennik „Reforma”, która po kilku miesiącach 

                                                 
48 J. Jarowiecki: Prasa ugrupowań politycznych we Lwowie w okresie autonomii galicyjskiej (1867-1918), [w:] 

Tegoż: Studia nad prasą polską XIX i XX wieku. T. 2... op. cit. s. 42-93. 
49 J. Jarowiecki: Prasa w Krakowie – tradycja i współczesność... op. cit. s. 25; Księga pamiątkowa na 

dziewięćdziesięciolecie dziennika "Czas" 1848-1938, Kraków 1938; K. Adamek: Geneza i wstępny program 
krakowskiego „Czasu”, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1980, nr 1, s. 19-34; J. Drobiszewski: Serwis 
informacyjny dziennika „Czas” w latach 1848-1865, „Zeszyty Prasoznawcze” 1968, nr 1; Tenże: Kręgi 
czytelnicze „Czasu” w latach 1848-1865, „Studia Historyczne” 1969, nr 3, s. 377-394; J. Myśliński: Z 
dziejów prasy konserwatywnej w Krakowie przed pierwszą wojną światową, „Rocznik Historii 
Czasopiśmiennictwa Polskiego” 1966, z. 1, s. 117-131. 

50 C. Lechicki: Pierwszy rok krakowskiego „Kraju”, „Biuletyn Naukowy Zakładu Badań Prasoznawczych” 
1956, nr 10; Tenże: Prasa galicyjska u progu walki o autonomię. Wstęp do monografii dziennika 
krakowskiego „Kraj”, „Biuletyn Naukowy Zakładu Badań Prasoznawczych” 1957, nr 1; J. Gos: Profil 
literacki krakowskiego "Kraju" pod reakcją Stanisława Służewskiego, „Prace Polonistyczne” R. 27 (1971), s. 
135-145; H. Kozłowska-Sabatowska: Ideologia pozytywizmu galicyjskiego 1864-1881, Wrocław 1978; Cz. 
Lechicki: Krakowski "Kraj"... op. cit.; I. Zaremba-Piekara: Idee pozytywistyczne w "Kraju" Ludwika 
Gumplowicza, „Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego” 1970, nr 1, s. 17-32. 



 22

zmienił tytuł na „Nowa Reforma” (1882-1928). Jej redakcję tworzyli A. Asnyk, T. 

Rutowski, T. Romanowicz i M. Pawlikowski, a po 1894 r. – M. Konopiński i K. Srokowski. 

Pismo reprezentowało krakowskich demokratów, a od 1912 stało się organem Towarzystwa 

Demokratycznego, zaś podczas I wojny światowej Naczelnego Komitetu Narodowego. 

Podobny charakter miały też „Nowiny dla Wszystkich” (1903-1905) L. Szczepańskiego, 

postrzegane były jako pierwszy krakowski dziennik sensacyjny. W 1905 r. zmienił tytuł na 

„Nowiny” i w roku 1914 upadł, ulegając konkurencji „Ilustrowanego kuriera Codziennego”. 

Lwowskie środowisko demokratów dysponowało wysokonakładowym „Słowem Polskim” 

(1895-1934) założonym przez S. Szczepanowskiego. Pięć lat później, po śmierci założyciela 

w 1902 r. gazeta przeszła w ręce endecji i zmieniła front. Redagowana przez Jana L. 

Popławskiego i Z. Wasilewskiego szerzyła ideologię R. Dmowskiego, stając się 

wykładnikiem dążeń znacznej części inteligencji Galicji. Osiągał znaczny zasięg, drukując 

dwa razy dziennie nakład sięgający do 20 tys. egz. Po zakupieniu „Słowa Polskiego” przez 

Ligę Narodową nową trybuną demokratów stał się dziennik „Wiek Nowy” (1900-1939) – 

organ Polskiego Stronnictwa Postępowego, kierowany przez J. Krzysztofowicza i 

B. Laskownickiego. Potrafili oni zjednać wielu czytelników krótką, szybką informacją, nie 

stroniąc od sensacji, co spowodowało, że „Wiek Nowy” wzorowany na wiedeńskiej „Kronen 

Zeitung” uznawany jest za pierwszy polski dziennik sensacyjny (drukował nakład 4,5-30 tys. 

egz.). Znaczącym powodzeniem cieszył się też „Dziennik Lwowski” (1867-1869) 

reprezentujący Towarzystwo Narodowo-Demokratyczne. Był to postępowy periodyk, organ 

zwolenników F. Smolki. Na jego łamach rozbrzmiewały idee wolności ludu, idee powstańcze, 

wzywano do nieustępliwości wobec zaborców i pielęgnowanie postaw patriotycznych; z 

dystansem odnoszono się do programu pozytywistów. Gazetę po 1871 r. kontynuował 

dwutygodnik „Przegląd Lwowski” (1871-1883). Kierunek narodowo-demokratyczny 

widoczny był też w należących do S. Tokarskiego „Gońcu Polskim” (1907-1908), a 

następnie „Gońcu” (1908-1912), dzienniku redagowanym przez S. Brandowskiego (pismo 

osiągało nakład 1,6-7 tys. egz.). Ostatnim pismem ważnym związanym z nurtem narodowym 

był lwowski „Wiek XX” (1901-1902), którego redakcją kierowali B. Laskownicki i 

J. Pawłowski51. 

Obóz katolicki w Galicji, zwany też chrześcijańsko-socjalnym dysponował kilkoma 

tytułami, wśród których główną pozycję dzierżył krakowski „Głos Narodu” (1893-1939), 

założony i redagowany prze J. Rogosza, a następnie przez K. Ehrenberga i A. Beaupré’go i in. 

