
Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis 
Folia 9 Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia II (2003) 

Wt adyst aw Kolasa 

Epitafium dla Czasu Krakowskiego" 
(1990-1997) 

Bezspornym świadec twem polskiej transformacji społeczno-ustrojowej stały się 
przemiany na rynku prasowym. System medialny - skądinąd słusznie u tożsamiany 
z "czwar tą władzą" stanowił w okresie P R L jedno z najważniejszych narzędzi jej 
sprawowania. Jego monopol i s tą stał się koncern Robotniczej Spółdzielni 
Wydawniczej — ( R S W ) " P r a s a - K s i ą ż k a - R u c h " , będący wydawcą wszystkich 
politycznie ważnych gazet i czasopism w kraju. Wszelkie decyzje, za równo 
związane z bieżącą działalnością informacyjną, jak i kadrowe konsultowano z 
Polską Zjednoczoną Part ią Robotniczą 1 . N i e dz iwi więc , że opozycja posierpniowa 
nie z lekceważyła ro l i prasy i j u ż w trakcie obrad "okrągłego stołu" wysunęła 
żądania liberalizacji działalności wydawniczej 2 . Pierwszym osiągnięciem było 
przyzwolenie partii na publikację "Gazety Wyborczej" (później wznowienia 
"Tygodnika Sol idarność") , co w sposób istotny przyczyni ło się do prze łamania 
monopolu informacyjnego. Dalsze przemiany były j u ż pros tą konsekwencję 
w y b o r ó w czerwcowych. Zauważyć jednak należy, że proces rozpadu R S W i 
przekształcania czasopism, nie dokonał się od razu. W zasadzie do końca roku 1989 
większość politycznie ważnych gazet wciąż sterowana była przez partyjnych 
redaktorów i przez swoje łamy z niedowierzaniem reagowała na dokonujące się 
przemiany, przyjmując pozę konformistycznaj tylko nieliczne redakcje p róbowały 
emancypacji (np. "Dziennik Ba ł tyck i" ) 3 . Istotny zwrot przyniósł dopiero X I Zjazd 
P Z P R (30 I 1990 r.), kiedy nastąpiło jej rozwiązanie , a następnie przed zespołami 
redakcyjnymi stanął dylemat samookreślenia . 

W drugiej połowie marca 1990 r. stało się jasne, że R S W " P r a s a - K s i ą ż k a -
Ruch" ulegnie daleko idącej dekompozycji. Wcześniej jednak, mimo postępującej 
w koncernie erozji w związku z rozwiązaniem P Z P R , wciąż podejmowano w 

1 Dodajmy, że nie chodziło wyłącznie o względy ideowe. Dla partii, jako głównego udziałowca R S W 
kasa spółdzielni była jednym z ważniejszych źródeł finansowania. 
2 Sprawozdanie z prac podzespołu ds. środków masowego przekazu (22 marca 1990), [w:] Materiały do 
najnowszej historii dziennikarstwa, pod red. Aliny Słomkowskiej, t. 20, Warszawa 1992, s. 13-26. 
3 "Dziennik Bałtycki" już od 4 IX 1989 roku ukazywał się z podtytułem "niezależne pismo Wybrzeża". 
Do emancypacji doszło pod presją dziennikarzy, którzy 12 VII wystosowali pismo do dyr. Gdańskiego 
Wydawnictwa Prasowego. Zob. D. Gdańska, Transformacja dzienników poczytelnikowskich. "Zeszyty 
Prasoznawcze" 1991 nr 1/2, s. 105. 



Zarządzie R S W gorączkowe zabiegi zaradcze. Liczono zapewne, że uda się 
u t rzymać integralność przedsiębiors twa lub jego większej części, a wpływy i udziały 
przekazać sukcesorce przewodniej partii - SdRP. Już 13 lutego w czasie obrad Rady 
Nadzorczej R S W ustalono, że koncern "ma wydawać prasę informacyjno-
publ icystycz-ną o szerokiej orientacji lewicowej" 4 . Preludium do dalszych działań 
stały się propozycje zmian redaktorów lub p róby obsadzenia dz ienników ludźmi 
Socjaldemokracji Rzeczypospolitej Polskiej (SdRP), czego przykładem stała się 
zmiana szefa w "Gazecie Krakowskiej" (odwołanego red. Henryka Szydłowskiego 
zastąpił Andrzej Urbańczyk) 5 . Ostatecznie 16 marca decyzją Walnego Zgromadzeniu 
R S W większość udz ia łów przekazano SdRP. Manewr ten jednak wkrótce 
zakwest ionowała komisja rządowa ds. majątku partii pol i tycznych 6 i skutecznie 
zablokowała utrwalenie nowej siatki przynależności . 

O d po łowy marca prace na us tawą l ikwidacyjną nabrały tempa. 22 marca 1990 
została p rzeg łosowana w Sejmie, 30 marca potwierdzi ł j ą Senat. 6 kwietnia premier 
powoła ł Komis ję Likwidacyjną, a w dwa tygodnie później pierwszych 
pe łnomocn ików terenowych 7. Ro lą Komis j i było tymczasowe przejęcie kierowania 
koncernem R S W i przygotowanie prasy do prywatyzacji. 

Jak ła two dostrzec sytuacja prasy była wysoce niepewna. Pod znakiem 
zapytania znalazła się przyszłość wszystkich dzienników, o których losie 
rozstrzygnąć miały decyzje Komis j i Likwidacyjnej podjęte w najbl iższych 
miesiącach. N i e dz iwi więc , że licząc na rychły rozpad koncernu podjęto niezależne 
inicjatywy wydawnicze. Już w lutym 1990 r. wydano pierwszy numer krakowskiej 
mutacji "Gazety Wyborczej" . W marcu dołączyły jeszcze dwie: prywatna 
"Depesza" oraz wydawany przez dziennikarzy podziemnej " A r k i " dziennik "Czas 
Krakowski" . N a krakowskim rynku prasowym zrobiło się bardzo ciasno; wliczając 
sportowe "Tempo" ukazywało się tu aż 7 gazet regionalnych, co było zjawiskiem 
bezprecedensowym i szybko przerodzi ło się w walkę o przetrwanie. Konkurencji tej 
jako pierwsza nie wytrzymała małoformatowa "Depesza", k tóra okazała się 
efemerydą i znikła po roku (później podobny los czekał powołany latem 1992 i 
wydawany tylko przez pó ł roku "Małopolsk i N o w y Świat") ; inne gazety wkroczyły 
w bardziej dojrzałe stadium ekonomicznej konfrontacji, walcząc o czytelnika przez 
k i lka nas tępnych lat. Warto dodać , że istotny wpływ na różnicowanie się gazet miała 
polaryzacja w łonie posierpniowej opozycji. D l a jej prawego skrzydła łamy "Gazety 

4 D. Gdańska, Kronika transformacji środków masowego przekazu (1989-1990), [w:] Materiały do 
najnowszej historii dziennikarstwa, pod red. Aliny Słomkowskiej, t. 21, Warszawa 1993, s. 398. 
5 "Gazeta Krakowska" 1990 nr 56, s. 1; "Echo Krakowa" 1990 nr 47, s. 1; "Dziennik Polski" 1990 nr 56, 
s. 1. 
6 Por. A . Chećko, M . Henzler, Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza "Prasa-Książka-Ruch" w 
likwidacji, "Polityka" 1990 nr 13 (31 III), cyt. za: Materiały do najnowszej historii dziennikarstwa, t. 21, 
s. 21. 
7 D. Gdańska, Kronika transformacji środków masowego przekazu (1989-1990)..., s. 402. 



