Validación de la encuesta de autopercepción de las competencias informacionales en un grupo de estudiantes de la Carrera de Ingeniería Civil Industrial de la Universidad de la Serena

Olivares Garrido, Orlando Validación de la encuesta de autopercepción de las competencias informacionales en un grupo de estudiantes de la Carrera de Ingeniería Civil Industrial de la Universidad de la Serena., 2017 Magíster en Gestión y Liderazgo Educacional thesis, Universidad Central. [Thesis]

[img]
Preview
Text
TESIS ORLANDO OLIVARES GARRIDO.pdf

Download (1MB) | Preview

English abstract

The present research, of qualitative and quantitative nature, presents the validation of the psychometric properties, a survey that measures the self-perception of the informational competences of a group of students of the Industrial Civil Engineering program at Universidad de La Serena, Coquimbo Region, Chile. In the context of Chilean higher education, a valid instrument to determine the development level of informational competencies doesn't exist. These informational competences are an essential tool in the teaching and learning process in higher education. This work develops a comprehensive framework that provides the theoretical foundation for the concepts of informational competencies and validation of a measuring instrument. The expert judgment procedure or the face validity method is used to determine the content validity of the survey. As well, the Cronbach Alpha internal consistency method is used to evaluate the reliability level of the instrument. The results of both processes are analysed and the conclusions of the study are presented. Finally, this research presents an approach for training of the informational competencies for surveyed students, through a practical training course.

Spanish abstract

Esta investigación, de naturaleza cualitativa y cuantitativa, presenta la validación de las propiedades psicométricas de una encuesta que mide la auto-percepción de las competencias informacionales de un grupo de estudiantes de la carrera de Ingeniería Civil Industrial de la Universidad de La Serena, Región de Coquimbo, Chile. En el contexto de educación superior chileno, no existe un instrumento validado para determinar el nivel de desarrollo de las competencias informacionales, las que constituyen una herramienta esencial, en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la educación superior. En este trabajo se desarrolla un marco referencial exhaustivo que proporciona los fundamentos teóricos que explica los conceptos de competencia informacional y de validación de un instrumento de medición. Se usa el método de juicio de expertos o face validity para determinar la validez de contenido de la encuesta. También se utiliza el método de consistencia interna del Alfa de Cronbach para evaluar el grado de confiabilidad del instrumento. Se analizan los resultados de ambos procesos y se plantean las conclusiones del estudio. Por último, esta investigación plantea una propuesta para la formación de las competencias informacionales en los estudiantes encuestados, a través de la implementación de un taller práctico.

Item type: Thesis (UNSPECIFIED)
Keywords: Validation, Content validity, Face validity, Reliability, Cronbach Coefficient Alpha, Measurement instrument, Information literacy, Information skills, Information competencies, University students, University of La Serena, Chile, Competencias informacionales, Estudiantes universitarios, Universidades, Habilidades informacionales, Medición, Instrumentos de medición.
Subjects: B. Information use and sociology of information > BA. Use and impact of information.
B. Information use and sociology of information > BD. Information society.
B. Information use and sociology of information > BH. Information needs and information requirements analysis.
C. Users, literacy and reading.
C. Users, literacy and reading. > CE. Literacy.
Depositing user: Librarian Orlando Olivares
Date deposited: 01 Jun 2018 12:20
Last modified: 05 Jun 2018 12:22
URI: http://hdl.handle.net/10760/32904

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item