
 1

Władysław Kolasa 
 

SUBLOKALNA PRASA KRAKOWA  
w latach 1989–20001 

 
Spośród wielu zjawisk, które towarzyszyły odradzającej się w Polsce demokracji 

szczególną pozycję zyskał zwrot ku lokalizmom. Wydaje się, że miało to zarówno wymiar 

socjokulturowy, jak i polityczny. Z jednej strony zwrot ku społeczeństwu lokalnemu czerpał 

bezpośrednio z ideologii postmodernizmu i oznaczał świadomą restytucję więzów, które 

utracono w toku budowy społeczeństwa industrialnego, z drugiej pojecie to zyskiwało 

podwójną siłę dzięki konfrontacji z zakwestionowanym modelem państwa centralistycznego. 

„Lokalność – zauważa Stanisław Michalczyk – była zawsze aktualna, zawsze w cenie oraz 

zawsze stanowiła nośnik frazeologii i propagandy politycznej”2. Tezę tę łatwo tłumaczą też 

względy praktyczne: w warunkach pełnej demokracji zakotwiczenie w lokalności przekłada 

się na kontakt z elektoratem, a ten dla każdej formacji staje się ostatecznym gwarantem 

politycznego istnienia. Warto zwrócić uwagą na dwa kolejne czynniki. Po trzecie – źródłem 

polskich przemian nie były elity, lecz masowy ruch obywatelski, który po wygranych 

wyborach domagał się upodmiotowienia i bezpośredniej partycypacji w rządzeniu oraz 

czynnik czwarty: decentralizacja (pojęta tu jako przeniesienie kompetencji na szczebel 

lokalny), która stanowiła niepodważalny filar gospodarki rynkowej3. Ów zlepek 

uwarunkowań sprawił, że lokalizm w dobie przemian ustrojowych urósł do pojęcia niemal 

magicznego. 

Dla rozwoju mediów lokalnych zasadnicze znaczenie miały dwa akty prawne: 

uchwalona 8 marca 1990 r. ustawa o samorządzie terytorialnym, dzięki której jeszcze w maju 

wyłoniono nowe lokalne elity oraz ustawa uchylająca cenzurę i liberalizująca prawo prasowe 

(11 kwietnia 1990), która umożliwiła swobodną komunikację. Nie oznacza to bynajmniej by 

prasa lokalna wyłaniała się z niebytu. Poprzedziły ją zarówno doświadczenia gazetek 

drugoobiegowych i prasy Komitetów Obywatelskich, jak i skąpa skądinąd oferta rynku 

oficjalnego (pisma wojewódzkie i zakładowe). W roku 1990 skok ilościowy i jakościowy był 

jednak olbrzymi. Jeśli przyjmiemy za Zbigniewem Bajką, że rynek pism sublokalnych (pisma 

miejskie, gminne, osiedlowe) poszerzył się w okresie od 1988 do 1991 o 593 nowe tytuły, to 

apogeum owego przyrostu przypada dokładnie na 1990 (8 tytułów w 1988 roku; 73 – 1989; 

                                                 
1 W opracowaniu pominięto pisma parafialne.  
2 S. Michalczyk: Media lokalne w systemie komunikowania. Współczesne tendencje i uwarunkowania 

rozwojowe. Katowice 2000, s. 14. 
3 Szerzej: J. Regulski: Samorząd III Rzeczypospolitej. Koncepcja i realizacja. Warszawa 2000. 



 2

314 – 1990; 200 – 1991)4. Później rynek prasy lokalnej, choć przed każdymi wyborami 

samorządowymi wykazywał spore ożywienie nie zareagował już tak dynamicznie5. Nieco 

innym prawidłom podlegała prasa sublokalna w dużych aglomeracjach miejskich: po 

pierwsze była nieco odsunięta w czasie, co wynikało z dwustopniowej organizacji samorządu 

(w Krakowie wybory jednostek pomocniczych – czyli Rad Dzielnic odbyły się w dwu turach 

dopiero w 1991 i 1992); po wtóre miejska prasa prywatna działała w otoczeniu silnej prasy 

regionalnej i rozwijała się znacznie słabiej niż w gminach wiejskich i małych miasteczkach.  

Mimo wspomnianych różnic skok ilościowy krakowskiej prasy sublokalnej6 był 

znaczący. Na przestrzeni badanego okresu do trzech istniejących wcześniej tytułów („Głos 

Nowej Huty”, „Sygnały MPK” i „Biuletyn Rady Narodowej Miasta Krakowa”); dołączyło 82 

nowe, a choć 45 % upadło, dawało to i tak stały ponad 50 % roczny przyrost. Rynek ów rósł 

w tempie dość stabilnym, jeśli pominąć rok 1994, gdy pojawiło się aż 15 nowych pism 

(tłumaczą to wybory samorządowe), średnio rocznie ukazywało się 8 nowych tytułów i 4 

likwidowano. W efekcie do 1998 krakowski rynek prasy sublokalnej wzrósł do cyfry 48 pism 

(czyli szesnastokrotnie). Warto zauważyć, że mimo licznych efemeryd (krócej niż rok 

wydawano 24 tytuły), istniała dość duża grupa czasopism trwałych (48 tytułów), co oznaczało 

ścisłe zagospodarowanie rynku. Pod względem typologicznym zdecydowaną przewagą 

zyskała grupa pism samorządowych (33 tytuły), co łatwo wiązać z rozwiniętą strukturą 

administracyjną miasta (Magistrat i 18 rad dzielnicowych); nieco mniej liczne okazały pisma 

zakładowe (21), a najsłabiej rozwinęła się niezależna prasa lokalna7 (19 – poza nowohuckim 

„Głosem” brak liczących się gazet). Warto zwrócić uwagą na grupę specyficzną dla 

aglomeracji – czyli pisma sublokalne innych miejscowości zlecane przez podmioty 

zewnętrzne (głownie samorządy) krakowskim wydawcom, doliczono się aż 12 takich 

inicjatyw. Rozkład pod względem częstotliwości nie wskazuje zasadniczych różnic względem 

skali ogólnopolskiej: tradycyjnie drukuje się najczęściej sublokalne miesięczniki (37), które 

znacznie wyprzedziły pisma wydawane nieregularnie (17), kwartalniki (10) czy tygodniki (9). 

                                                 
4 Z. Bajka: Historia polskiej prasy lokalnej i jej rozwój po 1989 r. W: Poradnik dla wydawców i dziennikarzy 

prasy lokalnej. T. 1. Warszawa 1997, s. 25 (tabela).  
5 Por. S. Michalczyk: Media lokalne w systemie komunikowania, op. cit., s. 180 (rys. 1 – prasa samorządowa) i 

s.192 (rys. 2 – sublokalna prasa prywatna). 
6 W rozdziale przyjęto przyjętą tradycyjną definicję prasy sublokalnej, jako wydawnictwa treści ogólnej 

rozpowszechniane na terenie mniejszym niż województwo, w praktyce jest to prasa miejska, dzielnicowa i 
zakładowa – szerszy komentarz do definicji, zob.: S. Michalczyk: Media lokalne w systemie komunikowania, 
op. cit., s. 176–178; 187–190. 

7 Niezależnej prasa lokalna oznacza grupę wydawnictw sublokalnych (głownie prywatnych). Tradycyjnie 
definiuje się je w sposób negatywny jako te wydawnictwa, które nie podlegają innym instytucjom 
(samorządowi, parafii i towarzystwom). W pracy poczyniono jednak wyjątek i w grupie tej omówiono kilka 
wydawnictw inspirowanych przez stowarzyszenia społeczne i spółdzielnie mieszkaniowe. 



 3

Krakowską prasę miejską różnią jednak od średniej krajowej8 nieco wyższe nakłady: do 1000 

egz. – drukuje 13 tytułów (22 %); 1001–5000 egz. – 25 (42 %); 5001–10000 – 8 (13,5 %); 

10001–25000 – 7 (11,8 %) i powyżej 25000 – 6 (10,1 %). Dane nie są jednak imponujące, 

jeśli zważyć, że gęstość zaludnienia w Krakowie jest przeszło 18–krotnie wyższa od średniej 

krajowe (Kraków – 2266 osób na 1 km2, średnia krajowa – 125).  

 

TAB. 3 TEMATYKA MIEJSKA NA ŁAMACH KRAKOWSKICH GAZET W 1989 I 1998 ROKU 

 1989 1998 
Powierzchnia wypowiedzi  Powierzchnia wypowiedzi  Tytuł 
[kolumn 

tygodniowo] 
[%% ogólnej 

objętości] 

Średni nakład 
dzienny [kolumn 

tygodniowo] 
[%% ogólnej 

objętości] 

Średni nakład 
dzienny* 

 
Dziennik Polski 6,00 12,50 114838 25,50 7,46 78057
Gazeta Krakowska 4,10 10,25 183000 39,60 17,07 39895
GW. Gazeta w Krakowie - - - 10,30 7,36 35754
Echo Krakowa 5,50 17,19 79892 - - -

Razem: 15,60 śr. 13,00 377730 75,40 śr. 10,56 153706

 
ŹRÓDŁO: obliczenia własne na podstawie ilościowej analizy zawartości. 