Wyborczej" szybko stały się niewystarczające, a od lata 1990 postrzegane wręcz 

jako antagonistyczne. 

1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 

Gazeta 
Krakowska** 

183000 70000 76000 80000 60000 60000 30000 34650 35303 39895 47480 

Dziennik 
Polski** 

114838 90000 90000 88000 70000 70000 45000 70000 70000 78057 82500 

Echo 
Krakowa** 

79892 50000 46000 50000 50000 38000 27600 20000 

Czas 
Krakowski 
**** 

43000 45000 30000 160000 80000 20000 70000 10000 

Nowy Czas 
Krakowski 

40000 

Gazeta w Kra­
kowie** 

30000 30000 30000 30000 30000 40600 31000 33500 35754 38881 

Depesza 8000 

Małopolski 
Nowy Świat 

15000 15000 

Tempo*** 80730 60000 50000 50000 50000 50000 40000 55000 52000 52000 52000 

Razem 458460 343008 337000 328015 420015 328000 203200 210650 230803 205706 226849 

Tabela 1. Gazety krakowskie i ich średnie dzienne nakłady w latach 1989-1999* 

Źródło: Obliczenia własne na podstawie: rok 1989 (I półrocze) "Biuletyn Nakładów Prasy Krajowej 
i Zagranicznej: za pierwsze półrocze 1989"; lata 1990-1994 wg danych redakcji; źródeł 
prasowych, materiałów nie publikowanych oraz "Katalogu Prasy Polskiej" (1991/1992-1994); 
lata 1995-1999 wg danych "Jagiellonii" i Agory S.A. [nakłady kontrolowane przez Związek 
Kontroli Dystrybucji Prasy] oraz "Katalogu Mediów Polski". 

* Od 1995 uwzględnione są nakłady z wydań codziennych (bez magazynu) 
** Za lata 1992-1994 dane szacunkowe 

*** Za 1999 podano nakład szacunkowy ("Dziennik Sportowy" w 1999 legitymował się nakładem 
106 tys. egz.) 

**** W 1996 i 1997 pismo ukazywało się jako tygodnik. 
U W A G A : Podane nakłady różnią się znacznie od publikowanych przez Bibliotekę Narodową w "Ruchu 

Wydawniczym w Liczbach". 

*** 

Szczególną rolę w krakowskim krajobrazie prasowym odegrał "Czas 

Krakowski" , k tórego pierwszy numer poprzedzony szeroką akcją promocyjną ukazał 

się 28 marca 1990 r . 8 Dziennik powsta ł niejako na gruzach redakcji dwutygodnika 

8 "Czas" powrócił, "Życie Warszawy" 1990 nr 75 (29 III), s. 3. 



"Świa t " 9 , skromnego pisma wydawanego w 1989 r. przez środowisko 
konspiracyjnej " A r k i " , k tóry - jak się wkrótce okazało - nie spełnił pok ładanych 
nadziei. Już z imą 1990 r. rozpoczę to przygotowania do wydawania gazety 
codziennej mogącej być al ternatywą dla "Gazety Wyborczej" . W redakcji 
kierowanej przez poetę Jana Polkowskiego 1 0 wespó ł z pos łami O K P (Obywatelski 
K l u b Parlamentarny) Mieczys ławem G i l e m i Janem Roki tą obok publ icys tów 
"Świa ta" (Marek Halberda, Łukasz Plesnar, Ryszard Terlecki) znaleźli się m.in. 
Władys ław Tyrański i l iczni młodz i dziennikarze (m.in. E w a Łosińska, Wojciech 
Czuchnowski, Andrzej Patuła i Piotr Legutko); zaproszono dysydentów z "Gazety 
Krakowskiej" (Maciej Szumowski, Dorota Terakowska, Tadeusz P iku l i ck i , Jerzy 
Sądecki) i publ icys tów "Tygodnika Powszechnego" (Andrzej Romanowski i A d a m 
Szostkiewicz); podporą sekretariatu stał się W a c ł a w Krupiński pozyskany z 
"Dziennika Polskiego". Niebagate lną rolę odegrały też pieniądze przyjaciela J. 
Polkowskiego, Francuza Federica Decazes, który - jak napisano - wspar ł udzia łami 
spółkę A r k a Press S .A. w miarę ówczes-nych możl iwośc i prawnych 1 1 . P ie rwszą 
redakcję pracującą w skromnych warunkach (5 pokoi i 2 telefony i fax) i mieszczącą 
się w prywatnym budynku na u l . Wielopole 3 j u ż w l ipcu przeniesiono na Rynek 
Kleparski 4 do obiektu po zlikwidowanej cenzurze 1 2 ; niebawem na u l . Brackiej 4 
otwarto agencję r ek lamową i biuro o g ł o s z e ń 1 3 oraz powołano oddziały terenowe 
(Tarnów, N o w y Sącz, Warszawa). Rozras ta ł się też zespół redakcyjny: od 80 osób w 
roku 1990 1 4 do 138 (w tym 62 dziennikarzy) 1 5 w połowie 1993. 

"Czas" redagowano z wie lk im rozmachem, a jego łamy szybko ulegały 
profesjonalizacji. Struktura pisma była zbl iżona do ówczesnego "Dziennika 
Polskiego", choć należy podkreśl ić skrajnie odległy charakter w warstwie ideowej. 
Ł a m y o objętości 8-12 kolumn zapełniały: 3 kolumny - informacja (kraj, zagranica, 
region), 2 - poważna publicystyka, 2 kolumny - o treści miejskiej i sportowej oraz 

9 "Świat: magazyn polityczny, społeczny, kulturalny", red. Marek Halberda i in. Od kwietnia do grudnia 
1989 r. wydano 15 zeszytów, red. Marek Halberda i in. 
10 Biogramy: "Przegląd Tygodniowy" 1990 nr 24, s. 5; "Gazeta Krakowska" 1990 nr 88 (13-16 IV), s. 3; 
"Czas Krakowski" 1992 nr 167 (2 VI), s. 19; Informator biobibliograficzny krakowskiego Oddziału 
Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, Kraków 1999, s. 129. 
1 1 Por. P. Legutko, Krótka historia nowych "Czasów ", [w:] Porządek wolności, pod red. Artura Wołka, 
Warszawa 1998, s. 30. Od 1990 zawiązano "[...] spółkę joint venture "Arka Press" S.A. [...] zachowując 
pakiet kontrolny [...]", por. "Czas" obecny, "Czas Krakowski" 1990 nr 100 (21 VIII), s. 2; Federic 
Decazes oficjalnie pojawił się w Krakowie dopiero w 1992 r. - ibidem; statut spółki "Arka Press" 
stanowił, że strona polska dysponowała 51% głosów w zgromadzeniu wspólników, co umożliwiało 
sprawowanie pełnej kontroli nad "Czasem Krakowskim". Wg informacji z początku 1993 r. 
udziałowcami gazety byli: Federic Decazes; Bruno Breviglieri, Giovanni Ocleppo i "Arka Press" -
"Szpalty" nr 8 (marzec 1993), s. 7. 
1 2 [S. Ciepły], "Czas Krakowski". "Szpalty" nr 8 (marzec 1993), s. 5. 
13 "Czas" obecny..., s. 2. 
1 4 Ibidem, s. 2. 
15 "Czas" od kuchni, "Czas Krakowski" 1993 nr 256 (3 XI), s. 17; średnia wieku dziennikarzy wynosiła 
34 lata. 



