
A C TA U N I V E R S I TAT I S  L O D Z I E N S I S  
FOLIA LIBRORUM 17,  20 13  

  

[173] 

Władysław Marek Kolasa
1
 

PRASA KRAKOWSKIEJ „SOLIDARNOŚCI” 1989–2000 

(TRADYCJE I ROZWÓJ) 

Na prasowej mapie Polski Kraków zawsze wyróżniał się wysoką 

aktywnością. Sprzyjało temu stosunkowo liczne środowisko intelektualne, 

ugruntowane tradycje wydawnicze i metropolitalny charakter. Równie bogaty 

i różnorodny był dorobek krakowskiej myśli politycznej i tradycje 

niepodległościowe. Nie bez przyczyny odradzający się w połowie lat 

siedemdziesiątych XX wieku ruch opozycyjny znalazł tu swoich animatorów. 

Jeszcze na długo przed sierpniem 1980 roku w Krakowie pojawiły się pierwsze 

antykomunistyczne czasopisma. Według ustaleń Adama Konderaka do 

powstania „Solidarności” drukowano tu 12 opozycyjnych gazetek; pierwszą 

wydawano już od 1974 – był to publikujący niezależną myśl polityczną 

i przedruki z nasłuchu „Biuletyn Informacyjny” (do 1977; red. W. Czyż). 

Niebawem dołączyły pisma Krakowskiej Oficyny Studentów (KOS): „Indeks” 

(1977–1979; w red. T. Schoen i in.) i „Sygnał” (1978–1979; w red. J. Polkow-

skiego i in.; 7 zesz.) oraz periodyki Studenckich Komitetów Solidarności 

(SKS): „Biuletyn Informacyjny / SKS” (1978) i „Pozycja” (1977). Mocno 

zaznaczyła swoją obecność wywodząca się z Ruchu Obrony Praw Człowieka 

i Obywatela (i związana później z Konfederacją Polski Niepodległej) „Opinia 

Krakowska” (1978–1991) i kilka innych: „Krzyż Nowohucki” (od 1977; 

24 zesz.); „Merkuriusz Krakowski i Światowy” (1979–1980; 9 zesz.), „Reduta” 

(1979), „Tu Polska” (od 1975), „Po prostu bis” (czerwiec 1980–1981); tu także 

współredagowano lubelskie „Spotkania” (od 1978)
2
. 

                         
1
 Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Pedagogicznego 

im. KEN w Krakowie. 
2
 Por. A. Konderak, Bibliografia prasy opozycyjnej w PRL do wprowadzenia stanu 

wojennego, Lubin 1998; R. Terlecki , Wydawnictwa niezależne w Krakowie w latach 

1976–1980, w: Wydawnictwa podziemne w powojennym Krakowie, Kraków 1993, 

s. 23–30; W. M. Kolasa , Prasa Krakowa w dekadzie przemian 1989-1998. Rynek, 

polityka, kultura, Kraków 2004. 



174 Władysław Marek Kolasa   

 

Prawdziwą eksplozję wywołały jednak dopiero wypadki sierpnia 1980 r.; 

w ślad za masowym tworzeniem lokalnych komórek „Solidarności” w niemal 

każdym większym krakowskim zakładzie i uczelni wydawano własny biuletyn. 

W ciągu niespełna 16 miesięcy jawnej działalności Związku w samym tylko 

Krakowie ukazało się aż 125 tytułów
3
. Żywiołu wydawnictw niezależnych nie 

złamał też stan wojenny i już w roku 1982 wydrukowano ponad 110 gazetek 

(ok. 1000 numerów). W kolejnych latach liczba ich spadła do ok. 40–50 tytułów 

rocznie i utrzymała się na zbliżonym poziomie do 1988 r. Według badających 

niezależny ruch wydawniczy Adama Rolińskiego i Wojciecha Wiśniewskiego 

w okresie od grudnia 1981 r. do końca 1988 r. drukowano w Krakowie aż 

281 tytułów
4
. Jakkolwiek, absolutna większość z nich była oficjalnymi pismami 

„Solidarności” lub deklarowała pełne poparcie, to jednak część wydawnictw 

lansowała inne koncepcje polityczne. Poza „Solidarnością” szczególnie 

aktywne medialnie były: Konfederacja Polski Niepodległej (14 tytułów), 

Niezależne Zrzeszenie Studentów (22), „Solidarność Walcząca”, Ruch 

„Wolność i Pokój” i Federacja Młodzieży Walczącej [FWM]. Jednak różne 

wizje polityczne i taktyczne wobec wspólnego celu, którym była zmiana 

w istniejącym układzie władzy (o przejęciu władzy nikt wówczas poważnie nie 

myślał), odsuwały dyskusje ideowe na dalszy plan. Rozgorzały one, ze 

zdwojoną siłą, dopiero po obradach okrągłego stołu.  

Niemniej do 1989 r. można traktować prasę opozycyjną jako wyrazicieli 

wspólnego frontu. Z ważniejszych pism związanych z „Solidarnością”, które 

z różnych przyczyn nie przekroczyły bariery roku 1989, wymienić należy: 

związane z Regionalną Komisję Wykonawczą Aktualności” (1982–1988; 

110 zesz.), „Biuletyn Małopolski” (1982–1988; 72 zesz.), „Serwis Informacyjny 

RKW” (1982–1988; od nru 76 wyd. RKS; 117 zesz.); akademicki „Dzień” 

(1982–1988; 113 zesz.). Nadto publicystyczne „Dokumenty i Analizy” (1982–

1984; 11 zesz.) i „Głos Wolny Wolność Ubezpieczający” (1982–1986; 53 zesz.). 

Tuż przed wyborami zakończyła działalność „Mała Polska” (1983–1989; 

289 zesz.) i nieco dłużej działające pismo solidarnościowego Koła Oporu 

Społecznego „Zomorządność” (1982–1989; 174 zesz.). Innym udało się 

przetrwać do czerwcowego przełomu. 

Pomimo krótkiej żywotności zdecydowanej większości solidarnościowych 

tytułów barierę 1989 r. przekroczyło aż 30 gazetek. Ich dalsze losy potoczyły 

się jednak rozmaicie. Część zawiesiła działalność jeszcze o okresie obrad 

                         
3
 Obliczenia własne na podstawie: A. Konderak, Bibliografia prasy opozycyjnej 

w PRL ..., op. cit. 
4
 W. Wiśniewski , A. Rol iński , Bibliografia prasy drugiego obiegu wydawanej 

w Krakowie i regionie Małopolska w okresie od 13 grudnia 1981 do 31 grudnia 1990, 

w: Solidarność małopolska w podziemiu, Kraków 1991. 