                                                 
51 J. Jarowiecki: Prasa ugrupowań politycznych we Lwowie... op. cit. s. 50-52; U. Jakubowska: Prasa 

Narodowej Demokracji... op. cit. s. 15-22, 28-53; A. Wysocki: Sprzed pół wieku. Wyd. 3, Kraków 1974 



 23

Dziennik miał charakter klerykalny, antysemicki, był adresowana głownie do sfer 

drobnomieszczańskich52. Ukazywał się w zmiennym 1,8-8 tys. egz. (pierwsze numery 40 

tys.). Pod redakcją Beaupré’go zaangażował się w popieranie ruchu chrześciajńsko-

społecznego ks. S. Stojałowskiego. We Lwowie organem Stronnictwa Katolicko-Narodowego 

był prowadzony przez S. Waśniewskiego i W. Zawadzkiego „Ruch Katolicki” (1897-1901). 

Na łamach gazety prowadzono walkę z liberałami, atakowano socjalistów, głoszono 

antysemityzm. Podobne założenia ideowe przyświecały gazecie „Przedświt” (1901-1903) 

wydawanej przez M. D. Teodorowicza. Ważną pozycję na polityczno-prasowej mapie miał 

organ chadecji, redagowana przez F. Thumena „Gazeta Codzienna” (1908-1939), będąca 

kontynuacją „Gońca Polskiego” (1907-1908). 

W grupie gazet głoszących idee socjalistyczne najpierw pojawił się „Naprzód” (1892-

1939)53, jego redakcję prowadzili m.in. I. Daszyński, Z. Marek, A. B. Matejko, K. 

Kaczanowski i in. Także we Lwowie podjęto próbę wydawania socjalistycznego dziennika – 

był to „Głos” (1907-1912) – organ Polskiej Partii Socjalistycznej, kierowany kolejno przez T. 

Hartleba i J. Szczurka. Ukazywał się jako „tani dziennik ludowy” w nakładzie 4-5 tys. egz., 

współredagowany przez polskich i ukraińskich działaczy. Od maja 1912 r. stał się mutacją 

krakowskiego „Naprzodu”. Reprezentantem kręgów ludowych był natomiast redagowany 

przez B. Wysłoucha  „Kurier Lwowski” (1883-1926). 

Tuż przed wybuchem I wojny na krakowskim rynku prasowym pojawił się jeszcze 

jeden tytuł – założony przez M. Dąbrowskiego informacyjno-sensacyjny „Ilustrowany 

Kurier Codzienny” (1910-1939), który kilka lat później urósł do pozycji najpopularniejszego 

pisma w kraju54. 

 

Gazety polskie w zaborze pruskim 1815-1914 
 

Dzieje prasy polskiej w zaborze pruskim są o wiele skromniejsze od jej losów w 

zaborze rosyjskim czy austriackim. W regionie tym największymi tradycjami legitymowała 

się prasa poznańska55. W pierwszym okresie rozwoju prasy wielkopolskiej, tj. w latach 1815-

                                                 
52 J. Myśliński: J. Myśliński: Prasa polska w Galicji w dobie autonomicznej... op. cit. s. 123 
53  Początkowo wyd. nieregularnie, nast. tygodnik (1895-1899), od. 1900 r. dziennik. 
54 Por. P. Borowiec: Jesteśmy głosem milionów. Dzieje krakowskiego wydawnictwa i koncernu prasowego 

Ilustrowany Kurier Codzienny (1910-1939). Kraków 2005; Tenże: Między sensacją a nauką. Obraz 
produktów krakowskiego wydawnictwa i koncernu prasowego Ilustrowany Kurier Codzienny (1910-1939). 
Kraków 2005; A. Bańdo: A. Bańdo: Nie tylko krew na pierwszej stronie. Problematyka kulturalna na łamach 
„Ilustrowanego Kuriera Codziennego” w latach 1918-1939. Kraków 2006. 

55 Ważniejsze opracowania: J. Łojek: Prasa polska w latach 1661-1831...op. cit. s. 100-102; W. Jakóbczyk: 
Prasa polska w Wielkopolsce w latach 1832-1858, [w:] Prasa polska w latach 1661-1864...op. cit. s. 247-259; 
W. Jakóbczyk: Prasa w Wielkopolsce (1859-1918), [w:] Prasa polska w latach 1864-1918...op. cit. s. 177-
201; G. Kucharczyk: Cenzura pruska w Wielkopolsce w czasach zaborów 1815-1914, Poznań 2001; Z dziejów 



 24

1830 sytuacja polityczna, warunki społeczne, cenzura pruska nie utrudniały rozwoju prasy 

polskiej w Wielkopolsce, nie sprzyjał temu jednak – jak się wydaje – rozwój życia 

intelektualnego. Jedynie przedsiębiorstwo gazetowe F. F. Rosenstiela wydawało dwa razy w 

tygodniu „Gazetę Wielkiego Księstwa Poznańskiego” (1815-1865) oraz jej odpowiednik w 

języku niem. „Zeitung des Grossherzogthums Posen” (1815-1848), których redaktorem był I. 

S. Raabski. Łamy „Gazety” przynosiły rzetelne informacje z wszystkich trzech zaborów i 

zagranicy. Zdaniem historyków obie gazety są ważnym źródłem historycznym tych lat56. Po 

roku 1819 edyktem króla Prus wprowadzono cenzurę prewencyjną, która miała ustrzec prasę 

przed wywoływaniem niepokojów społecznych. „Gazeta Wielkiego Księstwa Poznańskiego” 

zmieniła charakter, informując Polaków głównie o działaniach i zarządzeniach władz 

pruskich, szczególnie poczynaniach namiestnika A. Radziwiłła; zamieszczała krótkie 

informacje lokalne doniesienia z krajów europejskich. Szczególnie uwidoczniło się to po 

zmianie kierownictwa redakcji w 1831 r. Miejsce Raabskiego zajęli kolejni redaktorzy: A. 