kolumny tematyczne na różne dni tygodnia (gospodarka, historia, kultura, rozrywka, 
społeczeństwo, religia, motoryzacja, Czas dla szkoły, Czas akademicki, Czas dla 
zdrowia, Tygodnik kulturalny, Czas przeszły, "Kupiec K r a k o w s k i " 1 6 i in . ) 1 7 ; z 
czasem przybyło także reklam 1 8 . Nieregularnie dołączano dodatki: poświęcony 
ks iążkom " E x L i b r i s " 1 9 i "Gaze tę Gie łdową" 2 0 . Retoryka "Czasu" różni ła się jednak 
znacznie od innych krakowskich dzienników. Gazetę cechował ekstremizm 
przejawiający się bezkompromisowo negatywnym stosunkiem do P R L i całej lewicy 
(potęgowany użytym s łownictwem); a z drugiej strony p o g o ń za sensacją oraz 
tropienie i p ię tnowanie nadużyć (celowała w tym publicystyka Andrzeja Patuły i 
Wojciecha Czuchnowskiego), co nierzadko znajdowało finał w sądz ie 2 1 . Wszystko 
to sprawiało, że gazeta j u ż od początku miała za równo zagorzałych zwolenników, 
jak i wrogów. 

"Czas Krakowsk i " od początku prezentował wyraźną linię programową. 
Wyraża ły j ą konserwatyzm w sferze idei i l iberalizm w sferze gospodarki. - "Nie 
wierzymy w żadne trzecie drogi ani w gospodarce, ani w budowaniu struktur 
n iepodległego p a ń s t w a " 2 2 - pisano. Pe łną realizację tych dążeń wyraźnie jednak 
hamowały z jednej strony pragmatyczne wizje gazety lansowane przez dziennikarzy 
z "Gazety Krakowskiej" , a z drugiej inklinacje kulturalne i zainteresowania pol i tyką 
światową innej części zespołu. Latem 1990 r. po rozłamie w Komitetach 
Obywatelskich i w czasie nasilającej się "wojnie na górze" , nastąpiły pierwsze 
pęknięcia . Najpierw na wieść o sposobności przejęcia kontroli nad "Gaze tą 
Krakowską" odeszła grupa M . Szumowskiego 2 3 ; później utracono kontakt z 
"Tygodnikiem Powszechnym" i l iczną rzeszę sympatyków i au torów (np. S. Lem, J. 
Rokita); obie grupy opowiedzia ły się niebawem po stronie R O A D (Ruch 
Obywatelski A k c j a Demokratyczna). "Czas Krakowsk i " natomiast coraz bardziej 
sterował na pozycje konserwatywno-liberalne, będąc j ednocześn ie 

1 6 Kolumna Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej, na łamach "Czasu Krakowskiego" od 9 II 1991 r. 
1 7 Szczegółowy przegląd kolumn, zob. K . Duliński, "«Czas Krakowski)) jako model użytecznego 
dziennika konserwatywno-liberalnego na przykładzie wydania «A» w okresie 28 marca 1990-29 maja 
1992 roku", Kraków 1993, s. 24-41 [praca magisterska napisana pod opieką prof, dra hab. Walerego 
Pisarka, Instytut Nauk Politycznych UJ]. 
1 8 Od lata 1990 r. reklamy i ogłoszenia drobne zajmowały ok. 25% powierzchni gazety. 
1 9 Wydawany w pierwszy poniedziałek miesiąca dodatek do "Czasu Krakowskiego" (1990-1991) i 
"Życia Warszawy". 
2 0 Dodatek motoryzacyjno-reklamowy przemianowany później na "Przegląd Giełdowy" (1991-1992). 
2 1 Szczególne głośna okazała się sprawa zarzucenia nadużyć finansowych posłom J. Hennelowej, J. 
Rokicie i J. Zdradzie w czasie kampanii przedwyborczej do parlamentu w 1991 r. - wybrane publikacje: 
W. Czuchnowski, Sprawiedliwość po naszej stronie. "Czas Krakowski" 1991 nr 238 (28 X) , s. 1, 2; 
Dlaczego "Czas" i były pracownik prokuratury mówią półprawdy? "Gazeta Krakowska" 1991 nr 250 (28 
X) , s. 3; Rokita o "Czasie ", ibidem, s. 3; L . Maleszka, Prasa wolna ale przyzwoita. "Gazeta Krakowska" 
1991 nr 252 (30 X) , s. 3. 

2 2 Cyt. za: P. Legutko, Krótka historia nowych "Czasów"..., s. 30. 
2 3 M . Szumowski, D. Terakowska, T. Piulicki, J. Sądecki, L . Maleszka. 



bezkompromisowym rzecznikiem walk i z dawną nomenklaturą, co stało w jawnej 
sprzeczności z "polityką grubej kreski". Największe nasilenie publicystyczne 
nastąpiło w jesiennych wyborach prezydenckich. Gazeta stała się nieformalnym 
organem sztabu wyborczego Lecha Wałęsy, udzielając mu aż 63% poparcia, przy 
jednoczesnej dyskredytacji T. Mazowieckiego (dezaprobata - 58,6%) 2 4 , szczególnie 
chętnie atakując łamy "Gazety Krakowskiej . "Czas" nie był jednak rzecznikiem 
określonej partii, choć zaznaczyć należy, że za równo J. Polkowski , jak i R. Terlecki 
by l i dzia łaczami kanapowej - Koa l i c j i Repub l ikańsk ie j 2 5 . 

Debiut "Czasu" należy uznać za udany, wydaje się, że dla części czytelników 
0 skrystalizowanej świadomości politycznej, stał się na krótko uosobieniem nadziei 
1 wyrazicielem prawicowych poglądów; świadczy o tym stosunkowo liczna rzesza 
prenumera to rów - j u ż około 1300 w pierwszym roku działalności . Pierwszy okres 
w dziejach "Czasu" zdominowany przez poli tykę nie odbił się jednak korzystnie na 
wynikach finansowych A r k i - Press S .A. (tylko w roku 1990 - 13 tys. $ straty) 2 6; 
podobnie nakłady: jakkolwiek w roku 1990 były zadowalające (ok. 40 tys. egz.), to 
j u ż od marca 1991 zarysowała się tendencja spadkowa, by do lata 1991 r. zejść do 
poziomu ok. 30 tys. 