 Prasa krakowskiej „Solidarności”… 175 

 

„okrągłego stołu” („Mała Polska”); inne dotrwały do „czerwcowych wyborów” 

(„Czas Solidarności”, „Hutnik”), jeszcze inne – istniejące do jesieni 1989 r. – 

straciwszy rację bytu wobec konkurencji legalnych pism „Solidarności” 

zawiesiły dalszą działalność („Bez dekretu”, „Miesięcznik Małopolski”, 

„Kronika Małopolska”, „Promieniści”) lub przekształciły się w pisma 

kulturalne („Tumult”). Nie było to jednak regułą, część (np. „Nowohucki 

Biuletyn Solidarności” i wznowiony w 1993 „Kolejarz Małopolski”) 

kontynuowała swoje dzieje jako pisma jawne. Dodać warto, że wobec niemocy 

cenzury, lawinowo pojawiały się nowe gazety o półjawnym charakterze, bądź 

też w pełni legalne wydawnictwa Związku. Tych pierwszych jeszcze do końca 

1989 r. powstało 18 (w 1990 r. – 8); ich żywot okazał się jednak bardzo krótki 

i większość znikała po wydaniu kilku numerów. 

Trwalszą pozycję zdobyło tylko kilka czasopism. „Bez dekretu” drukowano 

nieprzerwanie od 1984 r. do jesieni 1989 r.
5
, wydając łącznie 22 obszerne, 

siedemdziesięciostronicowe zeszyty, w nakładzie 3000 egz., które zapełniała 

poważna publicystyka (artykuły, wywiady, materiały historyczne), teksty 

klasyków niezależnej myśli politycznej (np. K. Poppera) i komentarze. 

Publikowała tu cała czołówka krakowskich opozycjonistów: Lesław Maleszka, 

Jan Prokop, Bogusław Sonik, Jerzy Surdykowski, Bronisław Wildstein i niemal 

cały późniejszy zespół polityczny „Tygodnika Powszechnego”: Witold Bereś, 

Krzysztof Burnetko, Piotr Mucharski, Jerzy Pilch, Ernest Skalski i Adam 

Szostkiewicz. Czasopismo nie było wprawdzie sygnowane przez „Solidarność”, 

lecz – jak wskazywał podtytuł – należało do „członków i sympatyków 

Solidarności”; niemniej tworzyło programową platformę poważnej dyskusji 

i refleksji nad kierunkami działań całej opozycji; zaryzykować można, że było 

swoistą przeciwwagą dla wyraźnie już konserwatywnej „Arki”.  

Podobny charakter miał „Miesięcznik Małopolski”. Wbrew tytułowi pismo 

ukazywało się nieregularnie (2–3 numery rocznie), od 1983 r. do września 

1989 r. wydano 24 zeszyty kieszonkowego formatu o objętości do 150 stron. 

Kierowany przez Danutę Abrahamowicz i Bogdana Rogatko „Miesięcznik” 

miał charakter polityczno – kulturalny; publikowano tu artykuły, wywiady, 

eseje i felietony poświęcone aktualnym tematom politycznym, rozważania 

programowe i twórczość literacką. Wśród autorów, obok działaczy i dzien-

nikarzy opozycyjnych jak: Wojciech Giełżyński, Jan Prokop, Krzysztof Wolicki 

znaleźli się pisarze i krytycy literatury: Jan Błoński, Kornel Filipowicz 

i Tadeusz Nyczek. Zamieszczano też wywiady udzielone przez znanych 

opozycjonistów (np. Vaclava Havla)
6
. W zakresie wyborów ideowych 

                         
5
 Artykuł pożegnalny: [Od redakcji], „Bez dekretu” 1989, nr 22, s. 20. 

6
 Szerzej: D. Abrahamo wicz , „Miesięcznik Małopolski”, w: Wydawnictwa podziemne 

w powojennym Krakowie, Kraków 1993, s. 79–80. 



176 Władysław Marek Kolasa   

 

„Miesięcznik Małopolski” był, podobnie jak „Bez dekretu”, otwarty na różne 

nurty opozycji (w numerze 19 opublikowano nawet „Deklarację programową 

PPS”). Owa otwartość, czy jak to określono „[...] opozycyjność wewnątrz 

opozycji [...] nie przysparzały wielu sympatyków, toteż w ostatnim wydanym 

numerze, który wypełniono tekstami [...] których nie chciała drukować prasa 

legalnej „Solidarności” [...]”
7
 redakcja zamieściła pożegnanie z czytelnikami, 

połączone z krytyką poczynań polityki informacyjnej Związku.  

Inny profil prezentowała „Kronika Małopolska” (1982 – wrzesień 1989); 

od 1983 r. nieoficjalny organ ówczesnej małopolskiej centrali – Regionalnego 

Komitetu Solidarności [RKW]. Była typowym biuletynem informacyjnym 

(informacje, komunikaty, oświadczenia, krótkie teksty publicystyczne) 

wydawanym jednak nadzwyczaj często i systematycznie (kilkanaście numerów 

w roku). Historycy małopolskiej „Solidarności” opracowując związkowe 

kalendarium 1981–1989 zaczerpnęli z łamów „Kroniki Małopolskiej” niemal 

połowę zamieszczonych dokumentów
8
.  

Znacznie krótszy żywot czekał założony w lutym 1989 r. publicystyczno- 

-informacyjny „Czas Solidarności”. Tygodnik, w odróżnieniu od pozostałej 

„bibuły”, redagowany i wydawany był nadzwyczaj profesjonalnie i starannie. 

Łamy wypełniały teksty publicystyczne i obszerny serwis regionalny, krajowy 

i informacje ze świata, a nawet dobrej jakości fotografie. Jak wolno przypusz-

czać, gazeta powstała w opozycji do RKS, który już od 1988 r. nie był dość 

pojemny, by reprezentować wszystkich opozycjonistów (szczególnie byłą elitę 

RKW). W radzie wydawniczej pisma, obok Macieja Kozłowskiego i Macieja 

Krakowskiego, figurowali późniejsi parlamentarzyści kandydujący z ramienia 

Małopolskiego Komitetu Obywatelskiego Jan Ciesielski i Mieczysław Gil. 

Pismo miało zapewne na celu promowanie kandydatów MKO (co czyniono 

nadzwyczaj profesjonalnie), choć nie tylko: szerokie spektrum zainteresowań 

(kraj, świat) świadczyło o wyższych aspiracjach. „Czas Solidarności” był 

jednym z niewielu czasopism, które z racji wysokiego poziomu mogło się 

przekształcić w jawne wydawnictwo. Niestety, znikło tuż po wyborach 

4. 06. 1989 r., wraz z odejściem swoich protektorów na fotele parlamentarne
9
. 

