
 1

Władysław Kolasa 

 

Między „Wieściami” a „Piastem”  

szkic o prasie krakowskich ludowców 1989–2000 

 

Małopolska była historyczną kolebką ruchu ludowego. Trwałym wyrazicielem tych 

tradycji była chłopska prasa, funkcjonująca w Krakowie od początku wieku. Już od 1913 

wydawano tu „Piasta”, który nie licząc wojennej przerwy dotrwał aż do 1949, kończąc żywot 

po zjednoczeniu ruchu ludowego. Pustka nie trwała długo i na fali popaździernikowej odnowy 

w 1957 powołano ludowy tygodnik „Wieści”. Pismo szybko zyskało dobrą opinię, którą 

wyrażało określenie go „małą Polityką”; ceniono je przede wszystkim za niezależność. Tę w 

dużej mierze zawdzięczała dziennikarzom i lokalnym działaczom chłopskim, którzy 

powołując tygodniki wiązali z nim nadzieje na kształtowanie alternatywnej wobec centrali 

ZSL polityki rolnej – i śmiało wyrażali kontrowersyjne koncepcje. Warszawski Zarząd – 

wspomina Henryk Wiśniewski – [...] bardziej „Wieści” szanował niż lubił [...]1. Pismo 

szczególne wiele zawdzięcza założycielowi – Stanisławowi Słupkowi, który kierował jego 

łamami przez pierwszych dwadzieścia lat i pozyskał współpracę literatów (m. in. Juliana 

Kawalca i  Tadeusza Nowaka)2. Mimo reformatorskiego oblicza „Wieści” margines swobody 

był niewielki, a formalnie zależność od ZSL zmuszała do wyrażania oficjalnego stanowiska 

własnego wydawcy i partyjnego koalicjanta. Szczególny rozkwit popularności nastąpił w 

połowie lat osiemdziesiątych, kiedy „Wieści” drukowano w 200 tys. egz. i kolportowano w 

całej Polsce południowej3. W tym kształcie pismo przetrwało do schyłku PRL i doświadczyło 

wraz z ZSL goryczy ustrojowych przemian.  

Już jesienią 1989 w obliczu politycznego przyspieszenia redakcja włączyła się do 

dyskusji nad przyszłością ludowców. Położenie satelickiego ZSL było jednak korzystniejsze 

niż pogrążonej w rozpamiętywaniu klęski byłej przewodniej siły. Koalicyjne usytuowanie 

ZSL obok OKP (w pewnej więc mierze przeciw PZPR) dawały swoistą legitymację 

reformatora. Pomysł przeistoczenia dojrzewał już od lata 1989 i znalazł finał na odbytym w 

listopadzie 1989 XI Nadzwyczajnym Kongresie ZSL, gdy dokonano kosmetycznych zmian 

programowych i przemianowano Zjednoczenie na Polskie Stronnictwo Ludowe z 

przydomkiem „Odrodzenie”; miało to symbolizować reanimację PSL sprzed 1949 r. i zmienić 

                                                           
1 Cyt. za: S. Ciepły: Wieści – tygodnik ponadregionalny. „Szpalty”. Nr 43 (luty 1996), s. 7. 
2 Por. T. Ordyk: Po prostu – „Wieści”. „Gazeta Krakowska” 1987, nr 4 (6 I), s. 3. 
3 Por. Jak nas widzą. Ankieta „Wieści”. „Wieści” 1989, nr 19 (17 V), s. 8–9. 



 2

partyjną tożsamość. Efekt tej metamorfozy nie zadowolił jednak wielu4. Poza PSL – „O” 

wciąż pozostawały niezależne partie chłopskie: PSL (wilanowskie), PSL „Solidarność”, 

NSZZ RI i ZMW „Wici”. Trwał więc rozłam. W oczekiwaniu nieuchronnej konsolidacji 

pozostałych ugrupowań chłopskich (wszystkie partie łączył bowiem niemal ten sam zestaw 

celów i elektorat) już od początku września trwały oddolne ruchy zjednoczeniowe. W tym 

względzie rola „Wieści” była trudna do przecenienia. Tygodnik szybko stał się 

zaangażowanym rzecznikiem zjednoczenia: organizował spotkania, oddawał głos różnym 

ugrupowaniom ludowym i prowadził ożywioną akcję publicystyczną. Z końcem roku 

dziennikarze odsunęli od kierowania dotychczasowego szefa Henryka Wiśniewskiego i oddali 

stery w ręce Andrzeja Kozioła. Zdarzenie to wydatnie zwiększyło dystans centrali PSL – „O” 

wobec tygodnika, który zaczął prowadzić politykę na własną rękę. Wspomnieć należy, że już 

od grudnia w Wierzchosławicach małopolscy ludowcy rozpoczęli „Małopolski Okrągły Stół”, 

którego efektem stało się podpisane w styczniu wstępne porozumienie i wspólne wystawienie  

delegacji wszystkich małopolskich partii chłopskich ma majowy Kongres Zjednoczeniowy. 