*** 

N a d dalszym bytem "Czasu" mocno zaciążyły przekształcenia, które dokonały 
się w R S W . Najpierw przez cały rok 1990 stare gazety koncernu" "Gazeta 
Krakowska", "Dziennik Po l sk i " i "Echo Krakowa" czekały na rozstrzygnięcia 
Komis j i Likwidacyjnej, będąc zarządzane przez redaktorów desygnowanych bądź 
aprobowanych przez likwidatora, później zaś zostały sprywatyzowane. Warto też 
wspomnieć o głośnej decyzji T. Schoena usuwającej z redakcji "Gazety 
Krakowskiej" nominowanego jeszcze przez SdRP red. A . Urbańczyka i powierzeniu 
gazety dziennikarzom usunię tym z redakcji w czasie weryfikacji z 1982 r. (Maciej 
Szumowski, Tadeusz P iku l i ck i , Dorota Terakowska, Les ław Maleszka i Jerzy 
Sądeck i ) 2 7 . Po tej zmianie, k tóra - co znamienne - zbiegła się w czasie z apogeum 

2 4 Zob. J. Kołodziej, Prezydencka kampania wyborcza, "Zeszyty Prasoznawcze" 1991 nr 3/4, s. 64-81; 
J. Gąciarz, M . Niezgoda, J.B. Sobczak, Uczestnictwo prasy w kampanii wyborczej, "Zeszyty 
Prasoznawcze" 1991 nr 3/4 , 52-63. 
2 5 Partia ta nie zdobyła w 1991 roku żadnego mandatu, zob. Kandydaci do Sejmu. "Gazeta Krakowska" 
1991 nr 249 (26/27 X) , s. 5; redakcyjny polityk M . G i l (NSZZ "Solidarność") w 1991 startował z 
powodzeniem z listy nr 66 "Krakowska Koalicja Solidarni z Prezydentem". 
2 6 [...] "Czas" stracił ok. 13 tysięcy dolarów w 1990 [...], cyt. za: T. Goban-Klas, Mass media w Polsce 
1989-1992, Kraków 1992, s. 24. 
27 "Gazeta Krakowska" ma nowego szefa, "Echo Krakowa" 1990 nr 128 (4 VII), s. 1; szerzej o kulisach 
zmian w "Gazecie Krakowskiej" pisze D. Łanocha, Sceny z życia "Gazety Krakowskiej", "Tygodnik 
Opozycyjny" 1991 nr 3, s. 10. Decyzja wywołała się liczne protesty: Przewodniczący SdRP Marian 
Podkowiński wystosował do Jerzego Drygalskiego protestacyjny list otwarty, opublikowany później w 
"Biuletynie Prasa Polska" nr 37 (18 VII 1990); o niezadowoleniu "Solidarności" doniosła "Gazeta 
Wyborcza" 1990 nr 203 (1 IX), cyt. za: Materiały do najnowszej historii dziennikarstwa, t. 21, s. 93 oraz 
"Echo Krakowa" 1990 nr 130 (6/8 VII), s. 2: [...] Zarząd "Solidarność Małopolska" [dystansuje się od] 



"wojny na gó rze" "Gazeta Krakowska" stała się gorącym orędownik iem obozu 
Tadeusza Mazowieckiego, a przez to naturalnym antagonistą "Czasu 
Krakowskiego", który wspierał linię Lecha Wałęsy . W zatwierdzonym 29 
października 1990 r. "Planie zagospodarowania majątku R S W " 2 8 , znakomitą 
większość politycznie ważnych tytułów, w tym wszystkie krakowskie dzienniki 
Komis ja zdecydowała się sprywatyzować drogą przetargu. Ideą tej formy 
prywatyzacji było - używając a rgumentów Komis j i : "stymulowanie powstania 
silnych kapi ta łowo wydawnictw i grup prasowych, które byłyby zdolne nie tylko do 
utrzymania się na rynku, ale także inwestowania, prowadzenia działalności 
marketingowej i długofalowej pol i tyki wydawniczej" 2 9 . N a przetargach, które 
odbywały się od stycznia do kwietnia 1991 wszystkie krakowskie gazety zyskały 
nowych właścicieli : "Gaze tę Krakowską" za 2,5 mld zł sprzedano spółce 
zrzeszającej dziennikarzy gazety i k i l ku pisarzy z SPP - Stowarzyszenie Pisarzy 
Polskich (w udzia łach par tycypował też katowicki Bank Handlowo-Kre-dytowy -
50%) 3 0 ; "Dziennik Po l sk i " za 8 mld zł zakupil i dziennikarze wespół z Bankiem 
Przemys łowo-Handlowym, Uniwersytetem Jagiel lońskim i małopolską 
"Sol idarnośc ią" 3 1 ; również dziennikarze za kwotę 1,5 mld zł stali się nabywcą "Echa 
Krakowa" (wespół z katowickim Bankiem Handlowo-Kredytowym) 3 2 oraz zespół 
"Tempa", który wsparty kapitałem francuskim (R. Hersanta) nabył gazetę za 1 mld z ł 3 3 . 
O d po łowy 1991 roku wszystkie krakowskie gazety przeszły j u ż w prywatne ręce. 

zmiany kierownictwa "Gazety Krakowskiej' - Mój stosunek do tej sprawy jest negatywny - powiedział 
Jacek Smagowicz, członek Zarządu Regionu [...]; protestowała też SdRP, zob. "Trybuna" 1990 nr 212 
(23 X) i A . Urbańczyk; Tegoż, Przyspieszenie po krakowsku, "Gazeta Krakowska" 1990 nr 152 (3 VII), 
s. 1. 
2 8 "Monitor Polski" 1991 nr 3, s. 34-39. 
2 9 Plan zagospodarowania majątku RS W "Prasa-Książka-Ruch" ustalony na posiedzeniu Komisji 
Likwidacyjnej R S W "Prasa-Książka-Ruch" (2.10.1990), [w:] Materiały do najnowszej historii 
dziennikarstwa, t. 20, s. 119-120, 123. 
3 0 Por. Kupili sami siebie, "Czas Krakowski" 1991 nr 15 (18 I), s. 1, 2; Kupiliśmy "Gazetę Krakowską", 
"Gazeta Krakowska" 1991 nr 15 (18 I), s. 1; E. Ciborska, Transformacja prasy byłej PZPR, "Zeszyty 
Prasoznawcze" 1992 nr 1/2, s. 88-101. 
3 1 Por. D. Gdańska, Transformacja dzienników poczytelnikowskich (1989-1992), "Zeszyty 
Prasoznawcze" 1991 nr 1/2, s. 105, s. 106-107; J. Jarowiecki, Zmiany w prasie krakowskiej, Kraków 
1997, s. 190-191; Umowa sprzedaży z dn. 3 czerwca [pomiędzy R S W a Sp. z o.o. Wydawnictwem 
Pracowników Dziennika Polskiego ...] - kopia w posiadaniu autora. 
3 2 Por. Umowa sprzedaży przedsiębiorstwa z dn. 29 kwietnia 1991 [pomiędzy R S W a Wydawnictwem 
"Echo Krakowa" sp. z o.o.] - kopia w posiadaniu autora; D. Grzelewska, Transformacja pism 
popołudniowych (1989-1992), "Zeszyty Prasoznawcze" 1992 nr 1/2, s. 114-115; J. Jarowiecki, Zmiany w 
prasie krakowskiej..., s. 192; Wygraliśmy, "Echo Krakowa" 1991 nr 63 (29/31 III), s. 1. 
3 3 Por. [S. Ciepły], "Tempo " - Spółka joint venture, "Szpalty" nr 11 (czerwiec 1993), s. 7; Katalog prasy 
polskiej 1991/1992, Kraków 1992, s. 2; A . Skowroński, Historia "Tempa" w pigułce [maszynopis 
w posiadaniu autora]. Niebawem (od 1 1 1992 r.) Hersant objął już 70% udziałów, a spółka przekształciła 
się w "Sportpresse". Wg Z. Bajki "Tempo" sprzedano za kwotę 500 min zł, zob. Tegoż, Kapitał 
zagraniczny w polskich mediach, [w:] Pięciolecie transformacji mediów (1989-1994), Warszawa 1995, s. 
92. 