Godnych uwagi jest jeszcze kilka zakładowych gazetek Niezależnego 

Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”. Już od połowy lat 

osiemdziesiątych szczególnie dużym nakładem wyróżniał się „Hutnik”  

                         
7
 Cud nad Wisłą, „Miesięcznik Małopolski” 1989, nr 24, s. 4. 

8
 Cz. Brzoza [i in.], Solidarność małopolska w podziemiu. Solidarność Regionu 

Małopolska 1981–1989, Kraków 1991. 
9
 Wydano 22 zeszyty o objętości 4-6 s. Tekst pożegnalny: Drodzy czytelnicy, „Czas 

Solidarności” 1989, nr 21/22 (26.06), s. 6. 



 Prasa krakowskiej „Solidarności”… 177 

 

(7–12 tys. egz.)
10

. Jako jedno z nielicznych pism zakładowych mógł się 

pochwalić piórami zawodowych dziennikarzy (np. Macieja Szumowskiego) 

i miał informatorów na wszystkich wydziałach ówczesnej Huty im. Lenina
11

. 

Ostatni numer pisemka ukazał się prawdopodobnie w lipcu 1989 r., po wydaniu 

ponad 200 numerów. 

Innym pismem nowohuckiego kombinatu jest „Nowohucki Biuletyn 

Solidarności” związany z prężnie działającą Komisją Robotniczą Hutników 

NSZZ „S” (wydawany od 1988 r., poprzednio jako „Przegląd Wiadomości 

Strajkowych”). Tygodnikowi wydawanemu nieprzerwanie od 1988 r. w od-

różnieniu od innych czasopism zakładowych udało się przetrwać cały okres 

transformacji (do 1998 r. – 522 zesz.). Starannością druku wyróżniał się także 

„Mały Sztylecik”, biuletyn Komitetu Zakładowego „S” Krakowskiej Drukarni 

Prasowej (po wznowieniu w 1989 r. do końca 1990 r. wydano 22 numery).  

Na odrębną uwagą zasługuje „Universitas” (1981; 1989–1991) jedyne 

w regionie publicystyczne pismo zakładowe. Miesięcznik pod red. Wojciecha 

Magdziarza wydawała „Solidarność” UJ. Na jego łamach dyskutowano o kie-

runkach przemian w kraju i reformie nauki, nie zapominając o problematyce 

kulturalnej i społecznej. Zespół redakcyjny tworzyli m. in.: Hanna Kowalska, 

Józef Misiek i Józef Smaga, zaś pisywali przeważnie pracownicy naukowi 

Uniwersytetu. Co najmniej dziwnym faktem – jak na gazetę „Solidarności” – 

było odcięcie się od udzielenia poparcia Lechowi Wałęsie na fotel prezydenta
12

 

(faworyzowano raczej Tadeusza Mazowieckiego); to zapewne odbiło się 

później na losie pisma. Mimo podejmowania odważnych tematów, profesjonal-

nego druku i stosunkowo wysokiego nakładu (2000 egz.) pismo zawieszono 

z początkiem 1991 r.  

Obok gazet firmowanych przez NSZZ wychodziły też pisma zbliżone lub 

co najmniej otwarte dla wszystkich odłamów opozycji – szczególnie udaną była 

redagowana przez studentów gazetka „Promieniści”. Redakcję miesięcznika, 

założonego w listopadzie 1982 r., przez Marię Oberec, niebawem przejęli 

studenci Witold Bereś i Paweł Turnau, co zaowocowało znamienną ewolucją: 

od pisma młodzieżowego przez gazetkę studentów do trybuny młodej 

inteligencji. Wkrótce do zespołu dołączyli inni: Krzysztof Burnetko, Paweł 

Chojnacki, Stanisław Mancewicz i inni znani później z łamów „Tygodnika 

Powszechnego” i „Gazety Wyborczej”. Pismo prezentowało się osobliwie: 

                         
10

 Pismo nagrodzono przez podziemne SDP w 1985 r. jako najlepszą polską zakładową 

gazetkę „Solidarności”, inf. w biogramie byłego redaktora W. Marchewczyka, 

zob. Kto jest kim w Krakowie [1999], Kraków 2000, s. 211. 
11

 Por. W. Frazik, Niezależny ruch wydawniczy w Krakowie po 13 grudnia 1981 roku, 

w: Wydawnictwa podziemne w powojennym Krakowie, Kraków 1993, s. 35. 
12

 J .  Czerniawski , W sprawie „Listu z UJ do Wałęsy”, „Universitas” 1990, nr 6/7, s. 1. 



178 Władysław Marek Kolasa   

 

w tradycyjną publicystykę polityczną i kulturalną wtopiona była nieodłączna 

satyra i dowcip, czasem dominujące, co powodowało, że miesięcznik chętnie 

znajdował czytelnika. U progu 1989 pismo zasłynęło z prowokacyjnej 

publikacji dotyczącej krytycznego stanowiska kard. Józefa Glempa wobec 

świeckich doradców (chodziło o zawarte w wypowiedzi akcenty 

nacjonalistyczne i antysemityzm). Rewelację tę powtórzyły później zachodnie 

media („Liberation” i BBC), co w pewien sposób – twierdzi Witold Bereś – 

sprowokowało późniejszy głośny medialnie kryzys dotyczący konfliktu wokół 

oświęcimskiego klasztoru sióstr Karmelitanek
13

. Pismo ukazywało się do 

listopada 1989, po czym umarło śmiercią naturalną, gdyż redaktorzy rozpoczęli 

kariery w legalnych gazetach.  

Wspomnieć jeszcze należy o czasopismach, których druk wynegocjowano 

przy „okrągłym stole” (w skali kraju było ich cztery). W Małopolsce uzyskano 

debit dla jednego tytułu własnego i prawdopodobnie jednej kolumny w dzien-

niku regionalnym. Wcieleniem pierwszego stał się wielkoformatowy tygodnik 

„Głos Wyborczy Solidarności”, wydawany przez Małopolski Komitet 

Obywatelski
14

. W skład zespołu redakcyjnego weszła niemal cała czołówka 

opozycyjnych dziennikarzy, m. in.: Roman Graczyk, Helena Lazar, Jerzy 

Lohman, Wojciech Marchewczyk Bogdan Rogatko, Jan Rogoż, Jerzy Sadecki, 

Maciej Szumowski i in. Jakkolwiek pismo miało charakter ściśle propagand-

dowy, ograniczony do prezentacji sylwetek kandydatów MKO, popularyzacji 

solidarnościowego programu wyborczego z niewielką dawką swobodnej 

publicystyki stało się milowym krokiem na rzecz przełamania monopolu 

informacyjnego, gdyż legalnie kolportowany i profesjonalnie wydrukowany 

tygodnik nie ustępował jakością innym gazetom i gruntował wrażenie 

normalności. Od 7 maja (a więc wcześniej niż debiut „Gazety Wyborczej”) do 

początku czerwca wydano 5 numerów. Według opinii Wojciecha Marchewczyka 

„Głos Wyborczy Solidarności” stał się nieoficjalnym początkiem „Tygodnika 

Małopolska”
 15

. Drugim tytułem MKO była „Karta ‘89”
16

 – drukowana jako 

kolumna na łamach „Dziennika Polskiego” (wydawana także samodzielnie 

                         
13

 W. Bereś , Czwarta władza. Najważniejsze wydarzenia medialne II RP, Warszawa 

2000, s. 50–51. 
14 Szerzej: Wybory ’89 w Krakowie. Wspomnienia, relacje i dokumenty z kampanii 