 

Analiza rynku prasy sublokalnej byłaby niepełna, gdyby pominąć wpływ, jaki na 

wywierają nań gazety regionalne. Tematyka miejska, choć nie jest centralnym punktem 

zainteresowania krakowskiej prasy codziennej, zajmuje na łamach każdego dziennika pozycje 

na tyle znaczące, by skutecznie stłumić każdy miejski dziennik, a w pewnych okolicznościach 

nawet tygodnik. Zjawisko to wystąpiło w Krakowie w pełnej okazałości, a od połowy lat 

dziewięćdziesiątych uległo nasileniu. Jeśli podliczymy powierzchnię miejskich kolumn (bez 

kalendarzyka), jakie drukowano na łamach krakowskich gazet okaże się, że u progu przemian 

ich łączna objętość w skali tygodnia przekraczała 15 stron (odpowiadała więc dwóm 

numerom ówczesnego tygodnika); u schyłku lat dziewięćdziesiątych miejskie kolumny nie 

tylko, że zwiększyły objętość, lecz przerodziły się w dodatki i łącznie w ciągu tygodnia 

drukują ich 5 razy więcej (75,4 kolumn miejskich tygodniowo). Konstatacja zdaje się 

empirycznie potwierdzać postawioną wyżej tezę o tłumieniu miejskiego rynku prasy 

sublokalnej przez dzienniki regionalne. W ślad za tym prasa sublokalna znajduje bezpieczną 

niszę jedynie na poziomie osiedli, gdzie penetracja gazet regionalnych już nie dociera.  

 

                                                 
8 Średni nakład pism samorządowych w 1998 roku: do 1000 egz. (66,5%); 1001–5000 (29%); ponad 5000 (4%); 
średni nakład sublokalnych pism prywatnych w 1998 roku: do 1000 egz. (28%); 1001-5000 (48%); ponad 
5000 (24%) – S. Michalczyk: Media lokalne w systemie komunikowania, op. cit., s. 180, 192. 



 4

1. Niezależna prasa miejska 9 

Na zatłoczonym krakowskim rynku prasowym, gdzie już w 1990 roku działało pięć 

konkurencyjnych gazet o ambicjach regionalnych zabrakło miejsca na nowy miejski dziennik; 

prób takich nawet nie podjęto. Przestrogą dla wydawców stał się zarówno krótki los krótki los 

zorientowanej lokalnie „Depeszy” (1990–1991), jak i krakowskiej edycji „Nowego Świata” 

(1992-1993), które pod ciśnieniem konkurencji upadły po kilku, kilkunastu miesiącach. 

Wydaje się jednak, że istniała wolna przestrzeń dla miejskiego tygodnika opinii, który 

mógłby komentować miejskie życie i podejmować gorące kwestie społeczne. Nie było to 

jednak zadanie proste, gdyż w mieście nie było takich tradycji. Kraków – przypomnijmy – 

jako jedno z nielicznych dużych miast nie posiadał wojewódzkiego tygodnika, a rolę pism 

opinii przejmowały na swoje łamy weekendowe wydania dzienników regionalnych i 

popołudniówka „Echo Krakowa”. Mimo tych trudności dwukrotnie podjęto w latach 

dziewięćdziesiątych próbę wejścia na rynek z miejskim pismem opinii.  

Jeszcze w kwietniu 1990 roku, tuż po debiucie „Czasu Krakowskiego” i „Depeszy”, 

pojawiły się „Wiadomości Krakowskie”10. Był to czas, gdy na rynku prasowym w związku 

z przekształceniami w RSW zapanował chaos i zbliżały się wybory samorządowe. 

Właścicielem i redaktorem pisma był socjolog Stanisław Gniadek, którego wsparli 

doświadczeniem dziennikarze Jerzy Langier i Michał Kaszowski. Drukowany w dużym 

formacie tygodnik oferował bogaty serwis miejskich newsów, którym towarzyszyło kilka 

kolumn publicystyki, dział rozrywek, program TV i – co dziwne – obszerny blok tekstów 

wspomnieniowych i relacji historycznych. Nie była to jednak najlepsza recepta na 

tygodniowe pismo opinii, który pod względem zawartości niewiele się różniło od piątkowego 

wydania „Echa Krakowa”. Wydawcy szybko przekonali się, że periodyk nie znajduje 

czytelnika i już po wydaniu 4 numerów zaniechano dalszych wysiłków.  

Na kolejną próbę przyszło poczekać cztery lata. W styczniu 1994 ukazał się pierwszy 

numer „Naprzeciw”11, wydawany przez spółkę KTM, której udziałowcami byli m. in.: 

dyrektor Magistratu Ryszard Rutkowski, radny Władysław Wyka, historyk Ryszard Terlecki, 

socjolog Tadeusz Borkowski i kurator oświaty Jerzy Lackowski, a kierownictwo objął były 

działacz opozycyjny, redaktor drugoobiegowej „Małej Polski” (1983–1988) Władysław 

Tyrański. Tygodnik prezentował się okazale: 16 estetycznie zadrukowanych stron, które 

                                                 
9 W drodze wyjątku do rozdziału włączono kilka pism wydawanych przez osiedlowe stowarzyszenia społeczne i 

spółdzielnie mieszkaniowe. 
10 M. Nowy: Choć troszkę poprawić świat. „Dziennik Polski” 1990, nr 87, s. 1, 2; Będzie nowy tygodnik. 

„Gazeta Krakowska” 1990, nr 85 (10 IV), s. 4. 
11 „Naprzeciw”. „Czas Krakowski” 1994, nr 16 (20 I), s. 5. 



 5

odbijano w nakładzie 10 tys. egz. przynosiło sporą dawkę wiadomości miejskich, pisano o 

pracach samorządu i interesowano się kulturą. Niestety i tym razem już po kilku miesiącach 

przekonano się, że pismo nie cieszy się powodzeniem wśród czytelników i brakuje 

reklamodawców. Skądinąd należy zauważyć, że rok 1994 był czasem kryzysu na lokalnym 

rynku dzienników, co również odbijało się na sprzedaży innych wydawnictw i ofercie 

reklamowej. Nakład „Naprzeciw” szybko spadł i wkrótce zaczęło brakować pieniędzy. Aby 

uzdrowić sytuację w październiku 1994 r. red. Tyrański wystąpił do Magistratu z propozycją 

współpracy i zaoferował odpłatne udostępnienie kolumn tygodnika klubom radnych, radom 

dzielnic i Zarządowi Miasta12. Propozycja jakkolwiek wydawała się kusząca nie spotkała się 

z większym oddźwiękiem i prócz kilku niewielkich zleceń spółka KTM zyskała niewiele 

(zamówiono kilka kolumn klubowych i kolumnę Rady Dzielnicy II). Nie osiągnąwszy celu 

tygodnik słabł coraz bardziej; wiosną 1995 nakład spadł do liczby 3 tys. (50-60 % zwrotów) i 

ostatecznie 12 marca został zawieszony. Tyrański nie odstąpił jednak od dalszych zabiegów 

ratowania pisma i wkrótce zaproponował Gminie Kraków odsprzedaż większościowych 

udziałów w KTM (51 %), co pozwoliłoby wznowić „Naprzeciw” jako gazetę samorządu. 

Tym razem oferta spotkała się wśród radnych z wielkim zainteresowaniem i jeszcze w 

kwietniu podjęto stosowaną uchwałę, rezerwując na ten cel w budżecie 70 mln. ówczesnych 

złotych13. Pisma jednak nie wznowiono: najpierw do końca roku czekano na sprawozdanie 

finansowe spółki KTM14, później przeciągała się procedura wyłonienia rady programowej15, 

zaś w czerwcu 1996 projekt wstrzymała w głosowaniu grupa radnych. Ostatecznie decyzja 

RMK o wykupieniu 51% udziałów KTM za 7,1 tys. zł.16 zapadła lipcu; tę zaś miesiąc później 

ze względów formalnych uchylił wojewoda17 i sprawa stanęła w martwym punkcie. W 

efekcie na dyskusjach upłynęło prawie dwa lata18. Wiosną 1997, gdy wydawało się, że plany 

zakończą się niepowodzeniem 15 czerwca tygodnik nieoczekiwanie powrócił na rynek. Był 

jednak znacznie odmieniony: z dawnego pisma pozostały zaledwie 3 kolumny informacji, 

resztę wypełniała wkładka Magistratu „Wiadomości Grodzkie Krakowskie” i dodatek 

                                                 
12 Naprzeciw „Naprzeciw”. „Gazeta Wyborcza” 1994, nr 257, dod. „Gazeta w Krakowie” s. 1 ; Czy tańsze jest 

najtańsze. „Dziennik Polski” 1994, nr 251 (29 X), s. 6; Miasto wychodzi „Naprzeciw”. „Czas Krakowski” 
1994, nr 257 (4 XI), s. 5. 

13 A. Stawiarski: Radni chcą naprzeciw. „Gazeta Wyborcza” 1995, nr 91 (18 IV), dod. „Gazeta w Krakowie” s. 
3; „Naprzeciw” władzy. „Czas Krakowski” 1995, nr 81 (5 IV), s. 4; Upadek skuteczny. „Dziennik Polski” 
1995, nr 58 (9 III), s. 16; Gazeta do wzięcia. „Czas Krakowski” 1995, nr 97 (26 IV), s. 5; Gazeta radnych. 
„Gazeta Krakowska” 19995, nr 98 (27 IV), s. 24. 