Jak ła two zauważyć dla "Czasu Krakowskiego" nie była to sytuacja wygodna, gdyż 
musia ł stawić czoła pismom o ugruntowanej pozycji czytelniczej. Dodatkowo na 
niekorzyść czytelnictwa gazety nałożył się też aspekt psychologiczny: stopniowa 
dewaluacja mitu "Sol idarności" , przez to argument genetyczny przestał być 
czynnikiem wystarczającym, by bezpiecznie sprzedawać nakład. 

Rok 1992 stanowi wyraźną cezurę dla całej krakowskiej prasy. Z jednej strony 
zelżało nieco tempo gwał townych przekształceń, z drugiej zaś coraz mocniej 
zaznaczała swą obecność liberalna ekonomia. Gazety stanęły do walk i o czytelnika i 
rynek reklam. Nastąpił czas eksperymentów i przemian jakośc iowych . Równoleg le 
nas tępował - zbagatelizowany przez l ikwidatorów R S W - tzw. proces powtórnej 
prywatyzacji, czy l i przejmowania udz ia łów przez mocniejsze finansowo spółki 
i wchodzenie zagranicznego kapitału (francuskiego, a potem niemieckiego) 3 4 . 
Wszystkie redakcje, by sprostać coraz silniejszej konkurencji inwestowały ogromne 
środki finansowe w modernizację warsztatu pracy. W krótk im czasie gazety 
wyposażono w sprzęt komputerowy, a proces składu przeniesiono z drukarni do 
redakcji, l ikwidując redakcje nocne. Kolejno, w miarę możl iwośc i technicznych 
modernizującej się drukarni, przechodzono z typografii na druk offsetowy, który 
stanowiąc n o w ą j akość umożl iwia ł dalsze przemiany, w tym kilkukrotny wzrost 
objętości . Nieporównywaln ie większego znaczenia dla ekonomicznego bytu prasy 
nabrały reklamy, których udział w strukturze p rzychodów uległ g łębokiemu 
przesunięciu: z niecałych 28% w 1988 r. do ponad 68% w 1997. W n iemałym 
stopniu przyczyni ło się tu zapewne słabnące czytelnictwo dzienników regionalnych; 
wskaźnik ten spadł z 69 do 42%. Z drugiej strony wpływała na to również dynamika 
rynku reklamy prasowej; jej wskaźnik, ze względu na w z m o ż o n e procesy 
prywatyzacyjne rósł w oszałamiającym tempie niemal 50% rocznie 3 5 . P o g o ń za 
czytelnikiem i polityka ekspansji skłoniła gazety do eksperymentów. Wprowadzono 
liczne kolumny, później dodatki, a z czasem rozbudowany system mutacji. Zmiany 
dotknęły też sam sposób pisania i j ę zyk wypowiedzi . Dziennikarskie s łowo przeszło 
znamienną ewolucję od form przepojonych schematyzmem i nowomowa w stadium 
bliskie mowie potocznej 3 6 . Równie szybko zauważono, że leninowskie pojmowanie 

3 4 Już w połowie 1991 r. w wyniku wplątania się w aferę A R T - B upada katowicki Bank Handlowo-
Kredytowy, gdzie swoje udziały posiadała "Gazeta Krakowska" i "Echo Krakowa" - por.: [Bank 
Handlówo-Kredytowy w Katowicach w stanie likwidacji]. "Gazeta Krakowska" 1992, nr 78 (1 IV), s. 2. 
W rok później pierwszą z nich wykupuje francuski magnat prasowy R. Hersant, a następnie 1994 
odsprzedaje niemieckiemu wydawnictwu Passuer Neue Presse. "Echo Krakowa" dostaje się natomiast 
pod wpływy kilu drobnych spółek, których pasywna polityka doprowadza po kilku latach do upadku 
popołudniówki. 
3 5 Por. A B C reklamy prasowej. Poznań 1998, s. 2-3 [dod. do "Press" 1998 nr 2]; Agora SA z siedzibą 
w Warszawie. Prospekt emisyjny, Warszawa 1998, s. 77; M . Tetryn, Gazeta reklamowa, "Aida Media" 
1996 nr 6, s. 7. 

3 6 Por. G. Majkowska, H . Satkiewicz, Język w mediach, [w:] Polszczyzna 2000, pod red. Walerego 
Pisarka, Kraków 1999, s. 181-196; A . Zagrodnikowa, Słownictwo i frazeologia, "Zeszyty Prasoznawcze" 
1991 nr 1/2, s. 138-148. 



prasy, nie służy sukcesowi komercyjnemu, co zaczęło się przejawiać coraz 
mocniejszym dystansowaniem się od poli tyki . Pisma o wyraźnym obliczu ideowym 
- j a k pokaza ły kolejne lata - wyszły z rywalizacji bardzo osłabione (np. "Gazeta 
Krakowska" do 1994 r.) lub zniknęły z rynku ("Depesza", "Małopolsk i N o w y 
Świat", "Czas Krakowski") . M o ż n a nawet mówić o głębokiej transformacji funkcji 
prasy, gdzie dominujący jeszcze w P R L - u model organu zależnego od politycznego 
dysponenta zastąpiła zależność ekonomiczna (tj. reklamodawca). 

Dzienniki 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 
Regionalne b.d. 69 62 59 57 53 49 42 47 
Ogólnopolskie 23 34 35 42 35 35 31 30 27 
Ogółem dzienniki 78 78 77 76 76 67 66 61 61 

Tabela 2. Czytelnictwo dzienników 1989-1998 [%] 

Źródło: R. Filas, Prasa a sprawy lokalne, "Zeszyty Prasoznawcze" 1992 nr 3/4, 
s. 44; ABC dzienników regionalnych, Poznań 1998, s. 5; R. Filas, 
Czytelnictwo prasy w 1997 roku, "Zeszyty Prasoznawcze" 1998 nr 1/2, 
s. 169-170. 

*** 

Sytuacja "Czasu Krakowskiego" po pierwszym roku wolnościowej euforii 
zaczęła się szybko zmieniać . Czytelnicy najwyraźniej zmęczeni pol i tyką coraz 
bardziej oczekiwali od prasy zaspokojenia potrzeb pragmatycznych. Gazeta zaś 
p rzodowała w publicystyce (na wzór tygodnika) i epatowała potencjalnego 
czytelnika radykalizmem. L i c z n i z nich po prze jśc iowym zasmakowaniu kolumn 
prawicowego dziennika wracali do starych tytułów. Pismo jednak - co należy 
podkreśl ić - wnios ło na lokalny rynek pewien powiew świeżości , inspirując 
konkurencję do dziennikarskich eksperymentów. O d początku 1992 r. nasila się 
rywalizacja; "Czas" systematycznie traci nakład. 2 czerwca J. Polkowski zostaje 
rzecznikiem rządu w gabinecie Jana Olszewskiego. Jednak na krótko, gdyż rząd 
niebawem upada i nowy rzecznik po tygodniu urzędowania zostaje o d w o ł a n y 3 7 . To 
tylko przyspiesza konieczne reformy. W maju, gdy sprzedaż spadła poniżej 18 tys. 
egz., zwroty przekroczyły 60% i pismu zagrozi ło bankructwo, sięgnięto po gry 
prasowe. Metoda ta, jakkolwiek za granicą od dawna praktykowana, nie była w 
Polsce dość popularna. "Czas", jako że w Krakowie sięgnął po nią pierwszy, zebrał 
w przyszłości całą pulę w "zdrapkowej" rywalizacji . Skala sukcesu pierwszej " G r y o 
mi l ion" (19 V I - 1 I X ) przeszła najśmielsze oczekiwania wydawców: niemal 
natychmiast ponad czterokrotnie zwiększono nakład -157 tys. egz., redukując 
zarazem zwroty o po łowę - 25,2%. Tryumf nie t rwał jednak długo, gdyż gra jako 