wyborczej Małopolskiego Komitetu Obywatelskiego „Solidarność”, pod red. 

T. Gąsowskiego, Kraków 1999; J .  Pałosz , Ostatnie takie komitety, „Gazeta 

Krakowska” 1999, nr 128 (4 VI), s. 12. 
15 Inf. w biogramie W. Marchewczyka, zob. Kto jest kim w Krakowie [1999], Kraków 

2000, s. 211. 
16

 W wydawanej tygodniowego „Karcie 1989” publikowali m. in. T. Pikulicki, 

M. Szumowski, H. Lazar i M. Przetoniec. 



 Prasa krakowskiej „Solidarności”… 179 

 

w różnych wariantach); rok później w czasie wyborów prezydenckich 

wznowiona jako „Karta ‘90” na łamach „Gazety Krakowskiej”. 

Łatwo zauważyć, że od lata 1989 r., mimo znacznego ruchu na rynku 

wydawnictw opozycyjnych, następowała naturalna tendencja powolnej degra-

dacji i stopniowego upadku prasy drugiego obiegu. Krokiem milowym dla 

losów opozycji stało się powierzenie T. Mazowieckiemu misji tworzenia rządu. 

Dla wielu gazetek – mimo braku oficjalnych zmian w prawie prasowym – był to 

znak przejścia do jawnej działalności
17

; w Krakowie drogę tę obrała np. „Arka”. 

Wśród pism solidarnościowych nie zdecydowano się jednak na takie 

posunięcie, gdyż, jak uważano, potrzebny jest poważny tygodnik opinii, 

a redakcyjny grunt w postaci zaplecza zawodowych dziennikarzy pracujących 

w kilku mniejszych pismach był już przygotowany. Jesienią z inicjatywy RKS 

Małopolska rozpoczęto odpowiednie starania. Trzon zespołu nowego pisma 

stanowili dziennikarze redakcji „Hutnika”, „Kroniki Małopolskiej” i „Gazety 

Krakowskiej” z 1980 r., zaś redakcję i misję tworzenia gazety powierzono 

byłemu szefowi „Hutnika” W. Marchewczykowi. Zamysł ów – jak twierdził 

pierwszy szef gazety – stał się swoistą materializacją projektu, który przygo-

towano jeszcze w 1981, lecz którego realizację uniemożliwił stan wojenny
18

. 

Nowy tygodnik o nazwie „Małopolska”, stał się drugą w kraju po „Tygodniku 

Gdańskim” regionalną gazetą „Solidarności”. W zespole znaleźli się znani 

działacze i dziennikarze pism podziemnych: Marek Czerski, Artur Janicki, 

Stanisław M. Jankowski, Bogdan Rogatko, Jerzy Sadecki, Stanisława 

Surdykowska (prawo), Jerzy Surdykowski, Maciej Szumowski, Andrzej 

Tarnowski (ekonomia) i ks. Józef Tischner. Pisywali tu Witold Bereś, Tomasz 

Borek i Dorota Terakowska, a także liczne grono współpracowników. Z czasem 

powołano radę programową, do której weszli m. in.: Aleksander Koj, Walery 

Pisarek, Jerzy Mikułowski Pomorski i bp Józef Życiński. Łamy 12 kolumn 

tygodnika wypełniała głównie poważna publicystyka polityczna i związkowa, 

zamieszczano obszerny serwis informacyjny, listy, polemiki i komentarze. Od 

numeru 40 (7 X 1990) wprowadzono dwie kolumny „Serwisu Informacyjnego 

Solidarności” (red. Andrzej Kurzbauer in.)
19

; nadto: teksty historyczne, 

publicystyka kulturalna i dotycząca polityki zagranicznej – słowem klasyczny 

zestaw problematyki typowy dla ogólnopolskiego pisma opinii. Dominowały 

jednak przeintelektualizowane materiały o charakterze ogólnopolskim ze 

szkodą dla publicystyki związkowej, co stało trochę na przekór z założonym 

                         
17

 Por. Cud nad Wisłą, „Miesięcznik Małopolski” 1989, nr 24, s. 4. 
18

 W. Marchewczyk , Tygodnik „Małopolska” po 7 latach, „Dziennik Polski” 1989, 

nr 262 (10 XI), s. 2. 
19

 Serwis Informacyjny Solidarności ukazywał się od 1989 r.; do czasu wejścia na łamy 

„Małopolski” wydano 93 zeszyty. 



180 Władysław Marek Kolasa   

 

przez W. Marchewczyka „[...] godzeniem aspiracji środowiska robotniczego z 

intelektualistami [...]”
20

. Formuła „Małopolski” sprawiała wrażenie atrakcyjnej, 

lecz – jak się szybko okazało – było to odczucie pozorne: już od wiosny 1990 r. 

tygodnik zaczyna gwałtowni tracić nakład i czytelników. Z początkowych 

50 tys. egz. w styczniu już w maju drukowano tylko 15–20 tys., a zwroty 

osiągnęły dramatyczną wartość 90 %. Z jednej strony wina leżała po stronie 

W. Marchewczyka, który zostając od marca równolegle szefem dziennika 

„Depesza” zaniedbał obowiązki w tygodniku, z drugiej samemu pismu 

zarzucano: schematyczność i małą aktualność. Najgroźniejszy w skutkach 

okazał się jednak bilans finansowy: według obliczeń RKS koszty wydawnicze 

„Małopolski” pochłaniały miesięcznie 50 mln zł., czyli 25% całości wpływów 

ze składek małopolskiej centrali
21

. 

