
 1

Władysław Marek Kolasa  

 „Gazeta Krakowska”  

na tle małopolskiej prasy regionalnej (1989–2000) 

 

Transformacja prasy codziennej była jednym z pierwszych efektów przemian 

polityczno–ustrojowych jakie nastąpiły w Polsce w roku 1989. Prasa jako zwierciadło życia 

społecznego i zarazem oręż w sprawowaniu władzy (poniekąd "czwarta władza") była 

ważnym przyczółkiem dla każdej ekipy rządzącej. Jej rolę doceniała też opozycja 

solidarnościowa, stąd wśród wielu zagadnień negocjowanych przy „okrągłym stole” znalazł 

się także punkt dotyczący liberalizacji działalności wydawniczej1. Wprawdzie w efekcie 

rozmów niczego w tym zakresie nie osiągnięto (poza mglistymi obietnicami), a jedynym 

wymiernym efektem było przyzwolenie partii na publikacje „Gazety Wyborczej”. Postęp był 

jednak znaczący, gdyż posiadanie niezależnej wysokonakładowej gazety pozwoliło przełamać 

monopol informacyjny, którego ucieleśnieniem w epoce PRL była wszechwładna prasa RSW 

„Prasa–Książka–Ruch”. Proces liberalizacji trwałby zapewne dłużej; jednak wynik wyborów 

czerwcowych zasadniczo zmienił okoliczności i dalsze przemiany stały się już tylko tego 

prostą konsekwencją.  

Wśród wielu gazet, które doświadczyły metamorfozy przekształceń przykład „Gazety 

Krakowskiej” jest bodaj najbardziej charakterystyczny. W jej transformacji skupił się niczym 

w soczewce zlepek niemal wszystkich możliwych zjawisk, które dotknęły polską prasę w 

okresie transformacji: od politycznego uwikłania i wymiany zespołów dziennikarskich, 

poprzez złożony proces przemian własnościowych, napływ obcego kapitały i radykalną 

zmianę pisarskiej formuły, prowadzącej do przeobrażenia się z partyjnego organu w 

popularny tabloid. Nie mniej ważnym skutkiem przewartościowania było przeniesienie 

zainteresowania gazetowych łamów z wojewódzkiego centrum wprost do prowincjonalnych 

miasteczek i gmin. Skutkiem tego na niebywałą skalę rozwinęła się polityka mutowania i 

coraz wyraźniejszy podział na prasę centralną, regionalną i lokalną. "Gazeta Krakowska" 

egzemplifikująca w owej systematyce dotychczasowa prasę wojewódzką jest doskonałym 

przykładem zmiany redakcyjnej optyki. Pisma te bowiem nie rezygnując z kontynuowania 

dotychczasowego modelu gazety regionalnej coraz mocniej wkroczyły w teren i stały się 

konkurencją dla rodzącej się właśnie niezależnej prasy sublokalnej. Zjawisko to bodaj 

najmocniej wpłynęło na późniejsza polaryzację wpływów na rynku wydawniczym i 

                                                           
1 Sprawozdanie z prac podzespołu ds. środków masowego przekazu (22.03.1990). W: Materiały do najnowszej 

historii dziennikarstwa. Pod red. Aliny Słomkowskiej. T. 20. Warszawa 1992, s. 13-26 



 2

zaowocowało konsolidacją drobnych wydawców. Miało też decydujący wpływ na zmianę 

modelu czytelnictwa i narodziny nowego sposobu funkcjonowania  gazet w regionie. 

 

Tab. 1. Wybrane dzienniki Małopolski i ich średnie dzienne nakłady w latach 1989–1999* 

 1989  1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999
Gazeta Krakowska** 183000 70000 76000 80000 60000 60000 30000 34650 35303 39895 47480
Dziennik Polski** 114838 90000 90000 88000 70000 70000 45000 70000 70000 78057 82500
Echo Krakowa** 79892 50000 46000 50000 50000 38000 27600 20000   
Czas Krakowski ****  43000 45000 30000 160000 80000 20000    
Nowy Czas Krakowski    40000  
Gazeta w Krakowie**  30000 30000 30000 30000 30000 40600 31000 33500 35754 38881
Depesza  8000    
Małopolski Nowy Świat   15000 15000    
Tempo*** 80730 60000 50000 50000 50000 50000 40000 55000 52000 52000 52000
Razem 458460 343008 337000 328015 420015 328000 203200 210650 230803 205706 226849
ŻRÓDŁO: obliczenia własne na podstawie: rok 1989 (I półrocze) „Biuletyn Nakładów Prasy Krajowej i Zagranicznej : za pierwsze 
półrocze 1989”; lata 1990–1994 wg danych redakcji; źródeł prasowych, materiałów niepublikowanych oraz „Katalogu Prasy Polskiej” 
(1991/1992–1994); lata 1995–1999 wg danych „Jagiellonii” i Agory S.A. [nakłady kontrolowane przez Związek Kontroli Dystrybucji 
Prasy] oraz „Katalogu Mediów Polski”. 
* Od 1995 uwzględnione są nakłady z wydań codziennych (bez magazynu) ** Za lata 1992–1994 dane szacunkowe *** Za 1999 podano 
nakład szacunkowy („Dziennik Sportowy w 1999 legitymował się nakładem 106 tys. egz.) **** W 1996 i 1997 nie podano nakładu, gdyż 
pismo ukazywało się jako tygodnik [70000 egz.]. UWAGA: podane nakłady różnią się znacznie od publikowanych przez Bibliotekę 
Narodową w „Ruchu Wydawniczym w Liczbach”. 

 

Dla zrozumienia skali przemian warto cofnąć się do roku 1989 i przejrzeć się pokrótce 

sytuacji na lokalnym rynku wydawniczym. Prasa krakowska u progu lat dziewięćdziesiątych 

kontynuowała wciąż jeszcze stary, stworzony u zarania PRL–u model informacyjno–

propagandowy. Podobnie jak w każdym dużym mieście wojewódzkim była to tradycyjna 

triada – dwa poranne dzienniki informacyjne: organ PZPR „Gazeta Krakowska” i 

poczytelnikowski „Dziennik Polski” oraz popołudniówka „Echo Krakowa”, nadto (nie licząc 

mutacji „Trybuny Ludu”)2 wydawane trzy razy w tygodniu sportowe „Tempo”. Ich 

jednorazowy nakład w pierwszym półroczu 1989 r. wynosił 458460 egz. (przy średnich 

zwrotach sięgających 6,5 %); dziennie sprzedawano więc ok. 425 tys. egz., z czego niespełna 

300 tys. w Krakowie. Wśród nich dominował tradycyjnie faworyzowany organ PZPR – 

183.226 egz. (zwroty 7,3 %), następnie „Dziennik Polski” – 114.838 egz. (5,4 %) oraz „Echo 

Krakowa” – 79.892 (6,4 %); „Tempo” drukowano w 80.730 egz. przy 12,2 % zwrotów3. 

Średnio rocznie redagowano 5.624 kolumn z czego 14,7 % zapełniały reklamy i ogłoszenia. 

W Krakowskim Wydawnictwie Prasowym (KWP), gdzie prócz gazet codziennych wydawano 

9 czasopism i 5 gazet zakładowych oraz liczne wydawnictwa jednorazowe (ok. 25 rocznie) 

zatrudniono ponad trzystu dziennikarzy (244 w przeliczeniu na pełne etaty) i kolejne tyle 

                                                           
2 Do końca listopada 1989 r. istniała wydawana nieregularnie kolumna regionalna w „Trybunie Ludu” 

przeznaczona dla terenu: Kraków – Tarnów – Nowy Sącz. Redakcja krakowskiego oddziału mieściła się na ul. 
Sobieskiego 5/9; na jej łamach publikował m. in. Artur Kubanik. 

3 „Biuletyn Nakładów Prasy Krajowej i Zagranicznej : za pierwsze półrocze 1989”; cytowane źródło podaje liczby 
nakładu całkowitego – 543811 egz. i sprzedaży – 508854, dane te jednak ujmują łącznie także nakłady innych 
gazet rozpowszechniane na analizowanym terenie, stąd obliczony w pracy wynik ( 458460 egz.) jest niższy. 



 3

pracowników obsługi i administracji (299 etatów)4. Przy rocznym zysku w wysokości 717,3 

mln zł (1988 r.) wskaźnik rentowności przedsiębiorstwa wynosił 25%5.  

Wyniki te, jakkolwiek w 1988 nie budziły większych zastrzeżeń, wskazywały na 

słabnącą koniunkturę. Już od początku 1989 r. w warszawskim Zarządzie zastanawiano się 

nad posunięciami zmierzającymi do poprawy sytuacji (rozważano np. likwidację „Kraka”, 

„Życia Literackiego” i innych czasopism)6. Nad poprawą skuteczności w zarządzaniu 

spółdzielnią ciążyła jednak przede wszystkim wielostopniowa, zła organizacja blokująca 

wszelkie zabiegi innowacyjne. Redakcja „Gazety Krakowskiej” postanowiła wykorzystać 

wpływy w KC PZPR (ówczesnym szefem Wydziału Propagandy był były redaktor gazety 

Sławomir Tabkowski)7 i wyjść ze struktur KWP. Już w wiosną 1989 r. przesłano do Krakowa 

dyrektywy aby wydzielić z KWP odrębne wydawnictwo, które przejmie obowiązki 

wydawania „Gazety Krakowskiej” i „Głosu Nowej Huty”. Decyzję tę, mimo protestów 

dziennikarzy i dyrekcji KWP sfinalizowano z dniem 1 lipca 1989, tworząc Małopolską 

Oficynę Prasową (MOP); ta zaś przejmując gazety najbardziej dochodowe i nie będąc 

obarczona balastem pism deficytowych stanęła w znacznie korzystniejszej sytuacji8. Co 

więcej – jak wynika ze protokołu Najwyższej Izby Kontroli – przez kilka następnych 

miesięcy działała bez wydzielonego konta, korzystając z pieniędzy KWP. Straty z tego tytułu 

dla KWP oceniono na 320 mln zł i w efekcie bilans roku 1989 zamknięto deficytem w 

wysokości 19,2 mln zł9. Warto podkreślić, że MOP od początku dysponowała także własnym 

biurem ogłoszeń10, co pozwalało niezależnie od KWP czerpać zyski z inseratów. 

 Rok 1989 zdominowały jednak wydarzenia polityczne, w szczególności zaś 

ogniskujące przełom wybory czerwcowe. Reakcje krakowskich dzienników zarządzanych 

przez partyjnych redaktorów były łatwe do przewidzenia. 4 czerwca na wieść o zwycięstwie 

opozycji zareagowano nader alergicznie. Redaktor naczelny „Gazety Krakowskiej” Henryk 

Szydłowski już 6 czerwca napisał, że w obliczu wyników wyborów „staje pytanie o 

                                                           
4 Skrócona charakterystyka ekonomiczna działalności I–IV kw. 1989 r. cyt. za: Protokół kontroli [Krakowskiego 

Wydawnictwa Prasowego, 14.02.1990–26.03.1990]. Najwyższa Izba Kontroli. Oprac. R. Sowa, s. 7 [Archiwum 
Wydawnictwa „Jagiellonia”, kopia w posiadaniu autora]. 

5 Tamże, s. 5, 7. 
6 Protokół kontroli [Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego], op. cit. s. 9. 
7 Sławomir Jerzy Tabkowski pełnił kolejno funkcje: red. nacz. KAW w Krakowie (1974–1983); red. nacz. „Gazety 

Krakowskiej” (1983–1987); kierownika Wydziału Propagandy KC PZPR (od 1988), zob. Kto jest kim w Polsce. 
Edycja 2. Warszawa 1989, s. 1339. Od jesieni 1989 został prezesem RSW „Prasa–Książka–Ruch”. 

8 Protokół kontroli [Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego], op. cit. s. 3; prasa donosiła także o rzekomej próbie 
sprzedaży Małopolskiej Oficynie Prasowej Państwowych Zakładów Graficznych w Krakowie za kwotę 3 mld zł 
– A. Olpeter: Bitwa o prasę. „Świat” 1989, nr 12, s. 4. 

9 Protokół kontroli [Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego], op. cit. s. 4.; obraz finansowy jest jednak nieścisły, 
gdyż nie uwzględnia skomplikowanych zasad rozliczania z centralą, spłaty zobowiązań, umorzenia długów itp., 
por. tamże s. 11-15. 