37 Poeta nowym rzecznikiem rządu, "Gazeta Wyborcza" 1992 nr 130 (3 VI); Jan Polkowski nowym 
rzecznikiem rządu, "Życie Warszawy" 1992 (2 VI), s. 1; Polkowski odwołany, "Dziennik Polski" 1992 nr 
135 (10 VI), s. 1. Oficjalnie w dn. 3 VI-19 VIII redaktorem naczelnym "Czasu Krakowskiego" był 
Marek Halberda, później na fotel szefa powrócił J. Polkowski. 



zabieg marketingowy rządzi się swoją logiką. Zgodnie z nią środki finansowe 
zdobyte w czasie promocji należało u lokować w inwestycje, gdyż po okresie 
promocyjnym następuje nieuchronny regres. Publ iczność czytelnicza "Czasu" 
zachowała się racjonalnie i tuż po zakończeniu loterii pismo przestano kupować; w 
trzy miesiące po zakończeniu gry nakład "Czasu" wrócił do stanu z maja, będąc na 
domiar obarczony jeszcze większą liczbą zwrotów (57,7%). 

Rok - miesiąc Okres promocji 
Nakład średni 

[tys. egz.] 
Zwroty 

[tys. egz.] 
Zwroty 
[%%] 

1992 - początek czerwca Przed grami 39,1 19,8 50,5 
1992 - 19 czerwca-11 września Okres gry 157,0 39,7 25,2 
1992 - wrzesień/październik 1 miesiąc po grze 76,7 42,3 55,1 
1992 - październik/listopad 2 miesiące po grze 50,3 32,2 64,0 
1992 - listopad/grudzień 3 miesiące po grze 38,6 22,3 57,7 

Tabela 3. Nakłady "Czasu Krakowskiego" w czasie trwania pierwszej gry prasowej 

Źródło: Przeliczenia i oszacowania własne na podstawie danych redakcji "Czasu 
Krakowskiego", dane wg: S. Stefański, "Aktywizacja sprzedaży na rynku 
prasowym na przykładzie działalności dziennika «Czas Krakowski))", Kraków 
1995, praca magisterska napisana pod kier. dra hab. Romana Niestroja, Katedra 
Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Średni udział R U C H S.A. 
(84%); kolportaż własny (16%). 

Redaktorzy " A r k i Press" przekonali się, że prawdziwym motywem sięgania po 
gazetę była chęć wygranej, a wzrost nakładu wcale nie pobudzi ł wzrostu 
czytelnictwa. Skłoniło wydawcę do kontynuowania gier. W zasadzie od listopada 
1992 r. do sierpnia 1994 grano bez przerwy, zmieniając tylko rodzaj losowań i pulę 
nagród. Wygrane były imponujące: milionowe kwoty, domy, samochody i cała 
gama drobnych upominków. Pozwala ły też poprawić geografię czytelnictwa. 
Redakcyjni specjaliści wiedząc, w której partii nadzia łu znajduje się wygrana 
kierowali j ą w miejsce słabej sprzedaży, co po nagłośnieniu wygranej długo 
procentowało , a następnie przenosili szczęśl iwą pulę w inne miejsce 3 8 . W niektórych 
regionach gdzie wcześniej sprzedawano po kilkaset egzemplarzy w czasie gier 
zbywano po 5-6 tysięcy (woj. bielskie i katowickie). Kolejne miesiące udowodni ły 
jednak, że gra nie była poparta jakiemukolwiek planowi marketingowemu. 
Wydawca miast p racować nad pop rawą ł amów gazety i lokować uzyskane środki w 
budowę sprawnego systemu pozyskiwania reklam, zachłysnął się sukcesem i 
bezceremonialnie t rwonił kapitał , fundując sobie m.in. n o w ą kamienicą w okolicy 
Plant 3 9 . Uśp iona została czujność na ruchy konkurencji; wzros ło przekonanie o 
własnym geniuszu. Pope łn iono ewidentne błędy. Znane były przypadki, gdy w 
dniach nat łoku r ek l amodawców część z nich odsyłano do konkurencji 4 0 . N i e 

3 8 Por. W. Bereś, Prasa w kole fortuny, "Przegląd Tygodniowy" 1993 nr 29. 
39 Nowa siedziba "Czasu", "Czas Krakowski" 1993: nr 51 (3 III), s. 9; nr 61 (15 III), s. 1. 
4 0 Ankieta dot. "Czasu Krakowskiego" 1990-1997, rozmowa z P. Legutko (3 II 2000 r.), notatki w 
posiadaniu autora. 



zadbano także o rozwój doda tków reklamowych. Towarzyszyła temu kosztowana 
wojna nak ładów z "Dziennikiem Po lsk im" o prymat w regionie 4 1 . A b y ut rzymać 
status największego dziennika Małopolsk i i skutecznie przyciągać r ek l amodawców 
drukowano nadmiarowy nakład, bez uzasadnionych przes łanek zapowiadających 
zbyt. Pomimo ogromnego sukcesu, szczególnie podczas III gry 1993 r., j u ż w 
grudniu tego roku zanotowano 2 mld zł straty 4 2. Później powtórnie zadziałały 
prawidłowości rynku. Zgodnie z logiką kampanii reklamowej jej skuteczność 
słabnie w czasie. Z n ó w czytelnicy zachowywali się racjonalnie: coraz słabiej 
reagując na kolejne loterie. P rze łom przyniosła rozpoczę ta 
w kwietniu 1994 r. VI I I gra ("Krakowska Giełda Czasu"), k tóra choć najdroższa 
okazała się zbyt trudna i zakończyła kompletnym fiaskiem - zwroty około 55% 
i spadek nakładu do 55 tys. Równoleg le nałożyła się nietrafiona inwestycja w 
kolorowy dodatek telewizyjny drukowany w Mediolanie, a przypieczętowało 
przeinwestowanie w chwi l i zmiany techniki druku i komputeryzacji redakcji 4 3 . 
Wolno przypuszczać , że gazeta j u ż od jesieni 1994 była deficytowa, co zresztą 
później potwierdzi ł sam F . Decazes 4 4 . 

Rok - miesiąc 

Numer 

gry 

Liczba 
emisji 

[tyg-] 

Średni nakład 
w dniu emisji 

[tys. egz.]* 

Średnie 
zwroty 

w dniu emisji 
[%] 

Nakład średni 
w całym okresie 

[tys. egz.] 