14 Nie będą mieć trybuny. „Dziennik Polski” 1995, nr 294 (21 XII), s. 16. 
15 „Naprzeciw” wiecznie żywy. „Dziennik Polski” 1996, nr 75, s. 15. 
16 M. Wosion: Naprzeciw radnym. „Gazeta Wyborcza” 1996, nr 179 (2 VIII), dod. „Gazeta w Krakowie” s. 2. 
17 Nocne błędy? „”Dziennik Polski” 1996, nr 206 (3 IX), s. 14.  
18 Komu nadzór? „Dziennik Polski” 1997, nr 6 (8 I), s. 17. 



 6

„Krakowski Biuletyn Zamówień Publicznych”. Szybko okazało się też, że drukowane w 

nakładzie 5 tys. skromne pisemko nie spełniała pokładanych nadziei i oferuje znacznie mniej 

niż wykupienie kolumny w dzienniku regionalnym. Ostatecznie jeszcze w listopadzie 1997 r. 

pod naciskiem radnych tygodnik zawieszono, a na początku stycznia 1998 zlikwidowano19. 

Niechlubna przygoda radnych z tygodnikiem „Naprzeciw”, która zakończyła się 

niepowodzeniem skutecznie odwiodła kolejne ekipy od inwestowania w podobne spółki, rolę 

urzędowych wydawnictw przejęły nowe tytuły, które Magistrat tworzył od podstaw. 

Osobnym rozdziałem na mapie krakowskiej prasy niezależnej jest bodaj największe 

pismo dzielnicowe w Polsce – nowohucki tygodnik „Głos”. Jakkolwiek formalnie założono 

je dopiero w 1991 roku, jego historia rozpoczyna się znacznie wcześniej. Pismo kontynuuje 

tradycje „Głosu Nowej Huty”, skąd po konflikcie z władzami kombinatu w 1991 odeszła 

niemal cała redakcja i założyła „Głos”. Ideowa ciągłość wydaje się więc oczywista. Z kolei 

„Głos Nowej Huty” powołano jeszcze 1957 r., choć nie od podstaw, gdyż był on w istocie 

kontynuacją pierwszego nowohuckiego tygodnika „Budujemy Socjalizm” (1950–1957), który 

na fali popaździernikowej odwilży przekazano z RSW do huty i czego zewnętrznym objawem 

stała się zmiana tytułu. Tygodnik był od początku pismem tyleż zakładowym, co 

dzielnicowym nierozerwalnie związanym z „największym polskim placem budowy” Planu 

Sześcioletniego i wyrażał specyficzną nowohucką tożsamość. Należał przy tym do 

największych tego typu krajowych gazet, który w okresie szczytu był drukowany nawet 3 

razy w tygodniu w nakładzie sięgającym 30 tys. egz.20 W tej formie bez większych wstrząsów 

tygodnik i jego 12–osobowa redakcja dotrwała do progu lat dziewięćdziesiątych21 (w 1989 

uruchomiono nawet dodatek kulturalny „Magazyn Głos”)22. Niestety kolejne lata okazały się 

wyjątkowo niełaskawe. Już u progu 1990 „Głos Nowej Huty” został dotknięty niemal 

modelową w transformacji lawiną przekształceń, której towarzyszyły zmiany personalne i 

polityczne uwikłania. Dodać należy, że „Głos Nowej Huty” mimo swego zakładowego 

charakteru miał poważny zakres oddziaływania i liczył się jako medium polityczne. W roku 

1990 zbiegły się trzy istotne fakty, które odcisnęły się na przyszłości tygodnika: uchwalono 

ustawę o likwidacji RSW, stąd zmuszono redakcję do opuszczenia dotychczasowego edytora 

                                                 
19 Miasto bez tygodnika. „Gazeta Krakowska” 1998, nr 8 (10/11 I), dod. „Echo Krakowa”, s. III. 
20 [S. Ciepły]: Głos – Tygodnik Nowohucki. „Szpalty” Nr 21 (kwiecień 1994), s. 7; J. Danek: Autobus zamiast 

gazety. „Głos Nowej Huty” 1986, nr 4, s. 4. 
21 Warto dodać, że na łamach „Głosu Nowej Huty” drukowano w przededniu wyborów parlamentarnych z 1989 

roku kolumny wyborcze MKO (red. Helena Lazar, Maria Przetoniec i Tadeusz Pikulicki). 
22 S. Pietrzyk: Magazyn „Głos” już w kioskach. „Gazeta Krakowska” 1989, nr 105 (5 V), s. 1, 6; S. Pietrzyk: 

Rekomendacje. „Magazyn Głos” 1989, nr 1, s. 2. 



 7

Małopolskiej Oficyny Prasowej (MOP)23; w hucie rozpoczęto intensywne przekształcenia 

własnościowe; walka polityczna pomiędzy zwolennikami Wałęsy i Mazowieckiego wkraczała 

w swoje apogeum. Od marca po powrocie „Głosu” z MOP do huty na stanowisku redaktora 

dotychczasowego szefa Sławomira Pietrzyka zastąpił Stanisław Handzlik; nowe rządy nie 

trwały jednak długo, gdyż nowy szef już od października zrezygnował z funkcji podejmując 

się pracy w sztabie wyborczym T. Mazowieckiego, a stery „Głosu” tymczasowo przejęła 

Henryka Rosiek. Po tej zmianie tygodnik wyraźnie faworyzował kandydaturę Wałęsy, przez 

co szybko doszło do skrywanego sporu z dyrekcją24. Czarę konfliktu przepełnił jednak 

dopiero krytyczny tekst pod adresem Rady Pracowniczej i dyrektora Zygmunta Borka, jaki 

zaplanowano do druku w dn. 16 XI. Dyrekcja niezadowolona z artykułu zażądała jego 

usunięcia. Pozornie posłuszna redakcja zastąpiła go innym – jak się później okazało jeszcze 

bardziej krytycznym. Sprawę odkryto dopiero następnego dnia rano, gdy już wydrukowano 7 

tys. egz. i część rozwiedziono do kiosków. Mimo pospiesznej decyzji aby przeredagować 

pozostałą część nakładu i wycofać egzemplarze już wydrukowane kilka tysięcy pierwotnej 

edycji przedostało się do kiosków. W efekcie „Głos Nowej Huty” z 16 listopada 1990 ukazał 

się w dwu wersjach. Zdarzenie to odbiło się szerokim echem w całej krakowskiej prasie i było 

relacjonowane jako powrót cenzury25. Zaogniło też dość już napięte stosunki pomiędzy 

redakcją i dyrekcją. Od tych wydarzeń datuje się wyraźna niechęć dyrekcji HTS do „Głosu”. 

Od stycznia 1991 nowym redaktorem mianowano Jana L. Franczyka (dotychczasowego szefa 

działu religijnego w „Czasie Krakowskim”)26, który wprowadził liczne innowacje i wyraźnie 

przebudował pismo na magazyn dzielnicowy. Nie zmieniło to jednak ogólnej sytuacji 

tygodnika, która stale się pogarszała. Zgodnie z wytycznymi Zarządu wydawcę tygodnika 

należało wydzielić z huty jako spółkę, w której HTS zachowa pakiet kontrolny. Ów tryb 

przekształcenia nie rokował jednak nadziei na rozwój, a dyrekcja mimo mediacji ze strony 

zespołu trwała niewzruszona; w marcu nastąpił impas w negocjacjach, a zdesperowani 

                                                 
23 „Głos Nowej Huty” 1990, nr 14/15, s. 1; tygodnik do lipca 1989 był wydawany w ramach Krakowskiego 

Wydawnictwa Prasowego, następnie został wraz z „Gazetę Krakowską” przekazany do nowo powołanej 
Małopolskiej Oficyny Prasowej, która pozostawała edytorem pisma do maja 1990 r..  

24 H. Rosiek: Nieuczciwa gra. „Czas Krakowski” 1990, nr 174 (21 XI) s. 4; L. Maleszka: Staszku, czuj się 
odwołany. Polityczna dintojra w „Glosie Nowej Huty”. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 239 (13/14 X), s. 1, 2. 

25 S. Pietrzyk: Wszystko o konfiskacie „Głosu Nowej Huty”. „Tygodnik Opozycyjny” 1990, nr 3, s. 16; 
Konfiskata „Głosu Nowej Huty”. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 268 (17/18 XI), s. 1, 2; To nie ja byłem 
nadredaktorem. „Dziennik Polski” 1990, nr 269, s. 1, 2; J. Dziuro: Dzień nieufności. „Czas Krakowski” 1990, 
nr 174 (21 XI), s. 4; H. Rosiek: Nieuczciwa gra. „Czas Krakowski” 1990, nr 174 (21 XI) s. 4; M. Pajdak, G. 
Kuliński: Nadredaktor Borek w akcji. Różne „Głosy Nowej Huty”. „Czas Krakowski” 1990, nr 171 (17/18 
XI), s. 1, 11; M. Pajdak: Dwugłos Nowej Huty. „Czas Krakowski” 1990, nr 172 (19 XI), s. 3. 