10 T. Pikulicki: Chcę postawić parę pytań. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 248 (24 X), s. 4. 



 4

stabilność państwa”11, dodając w kolejnej publikacji, że „wybory zamieniły się w plebiscyt 

[...] a opozycja będzie musiała [...] uczestniczyć w podziale odpowiedzialności”12. W 

następnych miesiącach po ustabilizowaniu się sytuacji na politycznej scenie i wyłonieniu 

rządu „Gazeta Krakowska” przyjęła pozę oportunisty. Należy jednak podkreślić, że wciąż 

aktywnie głosiła partyjne poglądy traktując opozycję z wyższością. Większość ogłoszonych 

w tym czasie publikacji określić można jednak jako przejaw zdziwienia i czekanie na rychłe 

fiasko rządów nowej władzy. Charakterystyczne dla tego nurtu stały się kąśliwe felietony 

Brunona Rajcy („Jest dobrze”) krytykujące wszystko i wszystkich.  

Wydarzenia roku 1989, a ściślej stale pogarszająca się sytuacja gospodarcza w kraju i 

reorganizacja spółdzielni odbiła się bardzo znacząco na ekonomicznej kondycji 

przedsiębiorstwa. Niebagatelny wpływ miało na to dokonane w IV kwartale 1989 początkach 

1990 „[...] urynkowienie cen papieru, druku i transportu, a rząd zdjął parasol ulg 

podatkowych”13. W porównaniu z rokiem 1988 spadły niemal wszystkie wskaźniki: objętość 

gazet obniżyła się o 18 %, kolumn reklamowych o 7 %14 i spadła wydajność dziennikarska 

(na 1 etat przypadało 28 kolumn rocznie, w 1988 – 33). Dodatkowo obniżył się wskaźnik 

poziomu kosztów do wpływów, osiągając 93,8 % (rok wcześniej – 79,2 %). Ze względu na 

inflację wzrosły nieproporcjonalnie zarobki osiągając w 1989 aż 346 % stanu z 1988 r., 

podczas gdy wpływy KWP wzrosły tylko o 227 %. W ślad za tym drastycznie obniżył się 

wskaźnik rentowności, spadając do poziomu 16,7 % (w 1988 – 25,8 %). Należy podkreślić, 

że istotny wpływ na taki stan rzeczy wywarło wspomniane wyżej wydzielenie Małopolskiej 

Oficyny Prasowej, która nie będąc obciążona tytułami deficytowymi, mogła swobodniej 

kształtować własną politykę redakcyjna i oprzeć się poważnym wzrostom kosztów 

wydawniczych15. W KWP natomiast jedynie „Dziennik Polski” i „Echo Krakowa” nie 

generowały strat, mając na utrzymaniu deficytowe: „Życie Literackie” (216 mln straty); 

„Przekrój” (179 mln); „Pismo Literacko–Artystyczne” (73 mln); „Zdanie” (68 mln); „Zeszyty 

Prasoznawcze” (44 mln); „Temi” (40 mln) i „Tempo” (2 mln)16. Nie były to w skali RSW 

przypadki odosobnione, w podobnej kondycji znalazło się do 1990 r. większość pism 

literackich, kulturalnych i popularnonaukowych17, toteż już na początku 1990 na dwu 

                                                           
11 Tegoż: Pacta sunt servanda. „Gazeta Krakowska” 1989, nr 131, s. 1. 
12 Tegoż: Kłopotliwy sukces. „Gazeta Krakowska” 1989, nr 134, s. 1 
13 A. Chećko, M. Henzler: Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa–Książka–Ruch” w likwidacji, op. cit., s. 

20. 
14 Mimo to odnotowano realny wzrost wpływów za ogłoszenia. 
15 „Gazeta Krakowska” mimo 146,1 mln strat w pierwszym kwartale 1989 bilans roku zamknęła zyskiem 104,2 

mln zł. Oprócz „Gazety Krakowskiej” do MOP należał także „Głos Nowej Huty” i kilka pism zakładowych. 
16 Plan zagospodarowania majątku RSW „Prasa–Książka–Ruch”. W: Materiały pomocnicze do najnowszej historii 

dziennikarstwa. T. 20. Pod red. A. Słomkowskiej. Warszawa 1992, s. 164–165; Jak to się robi w „Zdaniu”. 
„Gazeta Wyborcza” 1990, nr 46, dod. „Gazeta w Krakowie” nr 4 (23 II), s, 1 

17 Plan zagospodarowania majątku RSW „Prasa–Książka–Ruch”, op. cit., s. 155–170. 



 5

spotkaniach Rady Nadzorczej RSW (13 i 26 stycznia) podjęto formalne decyzje o likwidacji, 

zawieszeniu bądź przekazaniu aż 97 deficytowych czasopism18. Z pism KWP znalazły się na 

liście: „Życie Literackie”, „Krak”, „Pismo Literacko–Artystyczne” i „Dunajec”19. 

 

 Tab. 2 Tematyka gazet krakowskich na początku 1989 roku  
Powierzchnia [kolumn tygodniowo] Udział procentowy [%%] Dział 

„Gazeta 
Krakowska” 

„Dziennik 
Polski” 

„Echo 
Krakowa” 

„Gazeta 
Krakowska” 

„Dziennik 
Polski” 

„Echo 
Krakowa”

1. Aktualności  
społeczno-polityczne* 

22,60 18,45 9,80 56,50 38,44 30,63

w tym:  

 Światowe 2,70 2,25 1,00 6,75 5,31 3,13 

 Krajowe 13,00 9,10 2,40 32,50 18,96 7,50 

 Regionalne 2,80 0,80 0,90 7,00 1,67 2,81 

 Lokalne 4,10 6,00 5,50 10,25 12,50 17,19 

2. Kultura 5,60 3,80 5,60 14,00 7,92 17,50
3. Gospodarka 1,30 0,90 0,10 3,25 1,88 0,31
4. Sport 2,20 2,05 3,60 5,50 4,27 11,25
5. Nauka, technika, edukacja 0,80 1,70 0,50 2,00 3,54 1,56
6. Kalendarzyk imprez 1,80 1,45 2,80 4,50 3,02 8,75
7. Program TV 1,00 0,80 0,00 2,50 1,67 0,00
8. Rozrywki 0,20 0,00 0,60 0,50 0,00 1,86
9. Inne 1,90 4,95 3,40 4,75 10,31 10,64
10. Ogłoszenia i reklamy 2,60 13,90 5,60 6,50 28,95 17,50

w tym:  

 Reklamy 1,85 8,80 2,60 4,63 18,33 8,13 

 Ogłoszenia 0,75 2,90 2,90 1,87 6,04 9,06 

 Nekrologi 0,00 2,20 0,10 0,00 4,58 0,31 

Razem 40 48 32 100,00 100,00 100,00
 

ŹRÓDŁO: obliczenia własne na podstawie ilościowej analizy zawartości. Próba: dobrany losowo tzw. tydzień kombinowany 
z okresu marzec/ kwiecień 1989 r. (analizowano wydanie miejskie krakowskie). Podstawa: wszystkie zadrukowane kolumny 
dziennika wszystkich analizowanych wydań wraz z dodatkami; jednostka pomiaru: 1 kolumna. Gazety miały jednak różne 
formaty i różną liczbę wydań: „Gazeta Krakowska”– 6 wydań po 2528,75 cm2 (42,5 x 59,4 cm), łącznie przeanalizowano – 
40 kolumn=15172,5 cm2; „Dziennik Polski”– 6 wydań po 1765 cm2 (35,3 x 50,0 cm), łącznie – 48 kolumn=10590 cm2; 
„Echo Krakowa” – 5 wydań po1765 cm2 (35,3 x 50,0 cm), łącznie – 32 kolumny=8825 cm2. 
**Zakwalifikowano również wszelkie wypowiedzi i notki agencyjne umieszczone na kolumnach depeszowych.  

 

Krakowskie gazety u progu lat dziewięćdziesiątych w niczym jednak nie 

przypominały swoich współczesnych wcieleń, zarówno pod względem formy jak i zawartości 

(por. tab. 2). Były wciąż żywą kontynuacją modelu wypracowanego w czasach PRL–u. 

„Gazetę Krakowską” w trzech tylko mutacjach terenowych (Kraków, Tarnów, Nowy Sącz) 

wydawano sześć razy w tygodniu, drukując  6 do 8 kolumn w formacie A2, z czego tylko 

6,5 % zajmowały ogłoszenia i reklamy. Poszczególne wydania były dość schematyczne: 

                                                           
18 Część zlikwidowano lub zawieszono jeszcze jesienią 1989 r. 
19 Z kontroli NIK wynikało, że „8.03.1990 r. dyrektor KWP zwrócił się z prośbą do Zarządu Głównego z notą 

służbową, wnioskując o wydanie formalnej decyzji o likwidacji aktualnie zawieszonych pism, gdyż względy 
finansowe nie rokują żadnych nadziei na wznowienie ich wydawania, a szybka decyzja formalna umożliwi 
podjęcie działań związanych z wypowiedzeniem pracy, likwidacją lokali ...” cyt. za Protokół kontroli 
[Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego], op. cit. s. 8 



 6

kolumna pierwsza – informacje skomentowane (głownie depesze PAP); drugiej – krótkie 

depesze z kraju, świata i regionu; trzecia – publicystyka; czwarta – rozwinięcie kolumny 

drugiej; piąta i szósta – rubryka miejska lub terenowa oraz szpalta ogłoszeń. W piątki cztery 

kolumny magazynu kulturalnego w soboty trzy kolumny reportażu20. Zespół pod redakcją 

Henryka Szydłowskiego (wcześniej kierownika Wydziału Pracy Ideowo–Wychowawczej KK 

PZPR) tworzyło ok. 60 osób, m. in. Janusz Hańderek, Olgierd Jędrzejczyk, L. Kmietowicz, 

Halina Kleszcz, Wiesław Kolarz (z–ca red. nacz.), Wojciech Machnicki, Konstanty Migdał, 

Władysław Penar, Brunon Rajca, Edward Wąsik (z–ca red. nacz.), Zbigniew Satała, Andrzej 

Strutyński, Wiesław Szczupak, Wojciech Żurawski i Ewa Kmieć. Warto dodać, że był to 

zespół najbardziej zdziesiątkowany przez weryfikację z 1982 r. Za czas legendarnej „Gazety 

Krakowskiej” z lat 1980–1981, gdy kierował nią Maciej Szumowski przeszło bowiem  

zapłacić równie wysoki rachunek: w czasie weryfikacji ponad 20 dziennikarzy straciło pracę 

lub odeszło z zawodu21.  U progu transformacji do odpływu doświadczonej kadry przyczyniły 

się jeszcze inne zjawiska: już w 1990 łamy "Krakowskiej" dały początek dwu magazynom, 

zabierając kolejnych dziennikarzy: 1 października 1989 w ramach MOP powołano tygodnik 

sensacyjny „Kobra” (red. J. Hańderek) – intensywnie reklamowany i wkrótce 

sprywatyzowany; a 15 marca 1990 sensacyjny tygodnik „Gazeta Towarzyska” (red. nacz. 

W. Machnicki, w zespole: T. Ordyk, B. Rajca, W. Żurawski). Wcześniej jednak istotną 

zmianę przyniósł XI Zjazd PZPR, gdy na gruzach rozwiązanej partii utworzono SdRP. W 

numerze z 28 stycznia 1990 r. zniknął podtytuł „dziennik Polskiej Zjednoczonej Partii 

Robotniczej”, a w artykule wstępnym napisano: „byliśmy i pozostajemy pismem o orientacji 

lewicowej [...] – dodając, że w zmienionej sytuacji politycznej – [...] nie deklarujemy 

radykalnej zmiany formuły”22. Ciągłość pisma w zmieniającej się sytuacji przedłużyło 

niebawem zainteresowanie wykazane przez SdRP23. 6 marca 1990 r. decyzją ostatniego 

prezesa RSW Sławomira Tabkowskiego, na spotkaniu z udziałem Krakowskiego Zespołu 

Delegatów – Założycieli SdRP redakcję „Gazety Krakowskiej” powierzono Andrzejowi 

Urbańczykowi24 (od 12 marca), przesuwając jednocześnie H. Szydłowskiego na dyrektora 

MOP25. Nowy szef w krótkim okresie kierowania gazetą ożywił nieco łamy pisma 

                                                           
20 Od 1987 redagowano wespół z Ambasadą Polską w Budapeszcie 8-stronicowę wkładkę „Nasza Gazeta”, w 

całości poświęconą społeczeństwu i kulturze Węgierskiej Republiki Ludowej (7 lipca 1989 r. – nr 8). 
21 Por. J. Sadecki: Spełnione marzenia reportera. „Zeszyty Prasoznawcze” 1989, nr 4, s. 89–96;  13 miesięcy i 13 

dni „Gazety Krakowskiej”. London 1985. 
22 „Gazeta Krakowska” 1990, nr 24, s. 1. 
23 Por. Socjaldemokracja nie ma siedziby. „Echo Krakowa” 1990, nr 24 (2,3,4 II), s. 1. Dodać należy, że było do 

przygotowanie do formalnej sukcesji wpływów przez SdRP, którego próba nastąpiła na Walnym Zgromadzeniu 
RSW 16 III 1990.  

