Catalogazione

Guerrini, Mauro . Catalogazione., 2007 In: Biblioteconomia : principi e questioni. Carocci, pp. 185-220. [Book chapter]

[img]
Preview
PDF
Guerrini_Catalogazione.pdf

Download (319kB) | Preview

English abstract

The mediation between bibliographic universe and user is a problem of communication. Catalographic indexes are an intermediate passage which counts different stages: description - relation between documents and their representation; order - relation between cataloguer and indexes; search - user and document representation interaction. The catalog is a tool of mediation and communication between readers and collecions, made by librarians. The catalog is a language that relates library with its users. The theory of cataloguing is analyzed through the figures of Panizzi, Cutter, Ranganathan, Lubetzky, Domanovszky, Malinconico, Maltese, Serrai, Dini, and Svenonius.

Italian abstract

La mediazione tra l’universo bibliografico e l’utente è un problema di comunicazione. Gli indici catalografici costituiscono un passaggio intermedio nel quale possono riconoscersi più fasi: la prima, la descrizione, riguarda il rapporto tra i documenti e la loro rappresentazione indicale; la seconda, l’ordinamento, concerne il rapporto tra il catalogatore e le rappresentazioni indicali; la terza, la ricerca, riguarda l’interazione tra l’utente e le rappresentazioni dei documenti organizzate secondo i criteri (standard e non arbitrari) seguiti dall’indicizzatore. Il catalogo è uno strumento di mediazione, di comunicazione tra i lettori e le raccolte, allestito da bibliotecari; è un linguaggio che mette in relazione la biblioteca con l’utente. Si analizza criticamente la teoria della catalogazione da Panizzi, Cutter, Ranganathan, Lubetzky, Domanovszky, Malinconico, Maltese, Serrai, Dini, fino alle proposte di Svenonius; in particolare si esaminano le funzioni del catalogo, la descrizione e l’accesso, la struttura del catalogo (con riferimento a FRBR). Vengono discusse le proposte scaturite in ambito IME ICC (IFLA Meeting of Experts on a International Cataloguing Code) per la revisione dei Principi di Parigi (1961) e le proposte di nuovi codici di catalogazione (RDA e nuove RICA).

Item type: Book chapter
Keywords: catalogazione, FRBR, principi di Parigi, RICA, cataloguing, Paris principles, RICA (Italian Rules for Cataloguing by Authors)
Subjects: A. Theoretical and general aspects of libraries and information. > AA. Library and information science as a field.
I. Information treatment for information services > IA. Cataloging, bibliographic control.
Depositing user: Mauro Guerrini
Date deposited: 28 Jul 2009
Last modified: 02 Oct 2014 12:14
URI: http://hdl.handle.net/10760/13369

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item