26 „Gazeta Wyborcza” 1990 (13 XII), dod. „Gazeta w Krakowie” nr 168, s. I 



 8

dziennikarze nie widząc szans na kompromis zdecydowali się na secesję27. Na początku 

kwietnia założyli niezależną spółkę Graf–Press i rozpoczęli druk nowego pisma „Głos” – 

tygodnik nowohucki28. W odpowiedzi Zarząd HTS 26 IV wznowił „Głos Nowej Huty” 

powierzając jego kierownictwo pozyskanemu z „Przekroju” Marianowi Szulcowi29, wskutek 

tego od kwietnia 1991 r. przez krótki okres ukazywały się w Nowej Hucie dwa rywalizujące o 

wpływy tygodniki. Niestety reanimacja starego tytułu nie przyniosła oczekiwanych skutków i 

już 26 lipca „Głos Nowej Huty” upadł. Wcześniej jednak w kombinacie nastąpiły zmiany w 

dyrekcji i stosunki pomiędzy redakcję nowego „Głosu” a hutą po woli zaczęły się 

normalizować. „Głos” po usamodzielnieniu znacznie zmienił optykę, bardziej zainteresowano 

się sprawami dzielnicy i zadbano o reklamodawców (ok. 20 % powierzchni). Sporo miejsca 

zajęła problematyka społeczna i kulturalna oraz rozwinięty dział magazynowy (zdrowie, 

gospodarstwo); z czasem miejsce na swoje kolumny wykupił kombinat („Głos HTS S.A.” i 

„Głos Spółek Hutniczych”), związki zawodowe (KRH) oraz samorządowcy dzielnicowi 

(dzielnice: XV, XVI, XVII i XVIII). W kolejnych latach mimo kurczącego się rynku „Głos” 

utrzymał stosunkowo duży nakład (13500 egz.), co lokuje go w czołówce największych pism 

sublokalnych w kraju. Wydaje się także, że własna, dynamiczna gazeta w obrębie 

krakowskiej metropolii dobitnie świadczy o odrębnej tożsamości nowohuckiej dzielnicy. 

Prócz omówionych tygodników niezależni redaktorzy wydawali trudną do 

oszacowania liczbę biuletynów i gazetek sublokalnych. Zasięg tych wydawnictw był jednak 

bardzo ograniczony i rzadko wykraczał poza ramy jednego osiedla. Wiarygodne źródła i 

ogląd zachowanych egzemplarzy 17 takich tytułów pozwalają wyodrębnić co najmniej pięć 

typów osiedlowych wydawnictw: 

 Najczęściej inicjatywa wychodziła od osób prywatnych i spółek, np.: krótko ukazująca 

się „Gazeta Podwawelska” (1990) – redagowana przez Zbigniewa Bajkę (od marca 1990 

ukazało się kilka numerów)30; „Nad Sudołem” (1990) – dla mieszkańców S. M. Prądnik 

Biały-Zachód (redagowane przez Marię Malinowską); „Herold Podwawelski” (1991–1992) 

                                                 
27 [...] Po kilkutygodniowych próbach powołania spółki medialnej, której głównym udziałowcem miała być HTS 

nastąpił impas. Spowodowały go warunki proponowane przez hutę [...] Dlatego rozstajemy się – dla tych z 
Dyrekcji Huty, z czytelnikami pozostajemy nadal. W tym tygodniu podpisaliśmy akt notarialny Spółki 
wydawniczej „Graf–Press”, do której przystąpili prawie wszyscy dziennikarze. W kwietniu zacznie ukazywać 
się nowy tygodnik, który podejmie sprawy dzielnicy, a także kombinatu i jego pracowników [...] – Rozstajemy 
się. „Głos Nowej Huty” 1991, nr 12 (29 marca), s. 1. 

28 Na dwa „Głosy”. „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 73 (27 III), dod. „Gazeta w Krakowie” s. I; PoGłosie. „Gazeta 
Wyborcza” 1991, nr 79 (4 IV), dod. „Gazeta w Krakowie” s. I. 

29 Tygodnik na dwa Głosy. „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 96 (24 IV), dod. „Gazeta w Krakowie” s. I; „Głos” 
HTS. „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 85, dod. „Gazeta w Krakowie” s. I. 

30 E. Grzegorczyk: [inc.: Pisałam niedawno...] „Echo Krakowa” 1990, nr 52, s. 3; „Gazeta Podwawelska”. „Echo 
Krakowa” 1990, nr 56, s. 3. 



 9

– osiedlowy tygodnik informacyjno-kulturalny wydawany pod redakcją Tomasza 

Berlińskiego; „Nasza Gazeta – Miesięcznik Lokalny” dla osiedli Kurdwanów, Piaski Nowe, 

Wola Duchacka ukazująca się pod red. Zdzisława Sroki (w latach 1994–1995 wydano 12 

numerów drukowanych w nakładzie 2500 egz.); czy rozpowszechniany na Kazimierzu 

informacyjny miesięcznik firmy „Echnateon” – „Co słychać na Kazimierzu” (1996–1997) 

redagowany przez Władysława Zapałowicza; 

 Wydawano też bezpłatne pisma informacyjne utrzymujące się z reklam np.: 

redagowany przez Bogdana Kisielewskiego „Praktyczny Kazimierz [1]” (1993)31; 

drukowana w imponującym nakładzie nakładzie 32 tys. egz. „Twoja Gazeta” – dwutygodnik 

osiedli Bieżanów, Kozłówek, Prokocim, Rżąka ukazujący się w 1995 roku pod egidą 

Wydawnictwa Prasowego „Zygmunt Press” (red. Dariusz Mróz; wydano 8 numerów); 

miesięcznik „Goniec Grzegórzecki” drukowany w latach 1994–1998 (Oficyna Wydawnicza 

Rasta, red. Marek Dragosz, nakł. 8000 egz.). 

 Ambicje posiadania własnych wydawnictw miały spółdzielnie mieszkaniowe i 

społeczne rady osiedla, przykładami są: „Biuletyn Informacyjny” SM „Bieńczyce”, który 

drukowano kwartalnie w latach 1994–1996, „Mały Kurier Osiedlowy” dla Bieżanowa, 

Kozłówka i Prokocimia wydawany od 1997 r. przez Krakowską Spółdzielnię Mieszkaniową 

(12 tys. egz.); czy „Krakowski Informator Spółdzielniany” (od 1995) kierowany przez 

Wacława Korczyńskiego (ul. Grota Roweckiego). 

 Rzadziej inicjatywy wydawnicze podejmowały różne stowarzyszenia społeczne, np.: 

„Goniec Białoprądnicki” osiedlowy miesięcznik wydawany od marca 1998 roku przez 

Stowarzyszenie „Na Rzecz Rozwoju”; „Praktyczny Kazimierz [2]” (od 1998) – lokalny 

dwutygodnik informacyjno-ogłoszeniowy ukazujący się pod szyldem Stowarzyszenia Forum 

Rozwoju (red. Bogusława Pałczyńska)32; czy jedyne sublokalne pismo poświęcone historii i 

kulturze osiedla „Bronowickie Zeszyty Historyczno-Literackie” (od 1994; red. Wojciech 

Hausner) wydawane przez Towarzystwo Przyjaciół Bronowic (300 egz.). 

 Listę zamykają jednodniówki doraźnych grup interesu o zabarwieniu politycznym, 

np.: „Głos Obywatela” – biuletyn Społecznego Komitetu ds. Odwołania Rady Miasta 

Krakowa (1992) i „Głos Rozsądku”, który wydrukowano w lutym 1996 roku. 

Wyliczenie zapewne nie jest kompletne; licznych tytułów, które ukazywały się przez 

krótki okres czasu nie udało się zarejestrować w jakiejkolwiek bibliografii, a egzemplarze nie 

                                                 
31 E. Kozakiewicz: Krakowski Kazimierz i jego gazeta. „Tygodnik Małopolska” 1993, nr 39, s. 11; „Praktyczny 

Kazimierz”. „Czas Krakowski” 1993, nr 168 (22 VII), s. 11. 
32 Miesięcznik Praktyczny. „Dziennik Polski” 1998, nr 149 (27 VI), s. 10. 



 10

trafiły nawet do żadnej z bibliotek. Na większą skalę prasowego żywiołu w skali osiedla 

wskazują liczne poszlaki i wzmianki prasowe (np. o drukowanym w 1991 pisemku „Prądnik 

Czerwony”33 i in.) – danych tych niestety nie można zweryfikować. Z drugiej strony 

pominięto w podrozdziale osiedlowe wydawnictwa kulturalne (np. „Salwator i Świat”), 

reklamowe („HIP”, „Flash”), polityczne (np. „Krakus”), czy środowiskowe, które omówiono 

w innych częściach pracy.  

 

2. Prasa samorządowa 

 

Prasa samorządowa była na polskiej mapie prasowej zjawiskiem zupełnie nowym, 

które pojawiło się wraz z utworzeniem w 1990 roku samorządów terytorialnych. Z drugiej 

strony należy pamiętać, że u podłoża późniejszej aktywności medialnej samorządowców legły 

doświadczenia wyborcze jeszcze z czasów Komitetów Obywatelskich (KO). Tuż przed 

pierwszymi wyborami parlamentarnymi, a później samorządowymi – słusznie zauważa Z. 