24 A. Urbańczyk, krakowski dziennikarz, publicysta, działacz Stowarzyszenia „Kuźnica”, w latach 1980–1981 red. 
nacz. OTV Kraków; od kwietnia 1989 r. red. nacz. „Zdania”. 

25 „Gazeta Krakowska” 1990, nr 56, s. 1.; „Echo Krakowa” 1990, nr 47, s. 1; „Dziennik Polski” 1990, nr 56, s.1. 



 7

wprowadzając kolokwializmy, elementy sensacji i lansując zbliżenie do czytelników. 

Zapobiegł także zawieszeniu gazety zadłużonej w drukarni26. Przede wszystkim jednak 

wykorzystał jej łamy do celów politycznych kampanii przed wyborami samorządowymi w 

maju 1990 r. lansując, bez skutku, Blok Wyborczy Lewicy27 i broniąc SdRP przed atakami 

„Czasu Krakowskiego”28.  

*** 

W drugiej połowie marca 1990 r. stało się jasne, że RSW „Prasa–Książka–Ruch” 

ulegnie daleko idącej dekompozycji. Wcześniej, mimo postępującej w koncernie erozji w 

związku z rozwiązaniem PZPR, wciąż podejmowano w Zarządzie RSW gorączkowe zabiegi 

zaradcze. Liczono zapewne, że uda się utrzymać integralność przedsiębiorstwa lub jego 

większej części, a wpływy i udziały przekazać sukcesorce przewodniej partii. Już 13 lutego w 

czasie obrad Rady Nadzorczej RSW ustalono, że koncern „ma wydawać prasę informacyjno-

publicystyczną o szerokiej orientacji lewicowej”29. Preludium do dalszych działań stały się 

propozycje zmian redaktorów lub próby obsadzenia dzienników ludźmi SdRP, czego 

przykładem jest wspomniana wyżej zmiana szefa w „Gazecie Krakowskiej”. Ostatecznie 16 

marca decyzją Walnego Zgromadzeniu RSW większość udziałów przekazano SdRP. Manewr 

ten jednak wkrótce zakwestionowała komisja rządowa ds. majątku partii politycznych30 i 

skutecznie zablokowała utrwalenie nowej siatki przynależności.  

Od połowy marca prace na ustawą likwidacyjną nabrały tempa. 22 III 1990 została 

przegłosowana w Sejmie, 30 III potwierdził ją Senat. 6 kwietnia premier powołał Komisję 

Likwidacyjna, a w dwa tygodnie później pierwszych pełnomocników terenowych31; w 

Krakowie został nim działacz KKO (później UW) Tomasz Schoen.  

Ustawa o likwidacji RSW przewidywała trzy rozwiązania: nieodpłatne przekazania 

spółdzielni dziennikarskiej, sprzedaż w drodze przetargu lub przekazanie na rzecz skarbu 

państwa32. Pierwsze rozwiązania, skądinąd najbardziej kuszące, wymagało zarejestrowania 

spółdzielni dziennikarskiej zrzeszającej co najmniej połowę pracowników dawnego zespołu 

oraz zgłoszenie formalnego wniosku do Komisji Likwidacyjnej w okresie do trzech miesięcy 

od daty wyjścia ustawy. Ostateczną decyzję w sprawie formy przekształcenia miała ogłosić 

                                                           
26 „Gazeta Krakowska” uratowana w ostatniej chwili. „Echo Krakowa” 1990, nr 65 (2 IV), s. 2. 
27 Np. Apel wyborczy Bloku Wyborczego Lewicy. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 121 (26/27 V), s. 1. 
28 Np. A. Jaschke: List otwarty przew. SdRP w Krakowie do „Czasu Krakowskiego”. „Gazeta Krakowska” 1990, 

nr 148 (28 VI), s. 3. 
29 D Gdańska: Kronika transformacji środków masowego przekazu (1989–1990). W: Materiały do najnowszej 

historii dziennikarstwa. T. 21. op. cit. s. 398 
30 Por. A. Chećko, M. Henzler: Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa–Książka–Ruch” w likwidacji, op. 

cit., s. 21.  
31 D Gdańska: Kronika transformacji środków masowego przekazu (1989–1990). op. cit. s. 402. 
32 Por. Ustawa o Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa–Książka–Ruch”. „Dziennik Ustaw” 1990, nr 21, 

poz. 125, art. 5 i 6. 



 8

Komisja w odrębnym akcie wykonawczym. Likwidator przejął także bezpośredni nadzór nad 

wszystkimi składnikami likwidowanej spółdzielni, dysponując uprawnieniami równymi 

władzom statutowym. Wszystko to zmusiło w redakcje krakowskich gazetach do 

energicznych przekształceń. Jednocześnie był to okres kampanii przed wyborami 

samorządowymi, a później prezydenckimi, co miało swoje dalsze reperkusje. 

Na tym tle sytuacja niewygodnej dla opozycji „Gazety Krakowskiej” stała się bardzo 

skomplikowana. 4 lipca T. Schoen podejmuje głośną decyzję o usunięciu z redakcji Andrzeja 

Urbańczyka i powierzeniu gazety Tadeuszowi Pikulickiemu33. Decyzja likwidatora była o 

tyle kontrowersyjna, że był to jeden z ostatnich dzienników kontrolowanych przez SdRP, zaś 

zmiany nie konsultowano ani małopolską „Solidarnością”, ani dziennikarzami34. Urbańczyk 

w ostatnim swoim artykule z żalem napisał: „Przyśpieszacze nie czekają. Ani na ustawowe i 

rządowe terminy, na prawo wystąpienia o tytuł przez zespół, ani na pojawienie się innych 

chętnych do przejęcia lub kupna pisma”35. Wydarzenie to – co znamienne – zbiegało się w 

czasie z nasilającą się „wojną na górze”, która doprowadziła ostatecznie do podziału w łonie 

posierpniowej opozycji na obóz Lecha Wałęsy i frakcję Tadeusza Mazowieckiego. Gazeta 

stała się wkrótce gorącym orędownikiem tego ostatniego. W pierwszym numerze po przejęciu 

dziennika napisano „po ośmiu latach powracają do zespołu [...] dziennikarze usunięci w 

wyniku weryfikacji przeprowadzonej po ogłoszeniu stanu wojennego”36. Wraz z T. Pikulickim 

do „Gazety Krakowskiej” wrócili pracujący od marca w „Czasie Krakowskim”: Helena 

Lazar, Lesław Maleszka, Dorota Terakowska, Maciej Szumowski37, a od sierpnia Jerzy 

Sadecki. Nastąpił wyraźny zwrot w dziejach gazety, z opcji lewicowej przesunęła się na 

umiarkowanie prawicową (ściślej prorządową). W kolejnych miesiącach następuje wyraźne 

zbliżenie z środowiskiem „Tygodnika Powszechnego” (liczne przedruki i stały felieton 

Adama Szostkiewicza) oraz wyraźne faworyzowanie ROAD–u. Na pierwszej kolumnie 

pojawia się nawiązujące do roku 1981 „żółte logo gazety” i znamienny nadtytuł „znów 

można, znów wypada”, co łatwo było odczytać jako nawiązanie do edycji z lat 1980–1981, a 

jednocześnie odcięcie się od lat późniejszych; wbrew zamierzeniom stało się to jednak 

                                                           
33 „Gazeta Krakowska” ma nowego szefa. „Echo Krakowa” 1990, nr 128 (4 VII), s. 1; szerzej o kulisach zmian w 

„Gazecie Krakowskiej” pisze D. Łanocha: Sceny z życia „Gazety Krakowskiej”. „Tygodnik Opozycyjny” 1991, 
nr 3, s. 10. 

34 Przewodniczący SD RP Marian Podkowiński wystosował do Jerzego Drygalskiego protestacyjny list otwarty, 
opublikowany później w „Biuletynie Prasa Polska” nr 37 (18 VII 1990); o niezadowoleniu „Solidarności” 
doniosła „Gazeta Wyborcza” 1990, nr 203 (1 IX), cyt. za Materiały do najnowszej historii dziennikarstwa. T. 21. 
op. cit. s. 93 oraz „Echo Krakowa” 1990, nr 130 (6/8 VII), s. 2 : [...] Zarząd „Solidarność Małopolska” 
[dystansuje się od] zmiany kierownictwa „Gazety Krakowskiej’ – Mój stosunek do tej sprawy jest negatywny – 
powiedział Jacek Smagowicz, członek Zarządu Regionu [...] ; protestowała też SdRP, zob. „Trybuna” 1990, nr 
212 (23 X). 

35 J. Urbańczyk: Przyspieszenie po krakowsku. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 152 (3 VII), s. 1. 
36 Tadeusz Pikulicki redaktorem „Gazety Krakowskiej”. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 153 (4 VII), s. 1. 
37 Były redaktor „Gazeta Krakowskiej”, od marca 1990 członek Komisji Likwidacyjnej RSW. 



 9

przyczyną odpływu wielu czytelników. Aby jeszcze wyraźniej nawiązać do lat sukcesu w 

każdym numerze drukowano w odcinkach emigracyjną książkę „13 miesięcy i 13 dni Gazety 

Krakowskiej” (London 1985). Jednak, jak tego dowiodły kolejne miesiące, „pamiętny sukces 

z tamtych lat okazał się niemożliwy do powtórzenia”38, dziennik zaś nadmiernie uwikłał się w 

działalność polityczną. Od końca sierpnia przystąpiono do agresywnej kampanii 

prezydenckiej39 lansując kandydaturę T. Mazowieckiego40 (poparcie 69,8 %) i przedstawiając 

L. Wałęsę w złym świetle (dezaprobata 63,6 %)41. To z kolei wywołało ostre, pełne inwektyw 

polemiki prasowe toczone na łamach własnych42 i prowałęsowskiego „Czasu Krakowskiego”. 

Dodać warto, że niebagatelny wpływ na liczbę publikacji miał tu fakt udzielenia łamów 

gazety sztabowi wyborczemu T. Mazowieckiego, którego biuletyn wyborczy „Karta ‘90”43 

przybrał formę kolumny w dzienniku. Niezależnie od działalności politycznej 

przygotowywano się do prywatyzacji i już 18 sierpnia 1990 utworzono spółkę z o.o. 

„Wydawnictwo Gazeta Krakowska” skupiającą 20 dziennikarzy44 i czekano na 

rozstrzygnięcia Komisji Likwidacyjnej. Sytuacja finansowa gazety nie była jednak najlepsza 

(w pierwszym półroczu 1990 r. – 77 mln straty)45 i stale się pogarszała się w wyniku odpływu 

czytelników i drastycznego spadku reklam. Niebawem doszły do tego ujawnione 

wierzytelności odziedziczone po poprzedniej ekipie. Niemniej nie przeszkodziło to w 

powołaniu na początku grudnia nowego dodatku: „Dekady Literackiej” – pisma, które miało 

zastąpić zlikwidowane „Życie Literackie” i służyć opozycyjnemu Stowarzyszeniu Pisarzy 

Polskich, którego wielu członków znalazło się w nowym zespole gazety. Po wyborczej klęsce 

T. Mazowieckiego w połowie grudnia zmieniono jeszcze kierownictwo, desygnując na 

nowego szefa „Gazety Krakowskiej” Jerzego Sadeckiego46. 

                                                           
38 J. Jarowiecki: Zmiany w prasie krakowskiej. op. cit., s. 189. 
39 Szczegółowa analiza aktywności „Gazety Krakowskiej” i „Czasu Krakowskiego” w kampanii prezydenckiej 

zob. J. Kołodziej: Prezydencka kampania wyborcza. „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 3/4, s. 64–81; J. Gąciarz, 
M. Niezgoda, J. B. Sobczak: Uczestnictwo prasy w kampanii wyborczej. „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 3/4, 
s. 52–63. 

40 Artykuł programowy: Rok premiera „Gazeta Krakowska” 1990, nr 196 (24 VIII), s. 1, 2. 
41 J. Kołodziej: Prezydencka kampania wyborcza, op. cit. s. 68 
42 Najważniejsze wypowiedzi:T. Pikulicki: Chcę postawić parę pytań. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 248 (24 X), s. 