Średnie zwroty 
w całym okresie 

[%] 

1992-listopad I 3 172,0 0,5 b.d. b.d. 
1993 II 2 260,0 8,0 148,7 24,7 
1993 - marzec III 7 312,0 18,0 196,7 25,9 
1993 IV 3 309,0 16,0 150,9 25,8 
1993 V 6 188,0 37,0 137,7 27,2 
1993 VI 3 193,0 35,0 109,0 28,7 
1994 VII 3 129,0 27,0 84,4 33,5 
1994 - kwiecień VIII 9 55,0 51,0 52,5 50,4 
1994-l ipiec IX 3 53,0 36,0 49,2 40,0 
1994 - sierpień X 3 41,0 42,0 35,9 31,1 
1994 - wrzesień 

Zaniechanie gier 
31,4 40,1 

1994 - październik 
Zaniechanie gier 

28,7 41,4 

Tabela 4. Średnie nakłady "Czasu Krakowskiego" w czasie kolejnych gier prasowych 

4 1 Nowością była próba wejścia na rynek Małopolski zachodniej, tradycyjnie zdominowanej przez prasą 
śląską. W marcu 1993 r. stworzono nie rokujący większych nadziei oddział w Bielsku-Białej i trzecią 
z kolei mutację: wydanie bielskie - zob.: Jesteśmy w Bielsku-Białej. "Czas Krakowski" 1993 nr 60 (13/14 
III), s. 3. 
4 2 S. Stefański, "Aktywizacja sprzedaży na rynku prasowym na przykładzie działalności dziennika «Czas 
Krakowski))", Kraków 1995, s. 70, praca magisterska napisana pod kier. dr hab. Romana Niestroja, 
(Katedra Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie). 
4 3 "Czas" rewolucji, "Czas Krakowski" 1994 nr 23 (28 I), s. 15; J. Sądecki, Przerzedziło się. 
"Rzeczpospolita" 1996 nr 4 (5 I), s. 4. Trwałe przejście na offset nastąpiło od 31 I 1994 r. Dodać warto, 
że od 1994 aż trzykrotnie zmieniano format. 
44 "Czas" znikł na jakiś czas, "Gazeta Wyborcza" 1996 nr 107 (9 V) , dod. "Gazeta w Krakowie" s. 3. 



Źródło: Przeliczenia i oszacowania własne na podstawie danych redakcji "Czasu Krakowskiego", dane 
wg: S. Stefański, "Aktywizacja sprzedaży na rynku prasowym na przykładzie działalności 
dziennika «Czas Krakowski))", Kraków 1995, praca magisterska napisana pod kier. dr hab. 
Romana Niestroja, Katedra Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Średni udział 
R U C H S.A. (70-80%); kolportaż własny (20-30%); 

* W jednostkowych przypadkach nakład przekraczał nawet 540 tys. egz. 

Po zaprzestaniu gier kolejnym nowym pomys łem była p róba przekształcenia się 
w gazetę ekonomiczną 4 5 (małopolską "Rzeczpospol i tą") . Wprowadzono nowe 
działy i gruntownie przebudowano układ; z łagodniał ton politycznego 
zaangażowania . N o w y slogan brzmiał : "czytają nas c i , k tórzy decydują". Był to 
jednak manewr czysto deklaratywny i jak później oceniono - błędny. Gazetę 
skierowano bowiem do tzw. klasy średniej , a ta była stosunkowo nieliczna. N a 
uwagę zasługuję jednak stworzona wtedy ambitna formuła, a "Czas" wzniós ł się na 
szczyty sztuki dziennikarskiej 4 6 . Osłabiał j ą jednak agresywny sposób pisania, o 
czym przekonywały tytuły z pierwszych kolumn gazety: "Brudny Węgie l" , "Szara 
strefa" czy "Skandal w A l e i Zas łużonych" itp. (wszystkie z X I - X I I 1994 r.). M i m o 
to łamy pisma z tego okresu należą do najlepiej redagowanych w całej historii 
gazety. N i e uchroni ło to jednak przed rychłym upadkiem. W 1995 nakłady 
systematycznie malały, by w końcu roku zejść do poziomu 20 tys. przy 50% 
zwrotach. Rosły długi wobec drukarni (kwota k i l ku mi l ia rdów starych złotych) i w 
efekcie od jesieni druk przeniesiono do K i e l c 4 7 . Spadały zarobki, a dziennikarze 
zaczęli odchodzić do lepiej płacącej konkurencji. Jednym z ostatnich akcentów 
aktywności "Czasu" była kampania prezydencka z 1995 r. i zaangażowanie się w 
tzw. "sprawę Oleksego". 4 stycznia 1996 r. "Czas Krakowsk i " ukazał się j u ż jako 
tygodnik. Redakcja w pierwszym numerze t łumaczyła zmianę formuły t rudnościami 
ekonomicznymi, do których - jak napisano - doprowadzi ła rywalizacja z gazetami 
rządzonymi przez obcy kap i t a ł 4 8 . Tygodnik prezentował się wcale obiecująco, z 
czasem przypomina ł nieco regionalną "Pol i tykę" , choć graficznie był znacznie 

4 5 Nie był to pomysł całkowicie nowy; już wcześniej dość poważnie traktowano elity finansowe i 
biznesmenów przyznając m.in. doroczną nagrodę "Złotego Dukata", zob. "Przegląd Tygodniowy" 1992 
nr 39, s. 4, oraz udzielając łamów Krakowskiemu Towarzystwu Przemysłowemu: publikowano co 2 tyg. 
(od grudnia 1992 r.) 4-stronicową wkładkę "Kapitalista Powszechny" - red. Grzegorz Łuszczykiewicz i 
Mariusz Szymański (dodatek towarzyszył także "Gazecie Częstochowskiej" i "Kronice Beskidzkiej"). 
4 6 Panują na ten temat skrajnie różne opinie, J. Sądecki pisze np.: "[...] pojawiły się opinie o nie 
najwyższej próbie dziennikarskiego obiektywizmu. Wszczynała ona [redakcja - W K ] często hałaśliwe 
kampanie, ujawniała kolejne afery. Jednak zdarzało się, że za wielkimi oskarżeniami nie szły rzetelnie 
zebrane fakty i udokumentowane argumenty [...]" - Tegoż, Przerzedziło się, "Rzeczpospolita" 1996 nr 4 (5 
I), s. 4. 
4 7 Zobowiązania wobec drukarni narastały już od początku 1995 r., por.: "[...] Zarząd PATP podjął 
decyzję o zaprzestaniu drukowania «Czasú)). Podjęto działania, aby «Arka)) uregulowała długi [...]" -
"Szpalty" nr 47 (czerwiec 1995), s. 6; później druk przeniesiono do Kielc, a proces sądowy o zwrot 
należności trwał do września 1996 r. - "Gazeta Wyborcza" 1997, nr 107, dod. "Gazeta w Krakowie" s. 3. 
4 8 Por. Drodzy Czytelnicy, "Czas Krakowski" 1996 nr 1 (4/11 I), s. 1; Nowy "Czas", "Gazeta Wyborcza" 
1995, nr 301 (29 XII), dod. "Gazeta w Krakowie" s. 1; "Czas"powrócił, "Gazeta Wyborcza" 1996 nr 3 
(4 I), dod. "Gazeta w Krakowie" s. 2; A . Janicki, Czasowi Krakowskiemu, "Reporter" nr 2 (1996), s. 2. 



uboższy i nie imponował nak ładem (70 tys.). Polkowski nie dał jednak za wygraną i 
rozpoczął starania o poważne pismo ogólnopolskie o orientacji prawicowej - tzw. 
polskiego "Time 'a" . Po podpisaniu w marcu umowy z amerykańskim partnerem 
zezwalającej na przedruki (do 20% pisma), rozpoczę to poszukiwania poważnego 
inwestora 4 9 . W czerwcu i l ipcu ukazały się numery sygnalne "Czasu Polskiego", 
k tórego szefem został były pose ł P C (Porozumienia Centrum) Andrzej U r b a ń s k i 5 0 . 
Oficjalny debiut miał być we wrześ-niu - niestety, nie nastąpił. Okaza ło się, że 
potencjalny inwestor wycofał się w ostatniej c h w i l i 5 1 . D o dziś pozostaje tajemnicą 
co przeszkodzi ło zreal izować zamysł , gdyż - jak twierdzą dziennikarze - wynik i 
badań czytelnictwa wskazywały na pewny sukces. Z nieudokumentowanych źródeł 
wynika, że odegrały tu rolę j ak ieś naciski pol i tyczne 5 2 . Klęska nowej inicjatywy 
pogłębi ła k łopoty finansowe " A r k i Press". W listopadzie F . Decazes przekazuje 
kierowanie redakcją Piotrowi Legutko i bezskutecznie próbuje szukać gotówki we 
Francji. Tygodnik jest j u ż w stanie agonii, a dziennikarze nie otrzymują stałych 
wynagrodzeń (ok. 10 tys. nakładu i 2% powierzchni reklamy). Niebawem ostatni 
numer z datą 4 maja kończy jego ośmioletnią historię, a zadłużona " A r k a Press" 
przechodzi w stan l ikwidac j i 5 3 . 