Bajka – „Polska zakwitła tysiącami pism”34. Jakkolwiek większość biuletynów KO 

zakończyła dzieje tuż po wyborach, jednak liczne z nich przerodziły się w lokalne organy 

nowej władzy; było to o tyle zrozumiałe, że większość foteli radnych zajęli aktywiści KO (w 

Krakowie 73 spośród 75 mandatów). Wg W. Chorązkiego rozmiar zjawiska transformacji 

prasy KO w pisma samorządów w skali kraju można oszacować na ok. 350–400 tytułów35. 

Ślady owej prawidłowości dostrzec można także w Krakowie. Spośród 15 zweryfikowanych 

tytułów sublokalnych gazetek KO36 podobnej przemiany doznały m. in.: „Informator 

Swoszowicki”37 i „Kurier Podwawelski”38, a kilka kolejnych dało początek pismom 

wydawanym pod innym tytułem – np. „Lajkonik”39. Nie była to jednak dominująca forma 

tworzenia pism samorządowych. Znakomitą większość powołały dopiero miejskie organy 

stanowiące i wykonawcze (w Krakowie 10 miejskich i 20 dzielnicowych).  

                                                 
33 „Echo Krakowa” 1991, nr 66, s. 5. 
34 Z. Bajka: Historia polskiej prasy lokalnej i jej rozwój po 1989 r.,. op. cit., s. 25; wg Ryszarda Kowalczyka 

liczba wydawnictw KO już w końcu 1989 roku urosła do cyfry 2,5 tys. – por. tegoż.: Zarys dziejów prasy 
lokalnej w Polsce. Poznań 1999, s. 86. 

35 W. Chorązki: Obraz niezależnej prasy lokalnej w Polsce w I połowie 1994 roku. Kraków 1994, s. 19. 
36 M. in.: „Kurier Podwawelski”, „Lajkonik”, „Wiadomości Podgórza”, „Nasza Wola”, „Krowodrza”, „Biuletyn 

Informacyjny KO” [Podgórze]; „Biuletyn Informacyjny Osiedla Kliny”; „Biuletyn Informacyjny Dzielnicy 
Dziesiątej”; „Biuletyn Samorządowy”; „Samorządność”. 

37 Prawdopodobnie wcześniej jako „Biuletyn Informacyjny Osiedla Kliny”. 
38 A. Stawiarski: Wieś Dębniki. „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 157 (9 VII), dod. „Gazeta w Krakowie” nr 64, s. 1; 

„Kurier Podwawelski”. Pierwsze w Krakowie pismo osiedlowe. „Echo Krakowa” 1990, nr 28, s. 3; Kurier 
Podwawelski. „Dziennik Polski” 1990, nr 34 (9 II), s. 7. 

39 Prawdopodobnie przekształcony w „Kurier Zwierzyniecki”. 



 11

Przed wybranym w 1990 r. krakowskim samorządem stanęło gigantyczne zadanie, 

należało szybko zorganizować sieć lokalnej administracji, która po części polegała na 

przekształceniu dotychczasowych ogniw Miejskiej Rady Narodowej, jak i przejąć na swoje 

barki majątek i część zadań, którymi wcześniej zajmowały się jednostki centralne. Z drugiej 

strony skuteczne zarządzanie krakowską metropolią wymagało powołania jednostek 

pomocniczych na szczeblu osiedli, a dotychczasowy podział na cztery dzielnice: Nowa Huta, 

Podgórze, Śródmieście i Krowodrza był dalece niewystarczający. W efekcie pierwsze dwa 

lata funkcjonowania władzy samorządowej w Krakowie upłynęły na porządkowaniu nowych 

struktur, tworzeniu nowej siatki administracyjnej i przejmowaniu kompetencji. Pełne 

rozwinięcie działalności nastąpiło dopiero po obytych w 1991 i 1992 r. wyborach do Rad 

Dzielnic, gdy mapę Krakowa pokryto siatką 18 wydzielonych jednostek pomocniczych. 

Przedłużony okres budowy struktur terytorialnych spowodował, że rozwój krakowskiej prasy 

samorządowej w ścisłym tego słowa znaczeniu rozpoczął się dopiero w 1992 r.  

Wydawnictwa krakowskiego samorządu rozpadają się na dwie wyraźnie grupy: z 

jednaj strony są to oficjalne wydawnictwa organów miejskich Rady i Zarządu oraz Urzędu 

Miasta Krakowa, z drugiej jednostek pomocniczych, czyli Rad i Zarządów Dzielnic. Część 

tych czasopism miała charakter urzędowy i konieczność ich wydawania wynikała wprost z 

ustaw i statutu miasta, inne przewidziane były do zapewnienia komunikacji pomiędzy 

samorządem a obywatelami. Dodać warto, że w odróżnieniu od samorządów małych 

jednostek terytorialnych (gmin wiejskich czy małych miast) samorząd dużych metropolii 

działa pod ciśnieniem prasy regionalnej. Implikuje to dość ważną właściwość: o ile prasa 

samorządowa w małych ośrodkach nierzadko zajmuje się komentowaniem całokształtu życia 

społecznego, kulturalnego i gospodarczego regionu, o tyle wydawnictwa samorządów dużych 

miast to niemal wyłącznie biuletynu urzędowe i informacyjne.  

Miejskie otoczenie medialne jest dalece głębiej zagospodarowane. Lokalne 

wydarzenia społeczne, kulturalne i działalność samorządu znajdują się pod stałą obserwacją 

dziennikarzy i są wyczerpująco komentowane przez lokalną telewizję, radio, niezależne 

gazety i prasę opinii. O tezie tej przekonuje sporządzony na bazie badań ankietowych ranking 

źródeł z jakich mieszkańcy Krakowa czerpią informacje o działaniach władz40. 

 

 

                                                 
40 Mieszkańcy o problemach Krakowa. Raport z badań. Instytutu Badań Marketingowych i Społecznych VRG 

Strategia (Kraków), czerwiec 1998, tab. 11, s. 14–15, [tekst niepublikowany dostępny w Biurze Informacji 
Urzędu Miasta Krakowa]. 



 12

Tab. 2    Wybrane źródła informacji o działaniach władz  samorządowych  
              Krakowa w roku 1998 

Źródło  Wskazania [%%] 

TV Kraków 67,8 
„Dziennik Polski” 44,5 
TV ogólnopolska 19,7 
„Krakowska Gazeta Domowa” 16,4 
„Gazeta Krakowska” 13,7 
Radio RMF FM 13,4 
„Gazeta Wyborcza”  13,2 
Radio „Kraków” 12,0 
TV TVN 7,5 
Gazetka dzielnicowa 7,4 
Tablica informacyjna Rady Dzielnicy 1,0 
Internet 0,7 
Telegazeta 0,4 
  
ŹRÓDŁO: badania Instytutu Badań Marketingowych i Społecznych VRG Strategia 
(Kraków), czerwiec 1998. 

 

 Układ ów powoduje, że kontrolna funkcja prasy jest tu najmocniejsza i staje się 

jeszcze jednym  ogniwem władzy lokalnej, co z punktu widzenia demokratyzacji życia 

publicznego jest sytuacją najkorzystniejszą. W niezależnych mediach dominują jednak trony 

krytyczne wobec władzy stąd pokusa posiadania własnego organu jest wśród samorządowców 

wyjątkowo silna. Już w 1991 roku krakowscy radni zapragnęli posiadać własny organ, 

zabezpieczono na ten cel w budżecie odpowiednie fundusze (500 mln zł.) i przystąpiono do 

przetargu o „Gazetę Krakowską”. Niestety mimo determinacji ich oferta została odrzucona. 

Później podobne próby wracały niczym bumerang, m. in. w 1992 roku krótko zainwestowano 

w magazyn „Kraków”, a w latach 1995–1996 we wspomniany wcześniej „Naprzeciw”. 

Inicjatywy te – jak czas pokazał – kończyły się zawsze fiaskiem.  

Odrębnym torem szły wydawnictwa urzędowe i sprawozdawczo–informacyjne. 

W 1992 r. pojawiła się wydawana przez Prezydenta Miasta Krakowa „Gazeta Urzędowa 

Miasta Krakowa”41, gdzie drukowane są lokalne uchwały i obwieszczenia, rok później 

Magistrat uruchomił informator „Tygodnik Grodzki”42. Pismo to jest podstawowym 

źródłem wiadomości o pracach UMK drukującym urzędowe informacje i ogłoszenia. Mimo 

to nie zaistniało nigdy jako samodzielny periodyk, lecz było drukowane jako kolumna, dla 

której nośnikiem był któryś krakowski dziennik. Tytuł gazety rozstrzygano na corocznym 

konkursie; kolejno drukowano ją: w „Dzienniku Polskim” (1993; 16 numerów); „Echu 

Krakowa” (1994; 44 numery); „Czasie Krakowskim” (1995; 44 numery); „Dzienniku 

Polskim” (1996; 45 numerów); „Gazecie w Krakowie” (1997; 45 numerów) i od 1998 

ponownie w piątkowym wydaniu „Dziennika Polskiego” – dzięki takiemu rozwiązaniu 

                                                 
41 O partnerstwie miast, podatku od psów i od nieruchomości. „Dziennik Polski” 1992, nr 90, s. 8. 
42 „Tygodnik Grodzki” w „Czasie”. „Czas Krakowski” 1995, nr 41 (17 II), s. 2; wcześniej odpowiednikiem tego 

wydawnictwa był „Biuletyn Rady Narodowej Miasta Krakowa” (1985–1990). 