1, 4; L. Maleszka: Do kolegów z „Czasu Krakowskiego”. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 253 (29 X), s. 4. 
43 „Karta ‘90”. Biuletyn wyborczy. Sekcja Prasowa Małopolskiego Komitetu Wyborczego Tadeusza 

Mazowieckiego – red. zespół. W numerze z 5 XI m. in. teksty S. Lema i J. J. Szczepańskiego. 
44 T. Pikulicki: Chcę postawić parę pytań. op. cit. s. 4 
45 Tamże. Niejasna okazała się kondycja całej Małopolskiej Oficyny Prasowej, wg zapewnień T. Pikulickiego, do 

połowy sierpnia MOP przyniosła 248 mln zysku, lecz bez uwzględnienia długów. Wartość wierzytelności 
oszacowano później na kilkaset tysięcy; w efekcie więc bilans okazał się ujemny. T. Schoen poinformował, że 
dług ten wyniósł ok. 0,5 mld zł, zob. tegoż. Tak nie można ani nie wypada. „Gazeta Krakowska” 1991, nr 14 (17 
I), s. 3. 

46 Jerzy Sadecki naszym szefem. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 291 (14 XII), s. 1, 2.; Zmiany w „Gazecie 
Krakowskiej”. „Czas Krakowski” 1990, nr 192 (12 XII), s. 2; J. Negelschere: W oportunistycznym tyglu. 
„Tygodnik Opozycyjny” 1990, nr 6/7, s. 18; J. Sadecki objął fotel redaktora naczelnego z dn. 13 XII 1990 r. 



 10

W zatwierdzonym 29 października „Planie zagospodarowania majątku RSW”47, ku 

zdziwieniu wielu redakcji, wynikające z ustawy rozwiązanie spółdzielcze nie zyskało 

większego rozmiaru48. Znakomitą większość politycznie ważnych tytułów, w tym wszystkie 

krakowskie dzienniki Komisja zdecydowała się sprywatyzować drogą przetargu (art. 6 

ustawy). Rozwiązanie to z kolei zmusiło wszystkie zainteresowane gazety do ponownej 

reorganizacji i szukania inwestorów. Ideą prywatyzacji gazety drogą przetargu było – 

używając argumentów Komisji: „stymulowanie powstania silnych kapitałowo wydawnictw i 

grup prasowych, które byłyby zdolne nie tylko do utrzymania się na rynku, ale także 

inwestowania, prowadzenia działalności marketingowej i długofalowej polityki wydawniczej 

[...] – dodano przy tym, że przy podejmowaniu decyzji przetargowej – [...] niezależnie od 

ocen ekonomicznych powinny być także uwzględnione uwarunkowania społeczne i polityczne 

[oraz że] mogą być one nawet decydujące w niektórych przypadkach”49. Taki tryb 

postępowania jakkolwiek stwarzał Komisji szerokie pole manewru, prowadził do dość 

arbitralnych rozstrzygnięć i narażał Komisję przez naciski polityczne50. Parcia takie, głównie 

ze strony Porozumienia Centrum, nasiliły się po klęsce wyborczej i dymisji gabinetu T. 

Mazowieckiego. Już w grudniu 1990 r. pod presją opublikowanej krytyki ze strony PC ustąpił 

krakowski pełnomocnik Komisji T. Schoen51; w miesiąc później w czasie przetargu o 

„Gazetę Krakowską” działacze tej partii wystąpili z listem, w którym domagali się 

rozstrzygnięć na korzyść Magistratu, grożąc, że w razie odmowy wystąpią o zmianę 

Komisji52. 

„Gazeta Krakowska” była pierwszą z małopolskich gazet wystawionych na przetarg. 

Po krótkim okresie składania ofert (od 6 do 27 XII 1990 r.)53, już 16 stycznia 1991 

                                                           
 „Monitor Polski” 1991, nr 3, s. 34-39. 47

49 rowania majątku RSW „Prasa–Książka–Ruch” ustalony na posiedzeniu Komisji Likwidacyjnej 

120, 123. 

51

pełnomocnika 

52 Bitwa o prasę. Krótki zarys likwidacji koncernu prasowego RSW. op. cit., s. 56, przyp. 13 

4848 Nieoficjalne informacje o takim rozwiązaniu opublikowano znacznie wcześniej, np. E. Łosińska: Za ile pójdą 
krakowskie gazety. „Czas Krakowski” 1990, nr 128 (27 IX), s. 1, 5. 
 Plan zagospoda
RSW „Prasa–Książka–Ruch” (2.10.1990). W: Materiały do najnowszej historii dziennikarstwa. T. 20. op. cit. s. 
119–

50 Por. A. Grajewski: Bitwa o prasę. Krótki zarys likwidacji koncernu prasowego RSW. „Więź” 1992, nr 11, s. 54-
57. 
 [...] Porozumienie Centrum w Krakowie opublikowało stanowisko krytykujące poczynania Komisji 
Likwidacyjnej [...] mówi się o rychłej rezygnacji Tomasza Schoena [...] – Zmiany w „Gazecie Krakowskiej”. 
„Czas Krakowski” 1990, nr 192 (12 XII), s. 2; T. Schoen ustąpił z dn. 31 XII 1990 r. tłumacząc swoją 
rezygnację względami osobistymi – [...] jestem dyrektorem National Busines Service (firma konsultingowa) [...] 
moja rezygnacja nie ma związku ze zmianą likwidatora RSW, ani żadnymi naciskami. Pełnię funkcję do końca 
roku, poszukuje zastępcy [...] – cyt. za: Rezygnacja zamiast likwidacji. „Gazeta Wyborcza” 1990, nr 280, dod. 
„Gazeta w Krakowie” nr 158, s. 1. Od 1 stycznia do 13 lutego 1991 KWP nie miało formalnego 
Komisji Likwidacyjnej. Funkcję tę objął dopiero 14 lutego zastępca KWP ds. wydawniczych Waldemar Piętka – 
por. „Zdanie” za stówkę. „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 57 (8 III), dod. „Gazeta w Krakowie”, s. I. 
 Por. A. Grajewski: 

53 „Rzeczpospolita” 1990, nr 284 (6 XII); M. Oramus: Czas na „Gazetę Krakowską”. „Czas Krakowski” 1990, nr 
203 (28 XII), s. 3. 



 11

przystąpiono do procedury54. Wśród oferentów znaleźli się: Spółka „Irsa” Józefa Grabskiego 

(zadeklarowano 4 mld zł); Zarząd Miasta Krakowa (0,5 mld zł); Krakowskie Towarzystwo 

Przemysłowe (40.000 $) i Wydawnictwo „Gazeta Krakowska” (2,5 mld zł). Na posiedzeniu 

odczytano dodatkowo: stanowisko Regionalnego Biura PC – protestującego przeciwko 

sprzedaży pisma dziennikarzom tej gazety; informację Zarządu RMK, że 11 stycznia 

podwyższono kwotę oferty do 4 mld zł; pismo grupy radnych miasta Krakowa protestujących 

przeciwko uchwale o podwyższeniu kwoty oferty RMK oraz wyjaśnienia T. Schoena w 

sprawie zarzutów o niegospodarność55. W dniu następnym, w czasie głosowania, w którym 

nie brał udziału członek Komisji M. Szumowski podjęto jednogłośnie decyzję przyznającą 

tytuł Wydawnictwu „Gazeta Krakowska”. Rzecznik Komisji – Andrzej Notkowski wyjaśnił 

później, że odrzucono najwyższą finansowo ofertę Spółki „Irsa”, gdyż w była ona w 80 % 

procentach kontrolowana przez kapitał zagraniczny, co jest sprzeczne z zaleceniami Komisji 

Kultury i Środków Przekazu oraz uchwałą Rady Ministrów o ochronie polskiego rynku 

prasowego przed dominacją obcego kapitału; zaś decyzja RMK o podwyższeniu kwoty do 4 

mld zapadła dzień po otwarciu przetargu – stąd nie mogła wywrzeć skutków prawnych56. 

Formalna zmiana właściciela nastąpiła dopiero 1 marca 1991, w artykule wstępnym napisano 

„Krakowska” jest dziś zupełnie inną gazetą niż ta , którą pamiętają Czytelnicy po 13 grudnia 

1981 roku. Odeszli piewcy stanu wojennego i partyjne kierownictwo. Powrócili ci, którzy w 

stanie wojennym musieli odejść. Dziś odwołujemy się do tradycji „Gazety Krakowskiej” z lat 

1980–1981, gdy jej redaktorem był Maciej Szumowski. Była ona wówczas uznawana przez 

prasę zachodnich demokracji – dzięki swej odwadze i profesjonalizmowi – za najlepiej 

redagowany dziennik Europy Wschodniej [...] – poinformowano, że dziś – [...] spółka skupia 

dziennikarzy i pisarzy. W naszym gronie są niezależni redaktorzy prasy podziemnej, koledzy z 

„Tygodnika Powszechnego” oraz część dawnego zespołu. W spółdzielni są również 

krakowscy literaci ze Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, redagujący „Dekadę Literacką”. 

Udziały w naszym przedsięwzięciu ma Bank Handlowo–Kredytowy S.A., w Katowicach; 

dzięki jego pieniądzom możliwe było kupno pisma”57 

*** 

                                                           
54 Procedura przetargowa składała się z trzech etapów: publicznego otwarcia ofert, konsultacji i zbierania opinii 

oraz zamkniętego posiedzenia, na którym zapadała decyzja. 
55 Wyjaśnienia opublikowano, zob. T. Schoen: Tak nie można ani nie wypada. „Gazeta Krakowska” 1991, nr 14 

(17 I), s. 3. 
56 Por. Kupili sami siebie. „Czas Krakowski” 1991, nr 15 (18 I), s. 1, 2; Kupiliśmy „Gazetę Krakowską”. „Gazeta 

Krakowska” 1991, nr 15 (18 I), s. 1. Dziennikarze poinformowali ponadto, że niezadowolony [...] sekretariat 
krakowskiego biura PC skierował list protestacyjny na ręce prezydenta RP Lecha Wałęsy, premiera Jana K. 
Bieleckiego oraz Sejmu. Telegram protestacyjny wystosował też były wiceprezydent Krakowa, poseł OKP 
Edward Nowak [...], tamże. 

57 [Od redakcji]: „Gazeta Krakowska” 1991, nr 51 (1 III), s. 1. 



 12

Kolejne przetargi nie wywołały już tylu emocji. W końcu marca sprzedano „Echo 

Krakowa” (1,5 mld zł.), w kwietniu „Dziennik Polski” (8 mld) i sportowe „Tempo” (1 mld). 

Jesienią nowego nabywcę znalazły Prasowe Zakłady Graficzne, zakupione przez Polsko–

Amerykańskie Towarzystwo Prasowe (87,2 mld zł); 31 marca 1992 ogromny „Wieżowiec 

Prasy” przy Al. Pokoju przekazano krakowskiemu Urzędowi Rejonowemu. Inne składniki 

majątkowe RSW sukcesywnie przechodziły do rąk nowych właścicieli. Tym faktem 

zamknięto proces prywatyzacji w pionie wydawniczym Krakowskiego Wydawnictwa 

Prasowego. Po krótkim okresie przejściowym związanym reorganizacją i tworzeniem przez 

każdą 

ię efemerydą i znikła po roku 

(późnie

68 % w 1997. Na zjawisko to, jak wolno przypuszczać, w niemałym stopniu złożyło się 

redakcję z osobna odrębnych: administracji, biur ogłoszeń, organizacją transportu, 

kolportażu i renegocjacją umów rozpoczął się nowy okres w dziejach krakowskiego 

dziennikarstwa.  

Równolegle do dokonujących się przemian w starych gazetach RSW Krakowskiego 

Wydawnictwa Prasowego na rynek wkroczyły niezależne inicjatywy wydawnicze. Już w 

lutym 1990 r. wydano krakowską mutację „Gazety Wyborczej”. W marcu dołączyły jeszcze 

dwie: prywatna „Depesza” oraz wydawany przez dziennikarzy podziemnej „Arki” dziennik 

„Czas Krakowski”. Na krakowskim rynku prasowym zrobiło się bardzo ciasno; wliczając 

sportowe „Tempo” ukazywało się tu aż 7 gazet regionalnych, co było zjawiskiem 

bezprecedensowym i szybko przerodziło się w walkę o przetrwanie. Konkurencji tej nie 

wytrzymała tylko małoformatowa „Depesza” która okazała s

j podobny los czekał powołany latem 1992 i wydawany tylko przez pół roku 

„Małopolski Nowy Świat”); inne gazety wkroczyły w bardziej dojrzałe stadium ekonomicznej 

konfrontacji, walcząc o czytelnika przez kilka następnych lat.  