W miesiąc później - 6 czerwca pojawiał się raz jeszcze jako dziennik " N o w y 
Czas K r a k o w s k i " 5 4 . T y m razem jako odrębna inicjatywa - spółki "Trass-Press", 
k tórą tworzyły udziały krakowskiego lobby gospodarczego (skawińska spółka Trass 
Ltd . - 43%; Rafał Roesler właściciel Spółdzielni Mieszkaniowej "Ziemia 
Krakowska" - 22,5%; F . Decazes - 10%). Redakcją, k tórą tworzyła dawna ekipa z 
"Czasu" (m.in. Marek Halberda, Włodz imierz Jurasz i Krzysz tof Dawidowicz) 
k ierował Piotr Legutko. W artykule ws tępnym zapowiedziano kontynuację l in i i 
programowej dawnego "Czasu" z wyraźnym zaakcentowaniem zagadnień 
gospodarki; co rzeczywiście znalazło odzwierciedlenie w najbl iższych zeszytach. 

4 9 J. Sądecki, Będzie polski "Time"! "Rzeczpospolita" 1996 (1 III); Time Krakowski, "Gazeta Wyborcza" 
1996 nr 66 (18 III), dod. "Gazeta w Krakowie" s. 1; Krakowski będzie Polski, "Gazeta Wyborcza" 1996 
nr 112 (15 V) , dod. "Gazeta w Krakowie" s. 1. 
5 0 W redakcji pracowało 16 osób; współpracowali m.in. Wiesław Walendziak i Władysław Bartoszewski. 
5 1 K . Prewęcka, Kłopoty konserwatystów, "Media Polska" 1997 nr 2, s. 19. 
5 2 Ankieta dot. "Czasu Krakowskiego" 1990-1997, rozmowa z P. Legutko (3 II 2000 r.), notatki w 
posiadaniu autora. 
5 3 "Czas" znikł na jakiś czas, "Gazeta Wyborcza" 1996 nr 107 (9 V) , dod. "Gazeta w Krakowie" s. 3; 
zawieszenie "Czasu Krakowskiego" tłumaczył F. Decazes (faktyczny właściciel - 86% udziałów w 
spółce "Arka Press") jako efekt rozmów z nowym inwestorem, który chce niebawem wznowić pismo bez 
obciążeń finansowych, por. "[...] Gdyby w moim interesie leżała likwidacja «Czasú» - [mówi F. 
Decazes] - dawno by do tego doszło. To prawie zawsze była gazeta deficytowa. Finansowałem ją przez 
siedem lat [...]", ibidem; "Czas Krakowski" borykał się z wierzycielami, mając m.in. dług wobec 
drukarni, por.: "[...] «Arka» odwołała się od wyroku, ale sąd zezwolił na pewne posunięcia w celu 
zabezpieczenia roszczeń. «Arka Press» ma też kłopoty z Urzędem Skarbowym [...]", ibidem. Zob. też. 
przyp. 47. 
5 4 J. Sądecki, Ukazał się "Nowy Czas Krakowski", "Rzeczpospolita" 1997 nr 132 (9 VI); Nowe siły 
w starym "Czasie ", "Media Polska" 1997 nr 7/8, s. 23. 



Jesienią planowano dużą kampanię promocyjną. Gazeta jednak odeszła z rynku 
równie szybko, jak się na n im pojawiła. Już 2 sierpnia prezes R. Roesler 
poinformował o zawieszeniu pisma motywując to złymi wynikami sp rzedaży 5 5 . 
Prawdopodobnie "Trass-Press" szukał bezskutecznie poważnego inwestora lub 
ocenił , że inwestowanie w nowy tytuł jest przeds ięwzięc iem wysoce niepewnym 
albo okazał się wyjątkowo naiwny oczekując wyn ików po 2 miesiącach sprzedaży. 
Deficyt nowego tytułu w takich okol icznościach, do czasu wejścia na rynek trwa 
bowiem co najmniej 2-3 lata 5 6 . To definitywnie zakończyło dzieje krakowskich 
"Czasów" . 

Jako g łówną przyczynę n iepowodzeń gazety należy wskazać przede wszystkim 
to, że zawsze była gazetą dziennikarzy a nie czytelników. Miejscem, gdzie 
real izowało się ambicje i zmieniano świat, zapominając t rochę o racjonalnym 
działaniu. 

Epitaph for "Czas Krakowski" (1990-1997) 

Abstract 

The first issue of "Czas Krakowski" came out on 28 March 1990. The initiative to set up 
a conservative daily, which could provide an alternative for the clearly liberal "Gazeta 
Wyborcza", was born among journalists and members of the anti-Communist opposition 
associated with the samizdat periodical, "Arka" (1983-1996). The chief editor was a poet, Jan 
Polkowski; he co-operated with Mieczysław Gi l and Jan Rokita, Marek Halberda, Łukasz 
Plesnar and Ryszard Terlecki. From the very beginning the daily had a very legible 
ideological stand; it was politically engaged, raised polemics and was famous for its spirited 
texts (eg. famous texts by Wojciech Czuchnowski and Andrzej Patuła). In 1992 the editors of 
"Czas", among the first ones in Poland, used press games to great effect. The result was 
impressive: in its peak days over 300 thousand copies were printed and the paper quickly 
became Małopolska's biggest daily. However, it failed to maintain that position. Bad 
investments and marketing policy caused financial problems already in 1994. Improvised 
reforms and preventive measures failed; the financial problems were getting bigger and a year 
later (on the 4 May 1997) the paper was suspended. Although a month later, on 6 June 1997, 
some of the editors tried to reactivate the daily (it was published under a new title "Nowy 
Czas Krakowski"), its life was very short, and on 2 August the paper was suspended again. 

5 5 J. Sądecki, Znów upadek "Czasu", "Rzeczpospolita" 1997 nr 179 (2 VIII); [Od redakcji]: "Nowy Czas 
Krakowski" 1997 nr 49 (2 VIII), s. 1; Powstawanie i spadanie, "Media Polska" 1997 nr 10, s. 25; 
opublikowano także pożegnalne głosy o miejscu "Czasu Krakowskiego" na tle polskiej prasy 
prawicowej: Czy jest czas na "Czas". Zebr. J. Szarek "Nowy Czas Krakowski" 1997 nr 49 (2 VIII), s. 1. 
5 6 Por. sytuację "Gazety Krakowskiej" w latach 1994-1997. 