 13

informacja o pracach Magistratu i Rady docierała co tydzień do niemal każdego 

zainteresowanego mieszkańca Krakowa (w 1998 średni nakład wynosił 187 tys. egz.). 

Podobnym torem od 1998 roku podążyło Biuro Rady Miasta Krakowa drukując w 

czwartkowym wydaniu „Dziennika Polskiego” kolumnę „Rada Miasta Krakowa – 

Informacje Przewodniczącego” (dwutygodnik, średni nakład 70 tys. egz.), który doraźnie 

wydawano w postaci kolorowego dodatku. W mniejszym nakładzie wydawano druki o 

specjalnym przeznaczeniu: polską i angielską edycją „Rocznika Miasta Krakowa” (2 tys. 

egz., od 1994); przeznaczony dla pracowników UMK „Biuletyn Informacyjny Magistratu”; 

drukowany codziennie biuletyn przedruków na temat miasta „Serwis Prasowy” (125 egz.); a 

od sierpnia 1997 roku „Biuletyn Zamówień Publicznych”. Wspomnieć warto jeszcze 

finansowanej przez Magistrat informacyjnej kolumnie, a później wkładce do „Naprzeciw” – 

„Wiadomości Grodzkie Krakowskie”, której krótkie dzieje zamykają się w datach 

(czerwiec–listopad 1997)43.  

Jedynym wyjątkiem w urzędowym systemie prasy krakowskiego samorządu stała się 

wydawana przez Magistrat „Gazeta Domowa” (później „Krakowska Gazeta Domowa”) – 

kolorowe pismo informacyjne o szerokiej formule skierowane do ogółu mieszkańców. 

Nietuzinkowy pomysł na periodyk informujący mieszkańców Krakowa o pracach samorządu 

powstał na początku II kadencji – postanowiono bowiem wydać pismo w tak dużym 

nakładzie, by zyski z reklam w całości pokryły kosztu druku i kolportażu. Jeszcze jesienią 

poczyniono przygotowania i w grudniu 1994 do każdego krakowskiego trafił bezpłatny 

egzemplarz estetycznie zredagowanego, kolorowego pisma. Szacunki okazały się trafne – 

wkrótce badania rynku dowiodły, że pismo stało się dla samorządu doskonałym kanałem 

„public relations” – o istnieniu „Gazety Domowej” wiedziało aż 61 % mieszkańców 

Krakowa, spośród nich prawie 47 % czytywało ją regularnie lub dorywczo, a 25 % 

przeglądało (ignorowało ją nieco ponad 25 % badanych). W opinii 16 % była pismem bardzo 

pożytecznym, dla następnych 47 % dość pożytecznym, a tylko 16 % nie znajdowało tam nic 

ważnego44. Wysokie były także notowania „Krakowskiej Gazety Domowej” w hierarchii 

źródeł informacji o działaniach Magistratu – gdzie pismo zajęło wysoką 4 pozycję, ustępując 

tylko programom TV i „Dziennikowi Polskiemu”. Periodyk niemal w całości poświęcono 

prezentacji dokonań Magistratu i Rady oraz informacji o finansach, infrastrukturze miejskiej i 

planach inwestycyjnych; liczne artykuły poruszały także sprawy kultury, turystyki, handlu, 

                                                 
43 Od czerwca do września jako kolumna (numery 1-16), następnie jako dodatek 
44 Gazeta Domowa. Raport z badań. [Maj 1995]. Instytut Badań Rynku i Opinii CEM (Kraków), [tekst 

niepublikowany dostępny w Biurze Informacji Urzędu Miasta Krakowa]. 



 14

ochrony zdrowia i komunikacji. Estetyczne i profesjonalnie redagowane bezpłatne pismo 

samorządowe szybko weszło na stałe do lokalnego kalendarza i jest drukowane jest 2-3 razy 

w roku w gigantycznym nakładzie 250 tys. egz. co stawia go w szeregu największych 

krajowych pism miejskich45.  

Uzupełnieniem prasy miejskiej są gazetki dzielnicowych organów samorządu 

terytorialnego (do końca 1998 wydawano aż 23 tytuły). Wydawnictwa te powstawały 

stopniowo: część – jak wspomniano na wstępie – wyrosła z tradycji prasy KO, inne 

począwszy od 1992 roku formowały się w miarę krystalizacji tożsamości w każdej z 

dzielnic46. W efekcie już w 1995 swoją gazetkę miło 16 z 18 dzielnic, a od 1996 drukowano 

je w każdej. Pisma tej grupy dojrzewały bardzo szybko. Zwykle redakcje w miarę 

zdobywania dziennikarskiego doświadczenia organizowały profesjonalny warsztat, a gazetki 

przybierały formy coraz dojrzalsze. Tradycyjnie był to awans z zadrukowanej dwustronnie 

kartki z adresami i uchwałami, przez nieregularnie wydawany 4–8 stronicowy biuletyn, gdzie 

sporadycznie gościły jakieś teksty publicystyczne, aż po interesująco redagowane kolorowe 

pismo pełne teksów z życia osiedla (np. pisma dzielnic: V, X, XI). Oczywiście poziom każdej 

gazety nie odpowiada ściśle temu schematowi; wszelako ogląd większości tytułów zdaje się 

świadczyć, że jest to trend dominujący. Należy zauważyć, że w warunkach metropolii prasa 

dzielnicowa i osiedlowa funkcjonuje na poziomie, gdzie nie docierają już media miejskie i 

regionalne, jest zatem prasą sublokalną w pełnym tego słowa znaczeniu (odpowiada pod 

względem poziomemu penetracji środowiska prasie gminnej). Jest to ten poziom, gdzie 

czytelnik zna redaktorów, autorów, miejsca będące przedmiotem lektury, a nierzadko 

osobiście staje się bohaterem wywiadu czy reportażu.  

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
45 Wybrane omówienia i recenzje: Lektura pod choinkę. „Czas Krakowski” 1994, nr 296, s. 7; Komu brakuje 

informacji. „Echo Krakowa” 1994, nr 242 (14 XII) , s. 2; G. Lapak: Bezpłatna za 750 mln. Urzędowa „Gazeta 
Domowa”. „Gazeta Wyborcza” 1994, nr 290 (14 XII), dod. „Gazeta w Krakowie” s. 4; Z. Święch: Magistrat 
zadomowiony. „Czas Krakowski” 1995, nr 23 (27 I), s. 10; 24 strony za darmo. „Dziennik Polskie” 1995, nr 
287 (13 XII), s. 15; Radna razem z gazetą. „Dziennik Polski” 1996, nr 286 (7/8 XII), s. 18; Bez polemik i 
dyskusji. „Dziennik Polski” 1998, nr 47, s. 19. 

46 Nie wierzą w obojętność. Pierwsza gazeta dzielnicowa. „Echo Krakowa” 1992, nr 156, s. 3. 



 15

Tab. 3. Samorządowa prasa krakowskich dzielnic (1990-1998) 
Dzielnica Tytuły Średni 

nakł. w 
1995 

Średni 
nakł. w 
1996 

Średni 
nakł. w 
1998/00 

Koszt wyd. 
1 numeru w 

1996 [zł] 

Częstotl. w 
1998 

I  Dzielnica Pierwsza (1995-1998; 1998-) 
 Pismo Lokalne Dzielnicy I Miasta Krakowa (1998)  

1500 2000 4000 0,77 Mies. 

II  Dzielnica II (1996-) 0 7000 17000 0,10 Kwart 
III  Nowa Gazeta (1993-1994*) 

 Wiadomości Dzielnicy III (1994-1998) 
 Biuletyn Rady Dz. III Miasta Krakowa (*1999-) 

1500 1500 4000 0,10 Mies. 

IV  Gazeta Lokalna (1992-) 6000 6100 6100 0,09 Mies. 
V  Wiadomości Lokalne (1994-) 4500 5000 4000 0,26 Mies. 
VI  [Kolumna w „Gazecie Krakowskiej”(1994) 

 Gazeta Bronowicka (1996-) 
0 3500 4000 0,28 Mies. 

VII  Kurier Zwierzyniecki (1992-)  1000 2000 2000 0,21 Mies. 
VIII  Kurier Podwawelski [2] (1993-) 4000 4000 4000 0,22 Mies. 
IX  Dzielnica IX (1992-2001*) 

 Pismo Rady i Zarządu Dz. IX - Kraków (*2001-) 
4500 1500 2000 0,08 Niereg. 

X  Informator Swoszowicki (1990-1997) 
 Informator „Dziesiątki” (1998-) 
 Magazyn Inf. Dzielnicy Dziesiątej (1999-) 

600 800 1000 0,36 Mies. 

XI  Wiadomości Dzielnicy XI m. Krakowa (1995-1999) 
 Wiadomości : Kurdwanów ... (1999-) 

4000 4000 4000 0,52 Mies. 

XII  Kurier Dwunastki (1993-1993*) 
 Dwunastka (*1995-) 

2000 4000 8000 0,19 Niereg. 

XIII  Głos Podgórza (1994-) 14500 14500 10000 0,14 Niereg. 
XIV  Czyżyny (1992-1993) 

 Biuletyn Inf. Rady Dz. XIV Czyżyny (1994-1998*) 
 Echo Czyżyn (*1999-) 

3000 2500 2500 0,24 Niereg. 