Wannowski, J. Rymarkiewicz, N. Kamieński. Brak innych gazet informacyjnych zastępowały 

liczne czasopisma o różnym ideowym i politycznym zabarwieniu. Dopiero rok 1848 otworzył 

nowe możliwości wydawania codziennych gazet. Ukazał się bowiem pierwszy numer 

„Gazety Polskiej” (1848-1850), wydawanej przez drukarza u księgarza W. Stefańskiego pod 

redakcją H. Cegielskiego. Pismo to (organ Ligi Polskiej) uchodzi za pierwszy nowoczesny 

polityczny dziennik Wielkopolski; przy redagowaniu jej uczestniczyli m. in. W. Bentkowski, 

R. Berwiński, E. Estkowski, J. Moraczewski i M. Motty. Pismo reprezentowało nurt liberalny 

i organicznikowski; domagało się równych praw politycznych oraz kulturalno-oświatowych 

dla społeczności polskiej, głosiło hasła rozwoju gospodarczego, polskiego przemysłu i 

handlu, zamieszczało decyzje Komitetu Narodowego57. Kontynuacją tej inicjatywy stał się 

następnie „Goniec Polski” (1850-1851), pismo codzienne pod redakcją W. Bentkowskiego, 

reprezentujące umiarkowanych liberałów. Opozycyjnie wobec obu pism zachowywał się 

„Dziennik Polski” (1849-1850) założony przez szlacheckich demokratów reprezentowanych 

przez K. Libelta, J. Moraczewskiego, R. Berwińskiego. Pisano o konieczności wyzwolenia 

społecznego mas i przywrócenia swobód politycznych Polakom, jednocześnie dystansując się 

od haseł rewolucyjnych. W ramach prasy „dla ludu” nakładem W. Stefańskiego dwa razy w 
                                                                                                                                                         

prasy wielkopolskiej XIX-XX wieku. T. 1-5. Pod red. M. Kosmana, Poznań 1994-2003; Prasa dawna i 
współczesna. Cz. 1-4. Pod red. B. Kosmanowej, Poznań, 2000-2003; S. Karwowski: Czasopisma 
wielkopolskie. Cz. 1, 1796-1859, Poznań 1908; J. Data: Tendencje pozytywistyczne w czasopiśmiennictwie 
wielkopolskim w latach 1848-1870, Warszawa 1975. 

56 E. Słabecka: Dzieje „Gazety W. Ks. Poznańskiego” w latach 1815-1865, „Kronika Miasta Poznania” 1935, nr 
4; M. Michałowska: „Gazeta Wielkiego Księstwa Poznańskiego” do 1830 r., „Rocznik Biblioteki Narodowej’ 
T. 2 (1966). 

57 T. Jankowski: „Gazeta Polska” 1848-1850, „Kronika Miasta Poznania” 1961, nr 3. 



 25

tygodniu zaczął ukazywać się nieoficjalny organ Ligi Polskiej „Wielkopolanin” (1848-1850) 

pod red. ks. A. Prusinowskiego, a następnie W. Stefańskiego. Głoszono tu idee solidaryzmu 

społecznego, współdziałania ludu ze szlachtą, podkreślano rolę kościoła i religii katolickiej. 

Po objęciu sterów redakcji przez Stefańskiego zmienił się nieco charakter dziennika; redaktor 

podjął mianowicie walkę z pruską gazetą „gadzinową” w języku polskim przeznaczoną dla 

włościan „Przyjacielem Chłopów” (1849-1850). Ks. Prusinowski kontynuował zaś swój 

katolicko-narodowy i mesjanistyczny program w nowo założonej gazecie „Wiarus”; pisano 

tu m. in. o jedności ludu na Śląsku z narodem polskim58. Efemeryczny charakter miały 

„Wieści Poznańskie” (1851-1852), ukazujące się dwa razy w tyg. pod red. 

L. Sławczyńskiego. Było to pismo lokalne, drukujące głownie informacje miejskie. 

W drugiej połowie XIX wieku zakres swobód prasowych w Wielkopolsce z wolna się 

poszerzał. W 1848 r. zniesiono cenzurę prewencyjną, zaś w 1885 zniesiono opłaty stemplowe, 

które były głównym czynnikiem ekonomicznym hamującym rozwój inicjatyw prasowych. W 

okresie tym na poznańskim rynku pojawiło się aż pięć trwałych inicjatyw reprezentujących 

różne opcje polityczne. Już w 1959 r. H. Cegielski założył, nawiązującą do „Gazety Polskiej” 

nową liberalną gazetę „Dziennik Poznański” (1959-1939), który był adresowany do sfer 

ziemiańskich i inteligencji. Jego redakcją kierowali m. in. M. Waligórski, W. Kosiński, F. 

Dobrowolski i K. Puffke; w okresie powstania pismo reprezentowało nurt zbliżony do tzw. 

„białych”, później zaś było gorącym orędownikiem pracy organicznej, krzewienia kultury 

polskiej i walki z germanizacją (pismo było m.in. inicjatorem powołania 1872 r. Towarzystwa 

Oświaty Ludowej, a w 1880 r. Towarzystwa Czytelni Ludowych). U schyłku XIX wieku 

„Dziennik Poznański” drukował ponad 3 tys. egz. i urósł do rangi jednego z najważniejszych 

dzienników w kraju. W 1871 r. w Poznaniu powołano drugie pismo o orientacji liberalnej – 

adresowany do sfer drobnomieszczańskich „Orędownik” (do 1922 r., od 1884 jako 

dziennik). Założyli je znani działacze wielkopolscy – S. Chłapowski i M. Jackowski, zaś 

redakcją do 1908 r. kierował R. Szymański. „Orędownik” podobnie jak „Dziennik” 

prezentował linię umiarkowaną, głosił hasała obrony polskości i wiary oraz angażował się w 

rozwój spółdzielczości. W latach 1871-1906 drukował nakład rzędu 3-13 tys. egz. W 1872 r. 

w opozycji do obu pism założono „Kurier Poznański” (1872-1939). Pismo redagowane 

m.in. przez T. Żychlińskiego i ks. A. Kanteckiego było organem tzw. ultramontanów, 

zwalczało socjalizm, liberalizm i warszawski pozytywizm, popierając jednocześnie pracę 

organiczną, lojalizm wobec Prus oraz ścisłe związki z Kościołem katolickim. W końcu XIX 