Od 1992 roku tempo przemian osłabło i gazety stanęły do walki o czytelnika i rynek 

reklam. Nastąpił czas eksperymentów i przemian jakościowych. Równolegle następował – 

zbagatelizowany przez likwidatorów RSW – tzw. proces powtórnej prywatyzacji, czyli 

przejmowania udziałów przez mocniejsze finansowo spółki i wchodzenie zagranicznego 

kapitału. Wszystkie redakcje inwestowały ogromne środki finansowe w modernizację 

warsztatu pracy, by sprostać coraz silniejszej konkurencji. W krótkim czasie gazety 

wyposażono w sprzęt komputerowy, a proces składu przeniesiono z drukarni do redakcji, 

likwidując redakcje nocne. Kolejno, w miarę możliwości technicznych modernizującej się 

drukarni, przechodzono z typografii na druk offsetowy, który stanowiąc nową jakość 

umożliwiał dalsze przemiany, w tym kilkukrotny wzrost objętości. Nieporównywalnie 

większego znaczenia dla ekonomicznego bytu prasy nabrały reklamy, których udział w 

strukturze przychodów uległ głębokiemu przesunięciu: z niecałych 28 % w 1988 r. do ponad 



 13

słabnące czytelnictwo dzienników regionalnych; wskaźnik ten spadł z 69 do 42 %. Z drugiej 

strony wpływała na to również dynamika rynku reklamy prasowej; jej wskaźnik, ze względu 

na wzmożone procesy prywatyzacyjne rósł w oszałamiającym tempie niemal 50 % rocznie58. 

Pogoń za czytelnikiem i polityka ekspansji skłoniła gazety do eksperymentów. Wprowadzono 

liczne kolumny, później dodatki, a z czasem rozbudowany system mutacji, rozwijając tym 

samym  nową formułę istnienia w regionie. Zmiany dotknęły też sam sposób pisania i język 

wypowiedzi. Dziennikarski wyraz przeszedł znamienną ewolucję od form przepojonych 

schematyzmem i nowomową w stadium bliskie mowie potocznej59. Równie szybko 

zauważono, że leninowskie pojmowanie prasy, nie służy sukcesowi komercyjnemu, co 

zaczęło się przejawiać coraz mocniejszym dystansowaniem się od polityki. Pisma o 

wyraźnym obliczu ideowym – jak pokazały kolejne lata – wyszły z rywalizacji bardzo 

osłabione (np. „Gazeta Krakowska” do 1994 r.) lub zniknęły z rynku („Depesza”, 

„Małopolski Nowy Świat”, „Czas Krakowski”). Można nawet mówić o głębokiej 

transformacji funkcji prasy, gdzie dominujący jeszcze w PRL–u model organu zależnego od 

polityc

                                                          

znego dysponenta zastąpiła zależność ekonomiczna (reklamodawca). 

*** 

Rynkowa sytuacja „Gazety Krakowskiej” po zmianie właściciela nie była szczególnie 

korzystna. Gazeta nie miała tradycji zbierania reklam i nie cieszyła się zbytnią popularnością 

w kręgach wielkomiejskich, a dodatkowe zagrożenie stwarzała obecność „Czasu 

Krakowskiego” i „Gazety w Krakowie”. Pozostawało więc umacniać pozycję w regionie, 

gdzie gazeta była tradycyjnie czytana i starać się utrzymać krakowski stan posiadania. 

Intensywną akcję promocyjną rozpoczęto od lipca 1991 r. Zmieniono podtytuł na „dziennik 

Polski Południowej” (bielskie, katowickie, krakowskie, nowosądeckie, tarnowskie), 

wprowadzono czwartą mutację (Zakopane)60 i wyraźnie zainteresowano się reklamą. W 

krótkim czasie ich poziom wzrósł z 20 do 35 %. Towarzyszył temu wyraźny zwrot ku 

sprawom regionu i tematyce społecznej. Utrzymał się jednak prounijny wizerunek gazety 

wciąż mocno zaangażowanej w bieżące życie polityczne. Kolumny gazety nadal żywo i 

spektakularnie reagowały na posunięcia politycznych oponentów. Co więcej: zabierano głos 

na tematy nader drażliwe, by wymienić tylko: ustawę antyaborcyjną czy polityczne aspiracje 

Kościoła; a to raczej nie służyło rynkowej promocji. Pogłębiała to panująca w redakcji 

dwuwładza: z jednej strony pragmatyczny redaktor Jerzy Sadecki, z drugiej usposobiona 

 
58 Por. ABC reklamy prasowej. Poznań 1998, s. 2–3 [dod. do „Press” 1998,nr 2]; Agora SA z siedzibą w 

Warszawie. Prospekt emisyjny. Warszawa 1998, s. 77; M. Tetryn: Gazeta reklamowa. „Aida Media” 1996, nr 6, 
s. 7. 

59 Por. G. Majkowska, H. Satkiewicz: Język w mediach. W: Polszczyzna 2000. Pod red. Walerego Pisarka. 
Kraków 1999, s. 181–196; A. Zagrodnikowa: Słownictwo i frazeologia. „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 1/2, s. 
138-148. 



 14

ideologicznie Dorota Terakowska, co nieuchronnie prowadziło do konfliktów. Złym 

partnerem okazał się też główny udziałowiec spółki katowicki Bank Handlowo–Kredytowy 

(50 % udziałów). W wyniku wplątania się w aferę ART–B już od października 1991 r. w 

banku wprowadzono zarząd komisaryczny, a następnie (od kwietnia 1992) postawiono w stan 

likwidacji; wcześniej – poinformowano na łamach gazety, że „przez cały rok [partner] nie 

wywiązywał się z istotnych zobowiązań jakie składał naszej gazecie w listach intencyjnych i 

podczas przetargu” 61. Do listopada 1992 toczyło się postępowanie likwidacyjne i ostatecznie 

udziały „Gazety Krakowskiej” zostały odkupione przez francuskiego magnata prasowego 

R. Hersanta62. Nowy właściciel zadeklarował, że „nie będzie ingerował w charakter pisma 

ani zwalniał dziennikarzy oraz pozostawi redakcji swobodę w podejmowaniu decyzji” [...] 

zobowiązał się także do [jej] skomputeryzowania [...] w przeciągu kilku miesięcy i 

wybudowania drukarni”63. Szybko jednak pojawiły się wątpliwości. Wyszło na jaw, że 

udziały 10 spółek wydających dzienniki (m. in. „Gazety Krakowskiej” i „Echa Krakowa”) 

wyprowadzono z BHK jeszcze w sierpniu 1991 r. jako aport do tajemniczej spółki SHIP. 

Jednak transakcję w odniesieniu do „Gazety Krakowskiej” po kilku miesiącach procesów 

sądowych udało się unieważnić i odzyskać kontrolę nad udziałami64. Najbliższy rok 

współpracy z Hersantem nie przyniósł żadnych rewolucyjnych zmian. Wzrosła objętość do 

10–16 s., wprowadzono kilka nowych kolumn (np. „Chudy portfel”), do wydania 

weekendowego kolorową wkładkę, a w redakcji zaistniały komputery. Intensywnie zaś grano 

w gry prasowe, choć – jak czas pokazał – nie był to zabieg marketingowy, lecz pogoń za 

konkurencją nie przynosząca w dłuższej perspektywie trwałych efektów. Przedłużał się 

natomiast, głównie ze względu na opieszałość drukarni, okres wyczekiwania w przejściu na 

offset, co po licznych perturbacjach i dzięki sporym nakładom finansowym udało się osiągnąć 

dopiero 22 kwietnia 1994 r. Do znaczącego zwrotu doszło latem. Najpierw nieoczekiwanie 10 

czerwca redaktora Jerzego Sadeckiego zastąpił Ryszard Niemiec65, w miesiąc później 

                                                                                                                                                                                     
 Wyd. 1, 2, 3, 4 (Podhale, Spisz, Orawa) – od 1993 r. zaniechana. 
 [Bank H

60

61 andlowo–Kredytowy w Katowicach w stanie likwidacji]. „Gazeta Krakowska” 1992, nr 78 (1 IV), s. 2; 

62

 (wyd. A) 1992, nr 271 (18 XI), s. 2. O wykup udziałów 

ykańskie Towarzystwo Prasowe. 

64

wartej pomiędzy 

65

 „Gazecie 

Ankieta dot. „Gazety Krakowskiej” 1990-1994, rozmowa z J. Sadeckim (18 I 2000 r.), notatki w posiadaniu 
autora. 
 Hersant w „Krakowskiej”. „Małopolski Nowy Świat” 1992, nr 58 (28 IX), s. 2; „Echo Krakowa” 1992, nr 226 
(18 XI), s. 2; Ósmy tytuł Hersanta. „Gazeta Wyborcza”
„Gazety Krakowskiej” starali się również: Rada Miasta Krakowa wespół z Wydawnictwem „Jagiellonia”, Orkla 
Media i Polsko–Amer

63 Ósmy tytuł Hersanta. op. cit., s. 2; por. Gazeta. Wczoraj krakowska, dziś francuska. „Dziennik Polski” 1992, nr 
269 (18 XI), s. 1, 2. 
 Por. Handel ze znakiem zapytania. „Czas Krakowski” 1992, nr 250 (17 XII), s. 3; Hersant nabył udziły legalnie. 
„Gazeta Krakowska” 1992, nr 293 (16 XII), s. 3. Transakcję tę dokonano wbrew umowie za
Wydawnictwem „Gazeta Krakowska” a Bankiem Handlowo–Kredytowym, gdzie zastrzeżono, że na 
przeniesienie udziałów winno wyrazić zgodę zgromadzenie wspólników (§ 16 umowy), tamże. 
 Według doniesień prasowych miało związek z przejęciem przez Hersanta 100 % udziałów w „Gazecie 
Krakowskiej”, zob. „Polityka” 1994, nr 25, s. 2; Hersant sukcesywnie wykupywał udziały w



 15

redakcja dostała wymówienie z lokalu na Wielopolu, gdyż nowym właścicielem stała się 

konkurencyjna „Jagiellonia”66; „Gazeta Krakowska” wraz z „Tempem” przeniosła się do 

budynku na ul. Wraneńczyka 1467. Na domiar złego borykający się z kłopotami finansowymi 

na rynku francuskim Hersant sprzedał we wrześniu swoje lokalne gazety w Polsce grupie 

bawarskiej firmie Passauer Neue Presse68. Finansowa sytuacja dziennika była dramatyczna – 

rok 1994 zamknięto stratą 6 mld69. Nakład spadł do niespełna 30 tys. egz.70 i coraz więcej 

reklam zabierała konkurencja. W zespole – jak wspomina R. Niemiec71 – na ponad 60 

dziennikarzy tylko 7 miało dziennikarskie wykształcenie. W przygotowanym jeszcze przez 

poprzednią redakcję biznesplanie72 uzdrowienie sytuacji wymagało kwoty 4,9 mld zł. Podjęto 

radykalną zamianę formuły i już od wiosny 1995 drukowano 24 kolumny małego formatu 

wzorowanego na francuskim „La Depeche”. Zrezygnowano z ambitnej publicystki, 

wypowiedzi stały się krótsze a język kolokwialny; gazecie stopniowo przybywało ilustracji i 

reportażu, a teksty cechował pragmatyzm i zbliżenie do życia codziennego. Wyraźnie spadło 

zainteresowanie polityką. Szczególny nacisk położono na umacnianie pozycji w regionie, 

rezygnując nawet przejściowo z rubryki miejskiej73. Zainwestowano w mutacje i 

wprowadzono kolumny tematyczne (m. in. „Wokół Domu”, „Autosalon”, „Gazeta 

Turystyczna”, „Twoje Zdrowie”, „Mops”), a później kontrowersyjny dodatek bezpłatnych 

ogłoszeń „Gratka”. Od 12 maja 1997 przejęto tytuł od likwidowanego „Echa Krakowa” i 

uczyniono zeń miejski dodatek do mutacji krakowskiej74. Analogiczne dodatki (do 1998 r. 

jako kolumny) mają też pozostałe wydania: „Gazeta Tarnowska” (wyd. tarnowskie); „Gazeta 

Nowosądecka” (wyd. nowosądeckie); „Gazeta Podhalańska” (Nowy Targ, Zakopane); od 31 

                                                                                                                                                                                     
Krakowskiej”, osiągając do kwietnia 1994 aż 99,7 % udziałów; ostatnie wykupił do 30 kwietnia i uzyskał pełną 
kontrolę nad wydawnictwem, zob. Z. Bajka: Kapitał zagraniczny w polskich mediach. op. cit., s. 92. 