Idee te z zaangażowaniem głosiły i wspierały „Wieści”. Kurs krakowskiego tygodnika nie 

podobał się warszawskiej elicie, która unikała wewnątrzpartyjnych reform5. Aby 

wyeliminować niewygodne łamy już w marcu 1990 decyzją NKW PSL – „O” pod pretekstem 

trudności finansowych tygodnik zawieszono6. Mimo licznych protestów środowiska 

dziennikarskiego7 i regionalnych struktur PSL8 decyzja była nieodwołalna.  

W takich okolicznościach zdesperowany zespół tygodnika znalazł nowego wydawcę9 i 

w przededniu  Kongresu Zjednoczeniowego drukarnię opuściło 80 tys. egz. „Nowych 

Wieści”10. Majowy Kongres Odrodzenia Ruchu Ludowego zjednoczył większość ugrupowań 

ludowych; w szczególności połączyły się główne polityczne nurty : PSL – „Odrodzenie” i 

PSL (wilanowskie) dając początek bezprzymiotnikowemu PSL pod kierownictwem Romana 

Bartoszcze11. Dla „Nowych Wieści” wynik był korzystny, gdyż zyskały znów sympatię 

nowego PSL i szybko włączyły się w kampanię przed wyborami samorządowymi, a jesienią 

                                                           
4 [...] Kongres z listopada 1989 został zdominowany przez siły zachowawcze [...] – J. Gawroński: Kongres 

dramatycznych zmagań. „Wieści” 1989, nr 50 (10 XII), s. 1 
5 J. Gawroński: Zielona nomenklatura. „Nowe Wieści” 1990, nr 1, s. 1, 3. 
6 Sprawa tygodnika „Wieści”. „Echo Krakowa” 1990, nr 58 (22 III), s. 2; Bez „Wieści”. „Depesza” 1990, nr 11, 

s. 2. 
7 Protest jednoczy dziennikarzy. „Dziennik Polski” 1990, nr 68 (21 III), s. 2; SDP o „Wieściach”. „Depesza” 

1990, nr 4, s. 2. 
8 PSL „O” zamknęło usta. „Dziennik Polski” 1990, nr 66, s. 2 
9 Wg J. Jarowieckiego wydawcą został Edward Gretschel. Informacji tej nie publikowano na łamach pisma. 
10 „Nowe Wieści” wróciły do kiosków. „Echo Krakowa” 1990, nr 85 (2/3 V), s. 2; Dzień dobry ! „Nowe Wieści” 

1990, nr 1 (6 V), s. 1. 
11 P. Paluch: PSL w systemie partyjnym Rzeczypospolitej. Toruń 1995, s. 30. 



 3

prezydenckimi. Niestety w obu przypadkach wynik nie był satysfakcjonujący: do gmin 

Małopolski wprowadzono tylko 72 radnych, a na prezesa Bartoszcze głosowało tylko nieco 

ponad 7 % wyborców12. Od lata 1990 „Wieści” pracowały nad nowym image: wiele pisano o 

kulturze i sprawach społecznych, a w licznych artykułach historycznych mocno podkreślano 

związki z przedwojennym ruchem ludowym; z łamów znikła tematyka partyjna. Nie na długo, 

gdyż już w styczniu 1991 pismo powraca do pierwotnego tytułu „Wieści” ze znaczącym 

podtytułem „pismo tygodniowe PSL” i uczestniczy w partyjnych dyskusjach. Nakłada się na 

to konflikt personalny pomiędzy Romanem Jagielińskiego a nawołującym do lustracji 

prezesem Bartoszcze. W konsekwencji Nadzwyczajny Kongres zmusił prezesa do rezygnacji i 

powołał na stanowisko szefa Waldemara Pawlaka. Zdarzenia te nie zaciążyły jednak na 

obliczu Wieści, które wobec konfliktu zachowały odpowiedni dystans.  

Zwrot nastąpił w sierpniu: w obliczu gigantycznego deficytu, który zrodziła słaba 

sprzedaż tygodnika stery redakcji po Andrzeju Koziole przejmuje poeta Adam Ziemianin13. 