Wynik finansowy wzbudził niepokój w zarządzie Związku, lecz skończyło 

się tylko interwencją wydawcy, skutkującą drobnymi korektami: zmienił się 

układ graficzny, nastąpiły drobne zmiany w zespole i zmieniono tytuł na 

„Tygodnik Małopolska”. Chwilowo poprawiło to kondycję pisma: we wrześ-

niu zwroty spadły do 49%; jednak nie było to wynikiem zadawalającym i nie 

zahamowało krytyki ze strony Komitetu Robotniczego Hutników, którą 

dodatkowo podsycały polemiczne teksty pod adresem Zarządu Regionu  

publikowane w tygodniku
22

. W końcu września na zebraniu Zarządu Regionu 

stanął problem dalszych losów pisma. Po burzliwych dyskusjach zdecydowano 

się utrzymać tygodnik, lecz nieuchronna była zmiana naczelnego. Z rekomen-

dacji Zarządu redaktora W. Marchewczyka zastąpił dotychczasowy rzecznik  

 

                         
20

 Por. W. Marche wczyk, Tygodnik „Małopolska” po 7 latach, „Dziennik Polski” 

1989, nr 262 (10 XI), s. 1. 
21

 W. Tyrański , Niepewny los Tygodnika „Małopolska”, „Czas Krakowski” 1990, 

nr 150 (23 X), s. 1, 11. Autor oparł się na danych, które ujawnił Zbigniew Paradowski 

w rozmowie dla „Gazety Wyborczej”, wiceprzew. ZR Małopolska Jan Dziadoń odciął 

się od tych informacji twierdząc, że „Tygodnik Małopolska” nie jest wydawany z pie-

niędzy pochodzących ze składek członkowskich, lecz innych wpływów (podano 

kwoty 150 i 270 mln zł, które wpłynęły z zewnątrz specjalnie na ten cel). Fakt ten stał 

się później przedmiotem zainteresowania Komisji Rewizyjnej Regionu Małopolska, 

która ostatecznie zakwestionowała jakoby darczyńca (firma Pol–Am–Pac) przekazał 

Związkowi odpowiednie kwoty celowe – por. Raport Komisji Rewizyjnej Regionu 

Małopolska NSZZ Solidarność, [Kraków 1992], s. 5 [druk dostępny w BJ (dżs), 

teka. VII 8b]. 
22

 W. Tyrański , Niepewny los Tygodnika „Małopolska”, „Czas Krakowski” 1990, 

nr 150 (23 X), s. 1, 11. 



 Prasa krakowskiej „Solidarności”… 181 

 

prasowy Regionu M. Czerski
23

. Mimo protestów zespołu redakcyjnego 

w obronie byłego szefa Zarząd decyzję podtrzymał. Pamiętać należy, że 

początki tygodnika przypadły na bardzo niekorzystny okres rozłamów i podzia-

łów w „Solidarności”; wkrótce nałożyły się jeszcze wybory samorządowe 

i prezydenckie, które ostatecznie podzieliły dawny obóz solidarnościowy. 

Tygodnik aktywnie uczestnicząc w tej polaryzacji postaw wspierał oficjalną 

linię „Solidarności”. Już w marcu opublikowano ostrą krytyką pod adresem 

posłów Obywatelskiego Klubu Parlamentarnego
24

, co oddawało krytyczny 

stosunek Związku do późniejszych członków Ruchu Obywatelskiego Akcji 

Demokratycznej i zapowiadało podział. Echem odbiły się inne publikacje 

ogłoszone w tygodniku: szczególnie kampania na rzecz ograniczenia produkcji 

w Hucie im. Sendzimira (dawniej Huta im. Lenina) – w odpowiedzi ripostował 

nowohucki działacz Mieczysław Gil. Do jesieni 1990 r. nic się jednak 

przełomowego nie stało, gdyż zdecydowanie ważniejsza była zbliżająca się 

kampania prezydencka, gdzie „Tygodnik Małopolska” był stroną popierającą 

kandydaturę Wałęsy. Jednak tuż po zakończonych wyborach stanęła ponownie 

sprawa przyszłości kosztownego tygodnika
25

. Decyzją Regionu pismo 

utrzymano, lecz postanowiono zmienić jego profil. Nastąpił zwrot ku sprawom 

związkowym, znikły niemal zupełnie teksty kulturalne i publicystyka 

poświęcona problemom ogólnym. Bezsprzecznie spadł poziom i dynamika 

pisma, które rozpoczęło powolną ewolucję w stronę biuletynu związkowego. 

Wciąż jednak istniała pilna potrzeba posiadania własnego organu, gdyż zbliżały 

się jesienne wybory parlamentarne, w których „Solidarność” wystawiała 

własnych kandydatów (z Regionu Małopolska do parlamentu weszło trzech 

senatorów, m. in. Stefan Jurczak). Sprawa celowości wydawania własnego – 

warto podkreślić kosztownego – pisma wróciła znów niczym bumerang tuż po 

wyborach. Tym razem jednak sytuacja była poważna; wobec katastrofalnego 

stanu finansów w Zarządu Regionu i zdecydowanie negatywnego stosunku 

działaczy z Nowej Huty sprowokowała długą, gorsząca publiczną dyskusję  

 

                         
23

 Wojtek, czuj się odwołany, „Gazeta Krakowska” 1990, nr 263, s. 1, 5; Co się dzieje 

w tygodniku „Małopolska”?, „Dziennik Polski” 1990, nr 251, s. 2; Nowy naczelny, 

„Czas Krakowski” 1990, nr 153 (26 X), s. 9. Na zarzuty postawione przez Zarząd 

Regionu W. Marchewczyk odpowiedział publicznie, zob.: List Wojciecha 

Marchewczyka, „Czas Krakowski” 1990, nr 155 (29 X), s. 1, 2. 
24

 M. Czerski , Do senatorów i posłów z Małopolski, „Małopolska” 1990, nr 12, s. 1, 5. 
25

 „Tygodnik Małopolska” 1991, nr 5 (3 II), s. 1; tamże, nr 7 (17 II), s. 1.  



182 Władysław Marek Kolasa   

 

na temat docelowej formuły tygodnika
26

. Przez kilka miesięcy zastanawiano się 

czy pismo winno mieć formę tygodnika opinii, który mimo znacznych kosztów 

wydawniczych podnosi prestiż regionalnej „Solidarności”, czy należy dążyć do 

przekształcenia „Tygodnika” w biuletyn związkowy. Ostatecznie, choć nie bez 

oporów, zwyciężyła pierwsza koncepcja. Gazetę jednak istotnie przeobrażono: 

odtąd zgodnie z głosami czytelników
27

 pisano więcej o sprawach związkowych, 

zabezpieczeniach socjalnych, gospodarce
28

 i wydawano wkładki. Rozpoczęły 

się gorączkowe wysiłki o pozyskanie reklamodawców i usprawnienie kolpor-

tażu. Niestety, bez większego skutku (wciąż tylko 6 % powierzchni reklam 

i siedmiotysięczny nakład w większości rozprowadzany do zakładów)
29

. 