66 Budynek przy ul. Wielopole 1, tzw. „Pałac Prasy” przed wojną należał do wydawcy „IKC-a” Mariana 
Dąbrowskiego; po wojnie został nieprawnie znacjonalizowany. W lutym 1994 r. spadkobierca M. Dąbrowskiego 
Adam Radzikowski, korzystając z prawa pierwokupu wszedł w posiadanie budynku, zob. Pałac Prasy z szansą 
na dawną świetność. „Dziennik Polski” 1994, nr 39 (16 II), s. 1. Niebawem nowy właściciel odsprzedał 80 % 
udziałów Wydawnictwu „Jagiellonia”. Poprzednio (od dnia przetargu) decyzją likwidatora poszczególne 
redakcje i wydawnictwa zajmowały wcześniej przydzielone pomieszczenia rozliczając się odpowiednio do 
zajmowanej powierzchni: „Jagiellonia” – 20,5 %; „Echo Krakowa” – 20, 5 %; „Tempo” – 9,9 %; „Gazeta 
Krakowska” – 25 %; inne firmy – 13, 2 %, zob. [Informacja dla w/w o średnim koszcie utrzymania budynku], 

opia w posiadaniu autora. brak daty, podpis. gł. księgowy Teresa Górecka, Archiwum „Jagiellonii”, k
67 Nareszcie na własnym. „Gazeta Krakowska” 1994, nr 151 (4 VII), s. 1, 2. 
68 B. Modrzejewska, G. Sieczkowski: Hersant sprzedał gazety lokalne. „Rzeczpospolita” 1994 (17 IX); Z. Bajka: 

Kapitał zagraniczny w polskiej prasie. W: Media i dziennikarstwo w Polsce 1989–1995. Kraków 1996, s.145 ; 
szerzej o działalności Hersanta: P. Kasznia: Papież francuskiej prasy. „Rzeczpospolita” 1996 (23 IV); R. Malik: 
Polski rozdział. „Rzeczpospolita” 1996 (23 IV). 

69 Ankieta dot. „Gazety Krakowskiej” 1994-1999, rozmowa z R. Niemcem (31 I 2000 r.), notatki w posiadaniu 
autora. 

70 Oszacowanie własne na podstawie danych retrospektywnych „Jagiellonii”: Analiza sprzedaży. Maj 1999 [raport 
niepublikowany Wydawnictwa „Jagiellonia”]. 

71 Ankieta dot. „Gazety Krakowskiej” 1994-1999, op. cit. 
rakowskiej” (1994 r.) 72 Dokument dostępny w red. „Gazety K

73 Pojawiła się ponownie w roku 1997. 



 16

XII 1998 „Gazeta Małopolska”75 (Oświęcim, Wadowice). W efekcie więc codziennie  

redagowanych jest ok. 24 kolumn podstawowego grzbietu oraz pięć ośmiostronicowych 

wkładek regionalnych. Co daje łączny efekt w postaci ok. 64 kolumn. Ważniejsze dane 

mutowanych wkładek przybliża poniższa tabela. 

 

WKŁADKI REGIONALNE "GAZETY KRAKOWSKIEJ"  

Tytuł Teren mutowania Stałe kolumny 

gminne i powiatowe* 

Siedziba redakcji 

Liczba dziennikarzy 

Nakład 

dzienny  

[egz.] 

"Echo 

Krakowa" 

Kraków, Krzeszowice, Miechów, 

Myślenice, Niepołomice, Proszowice, 

Skawina, Skała, Wieliczka 

Kraków, 

Podkrakowskie, 

[niesystematycznie 

któraś z dzielnic 

Krakowa] 

KRAKÓW; 13 dziennikarzy: 

Danuta Górszczyk (kier.), 

Przemysław Kocur (z–ca) 

16430 

"Gazeta 

Małopolska" 

Chrzanów, Olkusz, Oświęcim, Wadowice, 

Andrychów, Trzebinia, Chełmek, Kalwaria, 

Kęty, Brzeszcze, Alwernia, Bukowno, 

Bolesław, Libiąż, Wolbrom, Klucze, 

Sławków, Trzyciąż, Zator  

Małopolska, 

Wadowice, 

Chrzanów, 

Oświęcim, Olkusz 

Cztery zespoły –15 dziennikarzy; 

Lech Kłeczek (kier.);  

CHRZANÓW – 2 dziennikarzy; 

OLKUSZ – 4; OŚWIĘCIM – 4; 

WADOWICE – 4  

10290 

"Gazeta 

Podhalańska" 

Jabłonka, Jordanów, Krościenko, Maków 

Podhalański, Nowy Targ, Rabka, Sucha 

Beskidzka, Szczawnica, Zakopane 

Podhale, Nowy Targ, 

Zakopane, Bukowina, 

Sucha Beskidzka 

NOWY TARG – 12 dziennikarzy; 

Piotr Dobosz (kier.) 

5620 

"Gazeta 

Nowosądecka" 

Nowy Sącz, Biecz, Gorlice, Krynica, 

Limanowa, Grybów, Muszyna, Piwniczna, 

Mszana Dolna 

Nowosądeckie, 

Limanowa, Gorlice 

NOWY SĄCZ – 11 dziennikarzy; 

Andrzej Zarych (kier.) 

16340 

"Gazeta 

Tarnowska" 

Tarnów, Dębica, Bochnia, Brzesko, Żabno, 

Radomyśl Wlk., Dąbrowa Tarnowska, 

Nowy Wiśnicz, Pilzno, Tuchów 

Tarnowskie, 

Bochnia–Brzesko, 

Dębica 

TARNÓW – 12 dziennikarzy; 

Zygmunt Szych (kier.); 

korespondenci w: Dębicy, Bochni, 

Brzesku i Nowym Wiśniczu 

16580 

 

Razem mutacje 57 miast i gmin  63 dziennikarzy w terenie 65260 

 

Dane wg stanu z połowy 2000 roku. 

* kolumny wg wydania z 14 lutego 2000. 

 

 

Prócz rozbudowanej sieci mutacji i kolumn tematycznych wydawany jest 

poniedziałkowy dodatek sportowy „Piłkarz”76, w piątek dodatek telewizyjny oraz tzw. 

gazetki gminne, zwykle 2 razy rocznie dla każdej z większych gmin małopolski (np. „Gazeta 

w Chrzanowie”). Wraz z rozwojem sieci rozbudowano oddziały i redakcję. Od września 1997 

                                                                                                                                                                                     
74 Poprzednio na krótko ukazywał się wznowiony w 1997 r. dodatek „Express Krakowski” (wcześniej jako 

kolumna). Z dawnego zespołu „Echa Krakowa” znalazł tam pracę tylko A. Ziemnianin.  
75 W okresie od 16 IX 1999 do stycznia 1999 r. na tym terenie mutowano „Echo Krakowa” (wyd. A); w Krakowie 

ukazywało się równolegle „Echo Krakowa” (wyd. A, B). 
76 Do stycznia 1999 jako „Gazeta Sportowa” 



 17

przeprowadzono się wraz z redakcją „Tempa” do wolnych pomieszczeń drukarni na Al. 

Pokoju 3, odkupionej wcześniej od PATP przez Passauer Neue Presse77. Zmiany 

wprowadzone po 1994 r. dawały stopniowe efekty: już w roku 1997 – wg zapewnień 

R. Niemca – udało się ominąć deficyt78. Z wolna podnosił się nakład (w roku 1999 – 47 tys. 

egz. w dzień powszedni i 112 tys. w piątki)79 i udział na rynkach lokalnych, gdzie „Gazeta 

Krakowska” stała się niekwestionowanym liderem (Tarnów – 50-60 % rynku; Nowy Sącz – 

45-55 %), choć znacznie słabiej sprzedaje się w Krakowie – 8-10 % rynku. Udział w rynku 

reklamy wzrósł z 14 % w roku 1996 do ok. 20 % w 1999 i ogłoszeń drobnych do ok. 23 %80, 

w czym pewną rolą odegrała „Gratka”81 i przejęcie czytelników „Echa Krakowa”82. 

reklamami (17,5 %), szczególnie dbając o sport 

(11,2 %) i teksty magazynowe (10,6 %).  

                                                          

*** 

Znamienną cechą transformacji była ewolucja zainteresowań poszczególnych gazet. 

Odpowiednio do potrzeb hipotetycznego czytelnika, do którego tytuł był kierowany i w miarę 

możliwości redakcji realizowano różne wizje dziennika. U progu dekady (zob. tab. 2) 

najwięcej – zwykle eksponowanego – miejsca poświęcano zagadnieniom społeczno–

politycznym (30–56 %); słabiej interesowano się kulturą (8–17 %), sportem (4–11 %) oraz 

tematyką magazynową (5–10 %); reklamy i ogłoszenia stanowiły od 6 do 28 %. Niemal 

nieobecna była natomiast gospodarka (do 3%). Pisma miały wyraźne profile: „Gazeta 

Krakowska” – jak każdy organ PZPR – pisała najwięcej o wydarzeniach krajowych (32,5 %), 

nieco mniej lokalnych (10,2 %) i kulturze (14,0 %), zapominając niemal o inseratach (6,5 %); 

w „Dzienniku Polskim” mniej było o sprawach krajowych (18,9 %), za to więcej miejsca 

poświęcał wydarzeniom lokalnym (12,5 %), interesował się tematyką magazynową (10,3 %) i 

słynął z ogłoszeń (28,9 %); „Echo Krakowa” niemal na równi interesowało się sprawami 

lokalnymi (17,1 %), kulturą (17,5 %) i 

 
77 Transakcji dokonano w grudniu 1996 r., A. Gębarowski: Dwie w jednym ręku. „Świat Druku” 1997, nr 3, s. 

116-119. 
78 J. Sadecki: Upadki i wzloty. „Rzeczpospolita” 1997, nr 199 (27 VIII), s. 4. 
79 Dzienniki’ 99. Raport specjalny [„Media Polska”], wrzesień 1999. Red. Elżbieta Kisielewska. Warszawa 1999, 

s. 16. 
80 Dane liczbowe wg: Analiza sprzedaży. Maj 1999 [raport niepublikowany Wydawnictwa „Jagiellonia”]. 
81 Przeciw praktyce zamieszczania bezpłatnych ogłoszeń w „Gazecie Krakowskiej” Wydawnictwo „Jagiellonia” 

skierowało pozew sądowy. Po kilku rozprawach Sąd Apelacyjny w Krakowie orzekł, że „Gazeta Krakowska” 
dopuściła się dumpingu i winna zaprzestać drukowania bezpłatnych ogłoszeń. Obie strony wniosły jednak 
kasację do Sądu Najwyższego, zob. A. Grzeszak: Ale gratka. „Polityka” 2000, nr 3 (15 I), s. 57-58. 

82 Po wchłonięciu „Echa Krakowa” „Gazecie Krakowskiej” przybyło ok. 1 tys. czytelników tej gazety, zob. J. 
Sadecki: Upadki i wzloty. „Rzeczpospolita” 1997, nr 199 (27 VIII), s. 4. 