                                                 
58 W. Jakóbczyk: Prasa polska w Wielkopolsce w latach 1832-1858... op. cit. s. 255-256 



 26

wieku zostało opanowane przez liberałów (T. Chłapowski, M. Mielżyński), zaś w 1906 r. 

przejęte przez endecję (red. M. Sejda). W przedostatniej dekadzie XIX w na rynku Poznania 

pojawiła się kolejna gazeta – założony przez L. Rzepeckiego „Goniec Wielkopolski” (1877-

1932). Pismo w równiej mierze zwalczało lojalistów, jak i liberalizm, opowiadając się za 

praca organiczną, zaś po I wojnie związało się nurtem ludowym (PSL Piast). Mapę 

poznańskich gazet dopełnia założone przez J. Chociszewskiego pismo dla ludu 

„Wielkopolanin” (1883-1939 r., od 1885 dziennik). W istocie pismo było związane ze 

sferami ziemiańskimi i uprawiało publicystykę utrzymaną w duchu katolicko-narodowym 

zwalczając zarówno socjalistów, jak i liberałów. 

Podobnie jak w Wielkopolsce – chociaż ze znacznie mniejszym natężeniu – rozwijała 

się prasa polska na Warmii i Mazurach59. Główne miejsce zajmowały tu jednak czasopisma, a 

przede wszystkim tygodniki. Prasa codzienna pojawiała się rzadziej. W bardzo wielu 

powiatach inicjowano natomiast wydawanie urzędowych czasopism, które miały polskie 

mutacje (szczególnie po roku 1840, gdy nastąpiło osłabienie cenzury). Chodziło o dotarcie do 

czytelników znających wyłącznie język polski. Były to – jak wspomniano – przede wszystkim 

tygodniki, np. w regionie mazurskim „Tygodnik Obwodu Oleckiego – Das Oletzköer 

Kreisblatt” (1843), „Tygodnik Obwodu Jańsborskiego – Das Johannisburger Kreisblatt” 

(1843) czy „Przyjaciel Ludu Łecki” (1842-1845, Ełk). W gronie redagujących znaleźli się m,. 

in. G. Gizewiusz i K. Mrongowiusz. W latach siedemdziesiątych na Mazurach pojawiła się 

drukowana dwa razy w tygodniu w Giżycku [wówczas Lec, niem. Lötzen] „Gazeta Lecka” 

(1875-1892) red. przez M. Gierssa. Dekadę później od 1886 r. na Warmii zaczęła się 

ukazywać „Gazeta Olsztyńska” (1886-1939), początkowo jako tyg., od 1891 r. dwa razy w 

tyg., od 1900 – trzy razy tyg. Początkowo pismo redagował J. Liszewski, w 1891 r. przeszła 

na własność rodziny Pieniężnych (nakład ok. 1 tys. egz.). „Gazeta” odegrała znaczącą rolę w 

budzeniu się uczuć narodowych i była głównym ośrodkiem polskich katolików na Warmii (po 

1887 opozycyjna do niem. katolickiej partii Centrum, od 1920 r. organ Związku Polaków w 

Prusach Wschodnich”)60. U schyłku wieku na Mazurach zaczęła się ukazywać dwa razy w 

tyg. w Ełku, potem w Szczytnie ewangelicka „Gazeta Ludowa” (1896-1902, red. K. Barke) 

                                                 
59 Ważniejsze opracowania: T. Cieślak: Prasa polska na Śląsku, Pomorzu i Mazurach w latach 1832-1870, [w:] 

Prasa polska w latach 1661-1864...op. cit. s. 260-271; T. Cieślak: Prasa w zaborze pruskim (Śląsk, Pomorze, 
Warmia, Mazury) w latach 1871-1918, [w:] Prasa polska w latach 1864-1918...op. cit. s. 202-214; M. 
Strzyżewska: Prasa polska na Warmii i Mazurach 1718-1939, Olsztyn 1964; Z dziejów prasy Prus 
Wschodnich w XIX i XX wieku (do 1939 roku). Red. B. Koziełło-Poklewski, Olsztyn 1988; S. Mierzyński: 
Wędrówki z tytułem "Gazeta Olsztyńska", Olsztyn 2001; A. Staniszewski: Ojców mowy, ojców wiary. Historia 
i współczesność na łamach "Gazety Olsztyńskiej" 1886-1939, Warszawa 1989; J. Chłosta: Wokół spraw 
warmińskich. Rzecz o redaktorach "Gazety Olsztyńskiej" (1896-1939), Warszawa 1986. 

60 A. Staniszewski: Ojców mowy, ojców wiary… op. cit. 



 27

– pismo Mazurskiej Partii Ludowej; występując w obronie ludności mazurskiej do ojczystego 

języka była szykanowana przez władze pruskie i upadła w 1902 r.61  

Na Pomorzu i Kujawach62 największe wpływy miała „Gazeta Toruńska” (1867-

1921) z licznymi dodatkami, która kontynuowała dzieje tyg. „Nadwiślanin” z Chełmna (1850-

1866) oraz „Gazeta Gdańska” (1891-1939); wyjątkową zaś pozycję zajmowała „Gazeta 

Grudziądzka” (1894-1939) ukazująca się pod red. W. Kulerskiego. O ile dwa pierwsze 

tytuły cechowała pewna powściągliwość wobec konfliktów społecznych i politycznych oraz 

ugodowość, o tyle „Gazeta” Kulerskiego opowiadała się za zwiększeniem aktywności 

społeczeństwa i manifestowania oporu wobec polityki germanizacyjnej władz. Warto dodać, 

że ówczesna „Gazeta Grudziądzka” drukowała najwyższy nakład w kraju – który okresowo 

osiągał nawet 128,5 tys. egz. (1914 r.)63. W tym czasie powstały także inne polskie pisma 

lokalne, np. w Brodnicy, Kościerzynie, Stargardzie, Świeciu, Gdańsku lub polityczne o 

zasięgu krajowym, np. antysemicki „Dziennik Bydgoski” (1908-1939) czy też narodowo-

katolicki „Dziennik Kujawski” (1893-1939) wydawany w Inowrocławiu64. 