Zmiana błyskawicznie odbiła się na tygodniku przerostem kultury (w szczególności poezji) i 

tekstów historycznych, przy  zaniedbaniu publicystyki społecznej i rolnej oraz zupełnym 

lekceważeniu reklam (tylko 4 %). Pismo coraz bardziej przypominało periodyk kulturalny i w 

ślad za tym coraz bardziej traciło nakład (spadek z 80 tys. w 1990 do niespełna 40 w 1993). 

Wizja bankructwa ujawniła się już po roku, co w marcu skłoniła wydawcę (Wydawnictwo 

Ludowe) do sprzedaży tygodnika14. Nabywcą stała się zaprzyjaźniona Oficyna Wydawnicza 

„Exartim” (wydawca kilku tytułów czasopism, m. in.: Ziemi Bocheńskiej i edytor 

książkowy), a fotel redaktora objął szef wydawnictwa znany działacz studencki Tadeusz 

Skoczek. Umiarkowane dotychczas „Wieści” zmieniają się nagle w tropiciela afer; na łamy 

wchodzą kolumny rozrywkowe i magazynowe. Szybko okazuje się jednak, że nie jest to 

receptą na dobrą sprzedaż i po wydaniu 10 numerów tygodnik zawieszono. Nie trwało to 

jednak długo i już po miesiącu pismo przechodzi w ręce byłego redaktora H. Wiśniewskiego, 

który powołał spółkę Wydawnictwo „Wieści” i odkupił tytuł od Oficyny „Exartim”.  

Po trzymiesięcznej przerwie pierwszy numer pod nową redakcją wydrukowano tuż 

przed wrześniowymi wyborami parlamentarnymi15. Tygodnik ponownie wraca do tematyki 

społeczno–gospodarczej i politycznej; mocno popierając program PSL i rząd, którego szefem 

                                                           
12 G. Sikora: Polskie Stronnictwo Ludowe. W: Partie polityczne w wielkim mieście. Szkic do portretu partii 

potycznych Krakowa. Pod red. H. Kubiaka. Kraków 1997, s. 165–166. 
13 Wg relacji Henryka Wiśniewskiego deficyt sięgał ok. 700 mln zł – Ankieta dot. „Wieści” 1989-1998, 

rozmowa z H. Wiśniewskim (24 V 2000), notatki w posiadaniu autora. 
14 Deficyt oszacowano na 500 mln zł – Ankieta dot. „Wieści” 1989-1998, rozmowa z H. Wiśniewskim (24 V 

2000), notatki w posiadaniu autora. 
15 Wracamy. „Wieści” 1993, nr 25 (19 IX), s. 1, 2. 



 4

został ludowiec – Waldemar Pawlak. Okres 1993–1997 był dla PSL niezwykle korzystny, 

dzięki nowej ordynacji partia zdobywszy 15% głosów dysponowała niespełna 29 % 

sejmowych mandatów (132 posłów; z Krakowa weszli: Bogdan Pęk i Jan Kubik) i 36 

senatorów. Podobnie korzystne były wyniki odbytych rok później wyborów samorządowych: 

PSL wprowadziła do małopolskich samorządów 294 radnych; pozwalało to kontrolować aż 

13 z 39 podkrakowskich gmin (w Krakowie jednak nie zdobyto żadnego mandatu)16. Jak 

łatwo dostrzec potencjalnych czytelników „Wieści” nie brakowało. Niestety nie przekładało 

się to na czytelnictwo, nakład pisma spadł prawie trzykrotnie: z 40 tys. w 1993 do niespełna 

15 tys. w 1998, a zwroty wzrosły do 40 %. Jedyną metodą redukowania bilansu stała się 

reklama, o którą skutecznie postarał się nowy wydawca (15–20 %). Rozpoczęto także 

eksperymenty z treścią: w 1996 z niewielkim skutkiem próbowano lansować „Wieści” jako 

pismo przeznaczone dla inteligencji wiejskiej i małomiasteczkowej; rok później zwiększono 

zasięg na teren całej Polski, zmieniono podtytuł na pismo społeczno–godpodarcze tym razem 

mając na uwadze nowoczesnych rolników i kadrą kierowniczą w przemyśle rolno–

spożywczym. W tej ostatniej roli „Wieści” prezentują się dość atrakcyjnie. Wiele miejsca 

zajmuje prezentacja nowoczesnych rozwiązań w technice rolniczej, publikowane są wywiady 

z producentami i reportaże terenowe i publicystyka społeczna. Wciąż obecne są sprawy 

kultury, rozrywka i krótki dział informacyjny. Stale publikują tu m. in.: Henryk Cyganik 

(felieton), Władysław A. Serczyk (historia, felieton), Kazimierz Kania (świat), Kazimierz 

Turkiewicz (gospodarka) i liczna grupa współpracowników terenowych. Sytuacja „Wieści” 

jednak stale się pogarsza. Od początku roku 2000 wydawane są niemal wyłącznie numery 

łączone i zredukowano zatrudnienie od 5 dziennikarzy. Liczba ta w porównaniu z 28 etatami 

dziennikarskimi z 1989 roku najlepiej świadczy o skali przemian, która dotknęła pismo w 

okresie transformacji. 