XV  Kronika Mistrzejowicka (1995-1998*) 
 [Kolumna w tyg. „Głos” (1999-) 

3000 2500 2500 
 

0,24 Mies. 

XVI  [Kolumna w tyg. „Głos” (1995-) 
 Kurier Bieńczycki (1998-) 

1000 
 

0,05 Mies. 

XVII  [Siedemnastka] XVII-ka (1994) 
 [Kolumna w tyg. „Głos” (1995-) 

0,05 Niereg. 

XVIII  Gazeta Lokalna Nowa Huta (1993*) 
 [Kolumna w tyg. „Głos” (1995-) 

15120 15120

13500 

0,05 Niereg. 

 Razem 
 

67215 79016 89600 śr. 0,21  

 
ŹRÓDŁO: obliczenia własne na podstawie bibliografii oraz informacji Referatu ds. Relacji Publicznych Urzędu Miasta Krakowa; * (gwiazdką) 
oznaczono niepewne lub nie zweryfikowane daty ukazywania się pism. 

 

Samorządowa prasa dzielnicowa, jakkolwiek potocznie bywa niedoceniana wpisuje 

się w miejski schemat komunikacji medialnej jako segment dość znaczący (nawet jako 

medium polityczne)47; łączny jednorazowy nakład krakowskiej prasy dzielnicowej już w 

1996 roku wynosił nieco ponad 67 tys. egz. i stale rósł osiągając w 1998 cyfrę 89 tys. egz. 

Oznacza to, że jeden egzemplarz (zwykle raz w miesiącu) trafia do 12 statystycznych 

mieszkańców. Warto dostrzec, że nakłady tych pism relatywnie wyższe niż w skali 

ogólnokrajowej; jeśli zauważymy, że w skali kraju najwięcej tytułów samorządowych drukuje 

się w nakładzie do 500 egz. (37 %), następnie 501-1000 (29 %), 1000–2000 (18 %); 2000–

                                                 
47 Wg relacji prasowych w czerwcu 1998 roku Rada Miasta Krakowa zaniepokojona możliwością udziału 

gazetek w przyszłej kampanii wyborczej wydała decyzję o ich czasowym zawieszaniu; uchwała niebawem 
unieważnił krakowski wojewoda – por. Zdjęty knebel. „Dziennik Polski” 1998, nr 172 (24 VII), s. 15. 



 16

5000 (11 %) i powyżej 5000 (tylko 4 %)48, wówczas porównanie krakowskie wydawnictwa 

legitymujące się średnią 4977 egz. każdej z gazetek wypadają na tym tle zaiste imponująco. 

W ślad za większym nakładem maleją również jednorazowe wydatki, dzięki czemu 

statystyczny koszt dotarcia do 12 mieszkańców wynosi nieco ponad 20 gr. (przy 

odpowiednim wzroście nakładu spada nierzadko do 5–8 gr – por. tab. 3). Mimo kilku lat 

doświadczeń, nie ukształtowała się dominująca forma wydawniczej realizacji, część ukazuje 

dzięki społecznej pracy dzielnicowych aktywistów (zwykle działaczy Rady Dzielnicy) – np. 

„Wiadomości Lokalne” (Dz. V), niektóre są zlecane osiedlowym wydawcom, którzy część 

dochodów czerpią z druku reklam – np. „Wiadomości Dzielnicy XI”, część istnieje na łamach 

lokalnego tygodnika – np. nowohuckiego „Głosu”, który prowadzi obsługę czterech dzielnic 

(XV, XVI, XVII i XVII). Dla zamknięcia – skróconych z konieczności – konstatacji należy 

stwierdzić, że wydawanie prasy dzielnicowej wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest 

urzędowym wymogiem. Dzielnice otrzymują jedynie określoną pulę środków na tzw. 

komunikację49, z której mogą finansować dowolne formy medialne (np. ogłoszenia, gazetki, 

foldery, plakaty, audycje) – wybór gazetki jest jednak dominujący, co świadczy, że forma ta 

wciąż postrzegana jest jako najefektywniejsza i jednocześnie pozwala zaspokoić lokalne 

ambicje. 

3. Prasa zakładowa 

                                                

 

 

Tradycje prasy zakładowej były w Krakowie ugruntowane już od czasów Polski 

Ludowej. Prócz omówionego wcześniej „Głosu Nowej Huty” (największego pisma 

zakładowego w kraju) krakowska RSW była edytorem „Sygnałów MPK” i trzech innych 

zakładowych tytułów, których łączny roczny nakład jeszcze w 1988 wynosił nieco ponad 1,1 

mln egz.50. Rynek ów załamał się jednak w 1991 roku. Najpierw transformacji doznał ”Głos 

Nowej Huty”, który przeobraził się w prywatne pismo „Głos”, inne upadły lub przeobraziły 

się w wewnętrzne biuletyny. Warto szerzej zatrzymać się na „Sygnałach MPK”, gdyż pod 

wieloma względami było to bliźniacze pismo „Głosu Nowej Huty”. W pewnym uproszczeniu 

„Sygnały MPK” były tym dla Podgórza czym „Głos” dla Nowej Huty. Miały także 

 
48 Por. S. Michalczyk: Media lokalne w systemie komunikowania, op. cit., s. 179. 
49 Por. § 16. 2. 8 Statutu Dzielnicy I Miasta Krakowa, tekst jednolity z uzup. zob. „Gazeta Urzędowa Miasta 

Krakowa” 1997, nr 18, poz. 78 oraz „Gazeta Urzędowa Miasta Krakowa” 1998, nr 6, poz. 22, gdzie mowa o 
konieczności: zapewnienia obiegu informacji między organami Dzielnicy i Miasta oraz mieszkańcami; nadto 
komentarz w: Vademecum radnego dzielnicy. Kraków 1996, s. 196. 

50 Protokół kontroli [Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego, 14.02.1990–26.03.1990]. Najwyższa Izba 
Kontroli. Oprac. R. Sowa, s. 10 [Archiwum Wydawnictwa „Jagiellonia”, kopia w posiadaniu autora]. 



 17

stosunkowo długą historię. Jakkolwiek formalnie zaczęto je wydawać w 1975 roku, redakcja 

kontynuowała tradycję drukowanych w latach 1954–1958 „Nowych Torów” – jednego z 

pierwszych polskich pism tramwajarzy. „Sygnały” nie wyróżniały się niczym szczególnym 

wśród ówczesnych pism zakładowych: pisano o sprawach załogi i usługach socjalnych, 

informowano o nowościach w technicznych oraz drukowano rozrywki; często jednak 

wychodzono poza ten krąg zamieszczając poważne teksty o tematyce społecznej i miejskiej. 

Kierowany przez Wacława Drohobyckiego sześcioosobowy zespół dziennikarzy redagował 

swoją gazetkę bez większych zmian do połowy 1989 roku, drukując co dwa tygodnie 3 tys. 

egz. ośmiostronicowego magazynu. Jednak już jesienią 1989 r. dostrzeżono się sposobność 

wyjścia poza ciasny krąg tematyki zakładowej. Nawiązano współpracę z Krakowską Fabryką 

Kabli i Unitrą–Telpod i już od 15 października przemianowano dwutygodnik w gazetę 

dzielnicową „Sygnały Podgórza”51. Zwiększono nakład do 5 tys. egz., publicystykę 

ukierunkowano na wydarzenia miejskie i zainteresowano się życiem społeczno–kulturalnym 

Podgórza. Niestety przedsięwzięcie nie przynosiło oczekiwanych zysków i już po roku (od 

stycznia 1991) odwrócono się od tej koncepcji i przywrócono pierwotny tytuł52. Nad dalszym 

losem dwutygodnika szybko zaciążyły jednak przekształcenia MPK, które – przypomnijmy – 

podzielono na sześć spółek, a przypieczętowała likwidacja dotychczasowego edytora – RSW. 

Brak zainteresowania zarządu spółki, a przede pustka w kasie MPK spowodowała, że latem 

dziennikarzom wręczono wypowiedzenia i 14 numer wydany w sierpniu 1991 zakończył 

dzieje dwutygodnika53. Pisma wprawdzie nie zlikwidowano, lecz zredukowano do 

wydawanego na powielaczu czterokartkowego biuletynu. Ten był jednak wyraźnie 

skromniejszy i nigdy nie odzyskał świetności swego poprzednika (do roli tej mógł aspirować 

dopiero wydany od 2000 roku „Przewoźnik Krakowski”). Również kombinat po upadku 

„Głosu Nowej Huty” nie zainwestował ponownie w zakładową gazetę. Jeśli pominiemy 

wydawany od 1996 roku biuletyn „Wiadomości HTS” i prasą związkową, problematyka 

huty znalazła swoje miejsce przede wszystkim na łamach tygodnika „Głos”, gdzie 

kierow

                                                

nictwo HTS wykupiło na swoje potrzeby dwie kolumny.  

Mimo chwilowych trudności w jakie wpadała stara prasa zakładowa, impas nie trwał 

długo. Już od 1992 nową falę zakładowych periodyków zakładowych wywołała prywatyzacja 

i restrukturyzacja (19 tytułów). Przodowały w tym duże przedsiębiorstwa, przejęte przez 

zagranicznych inwestorów lub firmy, gdzie zagraniczny wspólnik objął pakiet kontrolny. 