 18

 

Tab. 3 Tematyka krakowskich gazet w roku 1998  
Powierzchnia [kolumn tygodniowo] Udział procentowy [%%] Dział 

„Gazeta 
Krakowska” 

„Dziennik 
Polski” 

„Gazeta w 
Krakowie”

„Gazeta 
Krakowska” 

„Dziennik 
Polski” 

„Gazeta w 
Krakowie”

1. Aktualności  
społeczno-polityczne* 

68,05 63,90 12 ,80 29,33 18,68 9,14

w tym:  

 Światowe 6,00 8,50 0,00 2,59 2,49 0,00 

 Krajowe 6,50 19,90 0,00 2,80 5,82 0,00 

 Regionalne 15,95 10,00 2,50 6,88 2,92 1,79 

 Lokalne 39,60 25,50 10,30 17,07 7,46 7,36 

2. Kultura 11,55 19,75 14,80 4,98 5,77 10,57
3. Gospodarka 7,30 24,60 2,10 3,15 7,19 1,50
4. Sport 38,45 31,40 4,30 16,57 9,18 3,07
5. Rolnictwo, ogród 0,80 2,00 0,00 0,34 0,58 0,00
6. Nauka, technika, edukacja 1,50 12,90 1,00 0,65 3,77 0,71
7. Budownictwo 2,40 5,80 0,00 1,03 1,70 0,00
8. Motoryzacja 2,60 7,30 0,00 1,12 2,13 0,00
9. Turystyka 1,00 3,80 0,00 0,43 1,11 0,00
10. Kalendarzyk imprez 9,70 12,90 16,30 4,18 3,77 11,64
11. Program TV [bez wkładki] 7,00 9,00 5,00 3,02 2,63 3,57
12. Rozrywki 4,25 5,20 1,00 1,83 1,52 0,71
13. Inne 10,85 12,20 7,10 4,68 3,57 5,07
14. Ogłoszenia i reklamy 66,55 131,25 75,60 28,69 38,38 54,60

w tym:  

 Reklamy 37,95 73,70 41,30 16,36 21,55 29,50 

 Ogłoszenia 27,90 49,55 33,80 12,03 14,49 24,14 

 Nekrologi 0,70 8,00 0,50 0,30 2,34 0,36 

Razem 232 342 140 100,00 100,00 100,00
 

ŹRÓDŁO: obliczenia własne na podstawie ilościowej analizy zawartości. Próba: 6 wydań każdej z gazet (dobrany losowo 
tzw. tydzień kombinowany z okresu styczeń–luty 1999 r.; analizowano wydanie miejskie krakowskie). Podstawa: wszystkie 
zadrukowane kolumny dziennika wszystkich analizowanych wydań wraz z dodatkami [bez wkładki telewizyjnej]. Jednostka 
pomiaru: 1 kolumna = 38x27 cm= 1026 cm2 ; dla „Gazety Krakowskiej” = 232x1026 = 238032 cm2 ; dla „Dziennika 
Polskiego” = 342x1026 = 350892 cm2. Nieco inaczej potraktowano lokalne wydanie „Gazety Wyborczej”: uwzględniono 
wyłącznie redagowane codzienne wydania krakowskiej redakcji: „Gazetę w Krakowie” i „Supermarket” oraz wydawany w 
piątki „Co jest grane ?”. Pominięto natomiast wszystkie mutowane kolumny ogólnopolskie oraz dodatki katalogowe; 100 % 
dla lokalnego wydania „Gazety Wyborczej” (umownie nazwanego w tabeli„Gazetą w Krakowie”) = 140x1026 = 143640 
cm2 
*Zakwalifikowano również wszelkie wypowiedzi i notki agencyjne umieszczone na kolumnach depeszowych.  

 

Obraz ten po dziewięciu latach uległ głębokiemu przesunięciu (zob. tab. 3): miejsce 

aktualności społeczno–politycznych, których powierzchnia spadła do 9–29 % zajęły reklamy 

(28–54 %), mniej miejsca poświęca się kulturze (4–10 %), a w pozostałych działach nastąpiła 

wyraźna polaryzacja zainteresowań. „Dziennik Polski” postrzegany jako pismo inteligenckie 

ma charakter uniwersalny: żywo interesuje się sprawami krajowymi (5,8 %) i lokalnymi (7,4 

%), ceni sport (9,18 %), kulturę (5,7 %), naukę (3,7 %) i wyróżnia się zainteresowaniami 

gospodarką (7,1 %); reklamy zajmują tu 38,3 %, w czym niemal 2,3 % to nekrologi. „Gazetę 

Krakowską” tradycyjnie obecną w terenie najbardziej interesują sprawy lokalne (17,0 %) i 

regionalne (6,8 %); wiele miejsca poświęca też sprawom sportu (16,5 %) – łatwo tłumaczą to 



 19

zainteresowania red. R. Niemca, który przez wiele lat kierował redakcją „Tempa”. „Gazeta w 

Krakowie” wyróżnia się największą liczbą tekstów o kulturze (10,5 %) i publikowaniem 

obszernego kalendarza imprez (11,6 %), czym wypełnia dotkliwą lukę powstałą po upadku 

„Echa Krakowa”. Tematyczny obraz krakowskiej prasy wyrażony w procentach powoduje 

jednak drobne przekłamania – gazety różnią się bowiem objętością (zob. tab. 3), co realnie 

daje inny ranking. Np. czytelnik 64–stronicowego „Dziennika Polskiego” otrzymuje 

tygodniowo znacznie więcej kolumn poświęconych kulturze (19,7) i stron reklamowych 

(131,2) niż w „Gazecie w Krakowie”; podobne będą też odniesienia do większości działów w 

porównaniu ze stanem z 1989 r. – tak radykalnie zaciążył na tym wzrost objętości. Na uwagę 

zasługują też ilustracje (w tym fotografie). Ich obecność w prasie codziennej lat 

osiemdziesiątych była raczej niewielka, o kolorze nie wspominając, gdyż skutecznie 

ograniczał ją złożony proces technologiczny (chemiografia). Przełom uczyniło dopiero 

przejście na fotoskład i druk offsetowy, znacznie upraszczający proces przygotowania. 

Ilustracja w dowolnej formie przestała się w sensie drukarskim różnić od zwykłego tekstu i to 

rozpoczęło jej gazetową karierę. Począwszy od połowy 1994 r. krakowskie gazety kolejno 

przechodziły na offset: druk stał się czytelny, ozdobniki wyraźne i stopniowo przybywało 

fotografii. Dalej koniunkturę napędzali reklamodawcy coraz częściej żądając koloru. Ten 

zagościł początkowo na wybranych stronach i wkładkach, a z czasem (szczególnie po 1996 r.) 

znajdywał miejsce ma kolumnach magazynowych i depeszowych. Bezsprzecznie w 

ilustracyjności przoduje „Gazeta Krakowska”, która od dawna (już w latach 

siedemdziesiątych) lubowała się w fotografii i znana była z dużej czcionki w tytułach83. 

„Dziennik Polski” trwał natomiast w konserwatywnej, by nie rzec ascetycznej estetyce, którą 

przełamało dopiero opóźnione przejście na offset w roku 1995.  

 

Tab. 4 Wpływy z reklam i ogłoszeń na małopolskim rynku prasowym 
Tytuł Wpływy I–XII 1998 

[mln zł.] 
Wpływy I–XII 1999 

[mln zł.] 
Zmiana 1998/1999 

[%%] 
Udział w 1998 

[%%] 
Udział w 1999  

[%%] 
Dziennik Polski 29,8 36,5 22 52 53 
Gazeta Krakowska 15,7 17,3 10 27 25 
Gazeta w Krakowie 10,9 14,7 34 20 21 
Super Express 0,8 0,5 -40 1 1 
Razem 57,2 69 20 100 100 
ŹRÓDŁO: Lithouse Press Monitoring System – baza Agory S.A., cyt. za: „Media i Marketing Polska” 2000, nr 5, dod. s. RS7; dane 
obejmują wyłącznie wpływy ze standardowych reklam i ogłoszeń; nie obejmują natomiast uzysku z tytułu insertów, wkładkowania itp. 

 

Od 1998 krakowski rynek dzienników stał się stabilny i uporządkowany. Utrwalił się 

wyraźny podział wpływów i ranga poszczególnych gazet na rynku reklamy. Zaryzykować 

wolno twierdzenie, że rynek wrócił do stanu sprzed transformacji. Znów – niczym w roku 

                                                           
83 A. Maliszewska: Analiza zawartości porannych dzienników krakowskich (komunikat). Kraków 1973, s. 1-3, 

[Raport Ośrodka Badań Prasoznawczych – źródło niepublikowane] 



 20

1989 – wydawane są trzy tytuły dzienników informacyjno–publicystycznych i sportowe 

„Tempo”. Bez wątpienia największy wpływ wywarł na to upadek „Czasu Krakowskiego” 

(1995) i „Echa Krakowa” (1997), co stanowi bezsprzeczną cezurę. Nie odbyło się to jednak 

jako akt jednorazowy. Już od połowy 1995, w miarę ich słabnącej pozycji, umacniał się 

„Dziennik Polski” i głównie jemu przybyło czytelników i reklamodawców po „Czasie” (zob. 

wykres 2). W niewielkim stopniu po wchłonięciu „Echa Krakowa” umocniła się też „Gazeta 

Krakowska”. W tej ostatniej przejawiło się głównie wzrostem wpływów na rynku reklamy (z 

14 % w roku 1995 do ponad 23 % tuż po przejęciu „Echa”) oraz niebagatelnym poszerzeniem 

udziałów w rynku ogłoszeń drobnych (z 7 do ok. 30%)84. Bez znaczących zmian powtórny 

podział rynku wpłynął na kondycję „Gazety w Krakowie” i lokalnego wydania „Super 

Expressu”; wciąż trudna jest do oszacowania pozycja „Naszego Dziennika w Małopolsce” ze 

względu na zbyt krótki okres uczestnictwa w rynku.  

Wykres 1     Sprzedaż gazet w poszczególnych miastach regionu 
- jesień 1998 r.  [%%]

15

18

62

56

58

7

15

15

23

14

9

8

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Nowy Sącz

Tarnów

Kraków

Dziennik Polski Gazeta Krakowska
Gazeta w Krakowie Super Express

Źródło: obliczenia własne na podstwaie danych "Jagiellonii" i Agory S.A.

 

Struktura wpływów czytelniczych krakowskich dzienników nie jest jednak jednorodna 

w sensie geograficznym. Wciąż utrzymuje się ukształtowany jeszcze w czasach PRL podział 

na: czytaną w terenie „Gazetę Krakowską” oraz inteligencki „Dziennik Polski” panujący 

niepodzielnie w Krakowie. Szczególnie interesujący jest casus tej ostatniej, gdyż gazeta 

pomimo bezwzględnej dominacji na rynkach: tarnowskim (58 %) i nowosądeckim (56 %) 

słabo wypada w ogólnej ocenie nakładowej (ok. 25 % rynku sprzedaży w Małopolsce). Dzieje 

się tak, ponieważ wymienione rynki są stosunkowo mało chłonne: tarnowskie – 21 tys. egz. 

                                                           
 84 Obliczenia własne na podstawie danych retrospektywnych „Jagiellonii”: Analiza sprzedaży. Maj 1999 [raport 

niepublikowany Wydawnictwa „Jagiellonia”]. Warto wspomnieć, że trudną do oszacowania rolę spełniła tu też 



 21

dziennej sprzedaży gazet oraz nowosądeckie – ok. 20 tys.; podczas gdy na krakowskie 

przypada niespełna 100 tys.85. Obok przedstawionego schematu funkcjonuje „Gazeta 

Wyborcza”. Tę jednak trudno uznać za konkurencyjną wobec któregokolwiek dziennika 

regionalnego – jest przede wszystkim pismem ogólnopolskim.  

 

Wykres. 2  Całkowita sprzedaż gazet w Małopolsce - wydania codzienne [egz.]

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

70000

19
95

 -
 c

ze
rw

ie
c

19
95

 -
 g

ru
d

zi
eń

19
96

 -
 c

ze
rw

ie
c

19
96

 -
 g

ru
d

zi
eń

19
97

 -
 c

ze
rw

ie
c

19
97

 -
 g

ru
d

zi
eń

19
98

 -
 c

ze
rw

ie
c

19
98

 -
 g

ru
d

zi
eń

19
99

 -
 m

aj

Dziennik Polski

Gazeta Krakowska
Gazeta w Krakowie

Super Express
Echo Krakowa

Czas Krakowski

Źródło: obliczenia własne na podstawie danych "Jagiellonii" i Agory S.A.

 

Naszkicowany układ przypomina znaną z ekonomii strukturę oligopolu. W 

uproszczeniu jest to stan, w którym w grze rynkowej uczestniczą co najmniej trzy podmioty, a 

rynek „charakteryzuje się znaczną różnorodnością produktów i ich intensywnym 

marketingiem (reklamą), przy stabilności cen w dłuższych okresach oraz umiarkowaną 

konkurencja cenową”86. Nic nie wskazuje więc na radykalną zmianą sytuacji w dającej się 

przewidzieć przyszłości, choć zapewne układ nie jest jeszcze stabilny i podatny na fluktuacje. 

Nowym wezwaniem u schyłku dekady, które ostatecznie rozdzieliło wpływy stała się walka o 

czytelnika na terenach przyłączonych w 1999 r. do woj. małopolskiego po reformie 

administracyjnej. 

Na zakończenie warto rozważyć kluczowy dla funkcjonowania prasy regionalnej 

wątek – czyli postępujący zwrot ku lokalności i będącą jego skutkiem politykę mutowania. 

Zjawisko to, o czym wspomniano na wstępie, silnie zaciążyło na nowym modelu całej 

                                                                                                                                                                                     
prowadzona równolegle akcja zamieszczania bezpłatnych ogłoszeń drobnych, tzw. „Gratka”. 