Podobna sytuacja była na Śląsku65. Zaczęło się od czasopism66, zaś pierwsze polskie 

gazety pojawiły się w dopiero połowie XIX w. W czerwcu 1848 r. po zniesieniu cenzury 

zaczęto w Piekarach Śląskich wydawać dwa razy w tygodniu pismo dla ludu „Dziennik 

Górnośląski” (1848-1849). Pismo wychodziło spod pras drukarni T. Heneczka, właścicielem 

i pierwszym red. był Jan A. Mieczkowski, później redagowali je J. Łepkowski, J. Lompa i E. 

                                                 
61 T. Cieślak: Prasa w zaborze pruskim... op. cit. s. 203-204 
62 Ważniejsze opracowania: T. Cieślak: Prasa polska na Śląsku, Pomorzu i Mazurach... op. cit. s. 260-271; T. 

Cieślak: Prasa w zaborze pruskim...op. cit. s. 202-214; Prasa gdańska na przestrzeni wieków. Pod red. M. 
Andrzejewskiego, Gdańsk 1999; J. Banach: Prasa polska Prus Zachodnich w latach 1848-1914, Gdańsk 
1999; W kręgu prasy. [Cz. 1-3]. Pod red. G. Gzelli, Toruń 1999-2004; T. Cieślak: Z dziejów prasy polskiej na 
Pomorzu Gdańskim w okresie zaboru pruskiego, Gdańsk 1964; A. Romanow: Gdańska prasa polska 1891-
1920, Warszawa 1994; „Gazeta Gdańska” - 100 rocznica powstania. Red. A. Romanow, Gdańsk 1991; 
Szkice z dziejów piśmiennictwa pomorskiego XVI-XIX wieku. Pod red. B. Woźniczki-Paruzel, Toruń 1999; W. 
Pepliński: Czasopiśmiennictwo kaszubskie w latach zaboru pruskiego, Gdańsk 2002. 

63 Z. Walczak: „Gazeta Grudziądzka” pod zaborem pruskim. W stulecie powstania, „Rocznik Grudziądzki” T. 
11 (1994), s. 55-69; E. Borkowska: "Gazeta Grudziądzka" wobec sprawy niepodległości Polski w okresie 
pierwszej wojny światowej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Powstańców Śląskich w 
Opolu. Historia”, Z. 22 (1985), s. 45-57 

64 E. Mikołajczyk: Stulecie założenia „Dziennika Kujawskiego”, „Ziemia Kujawska” T. 10 (1994), s. 143-146  
65 Ważniejsze opracowania: T. Cieślak: Prasa polska na Śląsku, Pomorzu i Mazurach...op. cit. s. 260-271; T. 

Cieślak: Prasa w zaborze pruskim...op. cit. s. 202-214; J. Glensk: Bibliografia opracowań prasy śląskiej. T. 1, 
Do roku 1945, Opole 1973; J. Glensk: Ograniczenia wolności prasy polskiej na Górnym Śląsku na przełomie 
XIX i XX w., Opole 1989; 200 lat prasy polskiej na Śląsku. Pod red. J. Glenska, Opole 1992; J. Glensk: 
Diariusz prasy polskiej na Śląsku. T. 1, Do 1945 roku, Opole 1993; F. M. Marek: Najdawniejsze czasopisma 
polskie na Śląsku 1789-1854, Opole 1972; M. R. Gerber: Die Schlesischen Provinzialblätter 1785-1849, 
Sigmaringen 1995; M. Czapliński: Adam Napieralski 1861-1928, Wrocław 1974; J. Glensk: „Nowiny 
Raciborskie" w latach 1889-1904, Opole 1970; M. Kalczyńska: Wydawnictwo prasowe „Gazety Opolskiej" w 
roli edytora i popularyzatora książki polskiej w Opolu (1890-1923), Opole 1994; Bronisław Koraszewski 
1864-1924. Red. E. Mendel, Opole 1979. 

66 200 lat prasy polskiej na Śląsku... op. cit. ... s. 12-32 



 28

Smółka67. Główna ideą pisma była walka o język polski, zaznajamiając czytelników z 

patriotycznymi utworami literackimi, dziejami ojczystymi, afirmowano idee rewolucji. Z 

„Dziennikiem Górnośląskim” walczył „Tygodnik Katolicki” ks. A. Ficka, było też zwalczane 

przez pruską administrację. Brak dzienników na Śląsku zastępowały liczne czasopisma mniej 

lub bardziej postępowe, w znacznej części o charakterze religijnym, prorządowym (np. 

Telegraf Górnośląski” czy „Gazeta Wiejska dla Górnego Śląska”). Ważne miejsce zajmowały 

dwa pisma: tygodnik „Zwiastun Górnośląski” wydawany w Piekarach Śląskich (od 1868 r.), a 

przede wszystkim drukowany w Chełmnie „Katolik” (1868-1931), początkowo tygodnik, 

potem drukowany dwa, od 1893 r. wyd. trzy razy w tyg. Przejęty w 1869 r. przez K. Miarkę 

od J. Chociszewskiego i wydawany w Królewskiej Hucie. K. Miarka, występując na łamach 

pisma w obronie podstawowych praw ludności polskiej, zaskakiwał często lojalną postawą 

wobec Prus. Sprawę narodową łączył z interesami Kościoła, często jednak demaskował 

germanizatorską politykę kleru śląskiego. Domagał się respektowania praw mieszkańców 

Górnego Śląska do posługiwania się językiem polskim w życiu publicznym i rozwijania 

własnej kultury co narażało pismo na liczne konfiskaty68. W 1899 pismo stało się własnością 

A. Napieralskiego, który zawiadywał ówczesnym śląskim rynkiem prasowym. W latach 

1874-1884 w Bytomiu ukazywała się zaś dwa razy tyg. ludowa „Gazeta Górnośląska”, którą 

wydawał F. Pszyniczyński69 Natomiast w styczniu 1898 r. Napieralski, konsekwentnie 

zmierzając do umacniania polskiej świadomości narodowej mieszkańców Śląska, założył w 