W pewnej mierze złą passę pisma należy wiązać z położeniem samej 

„Solidarności”. Łamy gazety były wymownym przejawem kryzysu tożsamości 

Związku, którego wpływ na politykę wyraźnie się skurczył, zaś przejęcie roli 

czysto związkowej było zdaniem wielu działaczy nie do przyjęcia, gdyż 

skazałoby NSZZ na polityczny niebyt
30

. Warta przypomnienia jest choćby 

zmiana optyki politycznej wobec byłego lidera „Solidarności”: już w niespełna 

tydzień po upadku rządu Jana Olszewskiego w ostrym artykułem Pana czas już 

minął
31

 potępiono politykę Lecha Wałęsy. Niestety, obrót spraw politycznych 

nie układał się dla Związku pomyślnie. Tygodnik przyjął więc pozę wycze-

kującą: już od jesieni wzrosła liczba publikacji kulturalnych (do 25 %) i tekstów 

prawnych; wciąż jednak cieniem kładł się brak ciekawej publicystyki. Na 

początku grudnia chorującego już od kilku miesięcy M. Czerskiego zastąpiła na 

stanowisku szefa redakcji wiceprzewodnicząca małopolskiej centrali Barbara 

Niemiec
32

. Latem 1993 r. rozpoczęto umiarkowaną kampanię przed wyborami 

parlamentarnymi. Wynik wyborów okazał się jednak dla całego obozu po-

sierpniowego bolesnym doświadczeniem. Wprawdzie związany z Małopolską 

S. Jurczak otrzymał mandat senatora (jeden z dziewięciu, zdobytych przez 

                         
26

 M.  Czerski , Tygodnik dla wszystkich czy biuletyn dla działaczy, „Tygodnik 

Małopolska” 1991, nr 48 (1 XII), s. 10; M. Czerski  [i in.], Tygodnik czy biuletyn?, 

„Tygodnik Małopolska” 1991, nr 49 (8 XII), s. 10; Tygodnik czy biuletyn?, „Tygodnik 

Małopolska” 1992, nr 4 (26 I). 
27

 Czytelnicy o „Małopolsce”, „Tygodnik Małopolska” 1992, nr 10 (8 III), s. 10. 
28

 M. Czerski , A jednak jesteśmy…, „Tygodnik Małopolska” 1991, nr 11 (15 III), 

s. 1, 6; M. Czerski , Naczelny do tablicy, tamże, s. 3, 14. 
29

 W styczniu 1992 „Tygodnik Małopolska” kolportowany był tylko w 87 kioskach 

Krakowa, zob. „Tygodnik Małopolska” 1992, nr 4 (26 I), s. 2. 
30

 Por. M. Czerski , Małopolska Solidarność – co myśli, czego chce?, „Tygodnik 

Małopolska” 1992, nr 11 (26 I), s. 2. 
31

 M. Czerski , Pana czas już minął…, „Tygodnik Małopolska” 1990, nr 25 (14 VI), s. 2. 
32

 Por. Tygodnik Solidarność – „Małopolska”, „Szpalty” 1994, nr 23 (czerwiec), s. 7. 



 Prasa krakowskiej „Solidarności”… 183 

 

„Solidarność”), ale 5,3 % poparcie w Krakowie zmuszało do refleksji.  

Podobnie słabym wynikiem zakończyły się przyszłoroczne wybory do 

samorządów – popierany przez Region klub „Samorządny Kraków” wprowadził 

do Magistratu tylko 13 radnych (17 %) i znalazł się w opozycji. Już od lata 

1994 r., zgodnie z linią polityczną Związku, zaczęła się rysować na łamach 

„Tygodnika” idea zjednoczenia polskiej prawicy; animowano kontakty 

z Radiem Mariackim i aktywnie relacjonowano spotkania ugrupowań 

zjednoczeniowych. Nieco ożywiono kolumny pisma: teksty stały się krótsze  

i o większym ładunku ekspresji, częściej pisano o kulturze (Paweł Gzyl) 

i historii (Michał Kozioł, Piotr Walaszczyk), poprawił się poziom publicystyki 

politycznej (Barbara Niemiec, Piotr Walaszczyk); nieznacznie wzrosła też 

liczba reklam i pojawiła się kolumna sportowa. W kwietniu 1995 r. upłynęła 

kadencja małopolskiego Zarządu; w nowych władzach byłego szefa S. Jurczaka 

zastąpił Piotr Lewandowski (stanowisko wiceszefa utraciła B. Niemiec). 

Nowym zadaniem dla tygodnika stały się w wybory na fotel prezydenta – 

ostatni postsolidarnościowy bastion. Małopolska gazeta niezwykle aktywnie 

włączyła się w tę kampanię popierając – co znamienne jeszcze do niedawna 

zwalczanego L. Wałęsę. Poparcie to było nad wyraz aktywne i przybrało postać 

legendarnych tekstów o L. Wałęsie i agresywnych felietonów na temat 

Aleksandra Kwaśniewskiego, wypowiedzi o tym ostatnim drukowano czerwoną 

czcionką
33

. Ale i tym razem prawica poniosła wyborczą klęskę. Konsekwencje 

politycznych niepowodzeń znalazły – jak wolno przypuszczać – finał w obsa-

dzie personalnej. Już miesiąc po klęsce wyborczej zaszła w Zarządzie Regionu 

zmiana – na odbytym w grudniu 1995 r. nadzwyczajnym Walnym Zebraniu 

Delegatów odwołano cały Zarząd, powołując na nowego szefa nowosądeckiego 

działacza „Solidarności” Andrzeja Szkaradka (wcześniej członka Porozumienia 

Centrum [PC]). Niebawem też zmieniono redakcję i wydawcę „Tygodnika 

Małopolska”. Od lutego nowym edytorem stała się wydzielona z ZR 

„Małopolska Press”, a obowiązki szefa objął P. Walaszczyk. Posunięcie to 

okazało się nadzwyczaj trafne i – jak wynika ze sprawozdania – przyniosło 

znaczne oszczędności; koszty wydania mimo ponad 50% inflacji spadły z ponad 

3 mld w 1995 r. do 2,4 mld w 1996. Udało się także po 2 latach nieobecności 

powrócić tygodnikowi na lady kiosków „RUCH-u”
34

. Najważniejszym jednak 

efektem przemian była formalna niezależność od Zarządu Regionu, i fakt ten 

udało się już wkrótce w pełni wykorzystać. W lipcu 1996 r., gdy fakt 

zjednoczenia prawicy pod szyldem Akcji Wyborczej „Solidarność” przybrał 

realne oblicze, tygodnik stał się nieformalnym organem nowo tworzonej 

                         
33

 Np. „Tygodnik Małopolska” 1995, nr 45, s. 10. 
34

 Sprawozdanie z działalności spółki z o. o. „Małopolska Press”, „Tygodnik 

Małopolska” 1996, nr 23, s. 6. 