 
51 Drodzy Czytelnicy. „Sygnały Podgórza” 1989, nr 1 (15 X), s. 1. 
52 Szanowni Czytelnicy! „Sygnały MPK” 1990, nr 1 (15 I), s. 1. 
53 F. Serwin: Drodzy Czytelnicy. „Sygnały MPK” 1991, nr 14 (sierpień), s. 1. 



 18

Przykładem są Prasowe Zakłady Graficzne w Krakowie, które w 1991 od Skarbu Państwa 

nabyło Polsko–Amerykańskie Towarzystwo Prasowe (od 1998 r. jako Centrum 

Poligraficzno–Prasowe) – od 1992 wydawano tu pod redakcją Stefana Ciepłego interesujący 

miesięcznik „Szpalty”. Podobne pismo – „Carmen” w latach 1993–1996 drukowano dla 

załogi Zakładów Przemysłu Tytoniowego (ukazało się 25 numerów odbijanych w nakł. 2000 

egz., red. Zdzisław Sroka) – jego los przerwała jednak prywatyzacja, a nowy inwestor Philip 

Morris (33 % udziałów w spółce) uruchomił własny kwartalnik „Nasza Paczka” (od 1996). 

Obyczaj zagranicznych inwestorów nie był jedyną inspiracją do wydawania zakładowych 

gazetek. Często posiłkowano się nim w firmach, gdzie należało podjąć znaczące reformy 

strukturalne, a własny periodyk w obliczu przekształceń stał się odbiciem nowego firmowego 

„image” – przykładem może być wydawany przez Bank BPH S.A. dwumiesięcznik 

„Tezaurus” (od 1993). Gazetka zakładowa mogła też stać się wyznacznikiem 

upodmiotowienia załogi (szczególnie wtedy, gdy rozdzielono akcje pracownicze) lub 

pilotować wprowadzane zmiany technologiczne. Ostatni cel był wyraźnie obecny w pismach, 

które wydawały zakłady powstałe z przekształcenia przedsiębiorstw miejskich w spółki, np.: 

zakładowo–fachowy miesięcznik „Woda i My” Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i 

Kanalizacji S.A. w Krakowie i „Ciepełko” Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki 

Cieplenej S.A. (oba od 1997). Częstym motywem wydawniczym były względy promocyjno–

informacyjne, jak: wydawany przez Krakowski Okręg Poczty Polskiej kwartalnik 

„Pocztylion Małopolski” (1992–1997; nakł. 30 tys. egz.); „Polmozbyt” redagowany w 

latach 1993–1996 na potrzeby Polmozbytu Kraków S.A., czy prywatny półrocznik „Gazeta 

Firmowa” wydawany od 1994 r. w Zakładzie Mechaniki Maszyn Andrzeja Pająka. Pisma 

zakładowe wydawano również z innych pobudek: własna gazetka podnosiła prestiż zakładu, 

zaspokajała ambicje Zarządu i mogła być skutecznym narzędziem w forsowaniu przemian. 

Rozpiętość typologiczna tego rodzaju pism jest doprawdy ogromna i – podkreślmy – 

zmienna. Dla uzupełnienia warto dodać, że wiele zakładów i firm nie powoływało ad hoc 

własnej redakcji, lecz zlecało przygotowanie i druk wyspecjalizowanym firmom. Przykładem 

jest „Filmotechnika” (red. Zdzisław Sroka), gdzie na zlecenie redagowano kilkanaście pism 

(w tym zakładowych), które zwykle wyróżniał wspólny początek tytułu „Nasza Gazeta ...”. 

Tropem tym poszły m. in.: Krakowski Okręg Telekomunikacja Polskiej S.A. (miesięcznik 

„Nasza Gazeta – Magazyn Informacyjny Pracowników Okręgu Krakowskiego TP S.A”, 

od 1994, 3000 egz.); krakowska Spółdzielnia Ochrona Mienia („Nasza Gazeta – Magazyn 

Informacyjny Podgórskiej Spółdzielni Inwalidów Ochrona Mienia”, od 1995, 1000 egz.); 

krakowski oddział Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. (miesięcznik „Nasza 



 19

Gazeta – Gazownik Krakowski” od 1997, 9000 egz.); Krakowskie Zakłady Armatur 

„Armatura” (od 1997 r., 1000 egz.); a także przedsiębiorstwa zamiejscowe, np.: dla firmy 

„Hatron Electronic” z Krynicy, wydano 7 numerów miesięcznika „Nasza Gazeta – Hatron - 

Nauka, Praca, Sport, Rekreacja” (1997–1998, 3000 egz.), a dla mleczarni z Łapanowa – 

kwartalnik „Nasza Gazeta – Eko-Milk” (1996–2000, wydano 19 numerów drukowanych w 

akładzie 3500 egz.).  

4. Prasa lokalna społeczności pozakrakowskich 

n

 

 

Poza klasyfikacją znalazły się różne pisma sublokalne, które krakowskie 

wydawnictwa redagowały na zlecenie lub z przeznaczeniem dla społeczności 

pozakrakowskich. Od 1989 podjęto na stałe lub tymczasowo aż 12 takich inicjatyw. 

Motywów podjęcia takiego przedsięwzięcia było kilka: mogła to być pobudzona chęcią 

zysku inicjatywa krakowskich wydawców, by wejść na wolny jeszcze rynek okolic Krakowa 

– np.: wydawana krótko w 1991 r „Nad Szreniawą”, gazeta regionalna dla miejscowości 

Gołcza, Iwanowice, Kocmyrzów, Koniusza, Nowe Brzesko, Proszowice, Radziemice, 

Słomniki, Trzyciąż, Wawrzeńczyce, którą pod egidą firmy Unirol redagował Tomasz Ordyk 

(wydano 11 numerów informacyjnego dwutygodnika). Czasami redakcję lokowano w 

Krakowie, aby skorzystać z doświadczeń profesjonalnych wydawców, a po wydaniu kilku, 

kilkunastu numerów i wypracowaniu modelu pisma redakcję przenoszono do macierzystej 

miejscowości. W ten sposób w 1990 r. rozpoczęto pod egidą wydawnictwa „Cracovia” 

edycję „Kuriera Dobczyckiego”, a od 1994 „Ziemi Bocheńskiej” – pierwszy tytuł już w 

1991 r. przemianowano na „Ziemię Dobczycką” i przeniesiono do Dobczyc, drugie po 

wydaniu 10 numerów przejęła bocheńska Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza „Exartim”. 

Identyczny początek miał też „Kurier Lanckoroński” (w latach 1994–1996 drukowany w 

krakowskiej oficynie „Ostoja”), który w 1997 przeniesiono do Lanckorony oraz 

dwumiesięcznik „Czorsztyniak” (następnie „Wiadomości”), które w 1996 dla Urzędu 

Gminy Czorsztyn redagowało krakowskie wydawnictwo „Zawax”. Bywało też, że redakcja 

związana była z krakowską siedzibą wydawcy, np. Katolickie Stowarzyszenie „Civitas 

Christiana”, które wydaje „Nasze Sprawy” – samorządowo–parafialne pismo Gminy 

Iwanowice; czy wreszcie sytuacja, gdy zewnętrzny podmiot (np. samorząd) zleca gazetkę 

wyspecjalizowanej firmie, wówczas redakcja w praktyce jest w dwu miejscach. W taki 

sposób wydawane jest samorządowy miesięcznik Gminy Zabierzów „Nad Rudawą” 

(redagowany przez krakowskie wydawnictwo „Rasta”) i prawie wszystkie tytuły drukowane 



 20

pod egidą „Filmotechniki”, w tym sztandarowy tytuł „Nasza Gazeta” (Gdów, od 1989, 15 

tys. egz.), jej podmutacja „Nasza Gazeta Mogilańska” (od 1997, 600 egz.) przeznaczona 

dla miejscowości: Brzyczyna, Buków, Chorowice, Gaj, Konary, Kulerzów, Libertów, Lusina, 

Mogilany, Włosań oraz tytuły zlecone przez lokalne samorządy, np. „Nasza Gazeta – 

Mucharz” (od 1998, 1000 egz.) rozpowszechniana w gminach: Mucharz, Jaszczurowa, 

Koziniec, Skawce, Świnna Poręba, Zagórze; czy „Nasza Gazeta – Nowiny z Gminy” (od 

aczona dla gminy Węgierska Górka. 

 

1998, 2500 egz.) przezn

 



Bibliography 
 
S. Michalczyk: Media lokalne w systemie komunikowania. Współczesne tendencje i uwarunkowania 

rozwojowe. Katowice 2000 
J. Regulski: Samorząd III Rzeczypospolitej. Koncepcja i realizacja. Warszawa 2000. 
Z. Bajka: Historia polskiej prasy lokalnej i jej rozwój po 1989 r. W: Poradnik dla wydawców i dziennikarzy 

prasy lokalnej. T. 1. Warszawa 1997 
R. Kowalczyk:  Zarys dziejów prasy lokalnej w Polsce. Poznań 1999 
W. Chorązki: Obraz niezależnej prasy lokalnej w Polsce w I połowie 1994 roku. Kraków 1994 


	Władysław Kolasa
	TAB. 3 TEMATYKA MIEJSKA NA ŁAMACH KRAKOWSKICH GAZET W 1989 I 1998 ROKU
	Dziennik Polski

	References.pdf
	Bibliography


