La red de bibliotecas de la Universidad de La Habana: camino a una nueva filosofía de trabajo

Bisset-Alvarez, Edgar and Villardefrancos-Alvarez, María del Carmen and Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio La red de bibliotecas de la Universidad de La Habana: camino a una nueva filosofía de trabajo. Revista Interamericana de Bibliotecología, 2015, vol. 38, n. 2, pp. 147-158. [Journal article (Paginated)]

[img] Other (PDF)
RIB 38-2 art. 4.pdf - Published version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (270kB)

English abstract

This paper presents a brief look at the evolution of university libraries and a change to a new library model named “Learning and Research Resource Center - CRAI (in Spanish, Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación”). Here, the paper shows the results obtained on a diagnosis conducted in Universidad de la Havana’s library network ( in Spanish, Red de Bibliotecas de la Universidad de La Haba); we propose a series of strategic lines to work and actions to transform this network into a CRAI, and finally, the paper proposes a CRAI model for Universidad de La Habana.

Spanish abstract

Se presenta una breve aproximación a la evolución de la biblioteca universitaria para un nuevo modelo de biblioteca denominada “Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación” (CRAI). Aquí, se presentan los resultados obtenidos en el diagnóstico realizado a la Red de Bibliotecas de la Universidad de La Habana; se propone una serie de líneas estratégicas de trabajo y acciones para transformar esta red en un CRAI y finalmente se propone un modelo de CRAI para la Universidad de La Habana.

Item type: Journal article (Paginated)
Keywords: Bibliotecas universitarias, centro de recursos para el aprendizaje y la investigación, CRAI, Universidad de la Habana; university libraries, resource center for learning and research, CRAI, Universidad de la Habana.
Subjects: A. Theoretical and general aspects of libraries and information.
A. Theoretical and general aspects of libraries and information. > AB. Information theory and library theory.
D. Libraries as physical collections. > DD. Academic libraries.
Depositing user: Juan Camilo Vallejo Echavarria
Date deposited: 29 May 2015 03:46
Last modified: 29 May 2015 03:46
URI: http://hdl.handle.net/10760/25152

References

ALA. (1989). Standards for University Libraries: Evaluation of Performance: Association of College & Research Libraries. Recuperado de http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/standardsuniversitylibraries.htm

Bisset, E. (2012). Propuesta de pautas para el diseño de un Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación como modelo de trabajo para la Red de Bibliotecas de La Universidad de La Habana (tesis para optar por el Título de Máster en Bibliotecología y Ciencias de la Información). Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana, Cuba.

Budd, J. M. (1998). The Academic Libraries: Its Contexts, Its Purposes and Its Operations. Englewood: Libraries Unlimited.

Cristiá, A. (2010). La evaluación en bibliotecas universitarias: propuestas para su implementación en la Red de bibliotecas de la UH. Conferencia presentada en el Congreso Internacional de Información INFO 2010, La Habana. 26.

Dirección de Información de la Universidad de La Habana, (2012). Informe de la Planificación Estratégica de la Dirección de Información de la Universidad de La Habana, Cuba. [Documento no publicado].

Domínguez, M. (2005). La biblioteca universitaria ante el nuevo modelo de aprendizaje: docentes y bibliotecarios, aprendamos juntos porque trabajamos juntos. RED. Revista de Educación a Distancia., (4). Recuperado de http://www.um.es/ead/red/M4/dominguez9.pdf

Gavilán, M. (2008). Bibliotecas universitarias: concepto y función. Los CRAI. Recuperado de http://eprints.rclis.org/18901/

Mackee, K. (2005). Los Centros de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación, CRAI. Conferencia presentada en XII Coloquio Internacional de Bibliotecarios, México. Recuperado de http://eprints.rclis.org/bitstream/10760/9167/1/mackee_crai.pdf

Cuba. MES (Ministerio de Educación Superior). (2007). Estrategias maestras de la planificación estratégica del ciclo 2007-2010. Ministerio de Educación Superior, Habana, Cuba.

Ministerio de Justicia, (2011). Decreto Ley 271: De las bibliotecas de la República de Cuba. Gaceta Oficial de Cuba, (30), 873-877.

REBIUN. (2002). Plan estratégico 2003–2006. Red de Bibliotecas Universitarias: España.

REBIUN. (2003). Centros de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación: Un nuevo modelo de biblioteca universitaria. Conferencia presentada en la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas, Madrid.

REBIUN. (2006). II Plan estratégico de REBIUN. España: Red de Bibliotecas Universitarias.

Rigol, C. (2007). De la biblioteca universitaria tradicional a los CRAI: nuevos modelos organizativos. Conferencia presentada en XIV Jornadas bibliotecarias de Andalucía, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona. Recuperado de http://www.aab.es/pdfs/jba14/Cabo.pdf

UNESCO. (2007). Global Education Digest. Montreal: (UIS) UNESCO Institute for Statistics.


Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item