184 Władysław Marek Kolasa   

 

centroprawicy. Przejściowa sytuacja nie trwała długo. I już w grudniu 1996 r. 

ukazało się 100 tys. egz. sygnalnego numeru nowego magazynu „AWS” jako 

wydanie specjalne „Tygodnika Małopolska”
35

 (część nakładu rozdawano 

w kościołach). Z relacji redaktora naczelnego wynikało, że „[...] pismo ma być 

tym dla Akcji Wyborczej Solidarność, czym „Trybuna” dla SLD [...]”
36

. Kolejne 

4 numery ukazały się jeszcze pod starym tytułem, by od 6 lutego zaistnieć jako 

„AWS: tygodnik Małopolska Solidarność”. Było to jednak zupełnie inne 

czasopismo, mające ściśle polityczne oblicze i ogólnopolskie aspiracje. 

Jedynym śladem po związkowej przeszłości pozostała wkładka „Serwis 

Informacyjny Solidarność Małopolska”, który wraz z ostatnim numerem 

„Tygodnika Małopolska” ponownie się usamodzielnił jako tygodniowe 

wydawnictwo Regionu. Zarysowane wyżej dzieje „Tygodnika Małopolska” nie 

oddają sprawiedliwie wszystkich kierunków jego działalności, w szczególności 

pominięto aspekty działalności interwencyjnej w lokalnym środowisku 

pracowniczym i cały szereg akcji typowo związkowych, w którym to zakresie 

zasługi tygodnika pozostały niewątpliwe.  

Redakcja nowego tygodnika Akcji od początku intensywnie pracowała nad 

stworzeniem nowoczesnej formuły, zdolnej do zaistnienia na forum ogólno-

polskim. Po czterech miesiącach eksperymentów oraz zabiegów w kompletowa-

nia redakcji i współpracowników na początku czerwca zaprezentowano 

prawicowy organ pod nowym tytułem „Tygodnik AWS”
37

. Pismo zapowiadało 

się obiecująco; atrakcyjna szata graficzna, kolor i układ treści wzorowany na 

„Wprost”. Niemal pięciokrotnie powiększony nakład – 50 tys. egz. wydawał się 

wystarczający, by rozpocząć szerszą kampanię wyborczą. Nowym szefem 

pisma stał się prezes wydawnictwa „Małopolska Press” Czesław Wilczyński. 

W zespole poza dotychczasowymi dziennikarzami „Małopolski” znalazło się 

wielu znanych publicystów, m. in.: szefujący warszawskiej redakcji Maciej 

Iłowiecki, czy były dziennikarz „Czasu” Andrzej Patuła (z-ca red. nacz); wśród 

komentatorów: Aleksander Hall i Krzysztof Piesiewicz oraz felietoniści: 

Ryszard Legutko i Marek Oramus. Do zbliżających się jesiennych wyborów 

wszelkie wysiłki publicystów skupiły się na pozyskiwaniu głosów, szczególnie 

chętnie akcentując wszystkie zjawiska, za które odpowiedzialnością można było 

obciążyć lewicę. I zadanie wykonano po mistrzowsku. Po sukcesie wyborczym 

RS AWS tygodnik, zgodnie z polityczną logiką, przeszedł na pozycje 

prorządowe, lecz nie wykorzystał spektakularnego zwycięstwa do swej dalszej 

promocji. Przez kolejne trzy lata ukazywał się w nakładzie 50 tys. egz. przy 

zwrotach sięgających 40 %, co jak na poważne pismo polityczne nie było 

                         
35

 Nie tylko AW „S”, „Media Polska” 1997, nr 2, s. 20. 
36

 P.  Reszka, Sami o sobie, „Rzeczpospolita” 1996, nr 296 (20 XII), s. 6. 
37

 Barwy przedwyborcze, „Media Polska” 1997, nr 9, s. 29; „Press” 1997, nr 7, s. 6. 



 Prasa krakowskiej „Solidarności”… 185 

 

osiągnięciem nadzwyczajnym. Jego łamy wypełniały obszerne artykuły 

promujące działania rządu i zachowań w bieżącej sytuacji politycznej, liczne 

wywiady z liderami ugrupowań wchodzących w skład AWS, publicystyka 

społeczna i kulturalna oraz kolumny tematyczne (religijna, młodzieżowa, 

popularnonaukowa), nadto felietony i krótki dział informacyjny. Wraz z dekom-

pozycją obozu, już od wiosny 2000 r., pismo coraz bardziej traciło nakład oraz 

czytelników i ostatecznie upadło 9 lipca 2000 roku. Data ta była zarazem 

definitywnym końcem prasy politycznej o solidarnościowych korzeniach. 

*** 

Odrębną grupą czasopism wyrosłych z tradycji „Solidarności” stały się 

wydawnictwa lokalnych Komitetów Obywatelskich powoływanych masowo 

przed pierwszymi wyborami samorządowymi w maju 1990 r. Pisma te 

jakkolwiek nie miały wielu cech indywidualnych; były z natury homogeniczne 

jako twory propagandowe. Jednak spełniły inną ważną dla rodzącej się 

demokracji lokalnej funkcję: swoją obecnością stworzyły podwaliny przyszłej 

prasy samorządowej. Ich liczba do dziś pozostaje tajemnicą, gdyż większość 

okazała się efemerydami i znikała po wydaniu kilku, a czasami tylko jednego 

numeru. Nie były poza tym nigdzie rejestrowane i gromadzone. Niemniej 

opierając się na ostrożnych szacunkach wolno przypuszczać, że w roku 1990 

wydawano ich co najmniej 15. W trakcie penetracji źródeł udało się ustalić 

istnienie 10 tytułów, z czego informacje o 5 figurują wyłącznie w literaturze
38

, 

a egzemplarze kolejnych 5 tytułów zachowały się znacznie zdekompletowane
39

 

(informacje mogą być więc niepełne); dwa tytuły powstały później: 

„Widokówka” (1991) i „Krakus” (1997).  