Poza tygodnikiem „Wieści”, który i tak od 1993 był formalnie niezależny od PSL, 

krakowski Zarząd Wojewódzki wydawał od listopada 1992 własny biuletyn „Piast”, 

nawiązujący nazwą do ludowego tygodnika z lat 1913–1949. Miesięcznik nie wyróżniał się 

niczym spośród innych pism partyjnych: wypełniała go publicystyka partyjna, kronika 

sprawozdania i oświadczenia; sporadycznie przybierał formę kolumny na łamach „Wieści”. 

Od marca 1995 został przejęty przez Biuro Poselskie PSL w Krakowie (posłowie: Andrzej 

Bajołek, Jan Kubik, Bogdan Pęk) i zniknął we wrześniu 1996, tuż po IV Wojewódzkim 

Zjeździe Delegatów. Po reformie administracyjnej częściowo tradycje pisma kontynuował 

                                                           
16 G. Sikora: Polskie Stronnictwo Ludowe. W: Partie polityczne w wielkim mieście. Szkic do portretu partii 

potycznych Krakowa. Pod red. H. Kubiaka. Kraków 1997, s. 166. 



 5

redagowany w Tarnowie „Piast : pismo małopolskich ludowców” (1999–2000; wyd. ZG 

PSL Województwa Małopolskiego z siedzibą w Krakowie; red. Janina Kupiec), który jednak 

był bezpośrednią kontynuacją „Piasta Tarnowskiego” (1992–1998) i w styczniu 2000 

przekształcił się w kolorowe pismo publicystyczne „Piast : miesięcznik społeczno–

kulturalny” (Tarnów; red. Jerzy Rzeszutko).  

Popularność przedwojennego „Piasta” szła jednak dalej: prócz wymienionych czterech 

„Piastów” w Krakowie wydawano jeszcze dwa. Już w listopadzie 1989 na okoliczność 

I Kongresu PSL „wilanowskiego” wydano w Krakowie jednodniówkę „Piast : tygodnik 

społeczno–polityczny poświęcony sprawom ludu polskiego”. Partię reaktywowano w 

sierpniu 1989 z inicjatywy gen. Franciszka Kamińskiego (byłego Komendanta Głównego 

BCh); była więc naturalnym przeciwnikiem ZSL i lansowała alternatywne idee zjednoczenia 

ludowców pod własnym sztandarem. Wyraz tym postawom dał redaktor pisma, sekretarz 

Tymczasowego Zarządu Eugeniusz Hajto: [...] ostatnim krokiem do zjednoczenia będzie 

przyjęcie do szeregów PSL odrodzonego ZSL – nie odwrotnie, gdyż tu dostrzegam 

niebezpieczeństwo manipulacji [...]17. Idee te udało się częściowo zrealizować w ramach 

„małopolskiego okrągłego stołu” i jeszcze przed majowym zjazdem krakowscy ludowcy 

uzgodnili skład wspólnej delegacji18. Nie jest natomiast znany dalszy los tygodnika19.  

Kolejnego „Piasta”, związanego z prawym skrzydłem ruchu ludowego uruchomiono 

krótko przed wyborami parlamentarnymi w 1997. Wydawcą tygodnika o nazwie „Piast 

Ludu” (red. Andrzej Syguła) stała się grupa związana z polonijnym ruchem 

mikołajczykowskim w USA, mająca w sympatyków w krakowskim oddziale Banku 

Gospodarki Żywnościowej, Biurze Analiz Ekonomicznych i Akademii Rolniczej. Ukazały się 

tylko 3 kolorowe zeszyty wypełnione reportażami i patetyczną publicystyką. 