Bytomiu „Dziennik Śląski” (1898-1922), którego red. został J. Siemianowski. Z podobnym 

programem ukazywał się też „Głos Śląski” (1903-1921) założony przez Napieralskiego w 

Gliwicach. Pismo konsekwentnie przeciwstawiało się polityce pruskiej, spełniając funkcje 

informacyjne. Działalność Napieralskiego była oceniana jednak też krytycznie za często 

zawierane swoiste układy z niemieckim Centrum, co naruszało polskie interesy narodowe. W 

latach 1890-1921 ukazywała się w Opolu cztery razy w tyg. „Gazeta Opolska”, założona z 

funduszy Ligi Polskiej i redagowana przez B. Koraszewskiego. Stała się ona ważnym 

narzędziem walki w obronie praw narodowości polskiej, walczyła o wybór polskich 

przedstawicieli do Sejmu pruskiego. Stanowiła ważne źródło wiadomości lokalnych, wdawała 

                                                 
67 Zdaniem T. Cieślaka pismo wydawane było w Bytomiu, por. Tegoż: Prasa polska na Śląsku, Pomorzu i 

Mazurach… op. cit. s. 263. 
68 200 lat prasy polskiej na Śląsku... op. cit. ... s. 18.; E. Gerrman: F. German: Stulecie "Katolika" na Śląsku 

1869-1969, „Novum” 1970, nr 2, s. 52-96; A. Bar: Karol Miarka jako redaktor "Katolika". Fragment z 
dziejów prasy polskiej na Górnym Śląsku, Katowice 1935. 

69 E. Całka: Druki i czasopisma polskie w Gliwicach, „Zeszyty Gliwickie” T. 6 (1968), s. 165-180. 



 29

też kilka dodatków, co zwiększało jej zasięg i odbiór czytelniczy70. Od października 1892 r. 

w Raciborzu ukazywały się dwa, trzy raz w tyg. ”Nowiny Raciborskie” (1889-1921) pod 

red. J. Eckerta, kontynuując wzmożoną agitację narodową, podkreślając związek 

mieszkańców Śląska, ich historyczny i etniczny związek z polską macierzą71. Pojednawcze 

tony i swoista ugoda pojawiająca się nie rzadko na łamach pism związanych z A. 

Napieralskim i B. Koraszewskim wywołały opozycję wobec nich, kierowaną przez W. 

Korfantego, który występował przeciwko wszelkim porozumieniom Polaków z niemieckim 

Centrum, opowiadając się za większym usamodzielnieniem ludu śląskiego. Doprowadziło to 

do założenia „codziennego pisma ilustrowanego” pt. „Górnoślązak” (1901-1933), który 

drukowano w Katowicach. W sporze brały też udział inne gazety popierające w różnym 

czasie Korfantego lub Napieralskiego „Polak” (1905-1926) oraz „Kurier Śląski” (1907-

1922) czy „Głos Śląski” (1903-1921)72. W listopadzie 1910 r. nastąpiła ugoda pomiędzy 

rywalami i koncern Napieralskiego zyskał na Śląsku pozycję monopolisty. 

 

Zasoby i informacja bibliograficzna o polskich gazetach z lat 1729-1914 
 

Jednoznaczna ocena dostępności omówionych w pracy tytułów jest problematyczna. Z 

jednej strony z satysfakcją można stwierdzić, że żaden z objętych wykazem tytułów nie uległ 

jeszcze całkowitemu zniszczeniu, z drugiej zaś żadna książnica nie dysponuje kompletem 

egzemplarzy, zaś problemem pogłębia brak zarówno kompletnej bibliografii, jak kompletnego 

katalogu centralnego. Jakkolwiek istnieje kilka źródeł, to praktyka wskazuje, że są one wobec 

siebie komplementarne. Wciąż gorzkie słowa krytyki należy skierować pod adresem 

Centralnego katalogu czasopism polskich (CKCP)73 obejmującym tytuły wydane do roku 

1950, który, mimo iż jest źródłem największym (ponad 32 tys. tyt.), ma dwie poważne wady: 

opisy bibliograficzne są nazbyt uproszczone, niekompletne i niekiedy błędne, zaś wykazany 

zasób przypadkowy. Mimo tych ułomności jego zaletą są wykazane sigla bibliotek. W efekcie 

CKCP może być wykorzystywany jako uzupełnienie do odpowiednich bibliografii.  

Dla gazet do 1831 r. najkompletniejszym i jednocześnie rzetelnym źródłem jest 

opracowana w IBL PAN bibliografia J. Łojka74, która w połączeniu z CKCP daje 

satysfakcjonujące rezultaty. Podobnie można ocenić okres między powstaniowy 1832-1864 z 
                                                 
70 M. Tobiasz: Bronisław Koraszewski – wydawca „Gazety Opolskiej” 1864-1922, Warszawa 1948; Bronisław 

Koraszewski 1864-1924... op. cit. 
71 J. Glensk: "Nowiny Raciborskie"... op. cit.; Tenże: Jan Karol Maćkowski jako redaktor "Nowin 

Raciborskich”, Opole 1966. 
72 M. Tobiasz: Wojciech Korfanty. Odrodzenie narodowe i polityczne Śląska, Katowice 1947. 
73 Centralny katalog czasopism polskich [1661-1950]. Biblioteka Narodowa. Instytut Bibliograficzny.: 

http://mak.bn.org.pl/w3.htm [2006.07.30] 
74 Łojek, Jerzy: Bibliografia prasy polskiej 1661-1831, Warszawa, 1965 



 30

bibliografią B. Korczaka75. Sprawa gazet wydrukowanych po 1864 jest złożona, gdyż brak 

jednego wyczerpującego źródła, jakkolwiek istnieje obszerny spis A. Garlickiej76, to jest on 

jednak daleki od doskonałości. W efekcie pomocy należy szukać gdzie indziej. Nieocenioną 

rolę na tym tle pełnią trzy bibliografie regionalne: Warszawy (K. Zawadzkiego)77, Lwowa (J. 