85 Oszacowanie własne na podstawie danych retrospektywnych „Jagiellonii”: Analiza sprzedaży. Maj 1999 [raport 
niepublikowany Wydawnictwa „Jagiellonia”] Warto dodać, że na początku dekady chłonność rynków była 
ponad trzykrotnie wyższa – dzienna sprzedaż dzienników wynosiła odpowiednio: woj. krakowskie 309413 egz.; 
woj. tarnowskie – 98425; woj. nowosądeckie – 101016 egz., zob.: „Biuletyn Nakładów Prasy Krajowej i 
Zagranicznej : za pierwsze półrocze 1989”. 



 22

współczesnej prasy. Prowadząc wprost do zbudowania nowego typu więzów. Dziś to nie 

tylko formalny związek z metropolią przyciąga do lektury czytelników mieszkających z dala 

od  wojewódzkiej metropolii, lecz – jak się wydaje – kilka kolumn wydarzeń z własnego 

podwórka. Żywy związek gazety z otoczeniem czytelnika sprawia, że więzy są coraz 

mocniejsze i skłaniają do systematycznej lektury. Z drugiej zaś strony liczne oddziały 

terenowe stają się częścią  krajobrazu lokalnej społeczności i utrwalają tożsamość "małych 

ojczyzn". Warto też podkreślić psychologiczny aspekt czytelnictwa prasy regionalnej. 

Słusznie to zauważa Stanisław Michalczyk, pisząc, że zwrot ku lokalności jest przede 

wszystkim protestem wobec dezorientacji wywołanej przesytem informacji i agresywnej 

retoryce infotaimentu; jest [...] zwrotem ku własnemu doświadczalnemu światu oraz 

zaufanemu otoczeniu, środowisku życia oraz bliskiej przestrzeni personalnej, w której istnieją 

możliwości szukania duchowych przeżyć, słowem informacyjnego objęcia zjawisk i 

procesów[...], lecz nie tylko. Zwrot ów [...] jest ucieczką do podstawowych ludzkich potrzeb, 

ucieczką do terytorialności, rodzimej przestrzeni, gdzie istnieją: poczucie bezpieczeństwa, 

znajome struktury i orientacja (nie tylko geograficzna), terytorialne odgraniczenie od obcych 

interesów [...] 87. Własne terytorium to wszak podstawa tożsamości i autoidentyfikacji. 

Przewartościowanie to miało też bardziej prozaiczne pobudki. Redakcyjna zmiana 

optyki, która nastąpiła w połowie lat 90. z jednej strony była wywołana nasilająca się 

konkurencją i załamaniem sprzedaży zmuszając gazety do szukania nowych, jeszcze nie 

zagospodarowanych terenów, z drugiej umożliwiły ją zdobycze techniki i postęp w poligrafii 

pozwalając na daleko posuniętą decentralizację. Trend ku lokalności – tak popularny choćby 

w USA – znany była w środowisku już od dawna88. Brak było jednak dostatecznych 

motywów (w czasach PRL gazety i tak się sprzedawały) i utrudniał ze strony technicznej 

tradycyjny sposób składu i typograficznej realizacji. Po pokonaniu owych barier trend 

zagościł w kraju na stałe. Najszybciej doceniła je "Gazeta Wyborcza, która budując ponad 20 

oddziałów we wszystkich dawnych miastach wojewódzkich zabrała część czytelników prasie 

regionalnej. Nie mogąc zaś struktur na niższych szczeblach oddała pole gazetom 

wojewódzkim. Gdzieś w połowie ostatniej dekady nastąpiło pełne nasycenie rynku i dalsza 

ekspansję umożliwiało tylko głębsze wejście w teren. Stąd mutowane kolumny zyskały na 

objętości i z czasem przerodziły się w dodatki.  Skalę zmian dobitnie obrazuje porównanie 

niegdysiejszej powierzchni przeznaczanej na mutowanie – zwykle 0,8 do 1 kolumny z 

                                                                                                                                                                                     
86 T. Kowalski: Media a pieniądze. Ekonomiczne aspekty działalności środków komunikowania masowego. 

Warszawa 1998, s. 44-45. 
87 S. Michalczyk: Media lokalne w systemie komunikowania. Współczesne tendencje i uwarunkowania 

rozwojowe. Katowice 2000, s. 8. 
88 Por. T. Goban–Klas: Prasa lokalna i środowiskowa w Stanach Zjednoczonych w cieniu gigantów. Wrocław 

1989. 



 23

rożnie wnioskować, że proces budowania struktur 

regionalnych jeszcze się nie zakończył. 

drukowanymi dziś 8–16 stronami kolorowego dodatku. Warto zauważyć, że trend jest 

wspólny dla całej polskiej prasy. Dla przykładu wymieńmy kilka ważniejszych tytułów i 

liczbę ich mutacji: "Gazeta Pomorska" (10 mutacji); "Dziennik Bałtycki" (6–20); śląskie: 

"Dziennik Zachodni" i "Dzień – Trybuna Śląska" (po 5); łódzkie "Wiadomości Dnia" (5–10); 

"Gazeta Olsztyńska" (11–12); "Gazeta Poznańska" (5) i rzeszowskie "Nowiny" (5). W tym 

kontekście pięć małopolskich wydań nie jest wprawdzie osiągnięciem nadzwyczajnym, lecz 

zdaje się świadczyć o osiągnięciu pewnego bezpiecznego pułapu. Wchodząc bliżej w 

specyfikę Małopolski, zauważyć należy, że na terenowej mapie pozycja "Gazety 

Krakowskiej" zawsze była mocniejsza od innych gazet. Dziennik od dawna był zakorzeniony 

w lokalnej świadomości i od lat był dzierżył pozycję lidera na rynku nowosądeckim i 

tarnowskim; po reformie administracyjnej z 1999 r. zdaje się równorzędnie walczyć z 

"Dziennikiem Polskim" w Małopolsce zachodniej i na Podhalu; oddał zaś pola na północy 

województwa i zdecydowanie przegrywa w samym Krakowie. Stan ów wciąż nie jest jednak 

stabilny. Jeśli zauważymy, że "Gazeta Krakowska" w rankingach czytelniczych za pierwsze 

półrocze 2000 r. z wynikiem 2,1 % zdołała prześcignąć swego największego konkurenta 

"Dziennik Polski" (1,9 %) można ost



Bibliography 
 

Materiały do najnowszej historii dziennikarstwa. Pod red. Aliny Słomkowskiej. T. 20. Warszawa 1992 
J. Sadecki: Spełnione marzenia reportera. „Zeszyty Prasoznawcze” 1989, nr 4, s. 89–96 
13 miesięcy i 13 dni „Gazety Krakowskiej”. London 1985. 
D Gdańska: Kronika transformacji środków masowego przekazu (1989–1990). W: Materiały do najnowszej 

historii dziennikarstwa. T. 21. op. cit. s. 398 
J. Kołodziej: Prezydencka kampania wyborcza. „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 3/4, s. 64–81 
J. Gąciarz, M. Niezgoda, J. B. Sobczak: Uczestnictwo prasy w kampanii wyborczej. „Zeszyty Prasoznawcze” 

1991, nr 3/4, s. 52–63. 
A. Grajewski: Bitwa o prasę. Krótki zarys likwidacji koncernu prasowego RSW. „Więź” 1992, nr 11, s. 54-57 
G. Majkowska, H. Satkiewicz: Język w mediach. W: Polszczyzna 2000. Pod red. Walerego Pisarka. Kraków 1999, 

s. 181–196 
A. Zagrodnikowa: Słownictwo i frazeologia. „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 1/2, s. 138-148. 
A. Gębarowski: Dwie w jednym ręku. „Świat Druku” 1997, nr 3, s. 116-119. 
Dzienniki’ 99. Raport specjalny [„Media Polska”], wrzesień 1999. Red. Elżbieta Kisielewska. Warszawa 1999, s. 

16. 
T. Kowalski: Media a pieniądze. Ekonomiczne aspekty działalności środków komunikowania masowego. 

Warszawa 1998, s. 44-45. 
S. Michalczyk: Media lokalne w systemie komunikowania. Współczesne tendencje i uwarunkowania rozwojowe. 

Katowice 2000, s. 8. 
T. Goban–Klas: Prasa lokalna i środowiskowa w Stanach Zjednoczonych w cieniu gigantów. Wrocław 1989. 

 


	Tab. 1. Wybrane dzienniki Małopolski i ich średnie dzienne nakłady w latach 1989–1999*
	 Tab. 2 Tematyka gazet krakowskich na początku 1989 roku 
	Krakowskie gazety u progu lat dziewięćdziesiątych w niczym jednak nie przypominały swoich współczesnych wcieleń, zarówno pod względem formy jak i zawartości (por. tab. 2). Były wciąż żywą kontynuacją modelu wypracowanego w czasach PRL–u. „Gazetę Krakowską” w trzech tylko mutacjach terenowych (Kraków, Tarnów, Nowy Sącz) wydawano sześć razy w tygodniu, drukując  6 do 8 kolumn w formacie A2, z czego tylko 6,5 % zajmowały ogłoszenia i reklamy. Poszczególne wydania były dość schematyczne: kolumna pierwsza – informacje skomentowane (głownie depesze PAP); drugiej – krótkie depesze z kraju, świata i regionu; trzecia – publicystyka; czwarta – rozwinięcie kolumny drugiej; piąta i szósta – rubryka miejska lub terenowa oraz szpalta ogłoszeń. W piątki cztery kolumny magazynu kulturalnego w soboty trzy kolumny reportażu. Zespół pod redakcją Henryka Szydłowskiego (wcześniej kierownika Wydziału Pracy Ideowo–Wychowawczej KK PZPR) tworzyło ok. 60 osób, m. in. Janusz Hańderek, Olgierd Jędrzejczyk, L. Kmietowicz, Halina Kleszcz, Wiesław Kolarz (z–ca red. nacz.), Wojciech Machnicki, Konstanty Migdał, Władysław Penar, Brunon Rajca, Edward Wąsik (z–ca red. nacz.), Zbigniew Satała, Andrzej Strutyński, Wiesław Szczupak, Wojciech Żurawski i Ewa Kmieć. Warto dodać, że był to zespół najbardziej zdziesiątkowany przez weryfikację z 1982 r. Za czas legendarnej „Gazety Krakowskiej” z lat 1980–1981, gdy kierował nią Maciej Szumowski przeszło bowiem  zapłacić równie wysoki rachunek: w czasie weryfikacji ponad 20 dziennikarzy straciło pracę lub odeszło z zawodu.  U progu transformacji do odpływu doświadczonej kadry przyczyniły się jeszcze inne zjawiska: już w 1990 łamy "Krakowskiej" dały początek dwu magazynom, zabierając kolejnych dziennikarzy: 1 października 1989 w ramach MOP powołano tygodnik sensacyjny „Kobra” (red. J. Hańderek) – intensywnie reklamowany i wkrótce sprywatyzowany; a 15 marca 1990 sensacyjny tygodnik „Gazeta Towarzyska” (red. nacz. W. Machnicki, w zespole: T. Ordyk, B. Rajca, W. Żurawski). Wcześniej jednak istotną zmianę przyniósł XI Zjazd PZPR, gdy na gruzach rozwiązanej partii utworzono SdRP. W numerze z 28 stycznia 1990 r. zniknął podtytuł „dziennik Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej”, a w artykule wstępnym napisano: „byliśmy i pozostajemy pismem o orientacji lewicowej [...] – dodając, że w zmienionej sytuacji politycznej – [...] nie deklarujemy radykalnej zmiany formuły”. Ciągłość pisma w zmieniającej się sytuacji przedłużyło niebawem zainteresowanie wykazane przez SdRP. 6 marca 1990 r. decyzją ostatniego prezesa RSW Sławomira Tabkowskiego, na spotkaniu z udziałem Krakowskiego Zespołu Delegatów – Założycieli SdRP redakcję „Gazety Krakowskiej” powierzono Andrzejowi Urbańczykowi (od 12 marca), przesuwając jednocześnie H. Szydłowskiego na dyrektora MOP. Nowy szef w krótkim okresie kierowania gazetą ożywił nieco łamy pisma wprowadzając kolokwializmy, elementy sensacji i lansując zbliżenie do czytelników. Zapobiegł także zawieszeniu gazety zadłużonej w drukarni. Przede wszystkim jednak wykorzystał jej łamy do celów politycznych kampanii przed wyborami samorządowymi w maju 1990 r. lansując, bez skutku, Blok Wyborczy Lewicy i broniąc SdRP przed atakami „Czasu Krakowskiego”. 

	Tab. 3 Tematyka krakowskich gazet w roku 1998 
	Polski”
	Razem


	References.pdf
	Bibliography