Jedynym pismem ludowych koalicjantów PSL był kwartalnik Związku Młodzieży 

Wiejskiej „Obrzeża”. W zespole pisma redagowanego równolegle w Krakowie i Warszawie 

znaleźli się poseł Jan Bury, dziennikarz „Zielonego Sztandaru” Krzysztof Nerć i ostatni szef 

„Studenta” Tadeusz Skoczek. Wydawane od 1995 czasopismo miało wysokie aspiracje: 

drukowano tu poważne teksty publicystyczne pióra uznanych naukowców (prof. prof.: Antoni 

Podraza, Jerzy Hausner, Jan Szczepański, Tadeusz Bujnicki i in.), publikowano artykuły i 

wywiady z liderami ruchu ludowego (Jarosław Kalinowski, Aleksander Łuczak); pisano o 

ekonomii oraz dbano o problematykę historyczną i kulturalną (w tym poezje). Przede 

                                                           
17 E. Hajto: PSL symbole, perspektywy. „Piast” 1989, nr 1 (11 XI), s. 2. 
18 Por. G. Sikora: Polskie Stronnictwo Ludowe. W: Partie polityczne w wielkim mieście. Pod red. Hieronima 

Kubiaka. Kraków 1997, s. 158. 
19 W zbiorach BJ [CDCN] znajduje się tylko nr 1 z 11 XI 1989. 



 6

                                                          

wszystkim jednak toczyły się dyskusje nad kształtem i przyszłością młodzieżowego ruchu na 

wsi i miejsca ZMW wśród politycznych sojuszników PSL. Plany dalszej ekspansji młodych 

działaczy wiejskich zahamował jednak słaby wynik wyborów z 1997. Ostatnie znane numery 

(8/9) liczącego ponad 60 stron pisma wydano w Bochni w 1997 r. 

Luźniej z ruchem ludowym związane są jeszcze trzy wydawnictwa: naukowe 

„Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo–Kulturalnego”; kombatancki „Bechowiec” 

i magazyn „Za miedzą”. Pierwsze z wydawnictw ukazało się po raz pierwszy w 1994 jako 

wydana przez „Wieści” książka (Bariery efektywności działań proekologicznych); w 

kolejnych latach przybrało jednak formę rocznika poświęconego dziejom ruchu ludowego. 

Drukowane są tu artykuły, materiały, wspomnienia, recenzje i kronika sprawozdawcza. Obok  

autorów skupiających działaczy Towarzystwa (Stanisław Palka, Józef Hampel i Bolesław 

Dereń) publikują także badacze akademiccy (Feliks Kiryk, Michał Śliwa i in.). „Bechowiec” 

to niskonakładowy (20 egz.) biuletyn kombatancki założony w sierpniu 1991 przez 

Stanisława Ciepielę. Początkowo ukazywał się pod tytułem „Razem” (nr 1–5) i reprezentował 

Porozumienie Organizacji Kombatanckich Krakowa. Od stycznia 1992 przybrał obecny tytuł 

stając się organem Małopolskiego Związku Żołnierzy Batalionów Chłopskich, 

przekształconego rok później w Związek Żołnierzy VI Okręgu Batalionów Chłopskich. 

Publikowane są tu głównie materiały historyczne i dokumenty związane z działalnością BCh; 

do 2000 roku wydano ponad 160 kilkunastostronicowych zeszytów20. Tygodnik „Za 

miedzą” kierowany przez Włodzimierza Zimnego (konsula honorowego Brazyli w 

Krakowie) powstał w połowie 1995 r. jako publicystyczne pismo społeczne adresowane do 

bliżej nieokreślonych środowisk wiejskich (wyd. spółka „Contracto”). Jednak już w roku 

1997 zmieniono profil jego i przekształcono w oficjalne wydawnictwo krakowskiego 

oddziału Towarzystwa Współpracy Gospodarczej i Kulturalnej z Krajami Ameryki 

Łacińskiej. Odtąd na łamach miesięcznika zagościło więcej tematów gospodarczych i 

reportaży prezentujących Brazylię i kraje ościenne. Wciąż obecne są jednak tematy 

obyczajowe, historia i kultura. Równie czytelne są także sympatie polityczne pisma, które 

niezmiennie sympatyzuje z PSL. „Za miedzą” wyróżnia się dobrym wykonaniem 

redakcyjnym i wysoką jakością druku; jest to w dużej mierze wynikiem dobrze 

zorganizowanej polityki pozyskiwania reklam, której  udział dochodzi do 30% powierzchni 

pisma. 

 
20 Egzemplarze dostępne w krakowskim Zakładzie Historii Ruchu Ludowego. 



Bibliography 
 
S. Ciepły: Wieści – tygodnik ponadregionalny. „Szpalty”. Nr 43 (luty 1996), s. 7. 
P. Paluch: PSL w systemie partyjnym Rzeczypospolitej. Toruń 1995, s. 30. 
G. Sikora: Polskie Stronnictwo Ludowe. W: Partie polityczne w wielkim mieście. Szkic do portretu partii 

politycznych Krakowa. Pod red. H. Kubiaka. Kraków 1997, s. 165–166. 
 


	Władysław Kolasa
	References.pdf
	Bibliography