Jarowieckiego)78 i Krakowa (M. Jakubka)79 i w mniejszym zakresie inne80, które łączą zalety 

poprawnej bibliografii i częściowo katalogu centralnego, gdyż wykazują wybrane sigla, a 

czasem kompletny zasób (J. Jarowiecki). Z drugiej strony niezwykle pomocne okazują się być 

drukowane katalogi czasopism wybranych bibliotek, w szczególności nieocenione spisy 

Biblioteki Jagiellońskiej81, Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie82 i Ossolineum83.  

Odrębną uwagę należy poświęcić także bibliografii K. Estreichera, szczególnie w drugim 

scalonym i wciąż kontynuowanym wydaniu, która w tomie 3 podaje spis tytułów (3360 poz.), 

zaś w innych tomach rejestruje poszczególne tytuły. W odniesieniu do czasopism wartość 

bibliografii Esterichera zasadza się jednak głównie na tym, że dla niektórych wydawnictw, w 

tym większości gazet, znajdziemy tu kompletny skład redakcji i inne dane uzupełniająca, a 

także – co najważniejsze – skróconą bibliografię zawartości. Dla większości opisanych w 

referacie gazet odszukamy zatem: dokładny wykaz autorów i numery w których publikowali 

(niestety bez tytułów publikacji) oraz autorów tekstów tłumaczonych, nadto dokładne 

wyliczenie współpracowników; często wykaz taki jest bardzo rozbudowany i przeradza się w 

substytut bibliografii zawartości np. „Gazeta Warszawska” (t. 8, s. 273-280). Uwaga jest 

szczególnie ważna w kontekście symbolicznego jedynie stanu prac nad bibliografia 

zawartości polskich gazet XIX wieku84.  

                                                 
75 B. Korczak: Bibliografia prasy polskiej 1832-1864, Warszawa 1968 
76 A. Garlicka: Spis tytułów prasy polskiej 1865-1918, Warszawa 1978 
77 K. Zawadzki: Bibliografia czasopism warszawskich 1579-1981. T. 1, A-D–T. 3, M-Q, Warszawa 1994–2001. 
78 J. Jarowiecki: Prasa lwowska w latach 1864-1918. Bibliografia, Kraków 2002. 
79 M. Jakubek: Prasa krakowska 1795-1918. Bibliografia, Kraków 2004. 
80 Np. H. Wolska: Katalog czasopism lubelskich, Lublin 1974; W. Pazura: Katalog czasopism lubelskich. [Cz. 

1], A – F, Lublin 2004; W. Kaszubina: Bibliografia prasy łódzkiej 1863-1944, Warszawa 1967; M. 
Adamczyk, J. Dzieniakowska: Prasa Kielecczyzny w latach 1811-1989. Bibliografia. T. 1, 1811-1945, Kielce 
1995; M. Przywecka-Samecka, J. Reiter: Bibliografia polskich czasopism śląskich (do 1939 roku), Wrocław 
1960; D. Dębicka, K. Dolinowska: Prasa socjalistyczna w Polsce 1866-1918. Katalog, Centralne Archiwum 
KC PZPR, Warszawa 1982. 

81 Katalog czasopism polskich Biblioteki Jagiellońskiej. Z. 1-8, Kraków, 1974-1982. 
82 Katalog czasopism polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Cz. 1-5, Warszawa 1984-1989. 
83 Katalog czasopism polonijnych XIX i XX wieku w zbiorach Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Oprac. E. 

Jagielska, Wrocław 1996. 
84 Nieliczne prace rejestrujące kompletną zawartość, np. monumentalne Stulecie „Gazety Lwowskiej” 1811-

1911. T. 3, cz. 1-3... op. cit.; niektóre tomy z serii: Spis zawartości prasy wielkopolskiej (np. K. Jazdon: 
"Wielkopolanin" 1848-1850, Poznań 1997) oraz bibliografie tematyczne, np. Z. Anculewicz: Bibliografia 
prozy na łamach "Kuriera Warszawskiego"... op. cit.; A. T. Tyszka: Nekrologi "Kuriera Warszawskiego" 
1821-1939. T. 1-2, Warszawa 2001-2004; D. Wańka: Kalisz i ziemia kaliska na łamach "Gazety Kaliskiej" w 
latach 1893-1914. Bibliografia, Kalisz 1998. 



 31

Odrębną ścieżka rozważań wiąże się z analizą stanu prac nad zabezpieczeniem 

egzemplarzy w postaci mikrofilmów. Dzięki szeroko zakrojonej akcji Biblioteki Narodowej 

prowadzonej od 1962 r. w udało się zmikrofilmować ponad 4 tys. polskich czasopism, w tym 

większość ważnych dla polskiej kultury gazet. W tej liczbie dominują gazety wydane w 

Warszawie (83 tytuły) oraz Krakowie (15)85. Drugą książnicą mającą istotne zasługi na polu 

zabezpieczenia czasopism jest Zakład Narodowy im. Ossolińskich – do końca 2003 roku 

zmikrofilmowało tu ponad 600 tytułów86 (wśród których przeważają polonica i zbiory polskie 

z bibliotek Ukrainy). Wg stanu z 1994 roku87 w BN mikrofilmowaniem objęto 79 z 147 

wymienionych w pracy tytułów (a więc w 53%) i – jak wolno oczekiwać – w przeciągu 

następnych lat ich liczba zapewne wzrosła. Zatem można stwierdzić, że większość 

najważniejszych polskich gazet została już zabezpieczona na nośniku optycznym, choć – 

warto zaznaczyć – zbyt często nie są to zasoby kompletne i na mikrofilmach brakuje wielu 

bezpowrotnie zaczytanych lub zniszczonych numerów.  