Dzieje tych pisemek układały się bardzo różnie. Część znikła tuż po 

pierwszych wyborach w 1990 r.; inne odrodziły się jako wydawnictwo nowo 

powołanej Rady Dzielnicy („Kurier Podwawelski”, „Lajkonik”), jeszcze inne 

                         
38

 „Biuletyn Informacyjny KO” [Podgórze]; „Biuletyn Informacyjny Osiedla Kliny”; 

„Biuletyn Informacyjny Dzielnicy Dziesiątej”; „Biuletyn Samorządowy”; 

„Samorządność” – za J .  Jarowiecki , Studia nad prasą polską, Kraków 1997, 

s. 195–196. 
39

 „Kurier Podwawelski”, „Lajkonik”, „Wiadomości Podgórza”, „Nasza Wola”, 

„Krowodrza” dostępne w zbiorach Centrum Dokumentacji Czynu Niepodległoś-

ciowego [Biblioteka Jagiellońska] – por. też opis w katalogu: W. Wiśnie wski , 

A.  Rol iński , Bibliografia prasy drugiego obiegu wydawanej w Krakowie i regionie 

Małopolska w okresie od 13 grudnia 1981 do 31 grudnia 1990, w: Solidarność 

małopolska w podziemiu, Kraków 1991. 



186 Władysław Marek Kolasa   

 

odradzały się przed każdymi wyborami („Widokówka”) lub dawały początek 

redakcji gazety dzielnicowej („Wiadomości Podgórza”). Inną funkcję pełni 

tylko powołany w 1997 r. miesięcznik „Krakus”, który nawiązując do tradycji 

Małopolskiego oraz Krakowskiego Komitetu Obywatelskiego jest lokalnym 

pismem politycznym o orientacji centroprawicowej zbliżonym do AWS. 

*** 

Prasa „Solidarności” podobnie jak i sam związek przeszła metamorfozę 

transformacji: z podziemnych pism uosabiających bunt i wyrażających 

polityczne aspiracje narodu przekształciła się w szukające tożsamości pisma 

związkowe. Te zaś w większości stały się później pragmatycznymi biuletynami 

broniącymi interesów pracowniczych lub przerodziły się w czasopisma 

partyjne. Opinię tę potwierdza Ryszard Herbut pisząc, że „[...] «Solidarność» 

okazała się fenomenem przejściowym, który po wypełnieniu określonych zadań 

zniknął ze sceny politycznej [...] był to jak na razie jedyny [...] przypadek 

pojawienia się partii, która można potraktować jako reprezentującą typ 

organizacji masowej, tak charakterystycznej dla industrialnego etapu społe-

czeństw zachodnioeuropejskich [...]”
40

. Diagnoza zmierzchu „Solidarności” 

wydaje się być prostą konsekwencją rozwoju demokracji – już u progu dekady, 

w miarę rozwoju systemu partyjnego, Związek tracił najaktywniejszych 

działaczy na rzecz partii politycznych i ostatecznie został zepchnięty 

z politycznego piedestału. Los ten podzieliła też solidarnościowa prasa.  

Marek Władysław Kolasa 

CRACOW “SOLIDARITY” PRESS IN YEARS 1989-2000 

(TRADITION AND DEVELOPMENT) 

The article features traditions and fates of Cracow press related with “Solidarity” 

movement following 1989. In a period preceding this date, 281 newspapers with roots 

in the Solidarity movement were published in Cracow and in 1989 a landmark  

year in Poland only 30 magazines. Over time new newspapers started to appear  

(18 in 1989, 8 in 1990) but closer analysis shows that majority of them were ephemeral. 

Among the oldest newspapers only few titles left their mark on a political map, namely: 

                         
40

  R.  Herbut , Partie polityczne i system partyjny, w: Polityka w Polsce w latach 90, 

Wrocław 1999, s. 116. 



 Prasa krakowskiej „Solidarności”… 187 

 
“Bez dekretu” (1984-1989); “Miesięcznik Małopolski” (1983-1989); “Kronika 

Małopolska” (1982-1989); “Czas Solidarności” (1989); “Hutnik” (1982-1989) and 

“Promieniści” (1982-1989). Among titles which were issued after June elections a leading 

part played only one title “Małopolska”/ “Tygodnik Małopolska” (1989-1997) which 

following the consolidation of the Solidarity movement was transformed into “Tygodnik 

AWS” (1997-2000). Analysis of its content shows that “Solidarity” press, just as the 

union, underwent a major change: underground newspapers which embodied defiance and 

which presented nation’s political aspirations changed into trade newspapers looking for 

its own identity. Most of these newspapers became later pragmatic bulletins defending 

workers’ interests or they transformed into party newspapers (“Tygodnik AWS”). Fate of 

such transformed newspapers were strictly connected with election results and as a result 

of camp breaking up in 2000, they definitely gone from the market. 

 



Bibliography 
 
A. Konderak, Bibliografia prasy opozycyjnej w PRL do wprowadzenia stanu wojennego, 

Lubin 1998 
D. Abrahamowicz, „Miesięcznik Małopolski”, w: Wydawnictwa podziemne w powojennym 

Krakowie, Kraków 1993, s. 79–80. 
J. Jarowiecki, Studia nad prasa polską. Kraków 1997, s. 195–196. 
Kto jest kim w Krakowie 1999, Kraków 2000, s. 211. 
R. Herbut, Partie polityczne i system partyjny, w: Polityka w Polsce w latach 90. Wrocław 

1999, s. 116. 
R. Terlecki, Wydawnictwa niezależne w Krakowie w latach 1976–1980, w: Wydawnictwa 

podziemne w powojennym Krakowie. Kraków 1993, s. 23–30 
Solidarność małopolska w podziemiu. Solidarność Regionu Małopolska 1981–1989, Aut. Cz. 

Brzoza [i in.], Kraków 1991. 
W. Bereś, Czwarta władza. Najważniejsze wydarzenia medialne II RP. Warszawa 2000, s. 

50–51. 
W. Frazik, Niezależny ruch wydawniczy w Krakowie po 13 grudnia 1981 roku, w: 

Wydawnictwa podziemne w powojennym Krakowie, Kraków 1993 
W. M. Kolasa, Prasa Krakowa w dekadzie przemian 1989-1998. Rynek, polityka, kultura. 

Kraków 2004. 
W. Wiśniewski, A. Roliński, Bibliografia prasy drugiego obiegu wydawanej w Krakowie i 

regionie Małopolska w okresie od 13 grudnia 1981 do 31 grudnia 1990, w: Solidarność 
małopolska w podziemiu. Kraków 1991. 

Wybory ’89 w Krakowie. Wspomnienia, relacje i dokumenty z kampanii wyborczej 
Małopolskiego Komitetu Obywatelskiego „Solidarność”, pod red. T. G ą s o w s k i e g o, 
Kraków 1999 

 


	0.pdf
	Bibliography