W odróżnieniu od mikrofilmowania, digitalizacja polskich zasobów 

czasopiśmienniczych wciąż jest jeszcze w powijakach. Wśród polskich repozytoriów tylko 

dwa zawierają znaczące zasoby polskich gazet ukazujących się do pierwszej wojny 

światowej. Największy zbiorem dysponuje Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa88, gdzie gazety 

stanowią 56% obiektów [10814 poz.]. Do połowy 2006 roku udostępniono w całości lub za 

większe okresy wybrane tytuły wielkopolskie: „Gazeta Polska” (1848-1850), „Orędownik” 

(1871-1922), „Wiarus” (1849-1850), „Dziennik Poznański” (1959-1939), „Kurier Poznański” 

(1872-1939) oraz komplet zeszytów warszawskiej „Gazety Rządowej” (1794). Drugim co 

wielkości zasobem dysponuje Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa89 (łącznie 3932 poz. 

gazet, co stanowi 37% jej zbiorów). Aktualnie trzon zasobu tworzą trzy tytuły z regionu 

Kujaw: „Dziennik Kujawski” (Inowrocław; 1893-1939) oraz „Gazeta Bydgoska” (1922-1927) 

i „Słowo Pomorskie” (Toruń; 1921-1939). Inne biblioteki cyfrowe nie oferują znaczących 

zasobów gazet z XIX wieku. Wbrew deklaracjom twórców Polskiej Bibliotece Internetowej90 

nie znajdziemy tam żadnego z omówionych w referacie tytułów, choć z trudnych do 

uzasadnienia podwodów udostępniono tu duże zasoby pism prowincjonalnych: drukowanej na 

                                                 
85 Biblioteka Narodowa w Warszawie [Zbiory/Mikrofilmy]: http://www.bn.org.pl/ [2006.08.02]. 
86 Zakład Narodowy im. Ossolińskich [Dział Mikroform]: http://www.oss.wroc.pl/ [2006.08.02]; Katalog 

mikroform Biblioteki Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Czasopisma. T. 1. Oprac. J. Piechowski i A. 
Zemełka, Wrocław 1992 

87 Obliczenia na podstawie: Czasopisma. [Cz. 3], Oprac. T. Szczęsna, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1994 
(Katalog Mikrofilmów ; nr 22) 

88 Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa: http://www.wbc.poznan.pl/dlibra [2006.08.02] 
89 Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa: http://kpbc.umk.pl/dlibra [2006.08.02] 
90 Polska Biblioteka Internetowa: http://www.pbi.edu.pl/ [2006.08.02] 



 32

4-1915).  

                                                

Bukowinie „Gazety Polskiej” (1883-1926), toruńskiego „Słowa Pomorskiego” (1921-1939) 

oraz „Dziennika Kijowskiego” (1906-1920). Z innych wartych uwagi zasobów warto 

odnotować tylko doprowadzony do 1905 roku testowy zasób krakowskiego „Naprzodu” 

(1895-1939), który serwuje Biblioteka Jagiellońska91, czy eksperymentalną Cyfrowa 

Kolekcja Czasopism Polskich92, gdzie udostępniono m.in. dwa roczniki warszawskiego 

dziennika „Kurier dla Wszystkich (191

*** 

W przedstawionym przeglądzie tytułów codziennej prasy polskiej od jej powstania do 

wybuchu I wojny światowej ukazano najważniejsze jej tytuły, redaktorów i wydawców w 

okresie Polski niepodległej i na ziemiach poszczególnych zaborów ujęte w ramach 

chronologii historycznoprasowej oraz zaprezentowano stan badań i zasoby w tym zakresie. 

Przegląd ten ma swoje ułomności, jest bowiem pierwsza tego rodzaju próbą, z natury – nie w 

pełni doskonała, gdyż występują w niej świadome pominięcia wielu znaczących inicjatyw 

prasowych. Jednak dla celów do jakich został przygotowany może być użyteczny. Ukazuje 

bowiem wysiłek, jaki czeka polskie biblioteki podejmujące się trudu digitalizacji gazet 

dawnych, próbę ocalenia ich zasobów dla potomności, pamiętając jak istotną część naszego 

dorobku kultury narodowej stanowią. Wspomniany wysiłek będzie jeszcze większy, gdy 

weźmiemy pod uwagę kolejny etap ocalenia zasobów polskich gazet – dorobek polskiej prasy 

okresu dwudziestolecia międzywojennego. W okresie tym liczba wydawnictw znacznie 

bowiem wzrosła. Według szacunków ukazywało się w tym okresie ok. 7,5 tys. tytułów 

prasowych; w tym co najmniej kilkaset gazet, gdyż w samym 1938 roku ukazywało ok. 200 

dzienników o różnym zasięgu i w różnym układzie geograficznym i politycznym. To jednak 

temat oddzielnego opracowania, które jest przed nami.  

 

 
91 Zbiory specjalne Biblioteki Jagiellońskiej: http://www.bj.uj.edu.pl/pbi/ [2006.08.02] 
92 Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Biblioteki Narodowej i Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie: 

http://www.buw.uw.edu.pl/zasoby/ckcp.htm [2006.08.02] 


	Władysław Marek Kolasa, dr, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa. Akademia Pedagogiczna, Kraków; Małopolska Biblioteka Cyfrowa; e-mail: wmkolasa@ap.krakow.pl 
	Jerzy Jarowiecki, prof. dr hab., Komisja Prasoznawcza Polska Akademia Nauk. Oddz. Kraków; Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja” Wrocław, e-mail: jjarow@ap.krakow.pl
	Wstęp
	Gazety ulotne 
	Gazety polskie do 1795 roku 
	Gazety polskie w latach 1795–1815 
	Gazety w Królestwie Polskim i na ziemiach zaboru rosyjskiego 1815–1830 
	Gazety Królestwa Polskiego i ziem litewsko-ruskich w latach 1832-1864 
	Gazety Królestwa Polskiego i zaboru rosyjskiego 1865-1914 
	Gazety krakowskie w latach 1815-1846  
	Gazety w Galicji 1815-1866 
	Gazety w Galicji 1867-1914 

	Gazety polskie w zaborze pruskim 1815-1914
	Zasoby i informacja bibliograficzna o polskich gazetach z lat 1729-1914

